bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
سرنوشت کنکوری‌های 98 رقم خورد؛
داود علیزاده: سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای نتایج پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی با آزمون دوره‌های روزانه،‌ نوبت‌دوم ‌(شبانه)، دانشگاه ‌پیام‌نور، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی، رشته‌های تحصیلی مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال تحصیلی 99- 1398 را اعلام کرد.

داود علیزاده: سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای نتایج پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی با آزمون دوره‌های روزانه،‌ نوبت‌دوم ‌(شبانه)، دانشگاه ‌پیام‌نور، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی، رشته‌های تحصیلی مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال تحصیلی 99- 1398 را اعلام کرد.

 تمام داوطلبان اعم از پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی با آزمون یا افرادی که در این مرحله در ردیف پذیرفته‌شدگان قرار نگرفته‌اند، در صورت تمایل برای ثبتنام و پذیرش در رشتههای صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش (بخش آزمون سراسری سامانه پذیرش در رشته‌های با سوابق تحصیلی) حداکثر تا تاریخ 28 شهریور 98 اقدام کنند و تاریخ فوق قابل تمدید نیست.

تمام پذیرفته‌شدگان برای اطلاع از نحوه ثبت‌نام، تاریخ ثبت‌نام و مدارک لازم برای ثبت‌نام (علاوه بر مدارک مندرج در این اطلاعیه) ضرورت دارد، ابتدا به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه محل قبولی خود مراجعه کنند بدیهی است درصورتی‌که دانشگاه یا موسسه محل قبولی برنامه زمانی مشخصی را برای ثبت‌نام در سایت خود درج نکرده باشد، پذیرفته‌شدگان این قبیل موسسات لازم است مطابق جدول برنامه زمانی ثبت‌نام از پذیرفته‌شدگان مندرج در این اطلاعیه برای ثبت‌نام به محل قبولی مراجعه کنند.

داوطلبانی که هم در ردیف پذیرفته‌شدگان یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و هم در ردیف پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرند توجه داشته باشند که منحصرا می‌توانند در یکی از کد رشته‌ محل‌های قبولی ثبت‌نام کنند و به عبارتی مجاز به ثبت‌نام در هر دو محل قبولی نیستند.

برای تمام پذیرفته‌شدگان و همچنین آن‌دسته از داوطلبانی که فرم انتخاب‌ رشته اینترنتی خود را تکمیل کرده؛ ولی پذیرفته‌نشده‌اند، کارنامه علمی حاوی رتبه داوطلب در هر یک از کدرشته‌های انتخابی در بین متقاضیان کدرشته مزبور در سهمیه مربوط، با توجه به نمره کل وی در همان کدرشته و همچنین رتبه آخرین نفر پذیرفته‌شده در هر یک از کدرشته‌های انتخابی و اطلاعات مفید دیگر در روز پنجشنبه 28 شهریور 98 در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار داده خواهد شد.

هرگونه تغییرات منعکس‌شده به این سازمان پس از اعلام نتایج اولیه از قبیل اصلاح سوابق تحصیلی واصله از سوی وزارت آموزش‌وپرورش یا اعمال سهمیه از سوی ارگان‌های ذی‌ربط و ... در نتیجه نهایی داوطلبان ذینفع اعمال‌شده بدیهی است داوطلبان می‌توانند هم‌زمان با انتشار کارنامه نتیجه نهایی در تاریخ 28 شهریور 98 کارنامه نتیجه مرحله اول اصلاح‌شده خود را نیز مشاهده کنند.

با توجه به کنترل‌های متعدد و بررسی‌های انجام‌شده از صحت نتایج اعلام‌شده اطمینان حاصل‌شده است؛ مع‌الوصف، داوطلبان پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی آزمون از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش درصورتی‌که درخصوص مندرجات کارنامه، انتخاب رشته‌ خود سوال یا تقاضایی داشته باشند، می‌توانند حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 98 منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در سایت سازمان سنجش اقدام کنند و از ارسال نامه پستی و مراجعه حضوری اکیداً خودداری کنند بدیهی است به تمام مواردی که از طریق دیگری یا بعد از تاریخ 31 شهریور 98 واصل شود، به‌هیچ‌وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از پذیرش بیش از ۱۰۴ هزار داوطلب در کنکور ۹۸ خبر داد و گفت: در کنکور امسال، گروه‌ آزمایشی علوم تجربی با ۶۴ هزار و ۸۷۰ داوطلب پذیرفته‌شده، بیشترین آمار قبولی کنکور را از آن خود کرد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به تشریح آمار پذیرش داوطلبان در گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه پرداخت و گفت: جمعاً تعداد ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ نفر در آزمون سراسری امسال پذیرفته شدند که از این تعداد ۶۴ هزار و ۸۷۰ نفر در علوم تجربی، ۵۹ هزار و ۶۱۷ نفر در دوره‌های ریاضی و فنی، ۵۷ هزار و ۶۹۷ نفر در گروه علوم انسانی، تعداد ۴ هزار و ۵۵۴ نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و چهار هزار و ۴۷۷ نفر نیز در گروه آزمایشی هنر پذیرفته شدند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه زنان بیشترین پذیرفته‌شدگان کنکور ۹۸ هستند، خاطرنشان کرد: از تعداد ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ داوطلب پذیرفته‌شده در کنکور ۹۸ تعداد ۱۰۴ هزار و ۱۲۳ نفر زن و بقیه پذیرفته‌شدگان مرد هستند. از آمار کل پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری تعداد ۱۱۶ هزار و ۹۵۹ نفر در دوره روزانه، ۱۵ هزار و ۲۰۱ نفر در دوره‌ی شبانه،‌۱۳ هزار و ۱۸۸ نفر در دانشگاه پیام نور،‌۲۳ هزار و ۹۲۸ نفر در پردیس فرهنگیان و تربیت دبیر رجایی، ۱۶ هزار و ۱۳۹ نفر در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و ۳ هزار و ۷۸۸ نفر نیز در پردیس‌های خودگردان پذیرفته شدند.

همچنین نتایج انتخاب رشته متقاضیان رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شرکت‌کننده در آزمون سراسری سال 98 اعلام شد و داوطلبانی که در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه www.azmoon.org با درج کد ملی و کد دسترسی کارنامه انتخاب رشته خود را مشاهده کنند. پذیرفته‌شدگان این دوره می‌توانند جهت اطلاع از زمان و نحوه مراجعه به واحدهای دانشگاهی محل پذیرش به اطلاعیه‌ای که در سامانه sanjesh.iau.ir قرارگرفته است مراجعه نمایند.

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی همچنین راهنمای پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های با آزمون مقاطع کارشناسی پیوسته، کاردانی ناپیوسته و دکترای حرفه‌ای سال ۹۸ این دانشگاه را منتشر کرد.

پذیرفته‌شدگان همـه رشـته‌هـا باید شخصا دریکی از روزهای دوشنبه و سه شـنبه ۲۵ و ۲۶ شــهریورماه ۹۸ با در دست داشتن مدارک لازم جهـت ثبت‌نام بـه واحدهای ذی‌ربط که نشانی و تلفن آن‌ها در سامانه اینترنتـی مرکـز سـنجش و پــذیرش دانشــگاه بــه آدرس https://sanjesh.iau.ir/ و همچنین سامانه دانشگاه آزاد اسـلامی بـه آدرس https://www.iau.ac.ir/ درج‌شده است مراجعه کنند.

از حواشی اعلام نتایج کنکور در روز‌های اخیر ،تعداد قابل‌توجهی از داوطلبانی که در کنکور ارشد امسال شرکت و به نتیجه نهایی آن معترض بودند. هم‌زمان با افزایش اعتراضات به نتایج کنکور ارشد 98 کاربران فضای مجازی به ایجاد هشتگ «#اعتراض به نتایج ارشد» درباره این موضوع موضع خود را اعلام کردند.

در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 98، سهمیه‌ها و تسهیلات در سه بخش مجزا دسته‌بندی‌شده‌اند.

یک) سهمیه رزمندگان و ایثارگران دو) سهمیه برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و سه) امتیاز حافظان کل قرآن مجید

بخش اول شامل رزمندگان، جهادگران بسیجی، جانبازان تا بیست‌وپنج درصد و بالاتر از آن، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر‌است.

بخش دوم شامل برگزیدگان المپیاد‌های علمی، جشنواره‌های خوارزمی، ابن‌سینا، فارابی و ... یا همان استعداد‌های درخشان می‌شود.

بخش سوم همان‌طور که از اسمش پیداست، افرادی را شامل می‌شود که به‌واسطه‌ی حافظ کل قرآن بودن، به آن‌ها مدرک کارشناسی اعطاشده است.

در همین رابطه جمعی از داوطلبان در اعتراض به نحوه اختصاص سهمیه در آزمون ارشد 98 در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار اصلاح نواقص موجود شدند.

با توجه به اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد 98 و اختلاف غیرقابل پیش‌بینی محل قبولی داوطلبان امسال در مقایسه با محل قبولی رتبه‌های مشابه در سنوات گذشته باوجود نبود ‌تغییر محسوس ظرفیت‌های اعلام‌شده نسبت به سنوات قبل، این شائبه به وجود آمده که ظرفیت‌های اولیه اعلام‌شده هنگام انتخاب رشته، بعد از انتخاب رشته کاهش‌یافته‌اند. شایان‌ذکر است این اختلاف فاحش محل قبولی به حدی است که نتیجه نهایی برخی رتبه‌های دو رقمی نیز مردود اعلام‌شده که این موضوع باعث سردرگمی داوطلبان و از دست دادن انگیزه ادامه تحصیل در بین بسیاری از دانشجویان شده است. ما امضاکنندگان این نامه از شما وزیر محترم علوم عاجزانه درخواست می‌کنیم بزرگواری نموده و نسب به پیگیری این مهم اقدامات لازم را مبذول فرمائید.

هم‌زمان با افزایش اعتراضات به نتایج کنکور ارشد 98 کاربران فضای مجازی به ایجاد هشتگ «#اعتراض به نتایج ارشد» درباره این موضوع بیان کردند.

اینک با انتشار نتایج کنکور سراسری باید دید اعتراضات نسبت به این نتایج نیز شکل خواهد گرفت؛ هرچند اعتراض به نتایج کنکور در سال‌های گذشته امری عادی و مرسوم بوده است و معمولاً کسانی که در کد رشته مورد انتظار خود پذیرفته‌نشده‌اند به نتایج اعتراض دارند.

شاید جنجالی‌ترین اعتراض به نتایج کنکور سال گذشته صورت گرفت جایی که جمعی از دانشجویان علوم پزشکی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در اعتراض به اشتباهات ایجادشده در پذیرش دانشجویان ورودی سال ۹۷ این دانشگاه، مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تجمع کردند. جمعی از دانشجویان پذیرفته‌شده در برخی واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد به‌عنوان ذخیره در واحدهای این دانشگاه پذیرفته شدند؛ اما بعد از ثبت‌نام، پرداخت شهریه و دریافت کارت دانشجویی، به آنان اعلام‌ شده که به‌دلیل اختلال در روند پذیرش، امکان تحصیل‌شان میسر نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر: