bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اتفاقی که فوتبال ایران را وارد فاز جدیدی کرد؛
علی پورتنگستانی: لیگ برتر کشورمان هنوز به ایستگاه هفته دوم خود نرسیده است ولی اتفاق‌هایی که حداقل در این یک هفته رخ داده در نوع خود جالب است. در جدیدترین اتفاق، مدیر عاملان سه باشگاه لیگ برتری قبل از آغاز هفته دوم مسابقات از سمت خود کنار رفتند، مساله‌ای که حالا پس از سخنان مهدی تاج به سوژه اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است.

علی پورتنگستانی: لیگ برتر کشورمان هنوز به ایستگاه هفته دوم خود نرسیده است ولی اتفاق‌هایی که حداقل در این یک هفته رخ داده در نوع خود جالب است. در جدیدترین اتفاق، مدیر عاملان سه باشگاه لیگ برتری قبل از آغاز هفته دوم مسابقات از سمت خود کنار رفتند، مساله‌ای که حالا پس از سخنان مهدی تاج به سوژه اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است.

فوتبال ایران سرشار از اتفاق‌های جالب و البته در نوع خود عجیب است. در طول چند هفته گذشته به گوشه‌ای از این اتفاق‌های جالب پرداختیم، مهم‌ترین آن صحبت‌های جنجالی مهدی تاج بود که سوژه گزارش دیروزمان در همین صفحه بود. حال شاهد اتفاق دیگری در لیگ برتر هستیم که در نوع خود می‌تواند جالب‌تر از سخنان مهدی تاج باشد. در طول یک هفته گذشته در بخش مدیریت 3 باشگاه لیگ برتری شاهد تغییرات مهمی بودیم. تیم‌های پارس جنوبی، پرسپولیس و ذوب ‌آهن اصفهان باشگاه‌هایی بودند که در چند روز مدیرعامل خود را تغییر دادند، آن هم زمانی که لیگ برتر هنوز به هفته دوم خود نرسیده است. اتفاقی که می‌تواند در روزهای آینده باعث تغییرات در بخش مدیریت باشگاه‌های دیگر هم شود.

اولین تیمی که مدیرعامل خود را تغییر داد، ذوب ‌آهن اصفهان بود؛ پس از سال‌ها سعید آذری با حکم هیات مدیره از کار برکنار شد. مدیرعاملی که می‌توان از او به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و با‌دانش‌ترین مدیران ورزشی کشور یاد کرد. مدیری که در این سال‌ها زحمت زیادی برای ذوب‌ آهن کشید و در بسیاری از پرونده‌های فوتبالی توانست حق خود و باشگاه ذوب ‌آهن را دریافت کند. نمونه‌ای از کارهای او گرفتن حق رشد بازیکنانی است که از این تیم جدا شده بودند و این مدیر توانست حق رشد همه آنها را از باشگاه جدیدشان دریافت کند. اتفاقی که در کمتر تیم لیگ برتری رخ می‌دهد. در حال حاضر جواد محمدی،عضو هیات مدیره باشگاه ذوب‌آهن به‌عنوان مدیر عامل جدید باشگاه ذوب ‌آهن اصفهان انتخاب شده است ولی این مساله مشهود است که ذوب‌ آهن پس از سعید آذری دیگر شاید نتواند در بسیاری از پرونده‌ها به حق خود برسد. آذری نمونه بارز یک مدیر ورزشی موفق است که هر تیمی آرزوی داشتنش را دارد. باید دید در چند روز آینده این مدیر موفق به کدام تیم لیگ برتری خواهد رفت.

اما دومین تغییر در مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری در پارس جنوبی رخ داد. بهرام رضاییان در چند فصل گذشته مدیرعامل باشگاه تیم پارس جنوبی بود پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان از سمت خود استعفا کرد. اتفاقی که ما چند هفته پیش در گزارشی به آن پرداخته بودیم و گفته بودیم که خیلی زود این اتفاق رخ خواهد داد. رضاییان در پنج سال اخیر مدیریت این باشگاه را برعهده داشت و باید گفت در این سمت موفق بوده به این خاطر که تیم را از لیگ 2 به لیگ یک و در ادامه به لیگ برتر رهنمون کرد. عملکرد تیم در دو فصل حضور در لیگ برتر هم قابل دفاع بود به‌خصوص فصل اول که تیم با هدایت مهدی تارتار در لیگ برتر پنجم شد. اگر باشگاه همچنان از سوی شرکت پارس جنوبی حمایت می‌شد تیم می‌توانست به نتایج خوب خود در لیگ برتر ادامه دهد اما مشکلات مالی تا جایی پیش رفت که مهدی تارتار از این تیم جدا شد. بهرام رضاییان هم به‌دلیل مشکلات مالی از سمت خود استعفا کرده است. البته در این مسیر، برخی بی‌مهری‌ها و بدقولی‌ها حسابی این مدیر توانمند را ناامید کرد، مساله‌ای که باعث شد در یک سال گذشته رضاییان با شک و تردید بسیار به فعالیت خود ادامه دهد.

به هر حال بهرام رضاییان از پارس جنوبی رفت تا بار دیگر شاهد قربانی شدن مدیران موفق به‌خاطر مسائل مالی و بی‌مهری برخی از مسوولان عالی‌رتبه استان باشیم. مسوولانی که فقط یاد گرفته‌اند حرف بزنند تا عمل کنند. لازم به یادآوری است که تا به امروز از سوی باشگاه پارس جنوبی شخص جدیدی برای مدیرعاملی این باشگاه انتخاب نشده است. همچنین بهرام رضاییان که کارمند شرکت نفت است، قرار است در یک پست بالاتر و به‌دور از حاشیه خاصی به کار خود ادامه دهد.

اما نفر سوم این لیست، ایرج عرب است که پیش‌بینی می‌شد خیلی زودتر از اینها از سمت خود استعفا دهد و جای خود را به شخص دیگری بدهد. عرب در طول مدیریت خود حواشی زیادی را تجربه کرد ولی با وجود این دو جام برای سرخپوشان به ارمغان آورد. قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی دو افتخاری بود که در دوره این مدیرعامل به‌دست آمد همانطور که گفته شد در دوره عرب حواشی زیادی پیش آمد که مهم‌ترین آن جدایی برانکو از پرسپولیس بود. به هر حال عرب و دیگر دستیارنش قبل از این‌که برانکو به‌صورت رسمی از پرسپولیس جدا شود بارها از ماندن این مربی صحبت کردند ولی در نهایت اتفاقی که افتاد برخلاف صحبت‌های آنها بود. مساله‌ای که باعث عصبانیت هواداران تیم پرسپولیس شد و آنها خواهان برکناری ایرج عرب بودند. وی در این مود فشار زیادی را تحمل کرد و در نهایت روز گذشته به‌گفته خودش «به‌‌خاطر مسائل شخصی» از سمت خود استعفا کرد و همانطور که در گزارش کنار این صفحه خواندید، جای خود را به انصاری‌فرد داد.

در فصلی که طوفان تغییرات صندلی مدیرانرا در می‌نوردد،هنوز هستند باشگاه‌هایی که پایه میزهای مدیریتی‌شان لق است. با روندی که پیش می‌رود، به‌نظر می‌رسد هستند باشند مدیران دیگری که شاید حتی نیم‌فصل لیگ نوزدهم را هم نبینند. یکی از مدیرانی که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی دربارهاستعفا یا برکناری او در محافل فوتبالی مطرح شده است امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال است. این شایعه آنقدر داغ بود که امروز احمد سعادتمند ومیرشاد ماجدی که از آنها به‌عنوان جانشینان احتمالی فتحی نام برده می‌شد وادار به واکنش شدند.آنچه مسلم است باشگاه استقلال هم پتانسیل تغییر مدیریت را دارد و احتمال این‌که طوفان تغییرات مدیریتی به این باشگاه هم برسد، زیاد است. همچنین این احتمال وجود دارد که به‌دلیل نتیجه بد شاهین در هفته اول و یارگیری نامناسب این تیم، مسیگر سرپرست این باشگاه که در حال حاضر حکم مدیر عاملی باشگاه دارد، از سمت خود برکنار شود. باید دید در هفته‌های آینده‌ چه اتفاقی در انتظار مدیران عامل تیم‌های لیگ برتری است.

سرنوشت مبهم روز ملی کشتی

بامداد جنوب: سال ۹۶ بود که فدراسیون کشتی پس از حدود چهار سال تلاش و رایزنی با وزارت ورزش و شورای فرهنگ عمومی کشور موفق شد روز پنجم شهریورماه و زادروز جهان پهلوان تختی را به‌عنوان روز ملی کشتی در تقویم سال ۹۷ ثبت کند. اتفاقی بزرگ و مهم که نه تنها نام و خاطره جهان پهلوان را بیش از پیش زنده نگه می‌داشت، بلکه یادآور روزی بود به نام ورزش اول کشورمان که تداعی‌گر درخشش و افتخارآفرینی قهرمانان گوش‌شکسته‌ ایران زمین در میادین جهانی و المپیک بود.

به هر ترتیب خانواده بزرگ گوش‌شکسته‌ها با ثبت روز ملی کشتی در تقویم سالیانه می‌توانستند سرشان را بالاتر نگه دارند و به خود ببالند که روزی در سال، به نام قهرمانان ملی این عرصه در زادروز جهان پهلوان نامگذاری شده است.

پس از این اتفاق مهم و امیدوارکننده، اهالی و متولیان کشتی هر سال در روز پنجم شهریورماه مقارن با زادروز تولد غلامرضا تختی، مراسم بزرگداشتی برپا کرده و ضمن گرامیداشت این اسطوره جوانمردی و پهلوانی، از قهرمانان ملی و پیشکسوتان این عرصه نیز تجلیل و تقدیر می‌کردند. همچنین این روز بهترین دلیل برای برگزاری مراسم و برنامه‌های خیریه از سوی اهالی کشتی در سراسر ایران بود. برنامه‌هایی مثل دیدار قهرمانان ملی با جانبازان اعصاب و روان، حضور در جمع اقشار آسیب‌دیده و ناتوان و همچنین همنشینی و دیدار نام‌آوران کشتی با کودکان و سالمندان مراکز بهزیستی و بچه‌های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و ... که هر کدام در روز ملی کشتی برگزار و ماندگار شد.

متاسفانه امسال، روز ملی کشتی هم دستخوش تغییر و تحولات فدراسیون شد و یکی از میراث ارزشمند فدراسیون قبلی در کوران مسائل و مصائب کنونی این رشته رو به فراموشی رفت. اهالی کشتی همچون سال‌های گذشته انتظار داشتند مراسم گرامیداشت زادروز تختی در روز ملی کشتی امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار و گردهمایی این خانواده بزرگ باعث اتحاد و تعامل بیشتر و از بین رفتن برخی کدورت‌ها شود.

مرحوم غلامرضا در چنین روزی یعنی روز پنجم شهریورماه ۱۳۰۹ در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمد. وی که با قهرمانی در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امامعلی حبیبی، نخستین ورزشکار ایرانی بود که موفق به کسب مدال طلای المپیک شد. تختی با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فدراسیون جهانی کشتی قرار دارد. همچنین او یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی در کنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد است که نام و تصویر آنها در تالار افتخارات فدراسیون جهانی نصب شد. تختی به‌جز افتخارات ورزشی، در بحث کمک‌رسانی به بازماندگان زلزله مرگبار بوئین زهرا در سال ۱۳۴۱ نیز توانست خود را برای همیشه در حافظه تاریخی مردم ایران جاودانه کند. جهان پهلوان تختی سرانجام در روز ۱۷ دی‌ماه ۱۳۴۶ به ‌طرز مشکوکی در هتل آتلانتیک تهران درگذشت اما تا امروز بسیاری از اهالی کشتی و مردم علاقه‌مند به ورزش در سالروز مرگ او در آرامگاه ابن‌بابویه تهران گردهم می‌آیند و یاد و نام او را زنده نگه‌می‌دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: