bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
پیش بازی دربی 90ام
علی پورتنگستانی: در آخرین عصر تابستان 98، شاهد یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های فوتبال ایران، یعنی دربی پایتخت هستیم. دیداری که با توجه به وضعیت دو تیم استقلال و پرسپولیس در جدول مسابقات، از حساسیت بالایی برای هواداران این دو تیم برخوردار است.

علی پورتنگستانی: 

در آخرین عصر تابستان 98، شاهد یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های فوتبال ایران، یعنی دربی پایتخت هستیم. دیداری که با توجه به وضعیت دو تیم استقلال و پرسپولیس در جدول مسابقات، از حساسیت بالایی برای هواداران این دو تیم برخوردار است.

هفته چهارم لیگ برتر امروز با برگزاری شهرآورد پایتخت به پایان خواهد رسید. رویارویی پرسپولیس و استقلال حساس‌ترین دیدار باشگاهی ایران محسوب می‌شود. حساسیت این مسابقه به حدی است که رسانه‌های بین‌المللی نیز از این بازی به‌عنوان یک دیدار خاص و متمایز یاد می‌کنند. مسابقه‌ای که آن را بزرگ‌ترین دربی قاره آسیا می‌نامند و فوتبال‌دوستان ایرانی در بسیاری از کشورهای دنیا مشتاقانه منتظر شروع این مسابقه هستند. البته برخی از کارشناسان فوتبال می‌گویند دربی پایتخت به‌دلیل حساسیت همیشه کمتر از حد و اندازه نامش است، زیرا هدف اول در این بازی برای دو تیم نباختن است تا بردن! البته دربی 90 شاید این ویژگی را نداشته باشد. در ادامه نگاهی به شرایط هر دو تیم می‌اندازیم تا ببینیم کدام از یک از آنها آمادگی بیشتری برای حضور در این دیدار سخت دارند.

یکی از نکات جالب این بازی، دربی اولی‌هاست.آخرین باری که مربیان هر دو تیم نخستین دربی خود را تجربه می‌کردند، دربی سال 73 بود که نصرالله عبداللهی و حمید درخشان سرمربیان دو تیم بودند. حال پس از 25 سال این دو تیم در شرایطی به دیدار هم می‌روند که گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی روزهای نخست سرمربیگری خود در سرخابی‌های پایتخت را تجربه می‌کنند. استراماچونی به هیچ‌وجه شروع قابل قبولی نداشته و در سه دیدار بدون پیروزی تنها 2 امتیاز کسب کرده است. گابریل کالدرون نسبت به همتای استقلالی خود آغاز کاملا بهتری داشته است اما هنوز پرسپولیس با پرسپولیس مدنظر هواداران که به سه قهرمانی پیاپی دست یافت فاصله دارد.

وضعیت دو تیم در جدول رده‌بندی

پرسپولیس و استقلال با یک بازی کمتر از سایر رقبا در رده ششم و پانزدهم جدول قرار دارند. شرایط جدول به‌گونه‌ای است که 3 امتیاز این دیدار می‌تواند وضعیت تیم پیروز را متحول سازد. پرسپولیس 6 امتیازی با برتری در این دیدار 9 امتیازی خواهد شد و حداقل تا رتبه دوم جدول صعود خواهد کرد. برتری با اختلاف بیش از دو گل، پرسپولیس را صدرنشین جدید لیگ می‌سازد. استقلال 2 امتیازی نیز با پیروزی برابر رقیب سنتی خود 5 امتیازی می‌شود و این تیم را حداقل به رتبه نهم خواهد رساند. پیروزی با تفاضل گل بیش از یک گل استقلال را به نیمه بالای جدول و رتبه هفتم خواهد برد.

با توجه به حساسیت بازی، پیروزی در این دیدار برای هر دو مربی اهمیت بسزایی دارد و با پیروزی در این مسابقه می‌توانند یک شبه ره صد ساله را طی کنند. محبوبیتی که عاید فاتح این مسابقه می‌شود باعث تضمین جایگاه و محبوبیت مضاعف مربی خواهد شد ولی در سمت مقابل مربی بازنده روزهای بسیار سختی پیش رو خواهد داشت.

مصدومان و محرومان دو تیم

هر دو تیم در شهرآورد رفت تعدادی از بازیکنان خود را در اختیار نخواهند داشت. در ترکیب استقلال فرشید اسماعیلی، به‌دلیل محرومیت غایب است و اعتراض استقلال برای بخشش محرومیت این بازیکن فعلا فایده‌ای نداشته است. محمد بلبلی به‌دلیل محرومیت چهار ماه از میادین دور خواهد بود دیگر غایب استقلال است. فرشید باقری به‌دلیل مصدومیت قادر به همراهی استقلال نیست. شیخ دیاباته که امید اصلی گلزنی استقلال در این فصل محسوب می‌شود در دیدار با نفت مسجدسلیمان دچار مصدومیت شد و این دیدار حساس را از دست داد. پرسپولیس برای این دیدار حساس محرومی ندارد ولی دو ستون دفاعی خود را به‌دلیل مصدومیت به همراه ندارد. کمال کامیابی‌نیا به‌خاطر مصدومیت کهنه کتف و عمل جراحی چند دیدار نخست فصل را از دست داده است و جلال حسینی نیز در روزهای اخیر دچار مصدومیت شده و در این بازی غایب خواهد بود.

مربیان زودتر از داور سوت آغاز بازی را زدند

هر چند دیدار سنتی استقلال و پرسپولیس امروز در ساعت 16 شروع می‌شود ولی آنچه که مشخص است که سوت آغاز این دیدار برای مربیان دو تیم از روز گذشته به صدا در آمده است.

اظهارت سرمربیان ایتالیایی و آرژانتینی سرخابی‌ها در نشست خبری روز گذشته نشان از تکرار سنت از سوی مربیان کنونی نمی‌دهد. در حالی که گابریل کالدرون به‌عنوان مربی نخست وارد سازمان لیگ شد، لبخند رضایت‌بخشی روی صورت داشت و با خون‌گرمی تمام با همه خبرنگاران احوال‌پرسی کرد. برخورد او نشان از آرامی نسبی ذهن و روانش پیش از دربی داشت اما با صحبت‌های عجیبش در ادامه چیز دیگری را به نمایش درآورد. او در بین اهالی رسانه‌ای به فردی معروف شده بود که با احتیاط صحبت می‌کند و اجازه به وجود آمدن حاشیه‌ در تیمش را نمی‌دهد در نشست خبری به یک‌باره به حمایت بیشتر وزارت ورزش از استقلال اشاره کرد و آغازگر جنگ رسانه‌‌ پیش از دربی شد. او در اظهاراتش با حالت کنایه گفت. «از روزی که اینجا آمده‌ام گفته‌اند که استقلال مشکل دارد. آنها یا از داور شکایت دارند یا می‌گویند بازیکن مصدوم داریم. اگرچه خیلی به حرف من گوش ندادند اما استقلال هفت بازیکن جدید گرفته است و دو بازیکن خارجی گران قیمت جذب کردند. من می‌خواستم دیاباته را بگیرم اما باشگاه پول کافی نداشت. تراکتورسازی و سپاهان هم بازیکنان جدید و گران‌قیمت گرفتند. من نیز تنها یک بازیکن خارجی ارزان گرفتم که نهمین گزینه‌ام بود. وقتی که تیمی سه سال قهرمان می‌شود به فرزندان دیگر کمک می‌کنند که قهرمان شوند. فرزند دیگری که قرار است قهرمان شود باید مسوولیت خودش را بپذیرد و مدام شکایت نکند. با وجود این‌که کمکی به من نشد اما تیمم مدعی قهرمانی است».

بعد از صحبت‌های عجیب سرمربی پرسپولیس, این‌بار نوبت به سرمربی استقلال رسید تا در آتش این درگیری لفظی بدمد. او ابتدا سعی می‌کرد نشست خبری را طوری پیش ببرد که فضای پرحاشیه دربی را تاحدی کم‌اهمیت قلمداد کند. در گفتار این مربی این‌طور تفهیم می‌شد که نباید یک تیم و مربی را فقط با نتیجه دربی ارزیابی کرد. او که از زمان حضورش در ایران بارها جنجال‌ساز شده است در این نشست خبری محتاطانه با موضوع‌ها برخورد می‌کرد و بیشتر سعی داشت وارد جنگ رسانه‌ای که کالدرون به راه انداخته بود، نشود. آندره‌آ حتی زمانی که از او سوال شد« ترسی از باخت در دربی و برکناری ندارید؟» به یک خنده معنی‌دار کفایت کرد و گفت که مربی حرفه‌ای از چیزی ترس ندارد.

استراماچونی اما در نهایت طاقت نیاورد و در واکنش به اظهارات همتای پرسپولیس‌اش گفت: «به کالدرون احترام می‌گذارم، چون از من بزرگ‌تر و انسان مشهوری است. فقط نمی‌دانم چرا دائما به جز تیم خودش، در مورد تیم‌های دیگر صحبت می‌کند! شاید به‌خاطر پرسپولیس است که در حال حاضر بهترین تیم ایران بوده، بازیکنان گران‌قیمتی دارد و دستمزد بالایی می‌گیرند. نمی‌دانم چرا کالدرون در مورد دیاباته صحبت کرده است. زمانی که ما این بازیکن را می‌خواستیم، او مربی پرسپولیس نبود».

تیم ملی والیبال ایران برای سومین‌بار قهرمان آسیا شد

بامداد جنوب: تیم ملی والیبال ایران در فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ تهران به مصاف استرالیا رفت و با نتیجه قاطعانه ۳ بر صفر به پیروزی رسید.

تیم ملی والیبال ایران در بازی فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ تهران، مقابل استرالیا به میدان رفت و در سه ست پیاپی پیروز شد. در حالی که در ست اول امتیاز نخست بازی را استرالیا کسب کرد، با درخشش موسوی ستاره ایران در دفاع روی تور، حمله استرالیا دفاع شد تا بازی ۴۲ به سود ایران شود. برتری ایران در همه فاکتورها ادامه داشت تا ۸۳ وقت استراحت فنی اول را کسب کند. در روز خوب مدافعان ایران علی‌اصغر مجرد آبشار توماس را دفاع کرد تا نتیجه ۱۱۵ به سود ایران شود. در حالی که با سرویس‌های خوب بازیکنان ایران دریافت‌ها و حملات استرالیا از کار افتاده بود، شاگردان کولاکوویچ توانستند ۱۶۹ وقت استراحت فنی دوم را کسب کنند. با ورود تیم‌ها به زمین روند خوب ایران در سرویس با درخشش موسوی ادامه داشت تا اختلاف دو تیم در امتیاز ۲۱۱۱ به ۹ پوئن به سود ایران افزایش یابد. در میان تشویق بی‌امان هواداران برتری ایران در این ست ادامه داشت تا با سرویس پر قدرت غفور ۲۵۱۴ ست نخست بازی را قاطعانه پیروز شود.

برتری ایران در ست دوم نیز ادامه داشت تا با آبشار میلاد عبادی ۳۲ از استرالیا پیش بیافتد. با سرویس پرشی موجی موسوی، توماس در دریافت توپ اشتباه کرد تا ایران ۶۴ پیشی بگیرد. روی حملات پر سرعت ایران دفاع استرالیا بارها جا ماند تا اختلاف دو تیم به ۵ پوئن افزایش یابد. در حالی که استرالیا با دو آبشار ویلیام اختلاف را به ۲ امتیاز کاهش داد اما با سرویس‌های خوب غفور ایران توانست ۱۶۱۰ وقت استراحت فنی دوم را نیز از آن خود کند. پس از یک رالی ۱۷ ثانیه‌ای، محمد موسوی حرکت دوبل وسط ادگار را تک دفاع کرد تا مانع از کاهش اختلاف شده و نتیجه همچنان ۱۹۱۳ به سود ایران باشد. لبدف در حالی برای استرالیا تقاضای وقت استراحت کرد که ایران ۲۳-۲۵ پیش بود. در این ست نیز استرالیا مقابل مدافعان ایران حرفی برای گفتن نداشت تا سروقامتان ۲۵۱۷ پیروز ست دوم بازی شوند.

با شروع ست سوم بازی باز هم حرکات سرعتی ایران دفاع استرالیا را جا گذاشت تا بازی ۲۱ به سود شاگردان کولاکوویچ شود. نهایتا استرالیا با سرویس ۴3 از ایران پیش افتاد اما غفور با آبشار پر قدرت خود بازی را به تساوی کشید. ایران در ادامه توانست ۸۷ وقت استراحت فنی اول را کسب کند. دو تیم تا امتیاز ۱۲ به‌صورت پایاپای پیش رفتند تا این‌که ایران با آبشار غفور ۱۳۱۲ پیش افتاد. بازی نزدیک دو تیم ادامه داشت تا این‌که استرالیا با سرویس‌های ویلیام دریافت‌های ایران را دچار مشکل کرده و ۱۵۱۳ پیشی گرفت. اما باز هم این ایران بود که با آبشار غفور و سرویس‌های قائمی ۱۶۱۵ وقت استراحت فنی دوم را کسب کرد. با درخشش عبادی‌پور در زدن آبشار، نهایتا ایران برای نخستین‌بار در این ست با دو پوئن اختلاف و ۱۹۱۷ پیش افتاد. در نهایت ایران توانست ۲۵۲۱ پیروز ست سوم بازی شده و در مجموع به برتری 3 بر صفر برسد.


نام:
ایمیل:
* نظر: