bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۱ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
جنگ دارا و ندار به مدرسه‌ها رسیده است؛
داود علیزاده: خانواده‌های محصل این روزها با دو مشکل اساسی روبرو هستند. گرانی اقلام تحصیل از یک سو، فرهنگ برندبازی و لاکچری بازی که در بین دانش آموزان باب شده است از سوی دیگر... این بار کسانی سنگ برندها را به سینه می‌زنند که حتی از تلفظ آن برند و نوشتن نامش هم عاجز هستند، میز و نیمکت مدارس ‌مبدل شده است به عرصه فخرفروشی و برندبازی بچه‌های بهانه‌جو در مقابل دانش‌آموزانی که شاید حتی ضروری‌ترین اقلام مدرسه‌شان هم با قرض و بدهی تهیه شده است.

داود علیزاده: خانواده‌های محصل این روزها با دو مشکل اساسی روبرو هستند. گرانی اقلام تحصیل از یک سو، فرهنگ برندبازی و لاکچری بازی که در بین دانش آموزان باب شده است از سوی دیگر... این بار کسانی سنگ برندها را به سینه می‌زنند که حتی از تلفظ آن برند و نوشتن نامش هم عاجز هستند، میز و نیمکت مدارس ‌مبدل شده است به عرصه فخرفروشی و برندبازی بچه‌های بهانه‌جو در مقابل دانش‌آموزانی که شاید حتی ضروری‌ترین اقلام مدرسه‌شان هم با قرض و بدهی تهیه شده است.

این روز‌ها قیمت‌های عجیب‌وغریبی هم در میان لوازم‌التحریرها به چشم می‌خورد؛ در برخی سایت‌های فروش کالا برخی از برند‌های لوازم‌التحریر تبلیغ می‌شود؛ برند‌هایی که این روز‌ها برند‌های لاکچری لوازم‌التحریر محسوب می‌شوند و هر خانواده‌ای قدرت خرید آن را ندارد. این برند‌ها با قیمت‌های بالایی در سایت‌ها فروخته می‌شود و قیمت درج‌شده برای برخی از آن‌ها به ۲۷ میلیون تومان هم می‌رسد. در این میان، می‌توان به برند خاص مداد‌های رنگی اشاره کرد که ۲۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است!

سوالی که دراین‌بین پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان این قیمت‌های بالای لوازم‌التحریر برند را توجیه کرد؟ مردم هنگام مواجهه با این برند‌ها با این سوال مواجه می‌شوند که مگر این لوازم‌التحریر چه ویژگی خاصی نسبت به برند‌های دیگر دارند که قیمت آن تا این اندازه بالاست! تنها توجیهی که می‌توان برای این قیمت‌ها آورد، برند بودن آن است. دلیلی که چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسد.

برای این گزارش بامداد جنوب به سراغ والدینی رفته‌ است که برای خرید نوشت افزار مراجعه کرده بودند. پدری که به همراه فرزندانش برای خرید اقلام مدرسه مراجعه کرده بود. در پاسخ به این سوال که برای خرید چه ملاک‌هایی در نظر دارند و اینکه ساخت کجا باشد هم تاثیر دارد یا خیر؟ به بامداد جنوب گفت: ایرانی و خارجی برایم ملاک نیست. مهم این است چیزی بخرم که ارزش پرداخت بها را داشته باشد. بچه‌ها را هم همراهم آورده‌ام که از نظر رنگ و طرح طبق سلیقه خودشان خرید کنم. به هر حال تمام سال تحصیلی بچه‌ها باید با همین ابزار کار کنند و اگر باب میلشان نباشد از کار کردن با آن زده خواهند شد و تاثیر منفی در تحصیلشان دارد.

این پدر با اشاره به اینکه نباید در خرید اجناس تعصب ایرانی و یا شیفتگی خارجی داشت تصریح کرد: وقتی تولیدکننده ایرانی کالای باکیفیت تولید کند، مشتری هم از وی خرید می‌کند، دلیل ندارد برود سراغ برند خارجی، اما وقتی کالای ایرانی کیفیت نداشته باشد و من ایرانی از روی تعصب بخواهم کالای ایرانی بخرم هم به خودم ضرر زده‌ام و هم به آن تولیدکننده که دیگر پیشرفت نخواهد کرد. فرهنگ مصرف‌گرایی و سرمایه‌داری گاهی خودش را درجاهای مختلف نشان می‌دهد، اوایل مهر هم در حوزه نوشت‌افزار. به نظرم خانواده‌ها باید حد تعادل را رعایت کنند، شاید خانواده‌ای وسع خرید کالای لوکس را نداشته باشد، طوری وسایل را خرید نکنند که بچه‌ها در کنار هم در کلاس احساس حقارت بهشان دست بدهد یا نوشت‌افزار که وسیله آموزش است بشود مایه فخرفروشی دانش‌آموزی به دانش‌آموز دیگر. اینکه من دارم پس برای بچه‌ام هر چیزی می‌خرم حرف صحیحی نیست.

یکی از والدین در پاسخ به این سوال که برای خرید نوشت‌افزار و اقلام تحصیل با چه چالشی روبرو بوده است به بامداد جنوب گفت: گرانی، گرانی، گرانی، من برای خرید مارک خاصی در نظر نداشتم و کیفیت برای من اولویت داشت بااین‌حال چیزهایی که خریدم نسبت به سال گذشته افزایش قیمت شدیدی داشت؛ و برای اینکه فرزندم محصل دبستانی است از دفترهای سیمی خریداری کردم که دوام بیشتری داشته باشد و جلدش هم از نوع سخت و مقاوم باشد؛ اما در تهیه مابقی لوازم حساسیت این‌چنینی نداشته‌ام مثلاً بااینکه می‌توانستم جامدادی هشتاد هزارتومانی هم بخرم به خرید یک جامدادی بیست‌تومانی اکتفا کردم.

خانمی که فرزندش در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام‌شده است نیز دراین‌باره به بامداد جنوب گفت: نوع مدرسه و خدماتی که در آن ارائه می‌شود برای من اهمیت داشت، برای همین هم فرزندم را در این مدرسه ثبت‌نام کردم که هم‌کلاس‌های خلوت‌تری نسبت به مدارس دولتی دارد و هم برنامه‌های فوق‌برنامه مفیدتری برایشان در نظر می‌گیرند؛ اما مشکلی که در سال‌های گذشته هم در این نوع مدارس با آن روبرو شدم. وضعیت کلی دانش آموزان این مدارس است. معمولاً کسانی که بچه‌هایشان را به این مدارس می‌فرستند از تمکن مالی خوبی برخوردارند و همین مساله در نوع پوشش، لوازم‌تحریر و حتی تفریحات و نگاهشان به زندگی هم تاثیر دارد و به‌صورت ناخودآگاه بچه در نظام طبقاتی قرار می‌گیرد. مثلاً برای لوازم‌التحریری که برای پسرم خریدم نوع کارایی و کیفیت شرط بود؛ اما در کلاس آن‌ها، همکلاسی‌هایی دارند که به‌طور مثال نوشت‌افزار با مارک لاکچری و معروف استفاده می‌کند. اگر حس چشم و هم‌چشمی وجود داشته باشد واقعاً خانواده دیگر دانش آموزان با مشکل اساسی برخورد می‌کنند چون هزینه خرید مجموعه این نوع لوازم‌التحریر گاهی بالای چند میلیون می‌رسد.

پدری در خصوص خرید نوشت‌افزار برای فرزندش به بامداد جنوب گفت: خرید نوشت‌افزار و وسایل مدرسه شاید یکی از سخت‌ترین کارهایی است که امسال باید انجام بدهم؛ اما خب تکلیفی است که بر عهده‌داریم و باید به نحو احسن انجامش بدهیم. خب طبیعتاً به‌واسطه اینکه نوشت‌افزار در حیات آموزشی و سلامت جسمی و روانی فرزندان ما نقش پررنگی ایفا می‌کند، در انتخاب آن‌ها نمی‌توان سهل‌انگاری کرد، ازاین‌رو با توجه به اینکه کیفیت نوشت‌افزارهای ایرانی برای کودکان مطلوب است تا جای ممکن محصولات خریداری‌شده از برندهای ایرانی خواهد بود؛ اما از سوی دیگر برخی از برندهای خارجی مناسب هم انتخاب خوبی برای کودکان ما خواهد بود. بدین ترتیب من امسال در انتخاب نوشت‌افزار و وسایل مدرسه سعی کردم تا جای ممکن از برندهای ایرانی استفاده کنم، برندهایی مثل آریا، نوروکا، صالح، قاصدک، رازی، پاپکو، صریر، سروش و...

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در انتخاب نوشت‌افزار بیشتر به شکل و ظاهر توجه داشتید یا کیفیت توضیح داد: بدون شک هر دو مورد را مدنظر قرار دادم البته به کیفیت بیشتر توجه داشتم؛ چون با توجه به گرانی سعی کردم که وسایلی که خریداری می‌کنیم از کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ برای مثال دفترهایی با قیمت مناسب بود اما چون جنس کاغذ آنها باکیفیت نبود ترجیح دادم برای بچه‌ام دفتری بخرم که باکیفیت باشد و افزون بر آن به شکل، رنگ و طرح روی جلد هم توجه کردم به‌ویژه به رنگ دفترها؛ چراکه رنگ تاثیر مستقیمی بر روحیه دانش‌آموز دارد. از آنجایی که فرزندم پسر است و رنگ‌های پسرانه خوشش می‌آید، رنگ زرد، آبی، قهوه‌ای را برایش انتخاب کردم؛ رنگ‌هایی چون قهوه‌ای رنگ‌های مناسبی برای دانش‌آموزان پسر است؛ زیرا به آنها آرامش و صمیمیت بیشتری می‌دهد.

این پدر با اشاره به اینکه در بازار محصولات زیادی در حوزه نوشت‌افزار وجود دارد؛ اما همه آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، تاکید کرد: نوشت‌افزار فانتزی و شکیل بین بچه‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ ولی از نظر کیفی نمی‌توان انتخاب مناسبی باشد چون در تولید آنها بیشتر به طرح و رنگ توجه شده و کمتر به استحکام و کیفیت‌شان پرداخته شده است منتها کودک به این مهم توجهی ندارد و بیشتر راغب است که نوشت‌افزارهای رنگین و خوش‌فرم و متفاوت داشته باشد تا مداد و پاک‌کن و دفتر ساده اما باکیفیت.

وی در پایان یادآور شد: قیمت نوشت‌افزار مانند سایر کالاهای دیگر افزایش چشمگیری داشته که بی‌تردید این موضوع موجب می‌شود که خانواده‌ها در خرید نوشت‌افراز با مشکل روبه‌رو شوند؛ در جریان خرید متوجه شدم که برخی فقط به‌خاطر قیمت بالای محصولات ایرانی را به نوشت‌افزار خارجی؛ اما بی‌کیفیت آورده‌اند که امیدوارم مسوولان و متولیان امر برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.

در همین رابطه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از توزیع صد هزار جلد دفتر دانش‌آموزی دولتی در دو شهرستان بوشهر و دشتستان خبر داده است.

بر اساس همین خبر سهمیه مرحله اول استان از طریق مباشر جذب و در اختیار صنف‌های مرتبط شهرستان‌های بوشهر و دشتستان قرارگرفته است.

قاسم محمد زاده در جمع خبرنگاران افزود: این دفترها در مرحله نخست به ۲ شهرستان پرجمعیت استان اختصاص‌یافته و در مرحله‌های بعدی سایر شهرستان‌ها نیز از دفترهای دولتی برخوردار می‌شوند. دفترهای دولتی با نظارت اداره کل آموزش‌وپرورش استان و معاونت نظارت بازرسی این سازمان در استان توزیع خواهد شد.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و با تخصیص سهمیه استانی دفترهای دانش‌آموزی با نرخ مصوب دولتی در استان توزیع می‌شود. طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت خرده‌فروشی دفاتر دانش‌آموزی با نرخ مصوب دولتی به ترتیب دفترچه ۴۰ برگ ۱۷۰۰، ۶۰ برگ ۲۵۰۰، ۸۰ برگ ۳۴۰۰ و دفترچه ۱۰۰ برگ ۴۲۰۰ تومان تعیین‌شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: طرح نظارتی ویژه بازگشایی مراکز آموزشی به‌منظور بازرسی و نظارت بر توزیع لوازم‌تحریر دانش‌آموزی تا ۱۰ مهرماه سال جاری ادامه می‌یابد.

سید حسین حسینی افزود: با توجه به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضای خرید برای نوشت‌افزار و لوازم آموزشی در استان اقدام‌های متعددی در راستای جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی صورت گرفته است. ازجمله این اقدام‌ها می‌توان به تشدید گشت‌های نظارتی بر اصناف مربوطه و همچنین گشایش نمایشگاه پاییزه عرضه مستقیم نوشت‌افزار و پوشاک دانش آموزای اشاره کرد. چند روزی بیشتر تا آغاز سال تحصیلی باقی نمانده است و خانواده‌های ایرانی در این روز‌ها با مشکلاتی درزمینه تهیه لوازم‌التحریر برای فرزندانشان روبرو هستند.

وی در این نشست خبری گفته بود: امسال خانواده‌های ایرانی، نوشت‌افزار را باقیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت سال گذشته تهیه می‌کنند. دلیل این امر افزایش ۸ برابری قیمت کاغذ و افزایش قیمت تمام‌شده تهیه آن است.

تدابیر دولت شاید بتواند در تهیه نوشت‌افزار با قیمت مناسب تا حدودی راهگشا باشد؛ اما جوابی به لوکس‌بازی بچه‌های لوس مدارس نخواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: