bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
حاشیه‌های لیگ برتر همچنان ادامه دارد؛
بامداد جنوب: پس از انتقادهای فراوان به کیفیت توپ‌های «دربی استار» و صحبت‌های مسوولان لیگ برتر فوتبال کشورمان در خصوص این انتقادها، همچنان چگونگی برطرف شدن این مشکلات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. توپ‌‌هایی که حاشیه‌های فوتبال ایران را بیشتر از گذشته کرده است.

بامداد جنوب: پس از انتقادهای فراوان به کیفیت توپ‌های «دربی استار» و صحبت‌های مسوولان لیگ برتر فوتبال کشورمان در خصوص این انتقادها، همچنان چگونگی برطرف شدن این مشکلات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. توپ‌‌هایی که حاشیه‌های فوتبال ایران را بیشتر از گذشته کرده است.

هفته اول لیگ برتر با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش برگزار شد ولی با حاشیه‌هایی که حالا حالاها تمامی ندارد. در طول هفته‌ای که گذشت در گزارش‌های مختلف به حواشی هفته اول مسابقات لیگ برتر پرداختیم برای حسن ختام این بسته خبری، به سراغ یکی از پرحاشیه‌ترین مسائل لیگ برتر رفتیم که می‌تواند در نتیجه بازی‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.چند روز پیش بود که بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس در راس سایر بازیکنان دیگر تیم‌های لیگ برتری در فضای مجازی و همچنین در مصاحبه‌های خود از کیفیت بد توپ‌های این دوره رقابت‌های لیگ برتر گفتند. در حالی‌که چند سالی بود چنین چیزی از سوی بازیکنان و به‌خصوص دروازه‌بان‌ها در فوتبال ایران شنیده نمی‌شد و به‌نظر توپ‌های استفاده شده در لیگ‌های قبلی مورد تائید اکثریت بوده است. در این فصل اما حتی پیش از این‌که رقابت‌های لیگ نوزدهم آغاز شود، انتقادها از کیفیت توپ‌ها بالا گرفت. توپ‌هایی که بدون حتی هیچ طرح خاصی کمی در تصاویر از رنگ و بوی هر مسابقه‌ای هم کم می‌کند و بی‌شک می‌توان گفت هیچ ظرافتی از نظر زیبایی ندارند. در حال حاضر اما با گذشت تنها یک هفته از رقابت‌های لیگ برتر، انتقادها از کیفیت توپ‌های جدید هم زیاد شده و این مساله در کنار زیبایی که در طراحی توپ‌ها دیده نمی‌شود تبدیل به یکی از جدیدترین مشکلات در آغاز لیگ نوزدهم شده است. مشکلی که اصلا هم کوچک نیست و می‌تواند معادلات زیادی را تغییر دهد.

ادامه‌دار شدن اعتراض‌ها به توپی که سازمان لیگ با سروصدا آن را معرفی کره بود، واکنش این نهاد را به همراه داشت.

در متن بیانیه سازمان لیگ آمده است: «توپ‌های مارک «دربی استار»که در این فصل مسابقات فوتبال باشگاهی استفاده می‌شود از جنس همان توپ‌هایی هست که در دو فصل گذشته نیز در فوتبال باشگاهی ایران استفاده می‌شد. این توپ‌ها کیفیت مطلوبی دارد که مورد تائید فدراسیون بین‌المللی فوتبال( فیفا) هم هست.تکنولوژی روز دنیا در تولید این توپ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. توپ‌های فصول گذشتهدو ستاره بودند و اکنون این توپ‌ها سه ستاره شده‌اند.برخلاف آنچه که گفته می‌شود این توپ‌ها نسبت به گذشته سنگین‌تر شده‌اند، اصلا چنین مساله‌ای صحت ندارد و وزن این توپ‌ها کاملا استاندارد و دقیقا مثل توپ‌های فصل گذشته ۴۳۵ گرم است.توپ‌های «دربی استار» مورد استفاده در فوتبال ایران هم‌اکنون در مسابقات باشگاهی فوتبال فرانسه و آلماننیز مورد استفاده قرار می‌گیرد وسنگینی و تنبلی این توپ‌‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد».

نوذر رودنیل، کارشناس داور باسابقه فوتبال است که معتقد است توپ یک دست سفید فاقد استانداردهای فیفاست. او در این‌باره گفت: توپ‌هایی که در این فصل در بازی‌ها استفاده می‌شود، غیراستاندارد هستند. این توپ‌ها که رنگ آنها سفید است فردا در زیر نور یا در روزهای بارانی برای تیم‌ها و بازیکنان بیشتر ایجاد مشکل می‌کند در یک کلام استاندارد نیستند و بازیکنان و تیم‌ها به درستی آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

پس از انتقادهای زیادی که به کیفیت توپ‌های دربی استار در فصل جدید فوتبال ایران ایجاد شد، نماینده انحصاری این شرکت در ایران، به گلایه‌های مطرح شده پاسخ داد. مهرداد ناظمی، نماینده انحصاری شرکت دربی استار در ایران، در رابطه با انتقادهایی که در روزهای اخیر به‌وجود آمده، اینگونه حرف‌هایش را آغاز کرد و گفت: دربی استار از سال ۲۰۱۷ وارد ایران شد. پیش از ایران دو لیگ حرفه‌ای هلند و بلژیک از توپ‌های دربی استار در تمام تمرینات و بازی‌های دوستانه خوداستفاده می‌کردند و در آلمان هم تا سال 2024 از این توپ‌ها استفاده خواهد شد.

ناظمی در ادامه با اشاره به زمان ورود دربی استار به ایران توضیح داد: اولین توپ‌های دربی استار که وارد ایران شدند Hyper APS بودند که در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و نیمه اول ۲۰۱۹ مورد استفاده لیگ برتر و لیگ یک ایران بود‌. از زمان شروع لیگ با توپ‌های دربی استار، به‌دلیل کیفیت و فناوری بالای این توپ‌هاکه با مواد درجه یک روز دنیا تهیه شده‌اند و همچنین دست دوز بودن، سرعت و دقت چشمگیر رضایت اکثریت مربیان و بازیکنان لیگ حرفه‌ای ایران را به‌دنبال داشت. علاوه بر این‌که به‌دلیل استاندارد بودن توپ‌ها و FIFA Quality در باشگاه‌هایی که فقط از اورجینال این توپ‌ها استفاده کردند‌، آسیب‌های فیزیکی به بازیکنان کاهش چشمگیری داشت و کیفیت بازی‌ها از جمله آمار گل‌های بازی‌ها نسبت به سال‌های قبل از دربی استار نیز افزایش ۴۰ درصد در هفته اول شروع بازی‌ها با دربی استار را داشت. توپ سفید لیگ ایران با پیشنهاد کارشناس فنی سازمان لیگ با چاپ لوگوی رسمی سازمان به رنگ مشکی و با پیشنهاد نماینده انحصاری ایران با چاپ یوز تکمیل شد که انحصاری توپ لیگ حرفه‌ای ایران شد.

حالا خبر رسیده است که مدیران یک شرکت تولیدی البسه و لوازم ورزشی که مدت‌‌هاست تمایل زیادی به اسپانسرینگ توپ‌های لیگ دارند! به مدیران سازمان لیگ اعلام کرده‌اند برای کمک به لیگ و باشگاه‌ها‌، 700 توپ در انبار خود موجود دارند و می‌توانند آن را در اختیار سازمان لیگ قرار بدهند تا این توپ‌ها، ‌جایگزین توپ‌های دربی استار شود! این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده که منابع موثق خبری از سازمان لیگ به ما اطلاع دادند مدیران این مجموعه هیچ تمایلی برای فسخ قرارداد خود با شرکت دربی استار ندارند. به هرحال آنها محموله توپ مورد نیاز خود برای برگزاری رقابت‌های این فصل را از آلمان وارد کشور کرده‌اند و قطع همکاری با دربی استار خسارت سنگینی را متوجه سازمان لیگ خواهد کرد. در چنین فضایی وضعیت توپ‌ها به مهم‌ترین سوال بی‌جواب فوتبال کشور تبدیل شده و همه منتظر هستند ببینند تکلیف این پرونده چه خواهد شد.

اتفاق جالب توجه این است که اگر سازمان لیگ قبول کند که اعتراض‌ها به کیفیت توپ‌ها درست بوده، قرارداد با دربی استار به‌خاطر تبعات حقوقی همانطور که اشاره شد خیلی بعید است فسخ شود. یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های مدیران سازمان لیگ هم این است که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، توپ‌های دربی استار موجود در انبار که در دو فصل اخیر رقابت‌های لیگ مورد استفاده قرار گرفته بود دوباره در اختیار لیگ برتر و لیگ یک قرار دهند تا اعتراض‌ها به پایان برسد. البته این تصمیم تنها در شرایطی گرفته خواهد شد که تمام اکثریت باشگاه‌ها کیفیت توپ‌ها را زیرسوال ببرند و خواهان استفاده نشدن از توپ‌های این فصل شوند.

دبیر فدراسیون کشتی: به جز مالیات ۲۲ میلیارد بدهی داریم

بامداد جنوب: دبیر فدراسیون کشتی از بدهی ۵۲ میلیارد تومانی این فدراسیون خبر داد و می‌گوید که حدود ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به مالیات و جریمه دیرکرد آن است که بی‌شک با حمایت وزارت ورزش و شخص رئیس‌جمهور قابل حل خواهد بود.

محمداسد مسجدی درباره اظهار نظر محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش مبنی بر این‌که فدراسیون کشتی ۳۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد، گفت: بله کاملا درست است. امروز از خزانه‌دار فدراسیون درباره مبلغ دقیق بدهی فدراسیون پرسیدم که او اعلام کرد فدراسیون با بدهی ۵۲ میلیارد تومانی روبه‌روست که از این میزان حدود ۳۰ میلیارد تومان مربوط به مالیات و جریمه آن است و ۲۲ میلیارد تومان نیز به امور دیگر اختصاص دارد. همانطور که معاون وزیر نیز اعلام کرده در پی حل بدهی مالیاتی فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون کشتی هستند و بی‌شک این مشکل قابل حل خواهد بود.

وی درباره راهکار ریاست فدراسیون کشتی برای پرداخت ۲۲ میلیارد بدهی باقیمانده نیز یادآور شد: به اعتقاد من با نظر مساعد رئیس‌جمهور این مشکل برطرف می‌شود. همچنین با کمک دوستان، حامیان مالی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش این مشکل قابل حل است. کمیته المپیک اعلام کرده کمک‌های بیشتری خواهد داشت و وزارت ورزش نیز برای کمک بیشتر به فدراسیون اعلام آمادگی کرده است. فکر نمی‌کنم وزارت ورزش و کمیته المپیک پشت علیرضا دبیر را خالی کنند.

مسجدی درباره فواید دیدار دبیر با رئیس فدراسیون کشتی روسیه، خاطرنشان کرد: در سوالی که از دبیر پرسیدم گفت دیدار خیلی خوبی با مامیاشویلی داشتم.

دبیر فدراسیون کشتی در پایان درباره زمان و مکان برگزاری مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی برای رسیدگی به وضعیت بدهی‌های این فدراسیون نیز تاکید کرد: مجمع فوق‌العاده فدراسیون از ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه هفته آینده در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: