bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
بررسی موشکافانه شکست تلخ بوشهری‌ها در هفته اول؛
علی پورتنگستانی: شکست با نتیجه سه گل آن هم مقابل یکی از قدرتمندترین تیم‌های حال حاضر ایران، در نگاه اول برای شاهین شهرداری و مسوولانش نمی‌تواند یک فاجعه باشد ولی هواداران باشگاه چیز دیگری فکر می‌کنند. در این میان حق با کدام یک از طرفین است؟

علی پورتنگستانی: شکست با نتیجه سه گل آن هم مقابل یکی از قدرتمندترین تیم‌های حال حاضر ایران، در نگاه اول برای شاهین شهرداری و مسوولانش نمی‌تواند یک فاجعه باشد ولی هواداران باشگاه چیز دیگری فکر می‌کنند. در این میان حق با کدام یک از طرفین است؟

هفته اول لیگ برتر کشورمان روز شنبه با دیدار شاهین شهرداری و سپاهان اصفهان که در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر برگزار می‌شد به پایان رسید. هفته‌ای که در آن نتایج تقریبا عجیبی رخ داد. از کامبک تماشایی سایپایی‌ها و قدرت‌نمایی سپاهان در بوشهر تا شکست عجیب استقلال. هر دو نماینده استان بوشهر در این هفته از مسابقات مقابل حریفان خود متحمل شکست شدند. تیم پارس جنوبی که با تغییرات زیادی وارد مسابقات امسال شده بود در تهران مقابل سرخپوشان پایتخت قرار گرفت و به‌رغم این‌که بازی خوبی به نمایش گذاشت با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. با این وجود آمار بازی نشان می‌داد که شاگردان پارس جنوبی عملکرد خوبی در این بازی داشتند که در روزهای آینده گزارشی در مورد آن خواهیم نوشت. تیم شاهین شهرداری هم در اولین بازی خود به مصاف تیم سپاهان اصفهان رفت ولی نتیجه‌ای که در پایان به ثبت رسید نه تنها غافلگیر‌کننده نبود بلکه با توجه به شرایطی که این تیم داشت این احتمال وجود داشت که بوشهری‌ها در بازی اول خود دچار مشکل شوند. این بازی با نتیجه سه بر صفر به‌سود تیم اصفهانی به پایان رسید، نتیجه‌ای که البته برای هواداران شاهین قابل قبول نبود. در ادامه گزارش به این مساله می‌پردازیم که چرا بوشهری‌ها در مقابل سپاهان نتوانستند بازی خوبی ارائه دهند و با سه گل شکست خوردند.

تقابل دارا و ندار، فقط یک برنده دارد

بر هیچکس پوشیده نیست که سپاهان اصفهان با توپ پر و خرج و مخارج بسیار وارد مسابقات امسال شده است. آنها در فصل نقل و انتقالات بازیکنان خوبی به ‌خدمت گرفتند و در این راه پول زیادی نیز صرف کردند. از طرف دیگر، این تیم با تهیه بهترین امکانات خود را آماده حضوری پرقدرت در رقابت‌های امسال کرده بود. اما این یک طرف مساله است. در آن طرف، تیم شاهین شهرداری حضور دارد که حدود یک دهم سپاهان در تمرینات پیش‌فصل و فصل نقل و انتقالات خرج کرده است. اتفاقی که باعث شد که عبدالله ویسی قید خیلی از بازیکنان لیگ برتری را بزند. به هر حال هواداران شاهین انتظار داشتند که شهرداری و اعضای شورای شهر بیشتر به فکر تیم باشند و خرج بیشتری کنند ولی مسوولان شهر طبق برنامه‌ای که برای شاهین داشتند، خرج زیادی نکردند و تیم را با کم‌ترین خرج و مخارج ممکن راهی لیگ برتر کردند. حتی عبدالله ویسی در مصاحبه بعد از بازی شنبه‌شب این موضوع را با حرف‌های خود تائید کرد. او در این رابطه گفته بود «یکی از بازیکنان لیگ برتری برای این‌که با ما قرارداد ببندد پیشنهاد قیمت یک و نیم میلیاردی داده بود ولی با توجه به بودجه باشگاه این برای ما میسر نبود. این در حالی است که ما با این مقدار پول، هفت بازیکن به خدمت گرفتیم». این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد که مسوولان شاهین به اقتصادی‌ترین شکل ممکن را تیم را راهی لیگ برتر کردند ولی به‌نظر می‌رسد که آنها به تبعات این کار توجه‌ای نکرده بودند. درست است که آنها خرج کم‌تری کرده‌اند ولی خرید تعداد زیادی بازیکن به منزله این نیست که یک تیم تقویب شود. مساله‌ای که شب گذشته به وضوح دیده شد.

تاکتیک‌هایی که جواب نداد

در نیمه اول، شاهین بازی نسبتا خوبی به نمایش گذاشت و تا حدودی توانست سپاهان را تحت فشار قرار دهد. مهاجمان تیم سعی می‌کردند با عبور از بین مدافعان سپاهان خود را در موقعیت گل قرار دهند ولی بازیکنان سپاهان به‌خوبی هوشیار بودند و خیلی کم اجازه نفوذ‌پذیری به بازیکنان شاهین می‌دادند. وقتی این برنامه جواب نداد، بوشهری‌ها به سانتر از جناحین روی آوردند ولی این تاکتیک هم جواب نداد. اما با شروع نیمه دوم ورق برگشت. کادر فنی سپاهان نورافکن را وارد زمین مسابقه کرد، تعویضی که نقطه عطف این دیدار بود. با ورود این بازیکن سپاهان توانست در وسط زمین و جناحین نظم بیشتری به خود بگیرد و شاهین را در زمین خود زمین‌گیر کند. نورافکن علاوه بر این‌که به بازی سپاهان نظم بیشتری داد در دو گل از سه گل این تیم تاثیر مستقیم داشت. در این نیمه شاهین از نظر تاکتیکی چیزی برای ارائه نداشت و پس از دریافت گل اول از هم پاشید. از طرفی دیگر بازیکنان این تیم در میانه میدان به راحتی توپ‌ها را از دست می‌دادند و در مقابل در گرفتن توپ از حریف ناتوان بودند. در کل باید گفت که شاهین در این بازی چیزی برای ارائه نداشت.

رطوبت بالا، بلای جان خودمان شد

تا قبل از این بازی، خیلی‌ها فکر می‌کردند با توجه به گرما و رطوبت بالای هوای بوشهر، سپاهانی‌ها در این بازی دچار مشکلات زیادی شوند و در اواسط بازی از نظر بدنی کم بیاورند و در مقابل بازیکنان شاهین با توجه به تمریناتی که در این آب و هوا داشته‌اند از نظر بدنی استقامت بیشتری داشته باشند ولی عکس این اتفاق رخ داد. هر چه از نیمه دوم می‌گذشت بازیکنان شاهین خسته‌تر نشان می‌دادند ولی در مقابل اصفهانی‌ها همانند نیمه اول با قدرت به کار خود ادامه می‌دادند. در این بازی خیلی از بازیکنان شاهین پس از گذشت 60 دقیقه از بازی از نظر بدنی کم آورده بودند و همین مساله باعث شد تا تیم سپاهان با اعتماد به‌نفس بیشتری بازی کند. ویسی در نشست خبری پس از بازی در این مورد گفت: «ما فکر می‌کنیم چون هوا گرم است تیم‌های دیگر اینجا به مشکل می‌خورند در حالی که ما هم در این گرما بازی می‌کنیم و به این گرما نمی‌شود عادت کرد. ما هر روز اینجا تمرین می‌کنیم و توانمان از دست می‌رود؛ مگر این‌که خیلی حرفه‌ای زندگی کنیم و حرفه‌ای غذا بخوریم و از نظر پزشکی به ما برسند که این‌گونه نیست».

محبی این باری در نقش قاتل شاهین ظاهر شد

محمد محبی مهاجم بوشهری فصل قبل شاهین که در ابتدای فصل نقل و انتقالات از این تیم جدا شده و به سپاهان پیوسته بود، در اولین تجربه لیگ برتری خود در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر برای زردهای اصفهان به میدان رفت و در دقیقه ۶۳ پاس عالی مهدی کیانی را با یک بغل پای دقیق وارد دروازه تیم سابقش کرد. محبی پس از گلزنی به شاهین، خوشحالی نکرد تا این‌گونه احترامش به تیم سابقش را نشان بدهد. محبی در این دیدار بارها مدافعان شاهین را اذیت کرد و با عبور از آنها موقعیت‌های زیادی برای هم تیمی‌های خود به‌وجود آورد. نکته اصلی ماجرا این است که کادرفنی شاهین برنامه خاصی برای بازیکن سابق نداشت که این مساله در نوع خود جالب بود.

ناامید نباشیم

اگرچه شکست سه بر صفر آن هم در خانه، شکست تلخی به حساب می‌آید ولی یادمان باشد که شاهین تازه وارد مسابقات شده است و هنوز به زمان نیاز دارد. از طرفی دیگر چند بازیکن مهم و تاثیرگذار این تیم مصدوم هستند و چند بازیکن هم قرار است به‌زودی به شاگردان ویسی افزوده شوند، بازیکنانی که در آینده می‌توانند به کمک شاهین بیایند و این تیم را قوی‌تر کنند. در این روزها تیم شاهین فقط و فقط به حمایت هوادارانش نیاز دارد، پس ناامید نباشید چراکه ویسی نشان داده می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.

خناری‌نژاد پس از خداحافظی از ژیمناستیک: به‌خاطر این تصمیم اشک ریختم

بامداد جنوب: عضو سابق تیم ملی ژیمناستیک می‌گوید که فقط از ورزش قهرمانی خداحافظی کرده است و همچنان در ژیمناستیک می‌ماند و تجربیات خود را در اختیار بازیکنان جوان قرار می‌دهد.

هادی خناری‌نژاد درباره خداحافظی خود از دنیای قهرمانی گفت: من فقط از ورزش قهرمانی خداحافظی کرده‌ام و نمی‌توانم از ژیمناستیک جدا شوم. ۴ ساله بودم که ژیمناستیک را انتخاب کردم و امروز که خداحافظی می‌کنم ۲۶ سال در ورزش ژیمناستیک زحمت کشیده‌ام.خدا را شاکرم که شرمنده کشور و خودم نیستم و با هزینههایی که از بیت‌المال برای من شد توانستم با کسب نتایج خوب جبران کنم. در اکثر مسابقات مدال‌هایی که کسب کردم عنوان اولین مدال ایران در ژیمناستیک بوده است.

او با بیان این‌که آسیب‌ دیدگی باعث خداحافظی این ورزشکار شده است، یادآور شد: نبود شرایط و آسیب دیدگی باعث شد که من خداحافظی کنم. به اعتقاد من این بهترین زمان خداحافظی بود زیرا شرایط بدنی منبه‌گونه‌ای شده بود که شانس کسب مدال برای من کم بود و من با خداحافظی راه را برای جوان‌ترها باز کردم تا بتوانند تجربه کسب کنند و در مسابقات مدالبه‌دست آورند.در تیم ملی بودن فقط به سفر رفتن نیست و مردم توقع مدال از ورزشکار دارند. قصه ما هم در ژیمناستیک تمام شد و من فعلا مشاور قهرمانی خانم اینچه درگاهی هستم. باتوجه به مدال‌هایی که کسب کردم خانم اینچه درگاهی از من خواسته است که با مشاوره، تجربیات خود رادر اختیار افراد جوان قرار بدهم و آرامش را به آنها منتقل کنم. البته پیشنهادات دیگری هم شده است و باید کادر فنی درباره آن تصمیم بگیرد و من در اختیار فدراسیون هستم. من اولین طلای جام جهانی ژیمناستیک را در سال ۲۰۱۰ کسب کردم. همچنین مدال‌های جوانان آسیا، مدال‌های غرب آسیا و مدال تیم بزرگسال و چندین مدال بین‌المللی در ژیمناستیک را دارم. من هنگام خداحافظی اشک ریختم اما خوشحالم که جاده کسب مدالرا برای جوانان هموارتر کرده‌ام. دلتنگ هستم و باز هم دلتنگ این ورزش خواهم شد. من روزی ۷ ساعت در سالن تمرین می کردمو لحظه خداحافظی برای من بسیار سخت بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: