bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
درخشش خانه مشارکت مردمی سلامت گناوه در کشور؛
الهام بهروزی: خانه مشارکت مردمی سلامت تشکلی است که در چند سال اخیر شکل گرفته تا با مشارکت دادن مردم در حوزه سلامت و آشنا ساختن صنوف و سمن‎ها و مردم با عوامل تهدیدکننده سلامت بتواند نقشه‎راه مدونی را در تامین سلامت و امنیت شهروندان با ارائه راهکارهای سازنده تعریف کند. استان بوشهر امروز توانسته نقش شگرفی را در حوزه راه‎اندازی خانه مشارکت‎های مردمی سلامت ایفا کند،

الهام بهروزی:

خانه مشارکت مردمی سلامت تشکلی است که در چند سال اخیر شکل گرفته تا با مشارکت دادن مردم در حوزه سلامت و آشنا ساختن صنوف و سمن‎ها و مردم با عوامل تهدیدکننده سلامت بتواند نقشه‎راه مدونی را در تامین سلامت و امنیت شهروندان با ارائه راهکارهای سازنده تعریف کند. استان بوشهر امروز توانسته نقش شگرفی را در حوزه راه‎اندازی خانه مشارکت‎های مردمی سلامت ایفا کند، به‎گونه‎ای که در مدتی کم با همکاری استانداری و فرمانداری‎ها و با مشارکت سمن‎ها و صنوف در هر 10 شهرستان استان شاهد راه‎اندازی خانه مشارکت مردمی سلامت باشیم. این خانه با اهداف انتقال مطالبات سلامتمحور مردم به مدیران، انتقال پیام‌های سلامت به مردم و مشارکت در برنامهریزی و اجرا و ارزشیابی پروژه‌های سلامت محور در سطح شهرستان فعالیت می‎کنند و در تلاش هستند تا با احصای چند مشکل یا عامل تهدید کننده سلامت اجتماعی و پیگیری برای رفع آنها نقش‌آفرین ظاهر شوند.

خانه مشارکت مردمی سلامت گناوه یکی از خانه‎هایی است که با انتخاب و احصای دو عامل تهدیدکننده سلامت شهر یعنی پسماند و فاضلاب توانسته گام‎های استواری بردارد و موثر ظاهر شود، به‎گونه‎ای که موفق شد در سطح کشور به‎تازگی به‎عنوان خانه برتر مشارکت مردمی کشور دست یابد و مورد تجلیل قرار بگیرد.

خانه مشاركت مردمی سلامت گناوه به ریاست حمید عشایری همزمان با بخشنامه ابلاغي از سوي وزارت كشور به استانداري‌ها از خردادماه سال ١٣٩٦ به‌عنوان اولين خانه مشاركت استان و با حضور نمايندگان اصناف، اتحاديه‌ها، انجمن‌هاي مردم نهاد و ... تشكيل شد. این خانه در این دو سال و اندی موفق شده کارایی و تاثیر خود را در زمینه فرهنگ‎سازی و شناسایی معضلات شهری و عوامل تهدیدکننده محیط‌زیستی به اثبات برساند.

تشکیل خانه مشارکت مردمی گامی بلند در حوزه سلامت

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر در خصوص مهم‎ترین وظیفه خانه مشارکت مردمی استان به بامداد جنوب گفت: مهم‌ترین و کلان‌ترین وظیفه خانه مشارکت مردمی استان، مشارکت دادن مردم در حوزه سلامت است. البته این موضوع پیش از این یکی از وظایف قانونی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به شمار می‎رفت که در این خصوص با صنوف و سمن‎ها در ارتباط بوداما با وجود اینکه نظامنامه استانی مدیریت سلامت همه جانبه در سال 92 به این معاونت ابلاغ شده بود؛ اما معاونت بهداشتی تنها توانسته بود قسمتی از آن را اجرا کند که از جمله قسمتی که از این نظامنامه مغفول مانده بود، همین راه‎اندازی خانه مشارکت مردمی سلامت بود. بنابراین با تشکیل دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان، در نخستین گام خانه مشارکت مردمی سلامت تشکیل شد. این خانه در نخسیتن گام خود با شناسایی صنوف و سمن‌ها به مشارکت دادن آنها در حوزه سلامت خود صنف‌ها و سمن‌ها پرداخت؛ برای مثال صنف جوشکاران را موظف کرد که به سلامت این صنف و عوامل تهدیدکننده آن توجه جدی داشته باشد.

عیسی صفوی در ادامه با بیان اینکه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت از زمانی که تشکیل شد، دو هدف عمده را دنبال می‎کرد؛ یکی مشارکت میان‎بخشی؛ یعنی مشارکت سازمان‎ها در تامین سلامت جامعه و دیگری مشارکت مردم در این حوزه، افزود: بنابراین بار مشارکت مردمی بر عهده گروه‎های مردم گذاشته شد و بار پیام‌گزار سلامت هم به سازمان‎های مرتبط نظیر سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب روستایی و شهری و... سپرده شد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‎ترین هدفی که خانه مشارکت مردمی سلامت باید دنبال کند، مشارکت مردم است، تصریح کرد: بدیهی است 80 درصد مردم یا خود یا یکی از اعضای خانواده‎شان عضو یک سمن یا یک صنف هستند؛ از این رو در گام نخست تلاش شد که تامین سلامت صنوف و سمن‎ها نقطه هدف قرار بگیرد که در طول یک سال گذشته موفق شدیم 70 یا 80 درصد مردم را در قالب صنف یا سمن تحت پوشش حوزه سلامت استان قرار بدهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه البته وقتی صحبت از سلامت می‎شود، نباید صرفا حوزه درمان مدنظر قرار بگیرد، بلکه کلیه عوامل تهدیدکننده سلامت باید دیده شود، گفت: موفقیتی که به‎تازگی خانه مشارکت مردمی گناوه در کشور کسب کرده، موفقیتی است که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است؛ البته این موفقیت برای خانه مشارکت عمومی استان هم بهدست آمده است، زیرا در هر 10 شهرستان استان خانه مشارکت مردمی دایر شده که با این اوصاف ما توانسته‎ایم 80 درصد از اهداف خود را در حوزه سلامت استان محقق کنیم. این در حالی است که استان قزوین 10 سال پیش از ما در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما هنوز همه شهرستان‎های آن خانه مشارکت مردمی سلامت ندارند؛ ولی ما با تبدیل کردن این مطالبه به گفتمان توانستیم خانه مشارکت مردمی را در هر 10 شهرستان استان فعال کنیم.

صفوی با اشاره به اینکه ساز و کار خانه مشارکت مردمی مطابق نظامنامه استانی مدیریت سلامت همه‎جانبه تعریف شده است، افزود: طبق این نظامنامه هر دو سال یک بار رئیس خانه مشارکت مردمی شهرستان‎ها انتخاب می‏شود که دومین دوره انتخابات روسای خانه مشارکت مردمی مهرماه سال جاری انتخاب می‎شود و در نهایت رئیس خانه مشارکت مردمی استان از میان آنها انتخاب می‏شود. امتیازی که بهتازگی به رئیس خانه مشارکت مردمی استان تعلق گرفته، عضویت وی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان است که از این پس در جلسات این کارگروه که حقوقی است و روسای سازمان‌ها حضور دارند و با ریاست استاندار برگزار می‌شود، به‎عنوان نماینده مردم حضور خواهد داشت.

وی در خصوص روند شکل‌گیری خانه مشارکت مردمی در شهرستان‎های استان گفت: خانه‎های مشارکت مردمی طی یک پروسه سه‌ماهه و با دیدارهای فشرده با فرمانداران در شهرستان‎ها در سال گذشته تشکیل شد. پس در نخستین گام نهادسازی اتفاق افتاد، حال بعد از این مرحله، وظایف تعریف شده برای خانه‎ها را در دستور کار قرار دادیم که مهم‎ترین آن آشنایی صنوف و سمن‎ها با مطالبه‌گری در حوزه سلامت بود؛ البته در طی نشست‎های رو در رو آنها را متوجه کردیم که سلامت طرفا محدود به حوزه درمان نمی‎شود، بلکه تمام عواملی که سلامت صنوف، سمن‎ها و مردم را تهدید می‎کند، در برمی‎‌گیرد؛ عواملی نظیر پسماندها، فاضلاب، جاده‎های غیراستاندارد. حتی تهدیدهای شغلی که هم برای خود صنف و هم برای جامعه خطرآفرین بودند نیز گوشزد کردیم تا خانه‎های مشارکت مردمی سلامت با دیدی فراتر از درمان در حوزه سلامت رسیدند.

صفوی با اشاره به اینکه خانه مشارکت مردمی گناوه با در اولویت قرار دادن پشماند و فضلاب شهر، توانسته به موفقیت‎های خوبی دست یابد، به‎طوری که راهکارهای این خانه در اختیار دیگر خانه‎های مشارکت مردمی سلامت کشور قرار گرفت، افزود: در این موفقیت آقای عشایری، خانم اسماعیلی، دکتر رستمی و... تلاش بسیاری کردند که این موفقیت هم در استان در مجمع سلامت دیده شد و هم در سطح کشوری.

وی با تاکید بر اینکه دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان مجری عملی کردن نظامنامه استانی مدیریت سلامت همه‎جانبه با تاکید بر تهدیدکننده‎های اجتماعی سلامت است، تصریح کرد: همان‎طور که اشاره شد سال 92 نظامنامه سلامت ابلاغ شد؛ اما عملیاتی نشد تا اینکه با تشکیل دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی این نظامنامه اجرائی شد و دبیرخانه به‎عنوان ناظر و متولی آن در حوزه تامین سلامت استان فعالیت می‏کند. دبیرخانه سلامت استان از 10 کمیته تشکیل می‎شود که یکی از کمیته‎های آن همان خانه مشارکت مردمی است و کمیته‎های دیگر نظیر پیام‎گزار سلامت، دیدبانی سلامت، اندیشگاه سلامت و... هر کدام در حوزه خود جدی فعالیت می‎کنند. بی‎تردید اگر در سطح کشور این کمیته‎های نیز مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار بگیرند، موفقیت‎های خوبی را کسب خواهند کرد.

صفوی با اشاره فعالیت دبیرخانه سلامت و خانواده در استانداری تاکید کرد: من به‎عنوان مدیر مولفه‎های اجتماعی سلامت دانشگاه، مطالبات دانشجویان را می‎شنوم و سپس آنها را به رئیس دانشگاه و دبیرخانه سلامت و خانواده استان اطلاع می‎دهم تا مورد بررسی قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوبی در دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان صورت گرفت احصای پنج مشکل در 10 شهرستان است، افزود: به این صورت که در هر 10 شهرستان پنج مشکل انتخاب شد که یکی از آنها در اولویت و مورد پیگیری قرار گرفت؛ در گناوه فاضلاب، در دیلم امنیت غذایی، در جم آب، در تنگستان سبک زندگی، در دشتی سلامت غذایی، در کنگان اشتغال و... برای بررسی در اولویت قرار گرفتند که گناوه در زمینه پسماند و فاضلاب توانست گام‎های استواری بردارد.

صفوی در پایان در خصوص نقش رسانه‎ها در حوزه سلامت استان گفت: رسانه‌های در انعکاس وقایع و فعالیت‎های خانه مشارکت استان می‌تواند بسیار نقش‌آفرین ظاهر شوند. اصلا رسانه خود یک نماینده در دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان دارد که مطالبات این قشر را به ما منتقل می‌کند. روزنامه بامداد جنوب از آغاز تا کنون نقش پررنگی در انعکاس اخبار حوزه سلامت استان داشته است و به‎عنوان بازوی رسانه‎ای مورد اعتماد است و امیدوارم که همچنان مطالبات صنوف و سمن‎ها را در این حوزه به گوش مسوولان برسانند و نقش‌آفرین ظاهر شوند.

«پسماند» و «فاضلاب» مهم‎ترین عوامل تهدیدکننده سلامت شهروندان گناوه‎ای

رئیس خانه مشارکت مردمی سلامت گناوه نیز در خصوص کسب رتبه برتر کشور در حوزه خانه مشارکت مردمی به بامداد جنوب گفت: محيط زيست سالم ضامن سلامت شهروندان است .فعاليتهاي خانه‌هاي مشاركت سلامت بر اساس نيازهاي شهروندان، انجمنها، اصناف و... است. بنابراین با توجه به اينكه در حال حاضر معضلات زيست محيطي ارتباط مستقيمی بر سلامت شهروندان دارد، بر اساس نظرسنجيهاي صورت گرفته در جلسات حضوری، فضاي مجازي و آرای مردمی، دو اولويت اول سند نظامنامه سلامت شهرستان گناوه به موضوع فاضلاب و پسماند اختصاص داده شد. برگزاري جلسات مختلف در راستاي شناسايي و حل مشكلات سلامت و محيط زيست، تدوين آیيننامههاي داخلي خانه مشاركت، برگزاري كارگاههاي آموزشي متعدد در راستاي آگاهيسازي شهروندان، پيگيري مطالبات مردمي در حوزه سلامت، آگاهي‏سازي و فراخوان‏هاي متعدد مشاركتپذيري شهروندان در بحث سلامت، برگزاري جلسات و مكاتبات متعدد در حوزه فاضلاب، پسماند، معضل بيكاري، كمبود زيرساختهاي حوزه پزشكي از جمله اقدامات اين خانه بود که در کسب این موفقیت نقش داشت.

حمید عشایری در ادامه با بیان اینکه خانههاي مشاركت مردمي نقش بسزایی را در انتقال مشكلات حوزه سلامت جمعي و انتشار مولفه‌هاي سلامت به مردم و مسوولان را دارند، تصریح کرد: در واقع رابط بين مردم و مسوولان هستند و به‎عنوان مطالبهگر اجتماعي به ایفای نقش می‎پردازند. يكي از اهدافي كه ما در اين دو سال گذشته دنبال کردیم، با توجه به نو پا بودن اين نهاد مدني، شناساندن آن به مردم و شهروندان بود و در واقع با اين كار سعي در جلب مشاركت مردم در حوزه سلامت کرده‌ایم. راهكارهايي كه بايد اول اراده انجام آن در میان متوليان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به معضل فاضلاب که یکی از مهم‎ترین معضلات شهر محسوب می‎شود، توضیح داد: در بحث فاضلاب ما چند بعد را بايد در نظر بگيريم؛ اول اينكه شبكه فاضلاب بايد كامل و سيستم‌هاي مكنده آن قوي باشد. در گام دوم اين موضوع با استفاده از راههاي تشويقي و حمايتي در میان مردم جا بيفتد كه به انشعاب فاضلاب شهري متصل شوند.

عشایری ادامه داد: در بحث پسماند هم ابتدا باید فرهنگسازي شود و طرح تفكيك از مبدا در بين خانواده‏ها درونی شود. سپس با استفاده از روشهاي مكانيزه و علمي نسبت به ايجاد سايت پسماند اقدام کرد. پسماندها مي‌توانند عامل درآمدزايي و اشتغال پايدار باشند، به شرط اينكه از اين تهديد به‌عنوان يك فرصت استفاده شود .در واقع بايد گفت عواملی كه سلامت شهروندان گناوهاي را به‌خطر مياندازد در حال حاضر همین دو موضوع فاضلاب و پسماند است. معضل فاضلاب بنا بر مصوبه سفر سال گذشته رياست‌جمهوري برای اتمام نقشه قديمي فاضلاب شهر مصوب شده است اما نياز به پيگيري جدي برای تخصيص اعتبارات دارد ؛ اما در بحث پسماند با وجود پيگيريهاي انجام شده ميتوان گفت عزم جدي در میان مسوولان اجرائي شهرستان وجود ندارد.

رئیس خانه مشارکت مردمی سلامت گناوه در ادامه با تاکید بر اینکه شوراي شهر بهعنوان نمايندگان مردم باید بهطور جدي اين مساله را پيگيري کند؛ اما متاسفانه اراده‎ای از سوی آنها برای رفع معضل پسماند شهر دیده نمی‎شود، تصریح کرد: شهرداري خود ميتواند از این طریق درآمدزايي كند؛ اما متاسفانه خلاقيتي در این زمینه تاکنون از این مجموعه مشاهده نکرده‎ایم.

عشایری در پایان كسب عنوان خانه مشاركت برتر كشوری را حاصل تلاش‌هاي جمعي همه همكارانش در سطح استان بوشهر دانست و گفت: از رئیس محترم دانشگاه علوم پزشكي، فرماندار محترم شهرستان گناوه به عنوان رئیس شورای سلامت شهرستان، مجموعه مديريت شبكه بهداشت گناوه، دكتر عزيزنژاد و دكتر صفوي در دبيرخانه سلامت و امنيت غذايي استان بوشهر، مهندس ذهاب دبير نظامنامه سلامت شهرستان، مهندس اسماعيلي رئيس كميته پيام‌گزاران شهرستان، دكتر رستمي، همكاران خودم در خانه مشاركت سلامت شهرستان گناوه و ديگر عزيزاني كه در اين خصوص همكاري داشتهاند، به دلیل حمایت‎هایشان از خانه مشارکت مردمی سلامت گناوه قدرداني می‎کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر: