bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
سرانجام یک اختلاف بزرگ؛
علی پورتنگستانی: پرونده اختلاف‌هایی فدراسیون جودوی ایران و فدراسیون جهانی با تعلیق شدن فدراسیون ایران وارد فاز جدیدی شده است. اتفاقی که دلیل اصلی آن مسائل مربوط به مولایی است و شاید در آینده جودو ایران تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

علی پورتنگستانی: 

پرونده اختلاف‌هایی فدراسیون جودوی ایران و فدراسیون جهانی با تعلیق شدن فدراسیون ایران وارد فاز جدیدی شده است. اتفاقی که دلیل اصلی آن مسائل مربوط به مولایی است و شاید در آینده جودو ایران تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در هفته‌های اخیر و ماجرای حضور پرحاشیه سعید مولایی در رقابت‌های جهانی 2019 و بازنگشتن او به ایران، حالا امروز فدراسیون جهانی جودو، تعلیق فدراسیون ایران را رسما اعلام کرده است. سایت فدراسیون جهانی جودو با انتشار خبری رسمی از تعلیق تمامی فعالیت‌های فدراسیون جودوی ایران خبر داده و نوشته است: «جودوی ایران از همه مسابقات، همچنین فعالیت‌های اداری و اجتماعی که زیر نظر این ارگان جهانی یا اتحادیه‌ها و انجمن‌های وابسته به آن برگزار می‌شود، محروم است.

فدراسیون جهانی از دید خود این‌گونه به این مساله نگاه می‌کند «فدراسیون جهانی جودو مطلع شده است که در تاریخ 28 آگوست 2019 و در جریان جام جهانی جودو در توکیو سعید مولایی جودوکار وزن منفی 81 کیلوی ایران از سوی مقامات اجرائی ایران و نیز فدراسیون جودی ایران مجبور شده برای رویارو نشدن با جودوکار اسرائیلی ساگی موکی از مسابقات کنار بکشد». این در حالی است که موضوع تعلیق جودوی ایران از مدت‌ها قبل از سوی ویزر، رئیس فدراسیون جهانی این رشته کلید خورده بود و حتی چند ماه قبل قرار بود این اتفاق بیفتد، با ورود صالحی‌امیری به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک ایران و رایزنی او با فدراسیون جهانی این مساله چند ماه به تعویق افتاد.

در ادامه این بیانیه آمده است که «این در حالی است که در تاریخ 8 مه 2018 نامه‌ای با امضای رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران و آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو دریافت کرده‌ایم که در این نامه مسوولان ایرانی تاکید کرده‌اند که به تمام قوانین کمیته بین‌المللی المپیک کاملا پایبند هستند و در رویکرد این فدراسیون هیچ‌گونه تبعیضی وجود ندارد که اتفاق رخ داده در تضاد با تعهد فدراسیون جودی ایران است».

کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو با بررسی پرونده به این نتیجه رسیده است که بند 2/28 اساسنامه فدراسیون جهانی جودو در این مورد قابل اجرا است. مطابق بند 4/2/28 اسناسنامه فدراسیون جهانی جودو، اعمال صورت گرفته آنقدر جدی بوده‌اند که مشمول تعلیق محافظتی می‌شوند. کمیسیون انضباطی در گذشته نیز متوجه ارتکاب چنین تخلفاتی شده است. در جریان المپیک 2004، رئیس فعلی فدراسیون جودوی ایران، آرش میراسماعیلی از سوی مقامات ایران دستور گرفت که از مسابقه دادن خودداری کند تا از رویارویی احتمالی با یک ورزشکار اسرائیلی جلوگیری کند. اتفاقی مشابه نیز در جریان مسابقات جایزه بزرگ 2019 پاریس در مورد سعید مولایی رخ داد. کمیسیون انضباطی همچنین اعلام می‌دارد که رویداد بعدی فدراسیون جهانی جودو در تاریخ بیستم سپتامبر سال 2019 به‌عنوان جایزه بزرگ در تاشکند برگزار خواهد شد. این کمیسیون دلیل محکمی برای باور این موضوع دارد که فدراسیون جودوی ایران بار دیگر و بارها دست به تخلفات دیگر و اعمال ناقض منافع مشروع، اصول و اهداف فدراسیون جهانی جودو خواهد زد.

بر اساس موارد فوق‌الذکر، کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو اعلام می‌کند:

- فدراسیون جودو ایران می‌تواند نسبت به حکم صادر شده به دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) اعتراض کند. مهلت قانونی برای اعتراض 21 روز از زمان دریافت حکم است.

- تعلیق حفاظتی در نظر گرفته شده برای فدراسیون جودوی ایران از تمامی رقابت‌ها و فعالیت‌های اجرائی و اجتماعی، از 18 سپتامبر تا زمان اعلام حکم نهایی در خصوص این پرونده از سوی کمیسیون انضباطی اجرائی است.

- این تعلیق حفاظتی با وجود نهایی نبودن حکم، بلافاصله لازم‌الاجراست.

- این حکم به افراد ذیل ابلاغ می‌شود:

آقای ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو، آقای ژان لوک روگ، دبیرکل فدراسیون جهانی جودو، آقای عبید الانزی، رئیس اتحادیه جودوی آسیا، محمد مریدا، مدیر آموزش و مربیگری فدراسیون جهانی جودو و آقای ولادیمیر بارتا، رئیس دپارتمان ورزشی فدراسیون جهانی جودو و فدراسیون جودوی ایران.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا تعلیق جودوی ایران از سوی فدراسیون جهانی جودو را عجولانه توصیف کرد و گفت:‌ باتوجه به نامه ۸ مه ۲۰۱۹ رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون جودوی ایران مبنی بر این‌که کمیته المپیک ایران کاملا به منشور المپیک و اصول آن پایبند است و فدراسیون ایران کاملا آن را رعایت می‌کند و رایزنی‌هایی که مقامات ورزشی ایران بعد از باخت آقای سعید مولایی قهرمان جودوی کشورمان با مجامع بین‌المللی ورزشی داشتند، انتظار این بود که استدلال‌های مقامات رسمی ورزش کشور مورد توجه قرار می‌گرفت و با این سرعت نسبت به تعلیق جودوی ایران تصمیم‌گیری نمی‌شد تا شائبه سیاسی‌کاری و از جمله ارتباطات دوستانه رئیس فدراسیون جهانی جودو با مقامات رژیم صهیونیستی این تصمیم را در هاله‌ای از ابهام قرار نمی‌داد. تعلیق جودوی ایران یعنی تنبیه قهرمانان ورزشی کشور که به عشق مردم و وطن تمرینات سخت و ناملایمات فراوانی را تحمل کرده‌اند تا پرچم پرافتخار کشور عزیزمان را در آوردگاه‌های بین‌المللی به اهتزاز درآورند. علاوه بر این تعلیق جودوی ایران در شرایط سخت تحریم اقتصادی و فشارهای امریکا به مردم، نوعی همنوایی و تاثیرپذیری از این سیاست‌های ظالمانه را به ذهن تداعی می‌کند که ساحت ورزش طبق منشور بین‌المللی المپیک ‌باید از آن مبرا باشد و همواره از این حربه در تحریم و تعلیق ورزش ایران از آن استفاده می‌شود.

آرش میراسماعیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، گفت: تعلیق جودوی ایران بسیار عجولانه و ناعادلانه انجام شد و سناریویی از پیش تعیین‌شده بود و متاسفانه ورزشکار ما هم وارد این موضوع شد و در نهایت با ایمیلی که امروز دریافت کردیم، مطلع شدیم تعلیق انجام شده است. ١٣ سپتامبر ایمیلی دریافت کردیم که در آن اعلام شده بود پنج نفر را برای کمیته انضباطی به منظور بررسی موضوع ایران منصوب کردند و از من خواسته بودند گزارشی را ارائه کنم که دفاع ایران به چه صورت خواهد بود.

میراسماعیلی با اشاره به ایمیلی که امروز با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک کتبی برای دفاع ارائه شده، یادآور شد: متاسفانه به یک‌باره دیدیم ایمیلی که امروز فدراسیون جهانی ارسال کرده، کاملا جدا از روالی است که خودشان تعیین کردند و حتی قرار بود در گرندپری و اسکندریه ٢٢ و ٢٣ سپتامبر کمیته انضباطی برگزار و به‌صورت موقت ایران را تا رسیدگی نهایی، تعلیق کنند اما در ایمیل امروز کاملا تمام موارد فدراسیون جهانی نقض شد.

ماجرای سعید مولایی در جام جهانی 2019، نخستین ممانعت ایران در رویارویی با جودوکای رژیم صهیونیستی نیست. در المپیک 2004 آتن، آرش میراسماعیلی، رئیس کنونی فدراسیون جودوی ایران بنا به خواسته مقامات ایران و فدراسیون وقت جودوی کشورمان از رویارویی با ورزشکار رژیم صهیونیستی ممانعت کرد و خود سعید مولایی نیز در گرندپری 2019 پاریس نیز طوری مبارزه کرد تا با ساگی موکی از رژیم صهیونیستی روبه‌رو نشود. ضمن این‌که فدراسیون جودوی ایران، 21 روز فرصت دارد به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) بابت حکم فدراسیون جهانی جودو اعتراض کند.

لطف‌الله‌نسبی: حیف شد، تاریخ‌سازی نکردیم

بامداد جنوب: سرمربی تیم ملی تنیس روی میز می‌گوید که سیستم برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا ناعادلانه است و همین مساله مانع از تاریخ‌سازی ما شد.

جمیل لطف‌الله‌نسبی درباره عنوان هفتمی تیم ملی مردان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و عملکرد این تیم خاطرنشان کرد: شش تیم برتر در مرحله مقدماتی و حذفی حضور ندارند اما سایر تیم‌ها باید این دو بخش را پشت‌سر بگذارند تا وارد مرحله یک‌چهارم نهایی شوند. ما دو روز قبل ساعت 12 بازی بحرین و ساعت 16 با کره شمالی بازی کردیم که دیدار بسیار سنگینی بود و به لطف برتری در همین مسابقه جواز صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی را کسب کردیم. بازیکنان پس از این برد دلچسب بسیار خسته بودند اما ساعت 20 باید برای صعود به نیمه‌نهایی به مصاف چین‌تایپه می‌رفتیم. ما پنجمین بازی خود در مسابقات و سومین بازی در یک روز را مقابل چین تایپه برگزار کردیم و این وضعیت باعث خستگی روحی و جسمی بازیکنان شده بود اما چین‌تایپه اولین دیدارش در این تورنمنت را برگزار کرد و بازیکنانش سرحال و آماده بودند. دیدار با کره شمالی واقعا بازیکنانم را خسته کرد و نای رقابت نداشتند. اگر دیدار با چین‌تایپه فردایش برگزار می‌شد و ملی‌پوشان فرصت استراحت داشتند، می‌توانستیم پیروز شویم و به نیمه نهایی برویم. واقعا حیف شد، می‌توانستیم تاریخ‌سازی کنیم. خستگی زیادی روی دوش بازیکنان بود، به‌طوری‌که نوشاد در دیدار با حریف اگر این شرایط را نداشت، برنده می‌شد و تیم ملی هم به پیروزی می‌رسید.

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز یادآور شد: ما از سیستم برگزاری مسابقات لطمه خوردیم و این سیستم ناعادلانه است. تیم‌های قوی‌تر بازی ندارند اما بقیه باید بازی‌های سختی را پشت سر بگذارند و بلافاصله هم مقابل حریفان قدرتمند قرار بگیرند. در واقع این سیستم به ضرر تیم‌های دسته‌های پایین‌تر است. دیدار با هنگ‌کنگ هم بسیار عجیب بود. متاسفانه داوران خراب کردند، به‌طوری‌که از نوشاد چند خطای سرویس گرفته شد که درست نبود. داوران همچنین کارت زرد و قرمز هم دادند. این اشتباه‌ها برای تیم حریف هم بود و منجر به اعتراض من و سرمربی هنگ‌کنگ شد. این بازی به حاشیه رفت و مسوولان برگزاری مجبور به تغییر داور شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر: