bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
کارآفرین برتر سال 97 استان بوشهر در گفت‎وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی:خرما از جمله محصولاتی است که در استان بوشهر در سطح وسیعی کشت و تولید می‎شود؛ این محصول غنی و پرخاصیت از دیرباز در سفره‎های ایرانیان حضور دائمی داشته و جزء پرمصرف‎ترین محصولات کشاورزی جنوب کشور به‎شمار می‎رود. عمده این محصول در استان بوشهر از نخلستان‎های دشتستان، تنگستان، دشتی و... تامین می‏شود که به‌صوت خارک، رطب و خرما مورد استفاده قرار می‎گیرد.

الهام بهروزی:خرما از جمله محصولاتی است که در استان بوشهر در سطح وسیعی کشت و تولید می‎شود؛ این محصول غنی و پرخاصیت از دیرباز در سفره‎های ایرانیان حضور دائمی داشته و جزء پرمصرف‎ترین محصولات کشاورزی جنوب کشور به‎شمار می‎رود. عمده این محصول در استان بوشهر از نخلستان‎های دشتستان، تنگستان، دشتی و... تامین می‏شود که به‌صوت خارک، رطب و خرما مورد استفاده قرار می‎گیرد.

خرما که پیش از این به‌صورت سنتی بسته‌بندی و عرضه می‎شد اما با گذر ایام و گسترش فناوری امروز این محصول به شکل‎های مختلف فراوری و بسته‎بندی می‏شود. در این زمینه کارخانه‎ها و شرکت‎های کوچک و بزرگی وارد عرصه شده و به تولید محصولات خرمایی در قالب حلواخرمایی، کلوچه خرمایی، خرما شکلاتی مغزدار و... مبادرزت می‎‏وزرند. شرکت تلاشگران تنگسیرلیان یکی از شرکت‎هایی است که از سال 93 با به‎کارگیری متدهای فناورانه اقدام به تولید خرما شکلاتی مغزدار با طعم‎های مختلف می‎کند؛ محصولات این شرکت در مدت کوتاهی توانسته مشتریان فراوانی پیدا کند.

این در حالی است که در سال‎های گذشته بنا به دلایلی محصول خرمای بیشتر کشاورزان هم‎استانی از فروش کمی برخوردار بود؛ چراکه عرضه سنتی آن دیگر با اقبال روبه‏رو نبود و سخت می‎طلبید که این محصول در رقابت با دیگر محصولات خوراکی هم‎طیف وارد مسیر جدیدی شود تا بتواند همچنان در سفره‎های روزانه ایرانیان باقی بماند. البته بسته‌بندی ساده این محصول نیز مانع بزرگی برای رونق آن در بازارهای خارج از کشور به‎شمار می‏رفت و موجب شده بود که این محصول کم‎کم روی دست کشاورزان بماند یا به قیمت بسیار پایین‎تر فروخته شود. درست در همین زمان بود که کارآفرینان محلی با اجرائی کردن ایده‎های نو، محصولات جدیدی از خرما را روانه بازار کردند که در مدت کوتاهی توانست نگاه همگان را به خود جلب کند؛ چون هم در بسته‎های فانتزی و شکیل‎تری عرضه شده بودند و هم با طعم و شکل بهتری ارائه شده بودند که برای مشتریان تازگی داشت.

بنابراین راه‏اندازی شرکت‎های تولیدی در حوزه فراوری محصولات خرمایی از یک سو موجب اشتغال‎زایی در منطقه شده و از سوی دیگر با ارائه محصول جدید خرمایی بازار خرما رنگ و رویی تازه به خود گرفته است و برخی از فراورده‎های خرمایی نظیر حلواخرمایی، رنگینک و ... که پیش از این فقط در میان مردمان منطقه مورد استفاده قرار می‏گرفت و جزء هنر آشپزی زنان منطقه جنوب به‎شمار می‎رفت، اینک در بسته‎بندی‌های زیبا و منحصربه‌فرد به خارج از استان و کشور صادر می‌شود که این مهم موجب رونق بازار و جلب نگاه مردمان دیگر نقاط به این محصول غنی و پرخاصیت شده است.

از این‎رو، در جریان این روند با مفهوم کارآفرینی بیشتر آشنا می‎شویم؛ چراکه خرما همیشه در منطقه جنوب تولید و عرضه می‎شده؛ اما در سال‎های اخیر به‎دلیل یکنواختی در عرضه، بازار آن دچار رکود شده بود و نیاز بود که افرادی به این حوزه ورود کرده و با اجرائی کردن ایده‎های نو در کسب و کار این محصول تحولی ایجاد کنند. طبق تعریف کارآفرینی نیز عبارت است از: «فرایندی است که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می‎شود. به عبارتی کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصربه‌فردی از منابع به‌منظور بهره‌گیری از فرصت‌هاست.»

کارآفرین هم به کسی اطلاق می‎شود که مسوولیت اولیه وی جمع‌آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج می‌کند و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرایند، محصول یا خدمات جدید است. به عبارت دیگر، کارآفرین فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می‌کند و هدف اصلی‌اش سودآوری و رشد است و مشخصه اصلی یک کارآفرین، نوآوری است.

عباس جوکار، یکی از کارآفرینان برتر استان بوشهر در حوزه فراوری محصولات خرمایی است که توانسته محصولات باکیفیت و جدیدی را در این عرصه روانه بازار و مشتریان فراوانی را در کشور و خارج از کشور برای این محصول پیدا کند. وی در سال 97 موفق شده عنوان کارآفرین برتر استان را از آن خود کند و همچنین به‎عنوان واحد نمونه از سوی سازمان غذا و دارو به‎دلیل رعایت اصول بهداشتی، کیفیت و رضایت شهروندان در سال 97 معرفی شود.

این کارآفرین برتر در خصوص چگونگی روی آوردنش به حوزه کارآفرینی به بامداد جنوب گفت: من همیشه به حوزه تولید علاقه وافری داشتم حتی زمانی که در جاهای مختلف به‎عنوان کارمند مشغول به فعالیت بودم، دائم به تولید فکر می‎کردم و دوست داشتم با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد، محصول جدیدی را روانه بازار کنم تا اینکه تصمیم گرفتم در حوزه فراوری محصولات خرما با سرمایه‎ای که از دوستان قرض گرفتم، مشغول به فعالیت شوم که خوشبختانه در ادامه با باز شدن مسیر و گرفتن تسهیلات بانکی توانستیم کار را رونق بدهیم و با راه‎اندازی شرکت تلاشگران تنگسیر لیان محصول خرما شکلاتی مغزدار با طعم‎های مختلف را تولید و به بازار معرفی کنیم که در مدت اندکی با حمایت استانداری و فرمانداری این محصول به‎عنوان یک محصول سالم و ارگانیک در سبد مصرف ادارات و سازمان‎ها قرار بگیرد و افزون بر این محصولات این شرکت توانست در استان فارس با استقبال روبه‎رو شود و از سوی برخی از دستگاه‎های دولتی این استان نظیر شهرداری، آموزش و پرورش و... خریداری شود و در سبد مصرف این ارگان‎ها قرار بگیرد.

عباس جوکار در ادامه با اشاره به اینکه همچنین محصولات خرمایی شرکت‎مان پس از بازدید، آزمایش و بازرسی لازم برای استفاده در پکیج‏های پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و اولین سفارش به این سازمان ارسال شد، افزود: خرمای شکلاتی مغزدار تولیدی ما در بازارهای خارجی هم با توفیق روبه‎رو شد؛ به‎گونه‎ای که امروز به کشورهای حاشیه خلیج فارس (قطر و امارات)، کشورهای شمالی (آذربایجان)، کشورهای افریقایی (کنیا و تانزانیا)، کشورهای اروپایی (آلمان و اتریش) صادر می‎شوند و مورد توجه و مناسب ذائقه آنها واقع شده است.

این کارآفرین با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه محصولات این شرکت نیاز به دقت و ظرافت و تزئین منحصربه‎فرد دارد، در به‎کارگیری نیروهای انسانی تلاش کردیم تا از بانوان هم‎استانی استفاده و زمینه را برای اشتغال آنها در عرصه تولید استان فراهم کنیم، تصریح کرد: اکنون 30 نیروی خانم در این شرکت مشغول به کار هستند که پنج نفر در بخش اداری و بقیه در بخش کارگری فعالیت می‎کنند و به دلیل اینکه محیط کاری ایمن و سالمی را در مجموعه داشته باشیم در هر دو بخش از نیروهای خانم استفاده کردیم تا با تعامل بهتر و بیشتری به کیفیت کار بیفزایند و مشکلی ایجاد نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه در تابستان امسال به‎دلیل شرایط خاص اقتصادی تولید نداشتیم، گفت: اما محصولاتی که در انبار موجود بود به فروش رسید و خوشبختانه به‎تازگی قراردادی برای صادر شدن این محصول به خارج از کشور منعقد شده که دوباره کار تولیدمان رونق گرفته و مشغول به فعالیت هستیم.

جوکار در کارآفرینی عقیده‎ای به ریسک‎پذیری ندارد و در این خصوص توضیح داد که در کارآفرینی باید عاقلانه پیش رفت و اگر در فضای کسب و کار محصول جدیدی را دارید به بازار عرضه می‎کنید، دیگر نیازی به ریسک کردن ندارید؛ چراکه محصول شما در بازار همتایی ندارد که بخواهد با آن رقابت کند، بنابراین اگر شما محصولی باکیفیت و مناسب با سلیقه و ذائقه مشتری به بازار روانه می‎کنید، بی‎تردید با استقبال روبه‎رو می‎شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خلاقیت و پشتکار دو اصل کارآفرینی است، تاکید کرد: بدون شک کارآفرین باید خلاق باشد تا بتواند محصول نوآورانه‏ای را راهی بازار کند و با پشتکار مشکلات و موانع سر راه را بردارد و مسیرش را هموار سازد.

کارآفرین برتر استان در سال 97 با اشاره به اینکه کارآفرینی بسیار پیچیده و دشوار است، تصریح کرد: این گفته را فقط کسانی درک می‏کنند که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، چون گاه در جریان کار با مشکلات و چالش‎هایی روبه‎رو می‎شوید که نباید از آنها هراسی به دل راه داد و با سختکوشی و پشتکار باید از آن عبور کرد. من در مسیرم با مشکلاتی بزرگی روبه‎رو شدم اما سعی کردم روی انگیزه‏ام تاثیر نگذارد و با فکر کردن به هدفم مشکلات را پشت سر بگذارم. بنابراین کارآفرینان موفق افرادی هستند که در مسیرشان فقط به مقصد می‎اندیشند و به حاشیه راه توجهی ندارند، از این رو است که سختی‎ها را پشت سر می‌گذارند و به هدف خود دست می‏یابند.

وی با تاکید بر اینکه کارآفرینی با خلق محصول جدیدی وارد دنیای کسب و کار می‏شود، گفت: هدف کارآفرین صرفا نباید سودآوری باشد، بلکه باید زمینه‎ساز اشتغال برای افراد مستعد با استفاده از طرفیت‏های موجود در منطقه خود باشد تا بتواند در کار خود به توفیق دست یابد.

جوکار در پایان در خصوص مشکلاتی که این روزها در حوزه کسب و کار با آن روبه‎رو است، یادآور شد: مشکلی که اکنون با آن دست به گریبان هستم، تامین مواد اولیه در شرایط فعلی است. کار ما کار شکلاتی است و از این رو به شکلات، شیر خشک و کاکائو برای تولید محصول نیاز داریم؛ هرچند این مشکلات باعث کند شدن تولید ما نمی‎شود و ما باانگیزه به کار خود ادامه می‏دهیم؛ ولی گاهی باعث مشغله کاری می‏شود که باید مدیریت شود.

در پایان یادآوری می‏شود، پیش از این فیلم مستندی از روند تولید محصولات خرمایی شرکت تلاشگران تنگسیر لیان از شبکه سه و یک سیما پخش شده است و همچنین شبکه تهران با مدیرعامل این شرکت به‏عنوان کارآفرین برتر به گفت‎وگو نشسته است؛ چراکه وجود امثال جوکارها در عرصه کارآفرینی و تولید محصولات جدید نه تنها در توسعه اقتصادی استان بلکه در توسعه اقتصاد کشور نقش شگرفی را ایفا می‏کند. آنها همچنین سهم بسزایی را در اشتغال‎زایی به‎ویژه اشتغال بانوان منطقه ایفا می‏کنند. این مدیر جوان با راه‎اندازی این شرکت فعل خواستن را به بهترین شکل به توانستن تبدیل کرده است و به محصول خرما رونق تازه‏ای بخشیده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: