bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
کارشناسان فوتبال استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
علی پورتنگستانی: غلام دلگرم معتقد است که اگرچه هر دو تیم شاهین و پارس جنوبی در لیگ برتر شروع سختی دارند ولی این اهداف و برنامه‌های آنهاست که مشخص می‌کند در لیگ امسال آنها می‌توانند دل مردم استان بوشهر را شاد کنند یا خیر!. این اتفاق می‌تواند رخ دهد اگر هر دو تیم بلندپرواز باشند.

علی پورتنگستانی: 

غلام دلگرم معتقد است که اگرچه هر دو تیم شاهین و پارس جنوبی در لیگ برتر شروع سختی دارند ولی این اهداف و برنامه‌های آنهاست که مشخص می‌کند در لیگ امسال آنها می‌توانند دل مردم استان بوشهر را شاد کنند یا خیر!. این اتفاق می‌تواند رخ دهد اگر هر دو تیم بلندپرواز باشند.

دو روز دیگر بیشتر به شروع مسابقات لیگ برتر نمانده است. لیگی که امسال با وقفه و حاشیه‌های زیاد هنوز شروع نشده است که بالاخره از پنجشنبه این هفته شروع خواهد شد. همانطور که می‌دانید فوتبال بوشهر برای اولین‌بار در تاریخ خود، دو نماینده در لیگ برتر دارد مساله‌ای که می‌تواند در پیشرفت فوتبال استان تاثیر زیادی داشته باشد. پارس جنوبی در هفته اول به مصاف قهرمان لیگ قبل خواهد رفت. دیداری که در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد و با توجه به وضعیت شاگردان کمالوند، روزی سختی برای آنها پیش‌بینی می‌کنیم. از آن طرف شاهین شهرداری در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر میزبان سپاهان اصفهان است که در فصل نقل و انتقالات بازیکنان خوبی جذب کرده و در فصل جدید رقابت‌ها فقط و فقط به‌دنبال قهرمانی است. در طول چند هفته گذشته با کارشناسان زیادی در مورد این دو بازیکن گفت‌وگو کردیم و هر کدام از آنها روز سختی برای نماینده‌های استانمان تصور کردند. امروز در آخرین گفت‌وگو با کارشناسان فوتبال استان، به سراغ غلام دلگرم رفتیم تا ببینیم او چه نظری در مورد این دو بازی و وضعیت دو نماینده استان دارد

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد هر دو نماینده استان در هفته اول مسابقات به دو تیم مدعی مثل پرسپولیس و سپاهان برخورد کنند. فکر می‌کنید این مساله چقدر می‌تواند برای تیم‌های پارس جنوبی و شاهین شهرداری مفید یا مضر باشد؟

همانطور که اشاره کردید پارس جنوبی در هفته اول مسابقات در تهران میهمان تیم پرسپولیس خواهد بود و تیم شاهین شهرداری هم در بوشهر میزبان تیم سپاهان اصفهان، دو تیمی که از آنها به‌عنوان مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر نام برده می‌شود. بی‌شک هم پارس جنوبی و هم شاهین کار سختی در این دو بازی دارند. از طرفی دیگر قرار گرفتن در مقابل این تیم‌ها می‌تواند عیار واقعی نمایندگان استانمان را در لیگ برتر برای ما مشخص کند اگرچه من معتقدم که تیم‌ها در چند هفته ابتدایی بیشتر به‌دنبال هماهنگ‌سازی و رسیدن به نقطه تعادل خود هستند و سخت است که از الان در مورد نتایج بازی‌ها پیش‌بینی کرد. در نهایت می‌توانم بگویم که قرار گرفتن در مقابل تیم‌های مدعی به همان اندازه که برای دو نماینده ما سود دارد، به همان اندازه می‌تواند کادرفنی این دو تیم را وارد یک چالش جدی کند، چالشی که شاید مسیر آنها را تغییر دهد.

شاهین بعد از سال‌ها بار دیگر به لیگ برتر برگشته است. فکر می‌کنید این تیم با سرمربیگری عبدالله‌ ویسی و با توجه به تغییراتی که در ترکیب خود داشته تا چه حدی می‌تواند موفق باشد؟

در نگاه اول بسیاری می‌گویند هدف این تیم باید ماندن در لیگ برتر باشد ولی من می‌گویم که هدف آنها باید خیلی فراتر از این مساله باشد تا بتواند حداقل به این هدف برسد. اگر آنها بخواهند از همین ابتدا با هدف ماندن بازی‌ها را شروع کنند مطمئنا به مشکل بر خواهند خورد، این واقعیتی است که شاید در آینده گریبانگیر شاهین شهرداری و کادرفنی این تیم شود. آنها باید طوری برنامه‌ریزی کنند که بتوانند در نیمه بالای جدول مسابقات قرار گیرند. البته آقای ویسی یکی از مربیان باتجربه و کارکشته فوتبال ماست که تجربه نسبتا زیادی در لیگ برتر دارد و با استفاده از همین تجربه می‌تواند کارهای بزرگی در شاهین شهرداری انجام دهد. البته در این راه‌ نیاز است که مسوولان هم از این مربی باتجربه حمایت کنند.

پارس جنوبی یک تفاوت بزرگ با شاهین دارد. با وجود این‌که پارس جنوبی سومین فصل حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند ولی به‌نظر می‌رسد امسال سخت‌ترین فصل فوتبالی برای این تیم باشد. نظر شما چیست؟

پارس جنوبی در دو فصل مسائل مختلفی را تجربه کرد ولی با وجود این آنها در فصل اول حضورشان در رتبه ششم قرار گرفتند. در فصل دوم، با وجود این‌که پارس جنوبی تا هفته‌های پایانی در نیمه اول جدول قرار داشت ولی کسب نتایج نامطلوب در هفته‌های پایانی باعث شد این تیم در پایان مسابقات در رتبه دوزادهم جدول جای گیرد. یکی از مشکلاتی که باعث شد این تیم در فصل دوم حضورش نتواند نتایج مطلوبی کسب کند، مشکلات مالی بود که در عملکرد یاران تارتار تاثیر زیادی داشت. من فکر می‌کنم با توجه به تجاربی که پارس جنوبی، مدیران و بازیکنان باشگاه در چندفصل گذشته کسب کرده‌اند، می‌توانند اهدافی به مراتب بالاتر از شاهین دنبال کنند و به جایگاهی که حق‌شان است، دست پیدا کنند. یکی از نکاتی که باید در پارس جنوبی بررسی کرد، مسائل مربوط به بومی‌گرایی و استفاده از بازیکنان بومی است. استان بوشهر نشان داده که استعدادهای خوبی در زمینه فوتبال دارد ولی این استعداد‌ها وقتی دیده می‌شوند که به آنها اعتماد شود و به آنها فرصت داده شود. متاسفانه پارس جنوبی در این زمینه در چند سال گذشته عملکرد خوبی نداشته است. این واقعیتی است که در مورد پارس جنوبی وجود دارد ولی امیدوارم که شاهین در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد.

در حرف‌هایتان به بومی‌گرایی اشاره کردید. همانطور که می‌دانید هر دو تیم در این فصل از رقابت‌ها چند بازیکن بومی و کلیدی خود را از دست داده‌اند، اتفاقی که می‌توانست رخ ندهد. فکر می‌کنید چرا تیم‌های استان به این راحتی بازیکنان بومی خود از دست می‌دهند؟

من مشکل اصلی این اتفاق را در مدیریت باشگاه‌ها می‌بینم. در بعضی از تیم‌های به این مساله می‌رسیم که مدیران باشگاه‌ برای حفظ صندلی خود به نتایج دلبسته‌اند ولی از نظر من مدیران باید به ساختارسازی در باشگاه خود بپردازند تا بتوانند در یک برنامه طولانی مدت به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند. اگر این مساله در فوتبال بوشهر وجود داشته باشد، در آینده می‌توانیم به موفقیت‌های زیادی برسیم کما این‌که‌ در استان بوشهر استعدادهای زیادی داریم که می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. نمونه‌ای از این بازیکنان آقایان شریفی، دشتی و ... هستند که در رده‌های باشگاهی در حال پیشرفت و درخشش هستند. در فصل قبل بازیکنانی نظیر حسین پورامینی، ابراهیم صالحی و محبی در پارس جنوبی و شاهین بازی می‌‌کردند که درخشش فراوانی داشتند ولی حالا هر سه بازیکن از تیم‌های خود جدا شده‌اند و به تیمی دیگر رفته‌اند. برای ماندن این بازیکنان بومی باید حمایت مالی خوبی وجود داشته باشد و از طرفی دیگر باید هدف‌های باشگاه‌های ما بزرگ شده باشد تا این بازیکنان خود را به باشگاه بسپارند در راستای اهداف آنها جلو بروند. وقتی تیمی مثل پارس جنوبی در این دو فصل، سال به سال تعداد بازیکنان بومی‌اش کاهش یافته و از طرفی دیگر نتایج‌اش هم در دو فصل گذشته تفاوت زیادی داشته است، مطمئنا بازیکن بومی نمی‌تواند به این باشگاه اعتماد کند. همانطور که الان می‌بینید، هدف‌های این تیم به‌جایی این‌که بزرگ‌تر شود، متاسفانه کوچک‌تر شده است و این مساله بی‌شک در آینده بازیکنانی که میل پیشرفت دارند می‌تواند یک سد بزرگ به‌وجود آورد. در نهایت بازیکن بومی تصمیم می‌گیرد که برای پیشرفت خود به تیم دیگری برود که اهداف بزرگ‌تری دارد. الان شاید در شاهین چند بازیکن بومی داشته باشیم ولی شما اگر نگاه دقیق‌تری به این تیم داشته باشید، متوجه می‌شوید که شاهین شهرداری آینده مبهمی دارد. به هر حال شهرداری فقط می‌توان در فصل جاری از این تیم حمایت کند و برای فصل آینده باید یک اسپانسر برای این تیم پیدا شود. شما فرض کنید اگر اسپانسر خوبی نشود، آیا بازیکنان بومی در این تیم خواهند ماند؟ باید دید برنامه مدیران باشگاه برای حل این مشکل چیست.

البته مساله دیگری که باعث می‌شود بازیکنان بومی به‌راحتی از تیم‌های استان جدا شوند، مسائلی مالی است. تا زمانی که باشگاه‌های ما نتواند از نظر ساختارهای اقتصادی به درجه خوبی برسند، بازیکنان بومی به‌راحتی به دیگر تیم‌های استان‌های دیگر خواهند رفت. تا زمانی که اهداف باشگاه‌ها به این شکل باشد و آنها برنامه‌ای برای بهبود خود نداشته باشند، وضعیت بازیکنان بومی و فوتبال بوشهر به همین شکل خواهد بود.

سوال پایانی، از 17 بازیکنی که پارس جنوبی در این فصل از رقابت‌ها جذب کرده است، 11 بازیکن از شاگردان سابق آقای کمالوند هستند. فکر می‌کنید این مساله در عملکرد این تیم تاثیر مثبت خواهد داشت؟

به هر حال این مساله یک منفت کوتاه‌مدت برای کادر فنی و بازیکنان این تیم دارد چراکه هر دو گروه از نظر فنی با هم هماهنگ هستند و می‌تواند سریع‌تر به بلوغ تاکتیکی برسند. ولی این مساله معایب فراوانی دارد که یکی از آنها این است که پارس جنوبی در حضور فراز کمالوند نتواند برنامه‌ طولانی مدت برای بازیکنانش داشته باشد. همه این مسائل به طرز فکر مدیران با برمی‌گردد. متاسفانه نگاه آنها کوتاه‌مدت است و فقط به فکر فصل جاری هستند و فصول آینده توجه نمی‌کنند. همین مساله باعث می‌شود تا فراز کمالوند با تجربه‌ای که از خارج از استان دارد، بیشتر از بازیکنان غیربومی و شاگردان سابق خود استفاده کند. من فکر می‌کنم که ساختارسازی مدیران و کادر فنی باشگاه در فصول آینده به این تیم کمکی نمی‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: