bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
محمدصادق سعیدی در نشست خبری ویژه ماه محرم و صفر مطرح کرد:
الهام بهروزی: عاشورا مکتبی است مقدس و سترگ؛ کارگاهی برای تمرین انسانیت، هویت‎بخشی و جان دادن به باورها و تحکیم پیوند دینی است. هر ساله با فرارسیدن عاشورا شوری در عاشقان حسین (ع) برپا می‎شود و با سیاه‌پوش شدن شهر مردم در رثای ایشان و یارانش به عزاداری می‎پردازند. سوگ حسین (ع) بدان سان جانکاه است که حتی با گذشت قرن‎ها همچنان داغش تازه است برای مسلمانان و شیعیان عالم.

الهام بهروزی:لزوم بازشناسی نهضت حسینی به جوانان

عاشورا مکتبی است مقدس و سترگ؛ کارگاهی برای تمرین انسانیت، هویت‎بخشی و جان دادن به باورها و تحکیم پیوند دینی است. هر ساله با فرارسیدن عاشورا شوری در عاشقان حسین (ع) برپا می‎شود و با سیاه‌پوش شدن شهر مردم در رثای ایشان و یارانش به عزاداری می‎پردازند. سوگ حسین (ع) بدان سان جانکاه است که حتی با گذشت قرن‎ها همچنان داغش تازه است برای مسلمانان و شیعیان عالم.

مردمان بوشهر هر ساله با آمدن ماه محرم با اجرای آیین‎های عزاداری منحصربه‌فرد در میادین، مساجد و حسینه‎های محلات مختلف شهر غم و اندوه خویش را در فراق امام حسین (ع) به نمایش می‎گذارند. در این میان دستگاه‎های فرهنگی و اجرائی متعددی با اجرای برنامه‎های مختلف سعی در همراه شدن با مردم در اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورایی دارند. یکی از نهادهایی که نقش موثری را در فراگیری فرهنگ عاشورایی در سطح شهر ایفا می‎کند، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر است که امسال کوشیده با اجرای 40 ویژه‎‌برنامه با استفاده از ظرفیت مردمی به تبیین فرهنگ عاشورا و ایجاد شعور حسینی در جامعه بپردازد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر روز گذشته در نشست خبری خود گفت: خیزش عظیم و مقدس نهضت عاشورا پیامدها و عبرت‎های فراوانی را نه تنها برای مسلمانان و شیعیان جهان در پی داشته است، بلکه پیام‎های این نهضت در فطرت همه انسان‎ها جاری شده و هر صاحب‎نظری را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است. در واقع نهضت عاشورا باعث ایجاد نهضت‎های گوناگونی در سراسر دنیا شده است؛ حق‎جویی، آزادگی و عزت‎طلبی شاید مهم‎ترین پیام‎های واقعه عاشورا برای همه جهانیان است. بر همین اساس، رویکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در اجرای برنامه‎های ماه محرم و صفر بر مبنای «محرم؛ ماه شور شعور حسینی» خواهد بود.

محمدصادق سعیدی در ادامه با تاکید بر اینکه همه برنامه‎های این دو ماه طی جلسات هم‎اندیشی و همفکری مکرر با هیات‎های مذهبی، کانون‎های فرهنگی مساجد، موسسات فرهنگی هنری، هیات امنای مساجد و ... مطرح و پیش‌بینی شد، سپس در چندین جلسه با شهردار و شورای اسلامی شهر به تصویب رسید، افزود: همه برنامه‎ها با استفاده از ظرفیت مردمی برگزار خواهد شد و تمام سعی ما به‎عنوان یک نهاد نیمه‎دولتی بر این بود که مجریان برگزاری مراسم عزاداری حسین (ع) خود مردم، هنرمندان و قشرهای مختلف جامعه باشد تا شاهد ایجاد شور حسینی در میان شهروندان باشیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسات هم‎اندیشی با هیات‎های مذهبی و هیات امنا و کانون‎های فرهنگی مساجد تصمیم بر این شد که اهم برنامه‎های این دوماه در 13 روز اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر اجرا شود، تصریح کرد: این ویژه‎برنامه‎ها در دو بخش اجرا می‎شود؛ بخشی از آن مراسمی است که ویژه محرم و صفر برگزار می‌شود و بخشی دیگر نیز همزمان با هفته دفاع مقدس.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در ادامه با بیان اینکه برنامه‎های ماه محرم از شنبه‎شب (نهم شهریورماه جاری) با حرکت کاروان نمادین «محرم؛ ماه شورشعور حسینی» از امامزاده عبدالمیهمن آغاز می‎شود و با عبور از معابر شهر به میدان انقلاب می‏رود و در آنجا با اجرای آیین‎های عزاداری بوشهری و برپایی نمایشگاه فرهنگی هنری در موکب «عشاق الحسین» پایان می‌پذیرد، گفت: برپایی تکیه هنرمندان با عنوان «معرفت و هنر حسینی» از 11 محرم تا 15 محرم برنامه دیگری است که با مشارکت جامعه بسیج اجرا می‎شود که هنرمندان آیینی و انقلابی با اجرای برنامه‌های مختلف هنری جلوه‎های حماسه حسینی را با عنوان «در سوگ آفتاب» به نمایش می‎گذارند.

سعیدی با بیان اینکه اجرای پرده‌خوانی در دهه اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر از سوی پرده‌خوانان برجسته کشوری همراه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرده‌خوانی را در سطح شهر خواهیم داشت، گفت: فیلم‌های کوتاه با عنوان «معرفت عشق» با محوریت گفت‌وگو پیرامون تاثیرات مثبتی که امام حسین (ع) و عزاداری‌های حسینی در زندگی افراد داشته است و آثاری از این دست در خصوص معرفی و شناخت جلوه‌های معرفتی حماسه حسینی به‎منظور انتشار در فضای مجازی تولید شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در این ایام تجمع هیات‌های مذهبی در تاسوعا و عاشورای حسینی در دو منطقه محلات جنوبی و مرکزی را خواهیم داشت، تصریح کرد: پیاده‌روی نمادین اربعین با عنوان «جاماندگان اربعین حسینی» (از چغادک تا امامزاده عبدالمهیمن)، مراسم گرامیداشت شام غریبان اهل بیت حسینی در گلزار شهدا و امامزاده عبدالمهیمن با مشارکت هیات‌های مذهبی، مراسم گرامیداشت شب شهادت امام سجاد (ع) و شب سوم شهادت امام حسین (ع) در امامزاده عبدالمهیمن نیز از دیگر ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در ایام سوگواری امام حسین (ع) است.

به گفته سعیدی، احداث موکب حسینی با عنوان «خدام الحسین» (میدان امام) و «عشاق الحسین» (میدان انقلاب) و مراکز نذر فرهنگی و غرفه‌های عرضه محصولات صوتی و فرهنگی مربوط به ایام محرم در سطح شهر و قرائت زیارت عاشورا (از اول تا سیزدهم محرم و دهه آخر ماخ صفر)، برگزاری مسابقه شعر، دل نوشته، عکس نوشته‌ها، داستان کوتاه و خاطره با عنوان «برآستانه عشق» ویژه دل‌نوشته‌ها، مرثیه و سرودههای حسینی در ذکر اهل بیت (ع)، ارزش‌های اسلامی و حماسه حسینی به همراه تولید نماهنگ‌های شعرخوانی شعرای برجسته آیینی در فضای مجازی، تولید کتاب‌های گویا در حوزه نشر ارزش‌های قیام حسینی در حوزه ادبیات کودک با مضامین شناخت زندگی اهل بیت (ع)، اجرای ویژه‌برنامه‌های «شب‌های عطر عاشقی» با اجرای برنامه‌های مختلف مذهبی، آیینی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی، سخنرانی مذهبی، مداحی، پخش فیلم‌ها و کلیپ‌های عاشورایی، گفت‌وگو با بانیان و مداحان، قرائت زیارت عاشورا، مسابقات فرهنگی، نمایشگاه واقع‌نگاری تاریخ قیام حسینی و غرفه‌های کودک به مدت شش شب در میدان انقلاب در دهه نخست محرم و سه شب دهه آخر ماه صفر، ساخت و نصب المان‌های عاشورایی در میادین سطح شهر و فضاسازی شهری (در واقع شهر به گالری عاشورایی بدل می‎شود)، برپایی نمایشگاه عکس، نصب پوستر و نقاشی روی پرتابل‌ها و سازههای تبلیغاتی در سطح شهر با دعوت از هنرمندان رشته‌های مختلف و برگزاری نمایشگاه اینفوگرافیک روزشمار وقایع محرم در مدارس و حسینیه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که در این ایام برنامه‎ریزی و اجرائی می‎شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه فیلم‌های کوتاه یک تا سه دقیقه با عنوان «یاران عشق» در قالب‌های داستانی، مستند و موشن‌گرافیک با محوریت آیین‌های عاشورایی، معرفی شخصیت‌های کربلا، پیام‌های حماسه حسینی تولید شده است، تصریح کرد: آیین احیای شب عاشورا با عنوان «مناجات قدسیان» در محل گلزار شهدا و امامزاده عبدالمهیمن با اجرای برنامه‌هایی همچون قرائت قرآن کریم، ذکر و پامبری، قرائت زیارت عاشورا، مرثیه‌سرایی و مداحی، شروه‌خوانی برگزار خواهد شد. همچنین اجرای ویژه‌برنامه‌های کودکان در قالب مسابقه نقاشی، قصه‌گویی خلاق، مسابقه خاطره‌نویسی به‌منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با سیره و زندگی اهل بیت (ع) و آیین‌های عاشورایی با مشارکت کانون فرهنگی شهدای مدافع حرم و خانه‌های بازی از دیگر برنامه‎هایی است که برای ایام سوگواری سالار شهیدان مصوب شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه یک پیج اینستاگرامی با نام «عشاق‌الحسین» به‎منظور بازشناسی فرهنگ عاشورا به نسل جوان و اطلاع‎رسانی برنامه‎های این ایام ایجاد شده است، گفت: همچنین در این پیج گزارش تصویری نمایشگاه مجازی عکس، پوستر، نقاشی و خوشنویسی با محوریت آیین‌های عاشورایی در سوگ حسینی به نمایش گذاشته می‎شود.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر، همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در دهه آخر ماه صفر، همایش تجلیل از خادمان و مداحان زن در دهه آخر ماه صفر، اجرای نمایش‌های مذهبی و سرود در سطح شهر و میدان انقلاب با مشارکت ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد، تولید فیلم مستند «بخشو؛ صدای ماندگار»، برگزاری یادواره زنده یاد جهانبخش کردی‌زاده، برگزاری سوگواره استانی تعزیه با مشارکت کانون تعزیه استان به مدت پنج شب در دهه آخر ماه صفر، تولید محتوای متنی در قالب ویژه‌نامه و انتشار در فضای مجازی در قالب گزارش، گفت‌و‌گو، مقاله و کارت نوشته‌های حسینی، مسابقه عکس سربازان کوچک امام حسین (ع) با مشارکت جامعه بسیج هنرمندان (به‎منظور ترغیب کودکان و نوجوانان در مراسم عزاداری حسینی و آشنایی با مکتب عاشورا)، توزیع اقلام سیاه‌پوشی میان هیات‌های مذهبی و مساجد، اعزام تیم عکاسی در پیاده‌روی اربعین با مشارکت جامعه بسیج هنرمندان، مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایش رادیویی با موضوعی حماسه حسینی و نمایش‌های مذهبی در سطح استان (با حضور هنرمندان تئاتری و تهیه‎کنندگان رادیو)، اجرای آواها و نوا‌های موسیقی آیینی مذهبی در اربعین حسینی، تولید سه قطعه موسیقیایی ویژه مداحی با عنوان آلبوم «ماه حسین» با مداحی مهدی رادمهر و آهنگسازی اکبر ابراهیمی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه ماه محرم و صفر در خانه‌های فرهنگ آیت‌الله معتقد اهرمی و خانه فرهنگ عالی‌آباد و خانه‌های بازی از دیگر برنامه‎هایی است که ویژه ماه محرم و صفر در بوشهر اجرا می‌شود.

سعیدی در خصوص ویژه‎برنامه‎های هفته دفاع مقدس هم توضیح داد: همایش تجلیل از خانواده شهدای نوجوان و یادواره شهدای نوجوان به یاد حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم (ع) شهدای نوجوان دشت کربلا ویژه ماه محرم و هفته دفاع مقدس با حضور مداح برجسته کشوری در بوشهر برگزار می‎شود. همچنین اجرای طرح هم عهدی با شهدا (این طرح برای نخستین بار در هفته بوشهر اجرا شد که در آن 300 جوان شرکت کردند و هر جوان با یک شهید هم عهد شد. بر اساس این طرح، هر جوان نماینده و معرف یک شهید هم در فضای مجازی و هم در فضای واقعی می‏شود و طبق وصیت وی در برنامه‎های فرهنگی هنری شهر مشارکت دارد. به هر کدام از این جوانان پلاک شهید و یک چفیه هدیه داده می‏شود)، نقاشی‌ها و گرافیت‌های شهری روی دیوارها، طراحی، ساخت و نصب تابلو تصاویر شهدا در بزرگراه امام علی و ورودی شهر، ساخت و نصب تندیس‌های نمادین رزمندگان در میدان بسیج و میدان شهید بشکوه و فضاسازی شهری متناسب ماه محرم و هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس نیز از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در هفته دفاع مقدس است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در پایان در خصوص بودجه مصوب سال جاری این سازمان گفت: بودجه پیشنهادی سال 98 بهمن‌ماه 97 به شورا ارائه شد که در چندین جلسه در نهایت بودجه هشت میلیارد و نیم (یعنی دو برابر بودجه 97) برای سازمان مصوب شد که البته از این رقم قرار شد دو میلیارد از محل درآمدهای سازمان تامین شود و شش میلیارد و نیم را شهرداری از محل کمک‎های بلاعوض به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر اختصاص بدهد که تا این لحظه از چهار میلیارد بودجه شش ماه اول تنها 800 میلیون به ما پرداخت شده که 500 میلیون تومان از آن برای هزینه‎های جاری و حقوق پرسنل سازمان هزینه شده است. با توجه به اینکه به بدهی‎های میلیاردی پیش هزینه‎های هفته‎های بوشهر افزوده شده و ما تنها توانسته‎ایم 20 تا 30 درصد هزینه‎های برنامه‎های هفته بوشهر را به موسسات فرهنگی هنری همکار پرداخت کنیم. امیدواریم شهرداری و شورای اسلامی شهر حمایت بهتری از برنامه‎های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در نیمه دوم سال داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: