bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
دردسر عجیب تکنولوژی روزِ ورزشگاه‌های ایران؛
علی پورتنگستانی: گیت‌های الکترونیکی که قرار بود از بازارسیاه فروش بلیت‌های بازی‌های لیگ برتر جلوگیری کند، خود باعث ایجاد مشکلات جدیدی در ورود تماشاگران به ورزشگاه شده است. اتفاقی که البته برای همه قابل پیش‌بینی بود.

علی پورتنگستانی: 

گیت‌های الکترونیکی که قرار بود از بازارسیاه فروش بلیت‌های بازی‌های لیگ برتر جلوگیری کند، خود باعث ایجاد مشکلات جدیدی در ورود تماشاگران به ورزشگاه شده است. اتفاقی که البته برای همه قابل پیش‌بینی بود.

همانطور که می‌دانید لیگ برتر نوزدهم که قرار بود از تاریخ 10 مردادماه آغاز شود، با تاخیری 21 روزه و از 31 مردادماه با برگزاری دیدارپرسپولیسوپارس جنوبی افتتاح شد. تعویق 21 روزه لیگ برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها، نصب دوربین مداربسته، گیت‌های ورودی و شماره‌گذاری صندلی‌ها صورت گرفت و فدراسیون فوتبال تاکید داشت تا زمانی که این استانداردها رعایت نشود، لیگ را آغاز نخواهد کرد.

از همین‌رو جدیت فدراسیون برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها باعث شد تمام استان‌ها و باشگاه‌ها تلاش کنند با نصب صندلی‌های شماره‌دار، گیت‌های ورودی و دوربین مداربسته کار را به سرانجام برسانند. پس از رعایت این استانداردها لیگ آغاز شد اما گویا برای ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها و چگونگی اجرای نظم روی سکوها، برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است. گویی کاربرد گیت‌ها نیز اهمیتی نداشت که در هفته اول و در بیشتر ورزشگاه‌ها بی‌نظمی شدیدی را شاهد بودیم. اتفاقی که در هفته دوم مسابقات هم رخ داد و سر و صدای زیادی به پا کرد. اندک انتظار هواداران این بود که در ورزشگاه آزادی برای ورود دچار مشکل نشوند ولی در همین دو بازی ابتدایی تماشاگران سرخابی برای ورود از طرق گیت‌های الکترونیکی دچار مشکلات زیادی شدند. مشکلاتی که باعث ایجاد ترافیک در کنار ورزشگاه و البته منتظر ماندن چند ساعته تماشاگران برای ورزشگاه شده بود. گیت‌های ورودی در دیگر ورزشگاه‌ها از جمله شهدای شهر قدس، بنیان دیزل تبریز، شهدای فولاد اهواز و ... نیز کاربردی نداشت و تماشاگران مانند فصل گذشته وارد ورزشگاه‌ها شدند.

در بازی‌هایی که در بوشهر و جم نیز برگزار شد گیت‌های الکترونیکی تا حدود زیاد مشکل‌ساز شدند. در بازی شاهین و سپاهان که در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر برگزار می‌شد، با وجود این‌که گیت‌ها کار می‌کردند، روند کار آنقدر کند بود که باعث عصبی شدن تماشاگران شده بود. از طرفی دیگر گرمای هوا صبر هواداران فوتبال‌دوست بوشهری را لبریز کرد تا آنجا که برخی از آنها با توجه به صف طولانی برای ورود به ورزشگاه، محل را ترک کرده و به خانه بازگشتند. از طرفی دیگر برخی از هواداران که بلیت داشتند، به‌دلیل مشکلاتی که گیت‌ها داشتند نتوانستند وارد استادیوم شوند و این یک نقطه ضعف بزرگ بود. مساله دیگر این است که پس از شناسایی کارت ملی، تماشاگر موردنظر فقط 5 تا 10 ثانیه فرصت دارد از گیت عبور کند وگرنه بلیت او خواهد سوخت و وی دیگر نمی‌تواند وارد ورزشگاه شود. متاسفانه مسوولان ورزشگاه این مساله را به هواداران گوشزد نکرده بودند که باعث شد بلیت برخی از هواداران شاهین بسوزد. از طرفی دیگر فقط دو گیت در ورزشگاه شهید مهدوی کار می‌کرد که باعث افزایش ترافیک تماشاگران در پشت ورودی استادیوم شد.

اما در جم وضعیت گیت‌ها نسبت به بوشهر فاجعه‌تر بود. با وجود این‌که از پنج گیت ارسالی، فقط دو گیت وصل شده بودند ولی همان دو گیت هم کار نمی‌کرد و عملا نقش دکوری داشتند. این مساله باعث شد دو مسوول هیات فوتبال دستی اطلاعات را چک کنند که این مساله باعث افزایش صف تماشاگران شد. از طرفی دیگر با توجه به وضعیت محدود ورزشگاه تختی، به‌نظر می‌رسد گیت‌ها در جایگاه نامناسبی وصل شده‌اند. در گفت‌وگویی که با هواداران پارس جنوبی قبل از بازی این تیم با ذوب ‌آهن داشتیم، همه آنها از استفاده از گیت‌های الکترونیکی حمایت کردند ولی معتقد بودند که این گیت‌ها باعث افزایش مشکلات ورود به ورزشگاه شده‌اند. برخی از تماشاگران پارس هم با دیدن صف طولانی در گوشه‌ای از ورزشگاه به مدت طولانی می‌ایستادند تا صف کوتاه شود ولی آنقدر کنترل بلیت طول کشید که مثل اتفاقی که در ورزشگاه شهید مهدوی رخ داد، برخی از هواداران قید دیدن بازی در ورزشگاه را بزنند و به خانه بروند. مساله جالب‌تر این است که رئیس اداره ورزش و جوانان جم معتقد بود که تماشگران بدون حاشیه خاصی و با آرامش وارد ورزشگاه می‌شوند. او معتقد بود که گیت‌های ورزشگاه جم مشکلات جزئی دارند که حل می‌شوند ولی سوال اینجاست که کار نکردن گیت‌های الکترونیکی یک مشکل جزئی است؟ این‌که این همه تماشاگر به‌خاطر یک مشکل جزئی در گیت‌های الکترونیکی پشت در بماند واقعا درست است؟ تماشاگران که با عشق و علاقه به پارس، به ورزشگاه آمده بودند رفتاری که در قبال آنها شد، خود می‌تواند حاشیه‌های فوتبال را افزایش دهد.

مساله‌ دیگری که باید گفت این است که به‌نظر می‌رسد گیت‌های الکترونیکی از کیفیت پایینی برخوردار باشند. گفته شد که در برخی از شهرها با بارکدهای روی بسته پفک و چیپس تماشاگر وارد ورزشگاه شده است که در نوع خود عجیب است. اگر واقعا این مساله درست باشد، فدراسیون فوتبال به‌شدت زیرسوال خواهد رفت. البته تا همین‌جا هم فدراسیون‌نشینان زیرسوال رفته‌اند.

اجرای هر سیستم جدید نیاز به زمان دارد و علاوه بر عادت تماشاگران به خرید بلیت الکترونیکی، عبور از گیت‌های ورودی و نشستن روی شماره صندلی متناسب با بلیت، به فرهنگ‌سازی نیز نیاز است تا سیستم جدید نظم بهتری بگیرد. با این حال کاربردی نبودن گیت‌ها با وجود تعویق 21 روزه لیگ، نشان می‌دهد که استانداردها آنطور که باید هم رعایت نشده که اگر اینطور بود، تماشاگران به‌راحتی و با بی‌نظمی وارد ورزشگاه‌ها نمی‌شدند. به‌نظر می‌رسد علاوه بر بالا رفتن استانداردها، در برنامه‌ریزی هم نیاز به تدبیر قوی‌تری است تا در هفته‌های پیش‌رو بازهم شاهد بی‌نظمی نباشیم.

در نهایت باید گفت که این گیت‌هایی که قرار بود تماشاگران را کنترل کنند، ولی حالا باید یک نفر پیدا شود و این گیت‌ها را کنترل کند، چراکه در دو هفته گذشته عملا هیچ کارآیی مثبتی نداشتند. امید است با توجه به تعطیلی چند هفته‌ای لیگ، استانداردها حداقل در هفته سوم لیگ برتر رعایت شود.

کمالوند: از ویلموتس می‌خواهم ترکمان را به تیم ملی دعوت کند

بامداد جنوب: سرمربی تیم فوتبال پارس جنوبی‌جم از سرمربی تیم ملی ایران خواست که مدافع تیمش را به این تیم دعوت کند.

فراز کمالوند ‌در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسه روز گذشته‌ سرمربیان تیم‌های لیگ برتری با مارک ویلموتس شرکت می‌کند یا خیر، اظهار کرد: بله. حتما در این نشست شرکت خواهم کرد تا چند مورد را به اطلاع سرمربی تیم ملی و مسوولان فدراسیون فوتبال برسانم. دلیل اولی که تصمیم گرفتم در جلسه امروز حضور پیدا کنم، گلایه از تاج و ساکت است. این‌که چرا آنها به قانون و مقرراتی که خودشان وضع کردند، احترام نمی‌گذارند. تیم‌های بدهکار نه تنها بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند، بلکه کارت‌های بازی بازیکنان جدیدشان را هم دریافت کردند. خود من الان از 4، 5 سال پیش از چند باشگاه طلب دارم و جالب این‌که مالیات پولی را که نگرفتم هم داده‌ام اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. عصر امروز گلایه‌ام را بار دیگر مطرح خواهم کرد. دلیل دیگرم برای حضور در جلسه با ویلموتس، درخواستم برای دعوت از مهدی ترکمان به تیم ملی است. ترکمان در حال حاضر یکی از آماده‌ترین چپ‌پاهای فوتبال ایران است. او با وجود این‌که اولین سال حضورش در لیگ برتر را سپری می‌کند، به‌نظرم قابلیت حضور در اردوی تیم ملی را دارد.

کمالوند با اشاره به درخواست مشابه‌اش از کارلوس کی‌روش، بیان کرد: در گذشته داریوش شجاعیان نیز چنین شرایطی داشت. او نیز در سال اول حضورش در لیگ برتر که خودم او را به گسترش فولاد آوردم، خوش درخشید. خیلی زود درباره او با کی‌روش صحبت کردم و به تیم ملی هم دعوت شد. الان هم می‌گویم مهدی ترکمان شرایط حضور در تیم ملی را دارد و در جلسه امروز از ویلموتس خواهش می‌کنم که به چشم خریدار به ترکمان نگاه کند. با این روند شک نکنید تیم ما خیلی زود در تیم ملی صاحب سهمیه می‌شود. تشکر ویژه‌ای از سیدپیروز موسوی، مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی دارم که برای تیم ما سنگ تمام گذاشته است. او با تمام مشکلات قانونی که وجود دارد، یک لحظه تیم را تنها نگذاشته و حتی استرس و فشار ناشی از مشکلات او را دچار بیماری و کسالت کرد. با وجود این از هیچ کوششی برای حل مشکلاتمان دریغ نکرده است. همچنین از زحمات رضاییان تشکر می‌کنم. او نیز در دو سه ماه گذشته خیلی برای تیم تلاش کرد و برای او در همه مراحل زندگی آرزوی موفقیت می‌کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر: