bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
محمد بیشکی: مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر در هوای گرم مردادماه میزبان اتفاقی نادر در تاریخ موسیقی این دیار بود؛ اتفاقی از جنس عشق... بیستم و بیست و یکم مردادماه گروه موسیقی «فانوس» به خوانندگی و سرپرستی امین فیروزپور در چهار سانس که همه بلیت‌ها با سرعت بالایی به فروش رسید به اجرای موسیقی طرب‌انگیز و غنی بوشهر پرداخت،

محمد بیشکی

مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر در هوای گرم مردادماه میزبان اتفاقی نادر در تاریخ موسیقی این دیار بود؛ اتفاقی از جنس عشق... بیستم و بیست و یکم مردادماه گروه موسیقی «فانوس» به خوانندگی و سرپرستی امین فیروزپور در چهار سانس که همه بلیت‌ها با سرعت بالایی به فروش رسید به اجرای موسیقی طرب‌انگیز و غنی بوشهر پرداخت، سرعت فروش بلیت به قدری بالا بود که پنج روز مانده به شروع کنسرت سانس سوم و چهارم هم تمدید شد که نشان از علاقه مردم به این گروه داشت و این اتفاق در موسیقی بوشهر کم‌نظیر بود.

گروه موسیقی «فانوس» آثاری متفاوت از موسیقی بوشهر را به صحنه برد تا هم یاد بزرگانی چون مرحوم استاد محمود جهان و هم موسیقی نواحی مختلف استان را به صمع مردم شریف بوشهر برساند. بعضی از آثار به آهنگسازی علی ریاضی و یکی از قطعات به آهنگسازی محسن حیدریه بود که از سوی خواننده خوش‌صدای گروه که از معدود صداهای تنور در استان است، اجرا شد. شور و هیجانی که به اوج رفتن‌های فیروزپور به حاضرین در سالن می‌داد، وصفی کاملا جداگانه از موسیقی سال‌های اخیر بوشهر داشت.

اما نکته قابل توجه این کنسرت تجلیل از هنرمند پیشکسوت استاد غلامرضا دمان و علی نیک‌رای‌فرد که از فعالین حوزه موسیقی آیینی بوشهر است، بود. از دیگر نکات قوت این کنسرت اجرای قطعه «زینو» که از موسیقی‌های شمال استان میباشد، بود که چندی پیش برای اولین بار از سوی این گروه بازسازی شد و به ثبت لوح درآمد.

رضایت تماشاگران از شور و نشاطی که به آمفی‌تیاتر مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر داده بودند به خوبی مشهود بود.

در نیمه‌های کنسرت قطعه‌ای عاشقانه که در مثنوی و شروه تنظیم شده بود، از سوی حیدر احمدی به بهانه نشانی از موسیقی بوشهر اجرا شد و در بخشی دیگر تریویی که از سوی کیانوش خوردبین، پدرام عطایی و حسین ابن‌رومی اجرا شد، به روح مرحوم ابراهیم ابن‌رومی تقدیم شد و فیروزپور اعلام کرد که تمام پژوهش‌هایی که مرحوم ابن‌رومی در راستای پیشبرد و بهبود کیفیت موسیقی بوشهر انجام داده بود، در آینده‌ای نزدیک به کتابی از طرف گروه فانوس تبدیل کنند.

تماشاگران با اجرای قطعه خیامی که شیوه اجرائی آن کاملا متفاوت بود سالن را به حد انفجار رساندند، نوازندگی زیبای نی‌انبان، نی‌جفتی و فلوت محمد خدری و عود سینا اسدی و گیتار بیس رضایی و سازهای کوبه‌ای که از سوی استاد حسین سنگسر و کیانوش خوردبین، پدرام عطایی، حسین ابن‌رومی نواخته می‌شد تلفیقی زیبا از موسیقی را به نمایش گذاشت، تلفیقی از شکست‌های ریتم در بوشهر و موسیقی لاتین که از میزان‌های لنگ و ترکیبی بود. رنگ‌بندی سازهای بومی و کاخن و سازهایی که از سوی اعضای گروه بدیع شده بود، این قطعه را به اوج خویش رسانیده بود.

هارمونیزه کردن ملودی‌ها توسط گروه کر از دیگر نکات مهم این کنسرت بود. اعضای کرال آرمین زرهون و سیامک بیشکی، مریم برزگر و پگاه خدیور بودند. ترانه «بی‌قرار» سروده روجا چمنکار و ترانه‌های «باغ گپ» و «تیرکاری« از سروده‌های طیبه عبداللهی و بخشی از آثار هم که ترانه‌های بومی و قدیمی بوشهر و فایز و خیام بودند.

یادآوری می‌شود که این کنسرت به همت موسسه فرهنگی و هنری سرایش به مدیریت حسین لاله‌رخ برگزار شد. امید آنکه بوشهر همیشه شاهد اجراهای خوب موسیقی باشد تا مردم عزیز این دیار لذت کافی را ببرند. بدانید که موسیقی بوشهر پتانسیلی بسیار بالا دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: