bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
گفت‌وگوی بامداد جنوب با رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر بوشهر؛
داود علیزاده: این روزها اعضای شهر بوشهر به‌صورت چرخشی در مراسم‌های ویژه ایام محرم شرکت کرده و در کنار مردم به سوگواری و تعزیت این ایام پرداختند. طاهره شمشیری، از اعضای فعال شورای شهر بندر بوشهر و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی نیز با حضور چشمگیر در هیات‌های مختلف سعی داشته است.

داود علیزاده:

این روزها اعضای شهر بوشهر به‌صورت چرخشی در مراسم‌های ویژه ایام محرم شرکت کرده و در کنار مردم به سوگواری و تعزیت این ایام پرداختند. طاهره شمشیری، از اعضای فعال شورای شهر بندر بوشهر و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی نیز با حضور چشمگیر در هیات‌های مختلف سعی داشته است نه‌تنها از نزدیک شاهد روند برگزاری این مراسم‌ها باشد، بلکه در جمع مردم و در کنار همشهری‌ها از فیض خاص این ایام بهره‌مند شود. وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب درباره برگزاری مراسم‌های ویژه محرم و صفر و همچنین دیدگاه خود راجع این واقعه تاریخی توضیحاتی داده است.

در آغاز رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر بوشهر ضمن تسلیت فرار رسیدن ایام محرم و شهادت سالار شهیدان و یارانش گفت: مراسم عزاداری حسینی امسال با محوریت شور و شعور حسینی در نقاط مختلف شهر با مشارکت هیات‌های مذهبی و نسل جوان برگزار می‌شود و همان‌گونه که انتظار می‌رود حضور اقشار مختلف مردم در این آیین چشمگیر بوده است و هر چه از روزهای محرم می‌گذرد به جمعیت حاضر در حسینیه‌ها و تکیه‌ها افزوده می‌شود و این نشان از توجه و اعتقاد خاص مردم بوشهر به اهل‌بیت و به‌ویژه نظر خاص به امام حسین (ع) است.

طاهره شمشیری با تاکید بر اینکه پس از برگزاری چندین نشست هم‌اندیشی با هیات‌های مذهبی و هیات امنا و کانون‌های فرهنگی در نهایت ۴۰ ویژه‌برنامه برای عزاداری حسینی و تبیین فرهنگ عاشورا به جامعه تصویب شد، افزود: بدیهی بوشهر مردمی باورمند در خود جای‌داده که از دیرباز با فرارسیدن ماه محرم و صفر با اجرای آیین‌های سنتی مذهبی به سوگواری می‌پردازند که محتوا و فرم بسیاری از این آیین‌ها ریشه در اعتقادات و باورهای خالص آن‌ها دارد. ازاین‌رو، هیچ‌گاه آیین‌های عزاداری بوشهری رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از آیین‌های منحصربه‌فرد بوشهری سنج و دمام و سینه‌زنی است که با ضرباهنگ خاصی از سوی عزاداران اجرا می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب آیین‌های عزاداری بوشهر به‌صورت خودجوش و با مشارکت مردم اجرا می‌شود، در سال جاری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر سعی کرد با پیش‌بینی ویژه‌برنامه‌هایی با محوریت بازشناسی و نمایش جلوه‌های حماسه حسینی و تبیین آرمان‌های امام حسین (ع) نسل جوان را بیشتر از قبل در مراسم مشارکت دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری بوشهر با اشاره به اینکه همزمان با ایام عزاداری امام حسین به‌ویژه در دهه اول، هر ساله مراسم سینه‌زنی، زنجیرزنی، نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی و...در مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌های شهر اجرا می‌شود که هم از نظر فرم اجرا و هم از نظر محتوا حائز اهمیت است؛ اما امسال تلاش شد تا در کنار شور حسینی، شعور حسینی هم به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان تقویت شود و ابعاد مختلف نهضت امام حسین (ع) و اهمیت آن بازشناسی شود؛ چراکه هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم که ما امروز دین و باورهایمان را مدیون امام حسین (ع) و یارانش هستیم. پس بر ما واجب است که در حفظ و احیای مکتب عاشورا کوشا باشیم و همواره همچون سفیری به معرفی امام حسین (ع) و یارانش به جامعه امروز بپردازیم. روح حادثه عاشورا به تعبیر امام خمینی (ره) ایستادگی یک عده کم مقابل یک امپراتوری است و شعار اصلی کربلا در این مجالس تکرار می‌شود و همه افراد با سینه زدن و گریه کردن به‌نوعی با این شعار تجدید بیعت می‌کنند و آن شعار عزت است که به تعبیر امام حسین (ع)، یزید مرا بین دو چیز مختار کرده است، ذلت و شمشیر و من اگر بخواهم ذلت را بپذیرم، آن دامن‌های پاکی که در آن پرورش یافتم، این اجازه را به من نمی‌دهد. در عزاداری همه معارف حسینی دوره می‌شود، جاذبه عزاداری، ثواب و اهمیت آن در همین است که همه معرفت‌های موردنیاز فرد، تعالیم عملی انسان‌سازی در قالب عزاداری به فرد و جامعه منتقل می‌شود.

شمشیری درباره بحث آسیب‌شناسی عزاداری و مباحث مختلفی که در این ایام بیشتر در فضای مجازی مطرح می‌شود، توضیح داد: متأسفانه یکی از آفاتی که جامعه ما به آن دچار شده، همین نوع برخوردهاست و نسبت به موضوع عزاداری دو نوع انتقاد در جامعه مطرح می‌شود: انتقاد اول از سوی بخشی از جریان روشنفکرنمای ماست که به اسم آسیب‌شناسی، قصد دارند اصل پدیده عزاداری و گریه بر اباعبدالله را زیر سوال ببرند و در این چند سال هم با تعبیرهای مختلفی از جمله این‌که «عزاداری ترویج خشونت است» یا «چرا جامعه را افسرده می‌کنید» از عزاداری انتقاد می‌کنند و گروه دیگری هم در میان متدینین پیدا می‌شود که صرف وجود برخی نقاط اشکال و ضعف در یک یا چند مجلس و اشتباه فلان مداح یا منبری، کل عزاداری را مورد انتقاد قرار می‌دهند. در حالی‌که شما اگر تعبیر امام را ببینید، ایشان اصل انقلاب را روی عزاداری سیدالشهدا استوار کرده است، بنابراین نباید به عزاداری این‌گونه نگاه کرد. زمان آسیب‌شناسی هم اول محرم نیست که وقتی تازه شور و نشاط حسینی (ع) همه کشور را فرا گرفته، ما بیاییم اشکالات را مطرح کنیم، مثل این است که شما بخواهید آخر اسفند از سنت عید نوروز انتقاد کنید آن زمان مناسب نیست، زمان آسیب‌شناسی عزاداری هم بعد از محرم و صفر و زمانی است که مداحان، منبری‌ها و هیأتی ها فرصت و فراغت دارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری بوشهر با اشاره به آموزه‌های واقعه کربلا گفت: تنها چیزی که در کربلا برای امام حسین و اصحاب امام حسین نمی‌توان دید «ذلت» است، «شکست» است. به قول شهید مطهری این چه شخصیتی است که این‌همه مصیبت می‌بیند، این‌همه یارانش کشته می‌شوند اما ذلیل و زمین‌گیر نمی‌شود، بنشیند و خاک بریزد و سوگواری کند. همان موقع هم برای مردم دلسوزی می‌کند و هدایت می‌کند و در همان موقع هم می‌جنگد. این‌ها شاخص‌های رفتاری یک انسان بزرگ است. انسانی که می‌گویند از تشنگی بین زمین و آسمان حائل بود و آسمان را به‌درستی نمی‌دید ولی ضعف، غم، حادثه و تمام مسائل او را از اعتدال خارج نمی‌کرد، اصلا جایی رفتاری نداشت که بگویید رفتارش خارج از اعتدال است. آدم‌هایی هستند با تغییر در جایگاهشان یا وضعیت مالی و ... رفتارشان تغییر می‌کند. دوستانشان تغییر می‌کند، فضای زندگیشان تغییر می‌کند، دینداری‌شان تغییر می‌کند؛ اما امام حسین (ع) این‌گونه نبود و این‌ یکی از آموزه‌های مهم کربلاست.

شمشیری در بخش دیگری از توضیحات خود درباره دیگر آیین‌های این ایام گفت: در کنار اجرای آیین‌های سنتی (شامل زنجیرزنی، سینه‌زنی، تعزیه و...) از دیرباز مراسم نذورات نیز برپا می‌شود و البته بیشتر معطوف به نذر خوراکی است. البته نذری پختن در میان مردم در مناسبت‌های مختلف آیینی است که نشان از باورمندی آن‌ها به ائمه در حاجت‌خواهی دارد و چه‌بسا با توسل به امام حسین‌ (ع) و اهل‌بیت (ع) حاجت‌روا شده‌اند، از این‌رو، نذری‌هایی که در این ایام پخت می‌شود در نزد مردم متبرک است؛ ولی در گذشته در پخش آن نظم بیشتری را شاهد بودیم؛ اما امروز بنا به دلایلی این نظم کمتر شده است؛‌ انتظار می‌رود که بانیان خیر در پخش نذری خانواده‌های مستمند و نیازمند را بیشتر از پیش در نظر داشته باشند و افزون بر نذر خوارک به نذرهای دیگر نیز توجه کنند. الان در ایام آغاز بازگشایی مدارس هستیم. هستند خانواده‌هایی که تمکن مالی کافی برای تهیه اقلام موردنیاز خود ندارند. جا دارد افراد خیر به این مساله نیز توجه نشان دهند و موجب تقویت روحیه نوع‌دوستی و همدلی در زمان حاضر شوند؛ چراکه یکی از نکات بارز اخلاقی که از امام حسین (ع) و ائمه (ع) آموخته‌ایم، نوع‌دوستی و همدلی با نیازمندان است، پس می‌طلبد در حفظ این واجب اخلاقی کوشا باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر با تاکید بر اینکه از شهروندان عزیز بوشهری درخواست دارم در این ایام در کنار عزاداری برای سالار شهیدان، یک قشر را از یاد نبرند، پاکبانان که سهم بسزایی در تمیزی شهر دارند، گفت: اما اغلب در این ایام به دلیل ریختن لیوان و ظروف یک‌بارمصرف در شهر موجب زحمت آن‌ها می‌شوند‌. می‌طلبد که شهروندان با حفظ نکات بهداشتی و احترام به حقوق شهروندی در پاکیزگی شهر در این ایام نقش‌آفرین ظاهر شوند و تا جای ممکن از ریختن ظروف یک‌بارمصرف و از آلوده شدن شهر خودداری کنند.

شمشیری در پایان با تاکید بر اینکه ویژه‌برنامه‌هایی که امسال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با مشارکت دسته‌ها و هیات‌های مذهبی و عزاداری پیش‌بینی کرده است، از نظر محتوا تلاش شده به‌دور از اغراق و معرف جلوه‌های حماسه حسینی و قیام کربلا باشد، تصریح کرد: نکته بارز این ویژه‌برنامه‌ها مشارکت چشمگیر کودکان و نوجوانان در آن است که ابن بسیار حائز اهمیت است که برنامه‌ها توانسته کشش را در میان این نسل که سازندگان حقیقی این سرزمین هستند، ایجاد کند. جا دارد از زحمات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و کانون‌های فرهنگی مساجد و هیات‌های مذهبی و ...در برپایی باشکوه آیین عزاداری حسینی تشکر کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر: