bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
معرفی بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران از سال گذشته مورد توجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده است.
بامداد24/فرشته قهرمانی:  اقدامی که در صورت عملی شدن، تاثیرات فرهنگی و اقتصادی بسیاری را برای بوشهر به ارمغان خواهد آورد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با تلاش‌های بی‌شائبه خود درصدد انتخاب این استان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران است اما این مهم به تنهایی و به خودی‌خود نمی‌تواند جامه عمل را بر تن این خواسته بپوشاند بلکه تمامی دستگاه‌های فرهنگی و هنری و سایر نهادهای دولتی نیز در بوشهر باید برای این رخداد مهم کشوری تلاش کنند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را به‌‌منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی، با هدف حمایت از برنامه‌ها، پیشنهادهای نو و ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتابخوانی منتشر کرد که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، از بین شهرهای متقاضی، «پایتخت کتاب ایران» را معرفی می‌کند. از نتایج این طرح در معرفی نامزد ایران برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب نیز استفاده خواهد شد.
پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی کوشش چشمگیری کرده باشد.

برنامه‌های سال ۱۳۹۵ هر شهر در زمینه ترویج کتابخوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مربوط ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد. به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری اعتبارات و منابع فرهنگی تخصیص خواهد یافت. برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با مشارکت همه اجزای صنعت نشر، مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی، حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب، در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان ازجمله زنان، کودکان و نوجوانان باشد.

همچنین متناسب بودن با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، داشتن تاثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی، برخورداری از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی برای تامین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری، داشتن قابلیت الگوبرداری و ضمانت اجرا، برخورداری از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا از شرایطی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب پایتخت کتاب ایران در نظر گرفته است. همچنین شهرهایی که در نخستین دوره پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند، باید گزارشی از پیشرفت برنامه‌های سال گذشته را همراه با مستندات ارائه کنند.

همه پشتیبانی کنند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در خصوص انتخاب این استان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: برای انتخاب بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب کشور به کمک همه دستگاه‌ها و نهادها نیاز داریم. سال گذشته استان بوشهر با تلاش‌هایی که داشت موفق به حضور در جمع سه نامزد نهایی کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شد ولی به این مهم دست پیدا نکرد.

حمیده ماحوزی با بیان این‌که در سال گذشته بیشتر دستگاه‌ها تلاش وافری را در راستای انتخاب بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب کردند، تصریح کرد: امیدواریم با تکرار تلاش آنها و همتی دوچندان نسبت به سال گذشته عنوان پایتخت کتاب ایران امسال به بوشهر برسد.
وی حمایت شهرداری‌ها را برای فعالیت‌های مرتبط با طرح انتخاب پایتخت کتاب بااهمیت دانست و خاطر‌نشان کرد: امیدواریم امسال از سوی شهرداری بوشهر همکاری مطلوبی در این زمینه صورت گیرد.

ماحوزی درخصوص عملیاتی نشدن برنامه‌های شهرداری بوشهر برای این مهم گفت: برای ترویج فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی پنج تفاهمنامه برای همکاری شهرداری بوشهر با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم شده بود ولی تاکنون شهرداری بوشهر برای انجام آن تعامل مناسبی نداشته است.

نقش تاثیرگذار شهرداری در انتخاب بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با بیان این‌که شهرداری‌های استان می‌توانند با ترویج فعالیت‌های کتابخوانی در پارک‌ها و معابر عمومی نقش شایانی برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران برای بوشهر ایفا کنند، تصریح کرد: در این ارتباط هر 37 شهر استان بوشهر می‌توانند همکاری لازم را در این راستا داشته باشند و به‌زودی با شورای شهرهای مرکز هر کدام از شهرستان‌های استان جهت انجام هماهنگی‌های لازم دیدار خواهیم کرد.

الهام بارگاهی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر نیز با بیان این‌که با مشخص شدن خواسته‌های مورد انتظار از این شورا آماده هرگونه همکاری برای انتخاب استان بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب هستیم، گفت: در ارتباط با فعالیت‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی چنانچه به‌عنوان پایتخت کتاب ایران نیز انتخاب نشویم، سرانه مطالعه در بوشهر افزایش پیدا خواهد کرد.

یاداور می‌شود، در سال گذشته شهر اهواز موفق به کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شد و شهر یزد و بوشهر نیز دیگر نامزدهای نهایی برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: