bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
بامداد جنوب: جنبش انصارالله بلافاصله پس از حمله به تاسیسات آرامکو، مسوولیت این حمله را برعهده گرفت اما رسانه‌های گروهی و وزارت خارجه سعودی در یک اقدام فرافکنانه انگشت اتهام خود را به سوی کشورهایی دیگر نشانه رفته‌اند.

بامداد جنوب: جنبش انصارالله بلافاصله پس از حمله به تاسیسات آرامکو، مسوولیت این حمله را برعهده گرفت اما رسانه‌های گروهی و وزارت خارجه سعودی در یک اقدام فرافکنانه انگشت اتهام خود را به سوی کشورهایی دیگر نشانه رفته‌اند.

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر جده عربستان برای حفظ آبروی از دست رفته رژیم ریاض ادعا کرد که کشورش نمی‌داند عامل حمله پهپادی شنبه گذشته به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو کیست. وی با اجتناب از متهم کردن طرف دیگری، در دست داشتن در تهاجم پهپادهای یمنی به میدان‌های نفتی بقیق و خریص و پالایشگاه‌های آرامکو در استان الشرقیه عربستان، به منظور اطمینان بخشیدن به مشتریان نفت کشورش و آرامش بازار جهانی نفت مدعی شد که سطح تولید این کشور به وضعیت قبل از حملات مزبور بازگشته است و عربستان در همین رابطه از مخازن ذخیره خود کمک گرفت. این وزیر سعودی که فرزند شاه سعودی است، همچنین مدعی شد کشورش توانسته ظرف دو روز گذشته ضرر و زیان حاصل از حملات یاد شده را مهار کرده و بیش از 50 درصد تولید را از سر بگیرد و تولید نفت تا پایان سپتامبر جاری به وضعیت گذشته خود بازخواهد گشت.

عربستان روزانه 9 میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که بخش عمده آن را یعنی هفت میلیون بشکه در روز را به بازارهای آسیایی صادر می‌کند. حملات پهپهادهای یمنی به بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت جهان باعث شد سطح تولید نفت عربستان به میزان پنج میلیون و 700 هزار بشکه در روز یعنی معادل پنج درصد تولید نفت در سطح جهان کاهش یابد. حمله به آرامکو باعث افزایش 19 درصدی قیمت نفت شد اما دیروز قیمت جهانی این فرآورده به میزان 5 درصد کاهش یافت و شماری از تحلیل گران پیش بینی کردند که تولید نفت سعودی ظرف مدت‌زمان کمتر از آنچه که تصور می‌شد، به روال گذشته خود بازخواهد گشت. نیروهای مردمی یمن پس از مسلح شدن به پهپادهای نظامی، دومین مرحله از سیاست بازدارنده خود را آغاز کردند و طی آن در اواخر اردیبهشت امسال تاسیسات نفتی شهر ینبع در جنوب غرب عربستان در ساحل دریای سرخ در فاصله چند صد کیلومتری یمن و در ۲۶ مرداد سال جاری با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی الشیبه شرکت ملی نفت عربستان آرامکو و بالاخره شنبه گذشته با ده پهپاد میدان‌های نفتی بقیق و خریص و پالایشگاه‌های آرامکو در استان الشرقیه عربستان را مورد هدف قرار دادند.

حقیقتی که با حمله به قلب نفت عربستان آشکار شد

روابط امریکا و عربستان سعودی با رونق تولید نفت شیل دستخوش تغییر شده است اما حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی ریاض تغییر تاریخی این روابط را بیش از قبل بارز و آشکار ساخت. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در توئیتی نوشت: ما به نفت و گاز خاورمیانه نیاز نداریم و در حقیقت نفتکش‌های کمی در آنجا داریم اما به متحدانمان کمک خواهیم کرد! این توئیت تلاش آشکاری برای پایین بردن قیمتهای نفت بود اما همچنین نشان داد تا چه حد موضع امریکا در برابر یک اختلال بزرگ عرضه تغییر کرده است. اگرچه امریکا از تغییراتی که در عوامل عرضه و تقاضای بازار روی می‌دهد مصون نخواهد ماند اما با افزایش بی‌سابقه تولید نفت، این کشور نسبت به سابق وابستگی کمتری به نفت عربستان سعودی دارد. الن والد، مشاور سیاست و صنعت انرژی در شرکت مشاوره "ترانس ورسال" در این باره گفت: نفت یک کالای جهانی بوده و قیمتهای آن تحت تاثیر نگرانی‌های جهانی قرار می‌گیرد اما مصرف‌کنندگان امریکایی دیگر مثل سابق ناچار نیستند نگران کمبود عرضه در نتیجه صدمات وارده به زیرساخت نفتی عربستان سعودی باشند. وی در ادامه افزود: تغییر در این روابط دنبال کردن اقدامات نظامی در واکنش به حملات روز شنبه را برای دولت ترامپ دشوار می‌کند. متقاعد کردن اذهان عمومی امریکا برای حمایت از اقدام نظامی برای کمک به عربستان سعودی بسیار دشوار خواهد شد. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، واردات نفت‌خام عربستان سعودی به امریکا در هفته منتهی به ششم سپتامبر به ۲۷۱ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

این کاهش تا حدودی به‌دلیل توافق کاهش تولید اوپک است اما با فعالیت بالاتر پالایشگاههای آسیایی و خاورمیانه و صادرات کمتر ایران به‌دلیل تحریمهای امریکا تشدید شده است. بنا بر آمار رسمی، حدود نیمی از صادرات نفت‌خام عربستان سعودی به امریکا به پالایشگاههای منطقه وست کاست تحویل داده می‌شود و حدود ۷۶ درصد از واردات نفت عربستان سعودی از سوی پالایشگاه‌های امریکایی در ژوئن گرید مدیوم، ۱۵ درصد نفت ترش سبک و حدود ۹ درصد نفت ترش سنگین بوده است. بزرگ‌ترین خریداران امریکایی نفت‌خام عربستان سعودی در ژوئن پالایشگاه پورت آرتور شرکت موتیوا در تگزاس، پالایشگاه پالزبوروی شرکت پی‌بی‌جی انرژی در نیوجرسی و پالایشگاه ریچموند شرکت شورون در کالیفرنیا بودند. واردات نفت‌خام به امریکا در ژوئن به 14/7 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 34/1 میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. واردات امریکا در فوریه به 65/6 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود که پایین‌ترین میزان در ۲۳ سال گذشته بود.

تحلیلگران اوراسیا گروپ در یادداشتی پیش‌بینی کردند تاثیر حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی روی اقتصاد و قیمت بنزین در امریکا به‌دلیل عرضه فراوانی که وجود دارد، بسیار محدود خواهد بود. با وجود انتظارات برای کندی رشد تولید نفت امریکا، اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد تولید نفت این کشور تا پایان امسال حدود یک میلیون بشکه در روز رشد کرده و به حدود 5/13 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی کرد تولید نفت شیل در اکتبر به بیش از 84/8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۷۴ هزار بشکه در روز بالاتر از سپتامبر و حدود 23/1 میلیون بشکه در روز بالاتر از اکتبر سال ۲۰۱۸ است. بر اساس گزارش پلاتس اما جان اوئرز، نایب رئیس شرکت ترنر اند میسون خاطرنشان کرد: اگرچه انتظار می‌رود واردات نفت عربستان سعودی همچنان کاهش پیدا کند اما حملاتی که به تاسیسات پالایش ابقیق و میدان نفتی خریص صورت گرفت روی پالایشگاههای امریکایی همچنان تاثیر عمده‌ای خواهد گذاشت. این یک بازار جهانی است و زمانی که تولید پنج میلیون بشکه در روز از دست می‌رود، تاثیر عمده‌ای خواهد داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: