bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
مقاومت خودروسازان در مقابل کاهش قیمت خودرو؛
جواد شکریان: این روزها با وجود رکود عمیق در بازار خودرو و بی‌میلی مردم به خرید و فروش خودروی صفر، قیمت خودرو در میان خودروسازان بزرگ کشور، بر خلاف آنچه تصور می‌شد، کاهش قابل توجهی نداشته است؛ این در حالی است که تاکنون با توجه به وعده‌های دولت و البته خودروسازان، روند قیمت‌ها باید نزولی می‌شد و با کاهش قیمت بیشتری همراه می‌شد. سال گذشته با افزایش نرخ دلار و متوقف شدن ارز دولتی برای واردات قطعات خودرو، خودروسازان و قطعه‌سازان تولید خود را متوقف کرده و تاکید کردند که با توجه به کاهش ارزش پول ملی، تا زمانی که قیمت‌ها تعدیل نشده و به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار نشود،

جواد شکریان:

این روزها با وجود رکود عمیق در بازار خودرو و بی‌میلی مردم به خرید و فروش خودروی صفر، قیمت خودرو در میان خودروسازان بزرگ کشور، بر خلاف آنچه تصور می‌شد، کاهش قابل توجهی نداشته است؛ این در حالی است که تاکنون با توجه به وعده‌های دولت و البته خودروسازان، روند قیمت‌ها باید نزولی می‌شد و با کاهش قیمت بیشتری همراه می‌شد. سال گذشته با افزایش نرخ دلار و متوقف شدن ارز دولتی برای واردات قطعات خودرو، خودروسازان و قطعه‌سازان تولید خود را متوقف کرده و تاکید کردند که با توجه به کاهش ارزش پول ملی، تا زمانی که قیمت‌ها تعدیل نشده و به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار نشود، نمی‌توانند به تولید خودرو ادامه دهند. در آن زمان با توجه به کاهش ارزش پول ملی، خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شد و با هجوم مردم به بازار برای خرید خودرو، قیمت‌ها تا بیش از دو برابر افزایش یافت.

خودروسازان و قطعه‌سازان در آن مقطع کمبود نقدینگی را بهانه کرده و از دولت خواستار تسهیلات چند هزار میلیاردی شدند تا با پرداخت بدهی‌های خود و واردات قطعات به تولید خودرو ادامه دهند که اتفاقا مورد قبول دولت نیز قرار گرفت و این تسهیلات برای خودروسازان و قطعه‌سازان پرداخت شد. خودروسازان نیز قول دادند با دریافت این تسهیلات و البته قیمت‌گذاری مجدد خودرو آن هم تا «پنج درصد زیر قیمت بازار!»، شروع به تولید خودرو کرده و کاهش قیمت‌ها را رقم بزنند. با این حال، با توجه به قیمت‌گذاری مجدد خودرو و افزایش بیش از دوبرابری، پرداخت تسهیلات از سوی دولت به خودروسازان، پیش‌فروش خودرو و دریافت وجه از مردم و همچنین کاهش نرخ دلار، انتظارها برای کاهش قیمت خودرو بی‌پاسخ مانده است. در این زمینه کارشناسان معتقدند که خودروسازان مانع اصلی کاهش قیمت‌ها هستند، زیرا با توجه به رکود بازار، خودروسازان بزرگ از ارائه خودرو به بازار خودداری کرده و در حال کنترل قیمت‌ها هستند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این‌باره تاکید کرد اگر مسوولان به‌دنبال این هستند که قیمت خودرو در بازار واقعی شود باید شرایطی را به‌وجود آورند که خریدار و فروشنده به این نتیجه برسند که بازار به ثبات رسیده و دیگر تنش‌های سال گذشته رخ نخواهد داد.

علیرضا عبدی در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: رکود در بازار تشدید شده و انتظار داریم که قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا کند. در حال حاضر خریدار در بازار کم است و مردم امید دارند که در ماه‌های آینده قیمت‌ها کاهش یابد. از سوی دیگر با سرعت گرفتن روند تحویل خودروهای ثبت‌نامی، افرادی که با هدف حفظ ارزش پول و کسب سود خودرو ثبت‌نام کرده بودند اکنون به‌دنبال فروش خودرو خود هستند که با توجه به نبود خریدار، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است.

به‌گفته عبدی، اکنون این اتفاق‌ها سبب شده این افراد متضرر شوند و آنهایی ‌که در ماه‌های آینده نوبت دریافت خودرو آنها می‌رسد بیشتر متضرر خواهند شد این درحالی است که ما آن زمان هم هشدار دادیم که این التهابات مقطعی است. اکنون وضعیت بازار به‌گونه‌ای شده است که قیمت فروشنده به قیمت شرکت نزدیک شده و دیگر مانند قبل سود کلان ندارد.

عبدی در خصوص کاهش قیمت‌ها و تداوم روند آن خاطرنشان کرد: شرکت‌های خودروسازی تمام تلاش خود را می‌کنند که قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا نکند. از طرف دیگر صاحبان خودرو با در نظر گرفتن بازار سال گذشته، هنوز امیدوارند که در یک شب صد میلیون تومان قیمت خودرو افزایش پیدا کند. من به‌شخصه افرادی را می‌شناسم که پژو۲۰۰۸ را ۳۱۰ میلیون خریدند و آن را به امید آن‌که ۵۰۰ میلیون بفروشند در پارکینگ گذاشته‌اند.

این مقام مسوول در اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با تاکید بر این‌که اگر مسوولان به‌دنبال این هستند که قیمت خودرو در بازار واقعی شود باید شرایطی را به وجود آورند که خریدار و فروشنده به این نتیجه برسند که بازار به ثبات رسیدهو دیگر تنش‌های سال گذشته رخ نخواهد داد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بازار خودروهای خارجی در رکود مطلق است و معمولا معاملات در حد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان صورت می‌گیرد و معاملات با قیمت‌های بیشتر از این، به‌صورت انگشت‌شماراست. با توجه به افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو، قیمت‌ها هیچ منطقی ندارند و فقط در هنگام معامله قیمت مشخص می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: