|
داود علیزاده:
عبدالرحمن برزگر از هنرمندان و نویسندگان خوشنام استان بوشهری است که از سال 1395 ریاست انجمن سینمای جوانان بوشهر را بر عهده گرفته است. فعالیتهای چشمگیر و موثر وی در این سمت باعث شده است تا در این مدت این انجمن بیشازپیش مطرح شود. این انجمن در سال گذشته بانی دوره آموزش عکاسی امید بود که در پی برگزاری موفقیتآمیز آن مورد استقبال قرار گرفت و اینک بهصورت یک طرح کشوری در حال اجراست. این انجمن فعالیتهای متنوع دیگری نیز داشته است که در این گزارش در گفتوگو با رئیس انجمن سینمای جوانان بوشهر به آن پرداخته خواهد شد.
رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر در خصوص طرح رایگان عکاسی امید به بامداد جنوب گفت: این طرح سال گذاشته در بوشهر پایهریزی و اجرائی شد که بعد از اجرای موفقیتآمیز آن، از سال گذشته از سوی انجمن سینماجوانان کشور به کلیه دفاتر این انجمن در سراسر کشور ابلاغ شد و اینک در نقاط دیگر در حال اجراست. همچنین این طرح با انعقاد تفاهمنامهای با کانون فرهنگی مساجد کشور نیز در مساجد اجرائی شده است. مزیت این طرح این است که به جامعه دید تازهای میبخشد؛ چراکه ما همه عکاس هستیم؛ بنابراین حضور در این دورهها به ما میآموزد که با روش اصولی و از زاویه مناسبتر عکاسی کنیم.
عبدالرحمن برزگر با اشاره به اینکه در سال گذشته بازخورد خوبی از اجرای طرح رایگان عکاسی امید در استان گرفتیم، بنابراین در سال جاری مصمم شدیم تا دوره یکماهه رایگان آموزش فیلمسازی را در انجمن برگزاریم کنیم، افزود: خوشبختان این دوره اینک با همکاری اساتید این حوزه در حال برگزاری است. در پی انتشار فراخوان این کارگاه حدود ۴۶ هنرجو برای حضور در آن ثبتنام کردند که بنا به کیفیت آموزش هنرجویان را به دو کلاس تقسیم کردیم که در هفته دو جلسه آموزش میبینند. این کارگاه هم بهمنظور تولید محتوای فاخر و جذاب در فضای مجازی پیشبینی و اجرائی شده است. هرچند تولید محتوا در فضای مجازی زیاد اتفاق میافتد؛ اما اغلب آنها پربار نیستند و گاهی اصلاً غیرمعمول هستند؛ بنابراین در طرح فیلمسازی موبایلی امید تلاش شده تا تولید محتوای فاخر آموزش داده شود.
وی در خصوص گرایش فیلمسازان جوان بوشهری به تولید اثر در زمینه آسیبهای اجتماعی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه هنرمندان باید به سوژه خود نزدیک باشند تا با درک بهتری به تولید آنچه میخواهند بپردازند ما آنها را هم با کانون اصلاح تربیت آشنا کردیم و هم با زندان زنان بهویژه بند جوانان! در تمام طول سال از این مکانها بازدید داریم و در این بازدیدها هنرمندان و فیلمسازان جوان با سوژههای خود آشنا میشوند، به گفتوگو مینشینند، موارد موردنظر را یادداشت میکنند که همینها زمینهساز پدید آمدن ایدهها و تولید آثارشان میشود! بهگونهای که در یک ماه اخیر چند کار با محوریت موضوعات اجتماعی نظیر حاشیهنشینی، کودکان کار، اعتیاد، طلاق و... تولیدشده که همه آنها نتیجه بازدیدهایی بوده که از زندان و کانون اصلاح تربیت صورت گرفته است.
برزگر درباره اینکه آیا انجمن موضوعات خاصی را به هنرجویان و هنرمندان القا میکند یا خیر، گفت: در اینجا باید به یک نکته بسیار مهم اشارهکنم، آنهم این است که مدیریت فرهنگی بسیار دشوارتر از کار فرهنگی است؛ چون هنرمندان کار خودشان را بلدند و آن را انجام میدهند؛ اما مدیران فرهنگی باید به کارشان سمتوسو بدهند، اولویتبندی کنند تا نتایج و تولیدات خوب بهدست آید. بدیهی است اگر تولید محتوا نتواند به جامعه کمک کند؛ یعنی هنرمند صرفاً به خاطر جشنواره خاصی اثری تولید کرده و کارش هم نمودی نخواهد داشت! بنابراین نباید فراموش کنیم که همه هنرمندان بهنوعی معترض هستند و این اعتراض است که جامعه را برای فراگیری عدالت و آزادی کمک میکند. از اینرو، اگر دست و پای هنرمندان را ببندیم و اجازه ندهیم که فکر کنند، بهطورقطع جامعه پربار و زندهای نخواهیم داشت. در نتیجه ما در انجمن ضمن اینکه آنها در انتخاب موضوع آزاد گذاشتهایم، به آنها سمتوسو هم میدهیم و با پررنگ کردن آسیبهای اجتماعی در اولویتدادن آسیبها آنها را همراهی میکنیم، چون آنها به این درک رسیدهاند که کدام آسیب را در اولویت قرار بدهند که در این زمینه بیشتر هنرمندان ما موفق ظاهر شدهاند؛ برای مثال، مسعود کازرونی روی موضوع قاچاق بهطورجدی پژوهش و کارکرده است و در نهایت با نگاه بسیار قشنگ اجتماعی و نه دولتی اثری را با این موضوع تولید کرده که توانسته در جشنوارههای بینالمللی در استرالیا و امریکا در بخشهای کارگردانی، تصویربرداری و جلوههای ویژه بدرخشد! بنابراین ما الزاما موضوع را به کسی تحمیل نمیکنیم، بلکه این خودشان هستند که موضوعات را انتخاب میکنند که خوشبختانه در این یکی دو سال اخیر شاهد درخشش بیشتر هنرمندان انجمن در عرصههای جهانی هستیم از آقای حقجو گرفته تا خانم بوستانی و عابدین و ایلیا رمضانی. ما هم همین را میخواهیم پرداختن به موضوعات خوب و شکوفایی خلاقیت و استعداد هنرمندان جوانمان. چون این در و پیکری که اینجا گذاشتهشده، بدون وجود هنرمندان معنایی ندارد.
رئیس انجمن سینماجوانان استان در خصوص نقش فیلم کوتاه در فرهنگسازی، آگاهیبخشی و بازشناسی آسیبهای اجتماعی به جامعه، بیان کرد: سالهاست که تولیدات هنری اعم از شعر، داستان کوتاه، نقاشی، عکس، فیلم کوتاه و... به طرق مختلف در این زمینهها کاربرد داشتهاند. اتفاقا همین هفته پیش معاون فرماندار در بازدید از انجمن همین سوال را پرسید و گفت که چگونه میتوان از فیلم کوتاه برای بازشناسی آسیبها به جامعه کمک گرفت و حمایتها به چه روالی باید باشد؟! خب پاسخ روشن است و همگان به کارکرد اجتماعی هنر آگاه هستند و هنر هم برای بقای خود به حمایت نیاز دارد چنانچه از دیرباز دولتها از ادیبان و هنرمندان حمایت کردند تا هنر باقی بماند، نظیر حمایتی که از شاهنامه آن هم از سوی یک پادشاه صورت گرفت؛ ولی این حمایت زمانی اتفاق افتاد که سراینده آن برای تشییعجنازه به سمت آرامگاهش برده میشد؛ بنابراین در حمایت از هنر نباید تعللی صورت بگیرد، باید همافزایی کافی میان ادارات شکل بگیرد تا این تولیدات به مرحله عمل برسند. بعد بازخوردهای مثبت آن را در جامعه مشاهده کنند. از دید من همه هنرها میتوانند در زمینه فرهنگسازی و آگاهیبخشی مفید واقع شوند، منتها چون دنیای ما دنیای بیحوصلگی است، فیلم کوتاه میتواند قالب مناسبی برای بازنمایی و بازشناسی آسیبهای اجتماعی باشد و در انتقال مفاهیم مفید و موثر واقع شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه انتقال مفاهیم حتما نباید بهصورت نوشته یا گفتار باشد، بلکه میتواند صوتی یا تصویری هم باشد، افزود: از این رو ما در انجمن تلاش کردیم تا زیرساختهایی را فراهم آوریم که هم بتوانیم در بخش صوتی و هم در بخش تصویری آثاری با محتوا را تولید کنیم و از همین روی بود که چندین کتاب صوتی یا گویا در انجمن تولید شد. افزون بر این هنرمندان در حوزه موشنگرافی آثار قابلی را تولید کردند و در واقع کتابها و جملات را به حرکت درآوردند. در اینجا باید تاکید کنم که هنرمندان کارشان را خوب بلدند بنابراین نباید موضوعی به آنها تحمیل شود چون آنها جامعه پیرامونی خودشان را بهخوبی میشناسند.
برزگر همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آثار هنرجویان دورههای آموزشی آیا در جای خاصی بارگذاری میشود، توضیح داد: کار ما آموزش بر مبنای پژوهش است؛ یعنی دست مرا بگیر و پابهپا ببر. این شیوه را ما به آنها میآموزیم حال آنهایی که مشتاق هستند میمانند و با انجمن بهصورت حرفهای ادامه میدهند و یا اینکه راه خودشان را در پیش میگیرند. منتها ما نام همه هنرجویان را در بانک اطلاعاتی انجمن ثبت میکنیم و از آثار آنها هم در نمایشگاه هفته فیلم و عکس استان استفاده میکنیم؛ چون روال آموزش کارگاههای انجمن بر این مبناست که هر هنرجو باید یک کار را در پایان دوره ارائه بدهد مانند آنچه در ژوژمانهای دانشگاهی اتفاق میافتد که در نهایت کار آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد و به آنها گواهی معتبر ملی شرکت در کارگاه ارائه میشود. خیلی پیشآمده که از ظرفیت هنرجویان و هنرمندان در پروژههای گروههای هنری و سینمایی که در استان اجرا میشود، استفاده شده است.
رئیس انجمن سینمای جوانان استان در پایان در خصوص شرایط شرکت در دورههای آموزشی این انجمن گفت: برای شرکت در این دورهها مدرک تحصیلی و گروه سنی خاصی ملاک نیست و همه میتوانند در این دورهها شرکت کنند؛ البته من بر این عقیده هستم که در دورهها برای رسیدن به نتایج بهتر هنرجویان باید همسن و سال باشند. برای دوره فیلمسازی کودکان زیادی مراجعه کردهاند که به آنها قول دادهام که دورهای را با حضور خانوادهشان برای آنها در این حوزه برگزار کنیم، شاید این برای اولین بار است که در حوزه فیلمسازی موبایلی کارگاهی با حضور کودکان و والدینشان برگزار میشود بدون شک برگزاری چنین کارگاههایی میتواند بازخوردهای خوبی برای جامعه و خانوادهها داشته باشد.
گزارش ص 10
گفتوگو با رئیس انجمن سینمای جوانان بوشهر:
طرح عکاسی امید از بوشهر آغاز شد
داود علیزاده
عبدالرحمن برزگر از هنرمندان و نویسندگان خوشنام استان بوشهری است که از سال 1395 ریاست انجمن سینمای جوانان بوشهر را بر عهده گرفته است. فعالیتهای چشمگیر و موثر وی در این سمت باعث شده است تا در این مدت این انجمن بیشازپیش مطرح شود. این انجمن در سال گذشته بانی دوره آموزش عکاسی امید بود که در پی برگزاری موفقیتآمیز آن مورد استقبال قرار گرفت و اینک بهصورت یک طرح کشوری در حال اجراست. این انجمن فعالیتهای متنوع دیگری نیز داشته است که در این گزارش در گفتوگو با رئیس انجمن سینمای جوانان بوشهر به آن پرداخته خواهد شد.
رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر در خصوص طرح رایگان عکاسی امید به بامداد جنوب گفت: این طرح سال گذاشته در بوشهر پایهریزی و اجرائی شد که بعد از اجرای موفقیتآمیز آن، از سال گذشته از سوی انجمن سینماجوانان کشور به کلیه دفاتر این انجمن در سراسر کشور ابلاغ شد و اینک در نقاط دیگر در حال اجراست. همچنین این طرح با انعقاد تفاهمنامهای با کانون فرهنگی مساجد کشور نیز در مساجد اجرائی شده است. مزیت این طرح این است که به جامعه دید تازهای میبخشد؛ چراکه ما همه عکاس هستیم؛ بنابراین حضور در این دورهها به ما میآموزد که با روش اصولی و از زاویه مناسبتر عکاسی کنیم.
عبدالرحمن برزگر با اشاره به اینکه در سال گذشته بازخورد خوبی از اجرای طرح رایگان عکاسی امید در استان گرفتیم، بنابراین در سال جاری مصمم شدیم تا دوره یکماهه رایگان آموزش فیلمسازی را در انجمن برگزاریم کنیم، افزود: خوشبختان این دوره اینک با همکاری اساتید این حوزه در حال برگزاری است. در پی انتشار فراخوان این کارگاه حدود ۴۶ هنرجو برای حضور در آن ثبتنام کردند که بنا به کیفیت آموزش هنرجویان را به دو کلاس تقسیم کردیم که در هفته دو جلسه آموزش میبینند. این کارگاه هم بهمنظور تولید محتوای فاخر و جذاب در فضای مجازی پیشبینی و اجرائی شده است. هرچند تولید محتوا در فضای مجازی زیاد اتفاق میافتد؛ اما اغلب آنها پربار نیستند و گاهی اصلاً غیرمعمول هستند؛ بنابراین در طرح فیلمسازی موبایلی امید تلاش شده تا تولید محتوای فاخر آموزش داده شود.
وی در خصوص گرایش فیلمسازان جوان بوشهری به تولید اثر در زمینه آسیبهای اجتماعی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه هنرمندان باید به سوژه خود نزدیک باشند تا با درک بهتری به تولید آنچه میخواهند بپردازند ما آنها را هم با کانون اصلاح تربیت آشنا کردیم و هم با زندان زنان بهویژه بند جوانان! در تمام طول سال از این مکانها بازدید داریم و در این بازدیدها هنرمندان و فیلمسازان جوان با سوژههای خود آشنا میشوند، به گفتوگو مینشینند، موارد موردنظر را یادداشت میکنند که همینها زمینهساز پدید آمدن ایدهها و تولید آثارشان میشود! بهگونهای که در یک ماه اخیر چند کار با محوریت موضوعات اجتماعی نظیر حاشیهنشینی، کودکان کار، اعتیاد، طلاق و... تولیدشده که همه آنها نتیجه بازدیدهایی بوده که از زندان و کانون اصلاح تربیت صورت گرفته است.
برزگر درباره اینکه آیا انجمن موضوعات خاصی را به هنرجویان و هنرمندان القا میکند یا خیر، گفت: در اینجا باید به یک نکته بسیار مهم اشارهکنم، آنهم این است که مدیریت فرهنگی بسیار دشوارتر از کار فرهنگی است؛ چون هنرمندان کار خودشان را بلدند و آن را انجام میدهند؛ اما مدیران فرهنگی باید به کارشان سمتوسو بدهند، اولویتبندی کنند تا نتایج و تولیدات خوب بهدست آید. بدیهی است اگر تولید محتوا نتواند به جامعه کمک کند؛ یعنی هنرمند صرفاً به خاطر جشنواره خاصی اثری تولید کرده و کارش هم نمودی نخواهد داشت! بنابراین نباید فراموش کنیم که همه هنرمندان بهنوعی معترض هستند و این اعتراض است که جامعه را برای فراگیری عدالت و آزادی کمک میکند. از اینرو، اگر دست و پای هنرمندان را ببندیم و اجازه ندهیم که فکر کنند، بهطورقطع جامعه پربار و زندهای نخواهیم داشت. در نتیجه ما در انجمن ضمن اینکه آنها در انتخاب موضوع آزاد گذاشتهایم، به آنها سمتوسو هم میدهیم و با پررنگ کردن آسیبهای اجتماعی در اولویتدادن آسیبها آنها را همراهی میکنیم، چون آنها به این درک رسیدهاند که کدام آسیب را در اولویت قرار بدهند که در این زمینه بیشتر هنرمندان ما موفق ظاهر شدهاند؛ برای مثال، مسعود کازرونی روی موضوع قاچاق بهطورجدی پژوهش و کارکرده است و در نهایت با نگاه بسیار قشنگ اجتماعی و نه دولتی اثری را با این موضوع تولید کرده که توانسته در جشنوارههای بینالمللی در استرالیا و امریکا در بخشهای کارگردانی، تصویربرداری و جلوههای ویژه بدرخشد! بنابراین ما الزاما موضوع را به کسی تحمیل نمیکنیم، بلکه این خودشان هستند که موضوعات را انتخاب میکنند که خوشبختانه در این یکی دو سال اخیر شاهد درخشش بیشتر هنرمندان انجمن در عرصههای جهانی هستیم از آقای حقجو گرفته تا خانم بوستانی و عابدین و ایلیا رمضانی. ما هم همین را میخواهیم پرداختن به موضوعات خوب و شکوفایی خلاقیت و استعداد هنرمندان جوانمان. چون این در و پیکری که اینجا گذاشتهشده، بدون وجود هنرمندان معنایی ندارد.
رئیس انجمن سینماجوانان استان در خصوص نقش فیلم کوتاه در فرهنگسازی، آگاهیبخشی و بازشناسی آسیبهای اجتماعی به جامعه، بیان کرد: سالهاست که تولیدات هنری اعم از شعر، داستان کوتاه، نقاشی، عکس، فیلم کوتاه و... به طرق مختلف در این زمینهها کاربرد داشتهاند. اتفاقا همین هفته پیش معاون فرماندار در بازدید از انجمن همین سوال را پرسید و گفت که چگونه میتوان از فیلم کوتاه برای بازشناسی آسیبها به جامعه کمک گرفت و حمایتها به چه روالی باید باشد؟! خب پاسخ روشن است و همگان به کارکرد اجتماعی هنر آگاه هستند و هنر هم برای بقای خود به حمایت نیاز دارد چنانچه از دیرباز دولتها از ادیبان و هنرمندان حمایت کردند تا هنر باقی بماند، نظیر حمایتی که از شاهنامه آن هم از سوی یک پادشاه صورت گرفت؛ ولی این حمایت زمانی اتفاق افتاد که سراینده آن برای تشییعجنازه به سمت آرامگاهش برده میشد؛ بنابراین در حمایت از هنر نباید تعللی صورت بگیرد، باید همافزایی کافی میان ادارات شکل بگیرد تا این تولیدات به مرحله عمل برسند. بعد بازخوردهای مثبت آن را در جامعه مشاهده کنند. از دید من همه هنرها میتوانند در زمینه فرهنگسازی و آگاهیبخشی مفید واقع شوند، منتها چون دنیای ما دنیای بیحوصلگی است، فیلم کوتاه میتواند قالب مناسبی برای بازنمایی و بازشناسی آسیبهای اجتماعی باشد و در انتقال مفاهیم مفید و موثر واقع شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه انتقال مفاهیم حتما نباید بهصورت نوشته یا گفتار باشد، بلکه میتواند صوتی یا تصویری هم باشد، افزود: از این رو ما در انجمن تلاش کردیم تا زیرساختهایی را فراهم آوریم که هم بتوانیم در بخش صوتی و هم در بخش تصویری آثاری با محتوا را تولید کنیم و از همین روی بود که چندین کتاب صوتی یا گویا در انجمن تولید شد. افزون بر این هنرمندان در حوزه موشنگرافی آثار قابلی را تولید کردند و در واقع کتابها و جملات را به حرکت درآوردند. در اینجا باید تاکید کنم که هنرمندان کارشان را خوب بلدند بنابراین نباید موضوعی به آنها تحمیل شود چون آنها جامعه پیرامونی خودشان را بهخوبی میشناسند.
برزگر همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آثار هنرجویان دورههای آموزشی آیا در جای خاصی بارگذاری میشود، توضیح داد: کار ما آموزش بر مبنای پژوهش است؛ یعنی دست مرا بگیر و پابهپا ببر. این شیوه را ما به آنها میآموزیم حال آنهایی که مشتاق هستند میمانند و با انجمن بهصورت حرفهای ادامه میدهند و یا اینکه راه خودشان را در پیش میگیرند. منتها ما نام همه هنرجویان را در بانک اطلاعاتی انجمن ثبت میکنیم و از آثار آنها هم در نمایشگاه هفته فیلم و عکس استان استفاده میکنیم؛ چون روال آموزش کارگاههای انجمن بر این مبناست که هر هنرجو باید یک کار را در پایان دوره ارائه بدهد مانند آنچه در ژوژمانهای دانشگاهی اتفاق میافتد که در نهایت کار آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد و به آنها گواهی معتبر ملی شرکت در کارگاه ارائه میشود. خیلی پیشآمده که از ظرفیت هنرجویان و هنرمندان در پروژههای گروههای هنری و سینمایی که در استان اجرا میشود، استفاده شده است.
رئیس انجمن سینمای جوانان استان در پایان در خصوص شرایط شرکت در دورههای آموزشی این انجمن گفت: برای شرکت در این دورهها مدرک تحصیلی و گروه سنی خاصی ملاک نیست و همه میتوانند در این دورهها شرکت کنند؛ البته من بر این عقیده هستم که در دورهها برای رسیدن به نتایج بهتر هنرجویان باید همسن و سال باشند. برای دوره فیلمسازی کودکان زیادی مراجعه کردهاند که به آنها قول دادهام که دورهای را با حضور خانوادهشان برای آنها در این حوزه برگزار کنیم، شاید این برای اولین بار است که در حوزه فیلمسازی موبایلی کارگاهی با حضور کودکان و والدینشان برگزار میشود بدون شک برگزاری چنین کارگاههایی میتواند بازخوردهای خوبی برای جامعه و خانوادهها داشته باشد.