bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
گزارش بامداد جنوب از شور و شعور حسینی در بوشهر؛
داود علیزاده: محرم، ماه ایثار و از جان گذشتگی است! ماه عشق و شور و فریاد است! ماه آمیختن با خون و آمیختن عشق است. محرم ماه قیام و پیام است که دل‌های شیدای نیکان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان معطوف می‌سازد، ایام حماسه و عاطفه با فرا رسیدن این ماه آغاز می‌گردد تا شیفتگان معرفت و عاشقان ایثار را با کاروان کربلا همراه و هم نوا سازد، تا شور و شعور عاشورایی، دیگر بار احیاء گردد و ارادت علاقمندان به سرور و سالار صاحب ‎دلان فزونی یابد و روح انسان‏ها از زندان نفس رهانیده شود.

داود علیزاده:

محرم، ماه ایثار و از جان گذشتگی است! ماه عشق و شور و فریاد است! ماه آمیختن با خون و آمیختن عشق است. محرم ماه قیام و پیام است که دل‌های شیدای نیکان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان معطوف می‌سازد، ایام حماسه و عاطفه با فرا رسیدن این ماه آغاز می‌گردد تا شیفتگان معرفت و عاشقان ایثار را با کاروان کربلا همراه و هم نوا سازد، تا شور و شعور عاشورایی، دیگر بار احیاء گردد و ارادت علاقمندان به سرور و سالار صاحب دلان فزونی یابد و روح انسان‏ها از زندان نفس رهانیده شود.

کربلا صحنه نمایش رویارویی حق و باطل و حماسه پرشکوه جانبازی و شهادت‌طلبی است. کربلا محراب عبادت دل باختگان است. کربلا سکویی است که کربلاییان و عاشوراییان را از خاک تا افلاک و از زمین تا عرش برین پرواز می‌دهد. کربلا مدرسه‌ای است که درس چگونه ماندن و چگونه رفتن را به ما می‌آموزد و پایداری و پاسداری را یاد می‌دهد.

با فرا رسیدن ایام عزاداری و سوگواری سیدالشهداء، در جای جای ایران اسلامی مراسم مختلفی برگزار شده است تا همچنان پس از چهارده قرن نشان دهنده ارادت مریدان اهل بیت عصمت و طهارت به امام حسین (ع) باشد. امسال در بوشهر نیز به همین مناسبت مساجد و حسینه‌ها مهیای سوگواری در عزای سرور و سالار شهیدان شده است و هم‌راستا با این اماکن، تکیه‌ها و موکب‌های مختلف نیز برپا شده است تا به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این آیین کمک کند.

در این خصوص یکی از سازمان‌های حامی این مراسم، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر بوده است که با توجه به رسالتی که در زمینه تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه دارد، در برگزاری مراسم آیینی مذهبی همیشه پیش‌قدم شده است. از این رو سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با حمایت گروه‌های جهادی و مردمی، هیات‌های مذهبی کوشیده تا در برپایی باشکوه مراسم حسینی موثر ظاهر شود.

خبرنگار بامداد جنوب در این رابطه با حضور در جمع عزاداران از روند برگزاری مراسم عزای حسینی گزارشی تهیه کرده است.

یکی از اعضای گروه‌های جهادی در خصوص فعالیتش در موکب عشاق‌الحسین در میدان انقلاب به بامداد جنوب گفت: همه ساله با آغاز محرم و صفر، تکیه‌ها و موکب‌های عزاداری در سطح شهر ایجاد می‌شوند. بوشهر پیشینه درخشانی در برگزاری آیین‌های عزاداری حسینی دارد و امسال شاهد برپایی تعداد قابل توجهی موکب در سطح شهر با مشارکت بخش دولتی و گروه‌های مردمی هستیم. در این موکب‌ها خدمات فرهنگی و پخش نذورات ارائه می‌شود. در موکب عشاق‌الحسین افزون بر پخش نذورات میان عزاداران حسینی، در غرفه‌های فرهنگی خدمات متنوعی (اعم از نقاشی، سوالات فرهنگی و سرودخوانی) به کودکان و نوجوانان با محوریت ترویج فرهنگ حسینی ارائه می‌شود که تا اینجا توانسته شور خاصی را در میان این قشر ایجاد کند.

وی در ادامه در خصوص سوالات فرهنگی توضیح داد: این سوالات بر مبنای تبیین فلسفه عاشورا که همان امر به معروف و نهی از منکر است، طرح شده است تا بدین طریق با توجه به سطح سنی و فکری کودکان و نوجوانان هدف امام حسین (ع) به این نسل معرفی و منتقل شود.

این خادم الحسین در ادامه با تاکید بر اینکه از زمانی که خودم را شناختم خدمت به امام حسین را پیشه خود ساختم و در مسیر ایشان حرکت کردم، تصریح کرد: امام حسین (ع) ۱۴۰۰ سال پیش حماسه عظیم عاشورا را آفرید. از آن پس شیعیان در تلاش هستند تا این حماسه را حفظ و به‌صورت سینه به سینه به نسل بعد منتقل کنند.

وی در ادامه در خصوص نقش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در برگزاری مراسم عزاداری حسینی گفت: این سازمان با توجه به رسالتی که در زمینه تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه دارد، در برگزاری مراسم آیینی مذهبی همیشه پیش‌قدم بوده است. بدیهی است محرم و صفر جایگاه ارزنده‌ای نزد شیعیان به ویژه مردم بوشهر دارد، از این رو سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با حمایت گروه‌های جهادی و مردمی، هیات‌های مذهبی کوشیده تا در برپایی باشکوه مراسم حسینی موثر ظاهر شود.

این محب‌الحسین (ع) با تاکید بر اینکه خدمت به حسین عین دلدادگی است، افزود: امام حسین (ع) با خلق قیام عاشورا جریان حق را زنده نگه داشت و این پیام ارزنده را به پیروانش داد که ظالم رفتنی است و حق ماندنی. با نگاه عمیق و غور در ماجرای کربلا به‌خوبی می‌توان به این حقیقت دست یافت با وجود اینکه ۱۴۰۰ سال از قیام حسین می‌گذرد؛ اما همچنان زنده است و همواره برای شیعیان با شور همراه است. به‌تبع شوری که در میان ۲۰ میلیون عزادار حسینی اربعین شاهد هستیم ثمره عظمت عاشوراست. وی در پایان با اشاره به اینکه ضرورت دارد در کنار عزاداری، فلسفه حسینی به نسل امروز معرفی شود، تصریح کرد: جریان حق علیه باطل اساس قیام عاشورا را تشکیل می‌دهد، بنابراین می‌طلبد این جریان حفظ شود و ما به پیروی از امام حسین (ع) در مقابل جریان باطل عصر (اختلاسگران و دزدان بیت‌المال) بایسیم و در زیر لوای علمدار انقلاب یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت کنیم. هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم که قیام عاشورا پیروزی حقیقت بود، پس در زنده نگه داشتن حقیقت کوشا باشیم.

یکی از مربیان غرفه کودک و نوجوان میدان انقلاب نیز به بامداد جنوب گفت: با توجه به فرمایشات حضرت آقا در گام دوم انقلاب و تاکید ایشان بر نوجوانان و نوجوانان، به‌عنوان یک نوجوان در مراسم عزاداری حسینی سعی کردم به سهم خودم نقشی کوتاه داشته باشم. بنابراین با عضویت در گروه‌های جهادی و مردمی در ایام محرم و صفر درصدد هستم که با توجه به شناخت روحیه و نیازهای این گروه سنی به اشاعه فرهنگ حسینی در میان آنها اقدام کنم. چون خودم یک نوجوان هستم و می‌دانم که سن تاثیرگذاری در باورپذیری و درونی کردن بسیاری از ارزش‌های دینی است، از این رو با توجه به تخصصی که در زمینه سرودخوانی دارم در این غرفه در کنار آموزش سرود به کودکان و نوجوانان، مهر اهل بیت (ع) و فرهنگ حسینی را به کودکان و نوجوانان منتقل می‌کنیم. چون تاثیرپذیری آن‌ها نسبت به گروه‌های سنی دیگر بیشتر است و آنها ناقلانی خوبی برای آموزه‌های ما هستند چون آنچه به آنها می‌آموزیم در خانه برای پدر و مادر خود بیان می‌کنند و همین باعث پررنگ‌ شدن فرهنگ عاشورا می‌شود.

این دختر نوجوان و مدرس سرود به کودکان در ادامه با اشاره به اینکه بدون شک انجام کارهای فرهنگی در ایام محرم برای همیشه در حافظه کودک باقی می‌ماند، تصریح کرد: این خاطره هر ساله با فرارسیدن محرم در ذهنش تداعی می‌شود. چراکه ما تلاش می‌کنیم به آنها مفاهیم ارزشمند دینی را در کنار تشریح قیام عاشورا بیاموزیم. افزون بر برنامه‌های آموزشی ما در این غرفه با اهدای روسری به دختران بالای ۹ سال فرهنگ عفاف و حجاب را می‌آموزیم و نحوه چگونه بستن روسری را تا بدین شکل آنها از همین سن با حجب و حیایی که پسندیده یک دختر مسلمان است، مانوس شوند.

وی با بیان اینکه سرودهایی که به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود با موضوع عاشوراست، افزود: برپایی این غرفه‌ها و مشارکت در برگزاری مراسم حسینی شوری خاصی در ما ایجاد کرده است و از اینکه به‌عنوان نوجوان نقشی به من داده شده تا به امام حسین خدمت کنم، بسیار خوشحال هستم؛ چراکه مسوولیت‌پذیری را در ما تقویت می‌کند. بنابراین اگر در مراسم عزاداری به نوجوانان مسوولیت داده شود، بدون شک آنها یا فرهنگ حسینی بیشتر از قبل مانوس می‌شوند و در انتقال آن به هم‌سن و سالان خود مصمم‌تر ظاهر می‌شوند. التماس دعای فرج

مدیر غرفه کودک و نوجوان هم در خصوص فعالیت‎هایی آن به بامداد جنوب گفت: ما در این غرفه نقاشی، سرود و... را به کودکان و نوجوانان آموزش می‎دهیم. به این شکل که هر شش یا هفت کودک را دور یک میز می‎نشانیم و یک مربی با تعریف واقعه عاشورا و معرفی امام حسین (ع) و شخصیت‎های عاشورایی آنها را دعوت به کشیدن نقاشی مفهومی می‌کند. در این میان، ضمن آموزش نقاشی کودکان با عاشورا و شخصیت امام حسین به‌خوبی آشنا می‌شوند و راغب هستند که بیشتر از ایشان بدانند. همچنین سرودهای عاشورایی از سوی یکی از نوجوانان مستعد در این زمینه به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود که با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است.

این مسوول که عضو کانون مدافعان حرم است، در ادامه با تاکید بر اینکه هرچند انجام فعالیت‌های این‌چنینی برای درونی کردن فرهنگ عاشورا در کودکان کافی نیست، تاکید کرد: البته کانون مدافعان حرم با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در تلاش بودند ویژه‎برنامه‌هایی با دعوت از کارشناسان مطرح حوزه کودک و دین برگزار کنند که برای دهه نخست این نیفتاد؛ اما در تلاش هستیم که برای دهه آخر ماه صفر این ویژه‌برنامه برگزار شود؛ چراکه تشریح قیام عاشورا و نهضت حسینی برای کودکان و نوجوانان امری ضروری است.

در پایان یادآوری می‎شود، از هفتم تا 13 محرم ویژه‌برنامه «شب‌های عطر عاشقی» در میدان انقلاب به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر برگزار می‎شود که در قالب این ویژه‌برنامه سنج و دمام، مصیبت‌خوانی، تعزیه کانون (مجادله شمر با حضرت عباس (ع)، مداحی و موسیقی آیینی اجرا می‎شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: