bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مقاومت قیمت لوازم خانگی در برابر کاهش ارز؛
جواد شکریان: این روزها یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده این است که چرا با وجود کاهش نرخ ارز در بازار، قیمت کالا‌هایی که طی یکسال گذشته به‌خاطر افزایش نرخ ارز گران شده بود، نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه با افزایش نیز همراه بوده است؟ یکی از این بازارها که قیمت‌های آن در یک سال گذشته افزایش بین دو تا سه برابری را تجربه کرده، بازار لوازم خانگی بود که افزایش نرخ ارز در پارسال، قیمت محصولات وارداتی و همچنین کالاهای تولید داخل این بازار را با افزایش همراه کرده است.
جواد شکریان:
این روزها یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده این است که چرا با وجود کاهش نرخ ارز در بازار، قیمت کالا‌هایی که طی یکسال گذشته به‌خاطر افزایش نرخ ارز گران شده بود، نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه با افزایش نیز همراه بوده است؟ یکی از این بازارها که قیمت‌های آن در یک سال گذشته افزایش بین دو تا سه برابری را تجربه کرده، بازار لوازم خانگی بود که افزایش نرخ ارز در پارسال، قیمت محصولات وارداتی و همچنین کالاهای تولید داخل این بازار را با افزایش همراه کرده است. 
در این زمینه، بررسی بازار لوازم خانگی در سال گذشته و همچنین ماه‌های ابتدایی سال جاری حاکی از آن است که افزایش قیمت این محصولات در مدت‌ یادشده به‌حدی بوده که رکود سنگینی را به این بازار تحمیل کرده است و در نتیجه بازار لوازم خانگی عمده مشتریان خود را از دست داده و به فروش جهیزیه به زوج‌های جوان محدود شده است. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر با توجه به روند کاهشی قیمت دلار در بازارهای جهانی و داخلی، انتظار می‌رفت تا قیمت لوازم خانگی وارداتی و تولید داخل نیز که با افزایش نرخ دلار گران‌تر شده بودند، با کاهش همراه شود با این حال، بررسی‌ها از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که تنها کالاها و محصولات قاچاق هستند که طی ماه‌های اخیر کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. 
در همین زمینه، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش حجم کالاهای قاچاق در بازار، از ارزان‌تر شدن برخی برندهای قاچاق اروپایی در بازار لوازم خانگی نسبت به کالاهای تولید داخل گلایه کرد.
مرتضی میری با بیان این‌که در حال حاضر لوازم خانگی قاچاق در بازار حضور چشمگیری دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز در بازار شاهد آن هستیم که اجناس و لوازم خانگی قاچاق، به وفور یافت می‌شود و افزایش لوازم خانگی قاچاق در بازار باعث شده تا قیمت این کالاها کاهش چشمگیری داشته باشد.‌ برای مثال قیمت یک ماشین لباسشویی آلمانی که پنج ماه پیش با قیمتی در حدود 15 میلیون تومان فروخته می‌شد، امروز به پنج تا 9 میلیون تومان رسیده است؛ حتی در شرایطی که لوازم خانگی به‌خصوص لوازم خانگی خارجی تنها به‌صورت نقدی فروخته می‌شد، امروز شاهد فروش اقساطی این لوازم خانگی قاچاق با چک یک‌ماهه هم هستیم. شما نگاه کنید قیمت یک ماشین ظرفشویی در دبی حدود 500 دلار است که با احتساب قیمت حدود 12 هزار تومانی دلار، قیمت خرید آن در حدود شش میلیون تومان تمام می‌شود؛ حالا اگر هزینه 300 تا 400 هزار تومانی واردات قاچاق این ماشین ظرفشویی را در نظر بگیریم، قیمت تمام‌شده آن می‌شود شش میلیون و 500 هزار تومان و فروشنده نیز هرچه بالاتر از این قیمت بفروشد، می‌شود سود خالص.
میری با بیان این‌که گاه از نظر قیمتی، خرید جنس خارجی قاچاق برای مشتریان این بازار به صرفه‌تر از کالای داخلی است گفت: متاسفانه با وجود کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت لوازم خانگی تولید داخل کاهش نیافته و تولیدکنندگان به‌دلیل این‌که مدعی هستند ارز تخصیصی به آنها ارز نیمایی است و نرخ ارز در سامانه نیما، کاهش نیافته، هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت‌های خود ندارند.
این مقام مسوول در اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان خاطرنشان کرد که امروز التهابات قبلی که در بازار لوازم خانگی وجود داشت فروکش کرده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد ولی متاسفانه به‌دلیل آن‌که قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های پیش از گرانی ارز، 5/2 برابر شده و درآمد مردم و مشتریان ما تناسبی با این افزایش قیمت نداشته است و قدرت خرید آنها به‌مراتب کاهش داشته، با مشکل پایین بودن قدرت خرید در بازار لوازم خانگی مواجهیم.
زیر یک/           بازار ارز جذابیت خود را از دست داده است
بامداد جنوب: بازار ارز این روزها با ادامه‌دار شدن ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، دیگر جذابیت ماه‌ها و سال‌های قبل را ندارد و دیگر میزبان صف‌های خرید و فروش ارز در مقابل صرافی‌ها نیست.
بسیاری از بازیگران این بازار از جمله صرافان و واسطه‌گران، بر این باورند که ورود بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ ارز و همچنین زمزمه ایجاد بازار متشکل ارزی باعث شد بسیاری از کسانی که با تصور صعود دوباره نرخ، وارد بازار شده بودند با کاهش قیمت‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و به عبارتی تقاضای سوداگرانه از بازار ارز تخلیه شده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که بازارهای سبزه میدان و فردوسی همزمان با ریزش آرام قیمت‌ها مشتری خود را از دست داده‌اند و بیشتر کسانی که در این بازار‌ها حضور دارند غالبا فروشندگانی هستند که از ترس کاهش بیشتر نرخ، تصمیم به فروش ارزهای خانگی گرفته‌اند.
از طرفی زمزمه کاهش بیشتر قیمت ارز در روز‌های آینده نیز در این بازار شنیده می‌شود؛ بسیاری از صرافان و دلالان بر این باورند که خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، قیمت‌ها را به سمت کاهش سوق داده و با این سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته به‌طور حتم شاهد ارزان شدن دوباره قیمت ارز خواهیم بود.
یکی از واسطه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، گفت: این روزها هیچ خریداری برای دلار و یورو نیست و به‌نوعی بازار گیج شده و تنها بین خود دلالان معامله صورت می‌گیرد.
یک صرافی هم تاکید کرد حدود دو ماهی است که فقط متقاضیان ارز که نیازهای واقعی دارند وارد بازار می‌شوند و تقریبا تقاضاهای سوداگرایانه از بازار خارج شده است.
بر اساس این گزارش، روز گذشته نرخ دلار در صرافى‌هاى غیربانکى براى فروش بین ١١ هزار و ٧٠٠ تا ١١ هزار و ٨٠٠ تومان در نوسان بود و بهاى خرید نیز ١٠٠ تومان از نرخ فروش کم‌تر رقم خورد ضمن این‌که در بین دلالان نیز قیمت‌ها در همین محدوده قرار داشت. یورو نیز در معاملات روز گذشته این صرافی‌ها با قیمت 13 هزار و 200 تا 13 هزار و 300 تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای فروش 11 هزار و 800 و برای خرید 11 هزار و 750 تومان بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: