bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
بررسی بامداد جنوب از استقبال مردم از نمایشگاه نوشت‌افزار در بوشهر:
الهام بهروزی: مهر که نزدیک می‎شود، خانواده‏‌ها به تکاپو می‎افتند تا با خرید نوشت‎افزار، کیف و فرم مدرسه، فرزندانشان را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند. بدون شک شرایط اقتصادی فعلی و گرانی اجناس قدرت خرید خانواده‎ها را تحت شعاع خود قرار داده است. بدیهی است خانواده‌ها به‎دنبال راهی برای خرید نوشت‎افزار باکیفیت و با قیمت مناسب هستند. از این‎رو برگزاری نمایشگاه‎های پاییزه فرصت مغتنمی برای خانواده‎هاست تا بتوانند با قیمت مناسب‎تر نیازهای تحصیلی و نوشت‎افزار فرزندان خود را تهیه کنند.

الهام بهروزی:

مهر که نزدیک می‎شود، خانواده‏‌ها به تکاپو می‎افتند تا با خرید نوشت‎افزار، کیف و فرم مدرسه، فرزندانشان را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند. بدون شک شرایط اقتصادی فعلی و گرانی اجناس قدرت خرید خانواده‎ها را تحت شعاع خود قرار داده است. بدیهی است خانواده‎ها به‎دنبال راهی برای خرید نوشت‎افزار باکیفیت و با قیمت مناسب هستند. از این‎رو برگزاری نمایشگاه‎های پاییزه فرصت مغتنمی برای خانواده‎هاست تا بتوانند با قیمت مناسب‎تر نیازهای تحصیلی و نوشت‎افزار فرزندان خود را تهیه کنند.

بهتازگی نمایشگاه پاییزه در محل نمایشگاه‎های بین‎المللی بوشهر برگزار شده است که این نمایشگاه تا 29 شهریورماه هر روز از ساعت 18 تا 23 پذیرای بازدید هم‎استانی‎هاست. در این نمایشگاه افزون بر مواد خوراکی، نوشت‏افزار و وسایل مدرسه عرضه و تلاش شده تا بستر مناسبی برای خرید مردم در این فصل فراهم شود؛ اما با وجود این، با بررسی که صورت گرفت برخی از کالاها از نظر بها چندان تفاوتی با بازار نداشت. با بازدید از نمایشگاه تلاش کردیم تا نظر برخی از غرفه‎داران و مشتریان را در خصوص استقبال مردم از نمایشگاه و کیفیت و قیمت محصولات ارائه شده جویا شویم.

در آغاز این گزارش به سمت غرفه دونبش بزرگی رفتیم که محصولات متنوع و متعددی را برای فروش به نمایش گذاشته بود. مسوول غرفه در خصوص محصولاتی که عرضه می‎کرد، به بامداد جنوب گفت: در این غرفه به‌استثنای تعداد محدودی نوشت‌افزار فانتزی، بیشتر محصولات داخلی و باکیفیت است. چون نوشت‌افزار ایرانی از کیفیت بالاتری برخوردار است و مشتری بیشتری هم دارد.

وی در خصوص میزان تخفیفی که برای مشتریان در نظر گرفته است، توضیح داد: تنها محصولاتی که در این غرفه دارای تخفیف است، دفتر است که با ۱۴ درصد تخفیف عرضه می‌شود. بقیه محصولات را هم سعی کردیم با قیمتی زیر قیمت بازار بفروشیم تا مردم قدرت بیشتری برای خرید داشته باشند.

غرفه‌دار دیگری هم با اشاره به اینکه محصولاتی که در نمایشگاه عرضه کردیم، همه باکیفیت و با مارک معتبر نوشت‌افزار ایرانی است، به بامداد جنوب می‌گوید: گرانی موجب کم شدن قدرت خرید مردم شده است، از آن طرف هم قیمت عمده محصولات در بازار افزایش یافته است؛ اما ما با علم به این مشکلات سعی کردم که در نمایشگاه محصولات را با قیمتی عرضه کنیم که مشتری توان خرید آن را داشته باشد.

مهری جدی در ادامه به دفترهایی با تمثال شهدای هشت سال دفاع مقدس اشاره می‌کند و می‌افزاید: به‌خاطر تبرک کارم این دفترها را نیز در کنار سایر محصولات عرضه کردم که مشتری‌های خاص خودش را دارد.

وی با تاکید بر اینکه هفت سال است که در نمایشگاه‌های پاییزه شرکت می‌کند؛ اما بی‌نظمی که امسال با آن روبه‌رو شده بر روند فروشش تاثیر سوء گذاشته است، می‌گوید: برای اجاره هر غرفه سه میلیون پرداخت کردیم اما در جانمایی غرفه‌ها اصلا عدالتی رعایت نشده، به ما غرفه‌ای در انتهای نمایشگاه داده شده که مشتری معمولا تا برسد به غرفه ما خریدهایش را انجام داده است، این در حالی است که بیشتر مشتری‌ها هم از نوشت‌افرازهای ما و هم از قیمت‌ها رضایت دارند.

در ادامه گزارش به سمت یکی از شهروندان رفتیم که تعداد قابل توجهی نوشت‌افزار خریداری کرده بود، از او در خصوص قیمت‌ و کیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه سوالاتی را پرسیدیم. وی در این خصوص به بامداد جنوب گفت: با توجه به مشغله کاری که دارم، این نمایشگاه را فرصت مغتنمی شمردم که برای فرزندانم نوشت‌افزار بخرم، از این رو در جریان تفاوت قیمتی اینجا با بیرون نیستم؛ اما دفتر و وسایلی که خریدم با کیفیت هستند.

این شهروند در ادامه با اشاره به اینکه البته پیدا کردن وسایل و نوشت‌افزار باکیفیت در نمایشگاه راحت نبود، چندین غرفه را گشتم تا توانستم محصولات ایرانی و باکیفیت را خریداری کنم، افزود: نمایشگاه‌های پاییزه باید فضای مناسبی برای خانواده‌های کم‌درآمد ایجاد کنند تا بتوانند فرم مدرسه، نوشت‌افزار، کیف و سایر وسایل مورد نیاز را برای فرزندان خود با قیمت مناسب تهیه کنند. این نمایشگاه بدون شک باید چنین ویژگی را داشته باشد، در غیر این صورت برگزاری نمایشگاه معنای خود را از دست می‌دهد.

شهروند دیگری نیز در این خصوص به بامداد جنوب گفت: قیمت محصولات در نمایشگاه نسبت به بیرون بالاتر است و انتظار داشتم که بتوانم نوشت‌افزار را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنم. نکنه جالب این است که نظارتی بر قیمت‌ها نیست یک بسته مدادرنگی ۱۲ تایی با یک مارک مشخص در یک غرفه ۱۸ هزار تومان بود و در غرفه دیگری ۱۵ هزار تومان!

این بانو که تنها یک فرزند محصل دارد با اشاره به اینکه پیش از این نمایشگاه، نمایشگاه نوشت‌افزار در حسینیه ثارالله برگزار شده بود که در آن هم محصولات باکیفیت بودند و هم قیمت‌ها بسیار مناسب‌تر بود، تصریح کرد: متاسفانه آنجا خرید چندانی انجام ندادم، به این امید که در نمایشگاه پاییزه قیمت‌ها مناسب‌تر خواهد بود؛ اما الان می‌بینم نه تنها قیمت‌ها بالاست؛ بلکه اکثر نوشت‌افزاری‌ها فانتزی و بی‌کیفیت هستند؛ تنها یکی از غرفه‌ها محصولاتش خوب و مناسب بود که من از همان خرید کردم؛ اما جانمایی این غرفه بسیار بد است و زمانی که با آن روبه‎رو شدم خریدهایم را از غرفه دیگری با قیمت بالاتری انجام داده بودم!

شهروند دیگری که با دختر کوچکش به نمایشگاه آمده بود، نیز به بامداد جنوب گفت: نوشت‌افزارهای ارائه شده خوش‌رنگ و رو هستند؛ اما کیفیت کاغذ بیشتر دفترها مطلوب نیست؛ ولی با پافشاری دخترم ناچار شدم چند تا از این دفترهایی را که جلد قشنگی دارند، بخرم.

این بانو که داشت مدادها را ارزیابی می‌کرد تا از میان آنها مداد باکیفیتی را انتخاب کند، توضیح داد: ببینید پاک‌کن، تراش و مدادهای رنگارنگی عرضه شده؛ اما اغلب مارک‌های آنها ناشناخته هستند و نمی‌دانم آیا باکیفیت هستند یا نه! بچه من هم که به‌اقتضای سنش دوست دارد چیزهای رنگی و متنوع را استفاده کند، ولی من مادر نمی‌توانم هر مداد یا پاک‌کن قشنگی را مناسب بدانم. بنابراین انتظار داشتم که در این نمایشگاه بیشتر محصولات ایرانی و باکیفیت عرضه شود تا وسایل فانتزی و چشم‌نواز. در ضمن قیمت بیشتر کالاها هم با نوشت‌افزاری‌های بیرون تفاوتی ندارد.

از این بانو فاصله می‎گیرم و به سمت غرفه‎های دیگر حرکت می‎کنم، مادری را می‎بینم که با وسواس خاصی دارد جامدادی‎ها را ارزیابی می‎کند؛ ولی در خرید مردد است، از او برای گفت‎وگو اجازه می‎گیرم و می‏گویم آیا از نوشت‎افزاری که در نمایشگاه عرضه شده، رضایت دارید؟ می‎گوید: بله، ولی قیمت‎ها بالاست. من دو تا بچه محصل دارم که باید برای هر دو خرید کنم. الان دست روی هر چیزی می‎گذارم یا گران است یا ارزان و بی‎کیفیت. بنابراین چون بیشتر این وسایل قرار است برای چندماه مورد استفاده فرزندانم قرار بگیرد؛ سعی می‎کنم دیگر به قیمت توجه نکنم و به کیفیت اهمیت بدهم و البته خرید نوشت‎افزار ایرانی را در اولویت قرار می‎دهم؛ چون اکثر آنها از کیفیت بالاتری در مقایسه با نمونه‎های خارجی برخوردارند.

کم‎کم به سمت در خروجی نمایشگاه نزدیک می‎شوم، در حالی که ذهنم درگیر اشکال مختلف نوشت‎افزارهاست، حس نوستالوژیکی با دیدن نوشت‎افزار در وجودم سر برآورده است و خرسند از اینکه محصولات میهنی از اقبال بیشتری از سوی مردم روبه‎رو شده و فرهنگ حمایت از تولید داخلی در میان مردم دارد کم کم نهادینه می‎شود، نمایشگاه را ترک می‏کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: