الهام بهروزی:خرما از جمله
محصولاتی است که در استان بوشهر در سطح وسیعی کشت و تولید میشود؛ این محصول غنی و
پرخاصیت از دیرباز در سفرههای ایرانیان حضور دائمی داشته و جزء پرمصرفترین
محصولات کشاورزی جنوب کشور بهشمار میرود. عمده این محصول در استان بوشهر از
نخلستانهای دشتستان، تنگستان، دشتی و... تامین میشود که بهصوت خارک، رطب و خرما
مورد استفاده قرار میگیرد.
خرما که پیش
از این بهصورت سنتی بستهبندی و عرضه میشد اما با گذر ایام و گسترش فناوری امروز
این محصول به شکلهای مختلف فراوری و بستهبندی میشود. در این زمینه کارخانهها و
شرکتهای کوچک و بزرگی وارد عرصه شده و به تولید محصولات خرمایی در قالب
حلواخرمایی، کلوچه خرمایی، خرما شکلاتی مغزدار و... مبادرزت میوزرند. شرکت
تلاشگران تنگسیرلیان یکی از شرکتهایی است که از سال 93 با بهکارگیری متدهای
فناورانه اقدام به تولید خرما شکلاتی مغزدار با طعمهای مختلف میکند؛ محصولات این
شرکت در مدت کوتاهی توانسته مشتریان فراوانی پیدا کند.
این در حالی
است که در سالهای گذشته بنا به دلایلی محصول خرمای بیشتر کشاورزان هماستانی از
فروش کمی برخوردار بود؛ چراکه عرضه سنتی آن دیگر با اقبال روبهرو نبود و سخت میطلبید
که این محصول در رقابت با دیگر محصولات خوراکی همطیف وارد مسیر جدیدی شود تا
بتواند همچنان در سفرههای روزانه ایرانیان باقی بماند. البته بستهبندی ساده این
محصول نیز مانع بزرگی برای رونق آن در بازارهای خارج از کشور بهشمار میرفت و
موجب شده بود که این محصول کمکم روی دست کشاورزان بماند یا به قیمت بسیار پایینتر
فروخته شود. درست در همین زمان بود که کارآفرینان محلی با اجرائی کردن ایدههای
نو، محصولات جدیدی از خرما را روانه بازار کردند که در مدت کوتاهی توانست نگاه
همگان را به خود جلب کند؛ چون هم در بستههای فانتزی و شکیلتری عرضه شده بودند و
هم با طعم و شکل بهتری ارائه شده بودند که برای مشتریان تازگی داشت.
بنابراین راهاندازی
شرکتهای تولیدی در حوزه فراوری محصولات خرمایی از یک سو موجب اشتغالزایی در
منطقه شده و از سوی دیگر با ارائه محصول جدید خرمایی بازار خرما رنگ و رویی تازه
به خود گرفته است و برخی از فراوردههای خرمایی نظیر حلواخرمایی، رنگینک و ... که
پیش از این فقط در میان مردمان منطقه مورد استفاده قرار میگرفت و جزء هنر آشپزی
زنان منطقه جنوب بهشمار میرفت، اینک در بستهبندیهای زیبا و منحصربهفرد به
خارج از استان و کشور صادر میشود که این مهم موجب رونق بازار و جلب نگاه مردمان
دیگر نقاط به این محصول غنی و پرخاصیت شده است.
از اینرو، در
جریان این روند با مفهوم کارآفرینی بیشتر آشنا میشویم؛ چراکه خرما همیشه در منطقه
جنوب تولید و عرضه میشده؛ اما در سالهای اخیر بهدلیل یکنواختی در عرضه، بازار
آن دچار رکود شده بود و نیاز بود که افرادی به این حوزه ورود کرده و با اجرائی
کردن ایدههای نو در کسب و کار این محصول تحولی ایجاد کنند. طبق تعریف کارآفرینی
نیز عبارت است از: «فرایندی است که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید میشود. به
عبارتی کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصربهفردی از منابع بهمنظور
بهرهگیری از فرصتهاست.»
کارآفرین هم
به کسی اطلاق میشود که مسوولیت اولیه وی جمعآوری منابع لازم برای شروع کسب و کار
است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج میکند و تمرکز
او بر نوآوری و توسعه فرایند، محصول یا خدمات جدید است. به عبارت دیگر، کارآفرین
فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره میکند و هدف اصلیاش سودآوری و رشد است و مشخصه
اصلی یک کارآفرین، نوآوری است.
عباس جوکار،
یکی از کارآفرینان برتر استان بوشهر در حوزه فراوری محصولات خرمایی است که توانسته
محصولات باکیفیت و جدیدی را در این عرصه روانه بازار و مشتریان فراوانی را در کشور
و خارج از کشور برای این محصول پیدا کند. وی در سال 97 موفق شده عنوان کارآفرین
برتر استان را از آن خود کند و همچنین بهعنوان واحد نمونه از سوی سازمان غذا و
دارو بهدلیل رعایت اصول بهداشتی، کیفیت و رضایت شهروندان در سال 97 معرفی شود.
این کارآفرین
برتر در خصوص چگونگی روی آوردنش به حوزه کارآفرینی به بامداد جنوب گفت: من همیشه
به حوزه تولید علاقه وافری داشتم حتی زمانی که در جاهای مختلف بهعنوان کارمند
مشغول به فعالیت بودم، دائم به تولید فکر میکردم و دوست داشتم با توجه به ظرفیتی
که در استان وجود دارد، محصول جدیدی را روانه بازار کنم تا اینکه تصمیم گرفتم در
حوزه فراوری محصولات خرما با سرمایهای که از دوستان قرض گرفتم، مشغول به فعالیت
شوم که خوشبختانه در ادامه با باز شدن مسیر و گرفتن تسهیلات بانکی توانستیم کار را
رونق بدهیم و با راهاندازی شرکت تلاشگران تنگسیر لیان محصول خرما شکلاتی مغزدار
با طعمهای مختلف را تولید و به بازار معرفی کنیم که در مدت اندکی با حمایت
استانداری و فرمانداری این محصول بهعنوان یک محصول سالم و ارگانیک در سبد مصرف
ادارات و سازمانها قرار بگیرد و افزون بر این محصولات این شرکت توانست در استان
فارس با استقبال روبهرو شود و از سوی برخی از دستگاههای دولتی این استان نظیر
شهرداری، آموزش و پرورش و... خریداری شود و در سبد مصرف این ارگانها قرار بگیرد.
عباس جوکار در
ادامه با اشاره به اینکه همچنین محصولات خرمایی شرکتمان پس از بازدید، آزمایش و
بازرسی لازم برای استفاده در پکیجهای پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انتخاب
شد و اولین سفارش به این سازمان ارسال شد، افزود: خرمای شکلاتی مغزدار تولیدی ما
در بازارهای خارجی هم با توفیق روبهرو شد؛ بهگونهای که امروز به کشورهای حاشیه
خلیج فارس (قطر و امارات)، کشورهای شمالی (آذربایجان)، کشورهای افریقایی (کنیا و
تانزانیا)، کشورهای اروپایی (آلمان و اتریش) صادر میشوند و مورد توجه و مناسب
ذائقه آنها واقع شده است.
این کارآفرین
با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه محصولات این شرکت نیاز به دقت و ظرافت و تزئین
منحصربهفرد دارد، در بهکارگیری نیروهای انسانی تلاش کردیم تا از بانوان هماستانی
استفاده و زمینه را برای اشتغال آنها در عرصه تولید استان فراهم کنیم، تصریح کرد:
اکنون 30 نیروی خانم در این شرکت مشغول به کار هستند که پنج نفر در بخش اداری و
بقیه در بخش کارگری فعالیت میکنند و به دلیل اینکه محیط کاری ایمن و سالمی را در
مجموعه داشته باشیم در هر دو بخش از نیروهای خانم استفاده کردیم تا با تعامل بهتر
و بیشتری به کیفیت کار بیفزایند و مشکلی ایجاد نشود.
وی در ادامه
با بیان اینکه در تابستان امسال بهدلیل شرایط خاص اقتصادی تولید نداشتیم، گفت:
اما محصولاتی که در انبار موجود بود به فروش رسید و خوشبختانه بهتازگی قراردادی
برای صادر شدن این محصول به خارج از کشور منعقد شده که دوباره کار تولیدمان رونق گرفته
و مشغول به فعالیت هستیم.
جوکار در
کارآفرینی عقیدهای به ریسکپذیری ندارد و در این خصوص توضیح داد که در کارآفرینی
باید عاقلانه پیش رفت و اگر در فضای کسب و کار محصول جدیدی را دارید به بازار عرضه
میکنید، دیگر نیازی به ریسک کردن ندارید؛ چراکه محصول شما در بازار همتایی ندارد
که بخواهد با آن رقابت کند، بنابراین اگر شما محصولی باکیفیت و مناسب با سلیقه و
ذائقه مشتری به بازار روانه میکنید، بیتردید با استقبال روبهرو میشود.
وی در ادامه
با بیان اینکه خلاقیت و پشتکار دو اصل کارآفرینی است، تاکید کرد: بدون شک کارآفرین
باید خلاق باشد تا بتواند محصول نوآورانهای را راهی بازار کند و با پشتکار مشکلات
و موانع سر راه را بردارد و مسیرش را هموار سازد.
کارآفرین برتر
استان در سال 97 با اشاره به اینکه کارآفرینی بسیار پیچیده و دشوار است، تصریح
کرد: این گفته را فقط کسانی درک میکنند که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند،
چون گاه در جریان کار با مشکلات و چالشهایی روبهرو میشوید که نباید از آنها
هراسی به دل راه داد و با سختکوشی و پشتکار باید از آن عبور کرد. من در مسیرم با
مشکلاتی بزرگی روبهرو شدم اما سعی کردم روی انگیزهام تاثیر نگذارد و با فکر کردن
به هدفم مشکلات را پشت سر بگذارم. بنابراین کارآفرینان موفق افرادی هستند که در
مسیرشان فقط به مقصد میاندیشند و به حاشیه راه توجهی ندارند، از این رو است که
سختیها را پشت سر میگذارند و به هدف خود دست مییابند.
وی با تاکید
بر اینکه کارآفرینی با خلق محصول جدیدی وارد دنیای کسب و کار میشود، گفت: هدف
کارآفرین صرفا نباید سودآوری باشد، بلکه باید زمینهساز اشتغال برای افراد مستعد
با استفاده از طرفیتهای موجود در منطقه خود باشد تا بتواند در کار خود به توفیق
دست یابد.
جوکار در
پایان در خصوص مشکلاتی که این روزها در حوزه کسب و کار با آن روبهرو است، یادآور
شد: مشکلی که اکنون با آن دست به گریبان هستم، تامین مواد اولیه در شرایط فعلی
است. کار ما کار شکلاتی است و از این رو به شکلات، شیر خشک و کاکائو برای تولید
محصول نیاز داریم؛ هرچند این مشکلات باعث کند شدن تولید ما نمیشود و ما باانگیزه
به کار خود ادامه میدهیم؛ ولی گاهی باعث مشغله کاری میشود که باید مدیریت شود.
در پایان
یادآوری میشود، پیش از این فیلم مستندی از روند تولید محصولات خرمایی شرکت
تلاشگران تنگسیر لیان از شبکه سه و یک سیما پخش شده است و همچنین شبکه تهران با
مدیرعامل این شرکت بهعنوان کارآفرین برتر به گفتوگو نشسته است؛ چراکه وجود امثال
جوکارها در عرصه کارآفرینی و تولید محصولات جدید نه تنها در توسعه اقتصادی استان
بلکه در توسعه اقتصاد کشور نقش شگرفی را ایفا میکند. آنها همچنین سهم بسزایی را
در اشتغالزایی بهویژه اشتغال بانوان منطقه ایفا میکنند. این مدیر جوان با راهاندازی
این شرکت فعل خواستن را به بهترین شکل به توانستن تبدیل کرده است و به محصول خرما
رونق تازهای بخشیده است.