bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت‎وگو با بامداد جنوب؛
الهام بهروزی: هنر یکی از کارآمدترین ابزارها در بهبود زندگی فردی و اجتماعی است. در واقع هنر نردبان رستگاری است که انسان را از رنج‎ها، دشواری‎ها، مصائب و دردها می‎رهاند و به سمت کمال سوق می‎دهد. امروز در جامعه‎ای زندگی می‎کنیم که بیش از هر زمانی به هنر ارزشی و اصولی نیاز دارد؛ هنری که در سایه آموزش و ممارست و مشق کردن حاصل شده باشد و به چارچوب اخلاقی و انسانی پایبند باشد.

الهام بهروزی

هنر یکی از کارامدترین ابزارها در بهبود زندگی فردی و اجتماعی است. در واقع هنر نردبان رستگاری است که انسان را از رنج‎ها، دشواری‎ها، مصائب و دردها می‎رهاند و به سمت کمال سوق می‎دهد. امروز در جامعه‎ای زندگی می‎کنیم که بیش از هر زمانی به هنر ارزشی و اصولی نیاز دارد؛ هنری که در سایه آموزش و ممارست و مشق کردن حاصل شده باشد و به چارچوب اخلاقی و انسانی پایبند باشد.

بدیهی است برای داشتن هنر فاخر و ارزشمند باید زیرساخت‎هایی ایجاد شود تا در گستره آن بتوان هنرمندان اصیل و خالقی را پرورش داد. هنرستان‎ها یکی از مهم‎ترین زیرساخت‎های آموزشی هستند که نقش غیرقابل انکاری را در آموزش، پرورش و شناسایی هنرمندان متبحر، خلاق و مستعد ایفا می‏کنند. بارها در گفتارهای متعددی اشاره شده است که استان بوشهر خاکی هنرخیز و هنرپرور دارد که با ایجاد یک‌سری بسترها و زیرساخت‎های آموزشی و تخصصی می‎تواند هنرمندان مستعد و تحصیل‎کرده‎ای را روانه جامعه کند. بنابراین وجود آموزشگاه‎های هنری و هنرستانی در این زمینه می‎تواند مفید واقع شود که خوشبختانه استان بوشهر در این زمینه مسیر روبه‎رشدی را آغاز کرده است.

هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه یکی از زیرساخت‎های آموزشی است که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‎کند و به‎منظور پرورش و آموزش دختران علاقه‌مند ‎به هنر ایجاد شده است. این هنرستان در سال 74 با آموزش یک رشته هنری تاسیس شد؛ اما با گذر زمان به تعداد رشته‎های آن افزوده شد و اینک پذیرای 111 هنرآموز در سال تحصیلی جدید است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص سیاست‎ها و برنامه‏هایی که برای نهادینه کردن هنر در هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه در نظر گرفته شده است، به بامداد جنوب گفت: نهاد آموزش متاسفانه از زیر بار آموزش هنر و فلسفه به دانش‌آموزان شانه خالی کرده است و صرفا به آموزش دروس فنی و تخصصی اقدام می‌کند که آن هم تضمین‌کننده موفقیت و آینده‌ای درخشان برای بچه‌هایمان نیست. حتی اگر بتوانیم با حذف فعالیت‌های فرهنگی و هنری که انبساط خاطر و نشاط در میان دانش‌آموزان به‌همراه دارد، آنها را نخبه و متخصص بار بیاوریم ولی مطمئن باشید که بدون فلسفه و هنر و تفکر انتقادی و پرسشگری شادی‌شان را هرگز نمی‌توانیم تامین کنیم. تصور کنید دکتر متخصص و یا مهندس نخبه‌ای در این نظام آموزشی تولید می‌شود که شاد نیست و رضایت خاطر ندارد. بنابراین منابع انسانی اگر نشاط و رضایت خاطر نداشته باشد، به‎طور قطع ثروت متناسب با نیاز جامعه را تولید نمی‌کند و توسعه متوازن در جامعه اتفاق نمی‌افتد.

فاطمه کرمپور در ادامه با بیان اینکع هنرستان دخترانه هنرهای زیبای فاطمیه بوشهر به‌عنوان تنها مرکز آموزش تخصصی استان است که با کشف و آموزش استعدادهای فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند، می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز استان به نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگ و هنر را تامین کند، افزود: صرف نظر از این موضوع بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این فرصت مناسبی برای رقابت دختران در عرصه آموزش فرهنگ و هنر است. با وجود اینکه در استان هنرستان هنرهای زیبا برای پسران نداریم؛ ولی برای پسرانمان امکان ادامه تحصیل در رشته‌های هنری در مقایسه با دختران آسان‌تر است. به همین خاطر با هدف قراردادن فرصت‌های یکسان و متناسب با نیاز جامعه توجه به آموزش و استعدادیابی در حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهم است. خانواده‌ها نیز به این موضوع بیشتر پی برده‌اند. در سال تحصیلی جاری شاهد دوبرابر شدن تعداد دانش‌آموزان هنرستان هستیم که این نشان از اعتماد و باور خانواده‌ها به فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا هنر قالب مناسبی برای آسیب‎شناسی و کاهش آنهاست، توضیح داد: هنر نه تنها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بستر مناسبی است، بلکه در لحظه لحظه زندگی انسان نقش دارد. امروز هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند منکر نقش هنر در تمام شئون زندگی شود. تصور کردن زندگی اجتماعی بدون هنر، فلسفه، موسیقی و کتاب دشوار است. هنر حتی در سخت‌ترین و خشن‌ترین صنایع نیز نقش دارد. نقش طراحی، تبلیغات، لباس و معماری کار و تولید در مناطق صنعتی را قابل تحمل می‌کند. هنر به‌عنوان یک آلترناتیو به مسوولان کلان اجتماع در مقابله با آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد می‌شود. راهی که همگان با آن همراه می‌شوند و کمتر مورد بی‌توجهی و مقاومت قرار می‌گیرد. هنر امکانی متنوع برای اقشار مختلف در جامعه پدید می‌آورد. امروز از هنر حتی در بازپروری و درمان نیز بهره برده می‌شود. شاهد گونه‌های مختلف آموزشی و تعلیمی و حتی بازسازی اجتماعی از سوی نهاد فرهنگ و هنر هستیم. بنابراین تاثیر یک اثر هنری بیشتر از ساعت‌ها آموزش ارزیابی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان در خصوص رشته‎های تحصیلی هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه یادآور شد: در هنرستان دخترانه هنرهای زیبای فاطمیه بوشهر رشته‌های گرافیک، نمایش، انیمیشن و موسیقی تدریس می‌شود که در سال جاری تحصیلی سعی شده بهترین و بنام‌ترین معلمان را به همکاری دعوت کنیم و از وجودشان بهره ببریم. معلمان هنرستان در رشته تخصصی خود هم تحصیلات عالیه و هم تجربه اجرائی و هم سابقه تدریس را دارند که امیدواریم حضور این عزیزان منشأ پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزانمان باشد.

مدیر هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه بوشهر نیز در خصوص تعداد هنرجویان این مدرسه و پیشینه آن به بامداد جنوب گفت: در سال تحصیلی جدید ۱۱۱ هنرجور در رشته‌های گرافیک، موسیقی، انیمیشن و بازیگری مشغول به تحصیل هستند. هنرستان دولتی هنرهای زیبای دختران بوشهر در سال ۱۳۷۴ با تک رشته گرافیک شروع به کار کرد و حال با چهار رشته انیمیشن، موسیقی، بازیگری (نمایش) و گرافیک در حال فعالیت است. افتخار دارم بعد از پانزده سال سابقه آموزشی در هنرستان‌های بندر بوشهر به عنوان مدیر هنرستان هنرهای زیبا مامور به خدمت شوم. امیدوارم که بتوانم خدمتگزار خوبی برای دختران نوجوان شهرم باشم.

مریم بوریایی در ادامه با تاکید بر اینکه پرورش شهروند هنرمند مهم‎ترین اولویت هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه است، افزود: اگر این هنرستان بر پرورش شهروند هنرمند تاکید دارد، به خاطر اهمیت رسالت هنرمند در به تعالی رساندن نه تنها جامعه پیرامونش، بلکه تمام کره خاکی است؛ چرا که زبان مشترک بشر هنر است. از این‎رو، پرورش شهروند هنرمند در سایه مهارت‎آموزی حاصل می‎شود، بنابراین ما در هنرستان اصل کار را بر مبنای آموزش مهارت اصولی گذاشتیم تا بتوانیم هنرآموزان ماهر و آموزش‎دیده را به جامعه تزریق کنیم.

وی در خصوص معیارهای انتخاب معلمان هنرستان تاکید کرد: سعی شد به‎منظور کیفیت‎بخشی به آموزش هنر در استان از اساتید صاحب‌نام استان (در برخی از دروس موفق به جذب مدرس از خارج از استان شدیم) که از روحیه بالای کار گروهی برخوردارند و دارای تجربه تخصصی، اجرائی و عملیاتی هستند، استفاده شود. این اساتید با تمام قدرت از اول مهرماه برنامه آموزشی سالانه هنرستان را آغاز کردند و امیدواریم با توجه به تخصص بالای اساتید نام‌آشنای هنرستان هنرهای زیبا به هدف خود که همان پرورش شهروند هنرمند است، دست بیابیم. ما روزی را پیش‎بینی می‎کنیم که تمامی اساتیدمان از هنرجویان همین هنرستان باشند.

بوریایی همچنین در مورد امکانات نرم‎افزاری و سخت‎افزاری این مدرس بیان کرد: هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه وابسته به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و از امکانات ویژه و کاملا حرفه‌ای برخوردار است که عبارتند از: کارگاه‌های موسیقی، پلاتوهای نمایش، انیمیش و گرافیک. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که هنرجویان در فضای کاملا اجرائی و کاربردی زیر نظر اساتید حرفه‌ای علم و هنر را می‎آموزند.

مدیر هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه بوشهر در پایان یادآور شد که فاطمه کرمپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برنامه‎ها و اهداف آموزشی این هنرستان حمایت‏ همه‎جانبه‎ای داشت و به همراه مجموعه خود و همکاران ما در هنرستان تلاش کردند تا با احساس مسوولیت فضای مناسبی برای آموزش هنرجویان در استان فراهم شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: