bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
بامداد جنوب: برخی خبرگزاری‌های روس و اروپایی به نقل از منابع موثق گفته‌اند که تهران مدتی است رایزنی‌های خود را با مسکو آغاز کرده تا شاهراه ولگا-دن جایگزینی برای مسیر پرتنش عدن-سوئز شود. طرحی که صاحب‌نظران معتقدند اگر اجرائی شود بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود و عملا تمامی تحریم‌های غرب را دور خواهد زد.

بامداد جنوب: برخی خبرگزاری‌های روس و اروپایی به نقل از منابع موثق گفته‌اند که تهران مدتی است رایزنی‌های خود را با مسکو آغاز کرده تا شاهراه ولگا-دن جایگزینی برای مسیر پرتنش عدن-سوئز شود. طرحی که صاحب‌نظران معتقدند اگر اجرائی شود بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود و عملا تمامی تحریم‌های غرب را دور خواهد زد.

در همین حال یکی از کارشناسان مسائل روسیه اعلام کرد که مسیر پیشنهادی جدید یک امکان برای ایران ایجاد می‌کند که مسیر انتقال نفت را تنوع ببخشد. در عین حال می‌تواند یک مسیر استراتژیک باشد، به‌دلیل این‌که در مدت زمان کوتاه‌تری به مدیترانه می‌رسیم. درباره پیشنهاد یکی از مقامات روس جهت استفاده از مسیر ولگا-دن برای عبور نفت‌کش‌های ایران تا مدیترانه اظهار کرد: روسیه در شرایطی بر همکاری با ایران تاکید می‌کند که امریکا از برجام خارج شده و کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود پایبند نیستند و این از جنبه سیاسی بسیار اهمیت دارد. در واقع روسیه در فضایی این پیشنهاد را مطرح کرده که برخی کشورهای اروپایی مثل انگلستان تلاش کردند با توقیف نفت‌کش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق اوضاع را بحرانی و تنش‌زاتر کنند. وی افزود: پیشنهاد روسیه از حیث سیاسی در سطح بین‌الملل حائزاهمیت است به این دلیل که این پیام را به کشورهای غربی می‌دهد که نمی‌توانند ایران را تحت فشار قرار دهند، ایران می‌تواند گزینه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها یا اعمال فشارهای اقتصادی داشته باشد. ضمن این‌که نشان می‌دهد روسیه به همکاری با ایران اهتمام جدی دارد و حاضر نیست به هیچ‌‌وجه تحریم‌های امریکا و اروپا را بپذیرد.

این کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: پیشنهاد مقام روس حاوی این پیام است که امکانات و ظرفیت‌های خود را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا به مسیرهای صادرات نفت خود تنوع بخشیده و از مسیرهای بی‌خطر استفاده کند، بنابراین از جنبه سیاسی و بینالمللی مهم است. وی در ادامه با اشاره به امکان اجرائی شدن این پیشنهاد گفت: بحث کارایی و کاربردی بودن موضوع با چالش‌هایی روبه‌رو است، به این دلیل که اکثر منابع نفتی ایران در جنوب قرار دارند و تا امروز استخراج نفت از دریای خزر نداشته‌ایم، بنابراین برای انتقال نفت از جنوب به شمال کشور نیاز به خطوط لوله است، اگرچه خطوطی وجود دارد که برای سوآپ نفت از قزاقستان از خلیج فارس استفاده می‌شد. ولی به هرحال ظرفیت این خطوط محدود است و ایران نمی‌تواند تمامی نفت خود را از این حوزه صادر کند. بهمن خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت پیشنهادی تاحدی می‌تواند راهگشا باشد تا ایران بخشی از نفتی که می‌خواهد به مقصد مدیترانه و دریای سیاه ارسال کند، از این مسیر صادر کند، این مسیر کاملا بی‌خطر و امن خواهد بود و امریکا و اروپا نمی‌توانند در این مسیر اختلال ایجاد کنند.

وی درباره عبور از آب‌های سرزمینی آذربایجان برای رساندن نفت ایران به مدیترانه و دریای سیاه، گفت: مطابق رژیم حقوقی دریای خزر غیر از منطقه انحصار ماهی‌گیری سایر پهنه دریای خزر پهنه مشترک آبی و مشاء است بنابراین ایران مانعی برای تردد نفت‌کش‌ها در این مسیر ندارد، دولت آذربایجان هم پالسی نداده که مخالفت کند. این کارشناس مسائل روسیه تاکید کرد: بنابراین ظرفیت انتقال نفت به شمال و خزر و مدیترانه وجود دارد هر چند محدود است، مسیر پیشنهادی جدید یک امکان برای ایران ایجاد می‌کند که مسیر انتقال نفت را تنوع ببخشد در عین حال می‌تواند یک مسیر استراتژیک باشد، به‌دلیل این‌که در مدت زمان کوتاه‌تری به مدیترانه می‌رسیم. وی یادآور شد: مسیری که نفت‌کش گریس1 طی کرده تا به مدیترانه برسد بسیار طولانی‌تر از مسیری است که از خزر و کانال ولگا-دن به مدیترانه می‌رسد، از لحاظ زمانی کوتاه‌تر است و می‌تواند هزینه‌های انتقال را کاهش دهد و از این نظر که بی‌خطر محسوب شده و امن است. بهمن تاکید کرد: نکته مورد توجه این‌که ایران بخشی از نفت خود را که می‌خواهد از کانال سوئز و تنگه جبل‌الطارق به مدیترانه ببرد، از مسیر ولگا-دن انتقال می‌دهد و البته پیام سیاسی این موضوع در سطح بین‌الملل بزرگ‌تر از اتفاقی است که ممکن است در حوزه نفت بیفتد.


نام:
ایمیل:
* نظر: