bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸
از جنگ و درگیری تا نبود حتی یک نکته فنی؛
علی پورتنگستانی: دربی پایتخت بیشتر از آنکه شبیه به بازی فوتبال باشد، شبیه به میدان جنگ بود. میدانی جنگی که گلادیاتورهای آن شمشیری در دست نداشتند ولی با دست خالی هم از خجالت درآمدند. دربی 90 را به‌راستی می‌توان نسخه دوم فیلم گلادیاتورها نامید.

علی پورتنگستانی:

دربی پایتخت بیشتر از آنکه شبیه به بازی فوتبال باشد، شبیه به میدان جنگ بود. میدانی جنگی که گلادیاتورهای آن شمشیری در دست نداشتند ولی با دست خالی هم از خجالت درآمدند. دربی 90 را به‌راستی می‌توان نسخه دوم فیلم گلادیاتورها نامید.

روز یکشنبه هفته جاری، یکی از مهم‌ترین بازی‌های لیگ برتر کشورمان در شهر تهران برگزار شد، دیداری بین استقلال و پرسپولیس که همیشه میلیون‌ها نفر را از داخل و خارج از کشور درگیر خود می‌کند. دیداری که باید سرشار از هیجان و موقعیت باشد و باعث پیشرفت فوتبال شود ولی مثل این‌که حالا دربی معروف کشورمان به‌جای این‌که بازی فوتبال باشد، یک میدان جنگ برای خالی کردن خود است. در این دیدار جنجالی این تیم پرسپولیس بود که با گلزنی بازیکن گمنام خود توانست حریف سنتی خود یعنی استقلال را شکست دهد و به صدر جدول نزدیک‌تر شود. این دیدار بیش از این‌که بار فنی داشته باشد بیشتر نمایشی از وضعیت این روزهای فوتبال کشورمان بود. وضعیتی که باید نگران آن بود. آن هم در زمانی که در کمتر از یک ماه آینده بانوان باید برای دیدن بازی‌های تیم ملی و تیم‌های باشگاهی به ورزشگاه‌های کشور ورود پیدا کنند. مساله‌ای که حتی پیشکسوتان هر دو باشگاه هم آن را تائید کردند. اکثر آنها معتقد بودند دربی 90 جدای از نتیجه‌ای که داشت، یکی از کسل‌کننده‌ترین دربی‌های تاریخ بود که بازیکنان در آن بیشتر به‌دنبال دعوا و درگیری بودند تا یک بازی زیبا.

نکته تلخ این دیدار در دقیقه 85 بازی رقم خورد. جایی که بازیکن استقلال پس از خطا روی بازیکن پرسپولیس، خواسته یا ناخواسته زانوی خود را به سر این بازیکن می‌زند و با این حرکت بمبی در بازی ترکاند. احمدزاده از پرسپولیس شروع‌کننده هرج و مرج در این صحنه بود و با حرکاتی که انجام داد، همه را به وسط زمین فراخواند. دیگر پای یک یا دو بازیکن وسط نبود، بلکه نیمکت‌نشین و کادر اجرائی هر دو باشگاه در صحنه حاضر شدند و هر کدام به‌نوعی به‌دنبال اثبات خود بودند. در این میان فقط دو سه نفر که در راس آنها کریم باقری بود، با هل دادن بازیکنان خودی در صدد بودند که به حواشی پایان دهند ولی خب این کار هم جواب نداد. در هر دقیقه از دربی 90 این اتفاق‌ها به شکل‌های مختلف رخ داد. انگار به بازیکنان هر دو تیم قبل از شروع بازی گفته شد بود که فقط به نیت دعوا و خطاهای سنگین وارد بازی شوند و کاری به مسائل فنی نداشته باشند.

در ادامه نگاهی به صحبت‌های برخی از پیشکوتان دو باشگاه خواهیم داشت که معتقد بودند این دربی بیشتر شبیه به یک میدان جنگ بود. علی موسوی، پیشکسوت باشگاه استقلال با بیان این‌که «در دربی فوتبال ندیدم.»، گفت: دربی 90 یک بازی پر از حاشیه و بزن بزن بود که بیشتر بازی در مسائل حاشیه‌ای دنبال می‌شد. در این بازی اتفاق‌های فوتبالی خوبی رقم نخورد و تیم‌ها اصلا تاکتیک مشخصی نداشتند. باید از مربیان سرشناس دو تیم سوال کرد که چه تاکتیکی برای گل زدن در این بازی داشتند. استقلال در نیمه اول بهتر بود و از پنالتی‌اش استفاده نکرد و در نیمه دوم نیز پرسپولیس بهتر بود و توانست روی یک صحنه به گل برسد. به نظر من این بازی هیچ‌چیزی نداشت، با این‌که مربیان باکلاس و خوبی روی نیمکت‌ها بودند اما متاسفانه هیچ فوتبالی از دو تیم ندیدیم.

مربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس بیان کرد: من در دربی از نظر فنی چیزی ندارم که بگویم و فقط متاسفم برای فوتبال مملکتمان که دربی‌اش این است. ما در دو تیم اصلا فوتبالیست نداریم و دربی یکی از بی‌مزه‌ترین و بی‌خاصیت‌ترین، بی‌تاکتیک‌ترین دربی‌ها را دیدیم. در گذشته برای مثال وقتی تیم‌های شاهین و تاج با هم بازی می‌کردند، مردم می‌گفتند برویم بازی عرفان، شیرزادگان یا بهزادی را ببینیم اما الان هواداران برای دیدن کدام بازیکن به ورزشگاه بروند؟

ابراهیمی با اشاره به درگیری بیش از حد بازیکنان با یکدیگر و داور مسابقه، تصریح کرد: من به‌عنوان یک مربی می‌‌گویم که داور اصلا هیچ ضعفی نداشت و این بازیکنان بودند که در بازی ضعف داشتند و مدام در سمت داور می‌رفتند تا اعتراض کنند. متاسفم برای این فوتبال که تمام 15 دقیقه‌هایش مثل هم بود و اصلا تیم‌ها حفظ توپ نداشتند. اصلا‌ اگر شما صحنه‌ای پیدا کردید که بازیکنان یک تیم 10 پاس درست به هم داده باشند به من بگویید.

سرپرست مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی‌های فوتبال ایراناما دعوا و درگیری فقط در میان بازیکنان و کادرفنی دو تیم نبود. هواداران دو باشگاه هم قبل و بعد بازی از خجالت هم درآمدند. سرپرست مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی‌های فوتبال ایران در این رابطه، گفت: آخرین آماری که از مصدومان دربی 90 وجود دارد 100 نفر مصدوم داشتیم که 10 نفر آنها نیاز به اعزام به بیمارستان داشتند. در دو مرحله بعد از پنالتی استقلال و گل پرسپولیس شاهد سنگ‌ پرانی تماشاگرانبودیم کهتماشاگران به سمت تماشاگران تیم رقیب و میدان سنگ‌ پرانی کردند که حاصل این اتفاقشکستگی سر بود. که هم بین تماشاگران و هم ماموران نیروی انتظامی شاهد این اتفاق ناخوشایند و تلخ بودیم.

وی در مورد میزان مصدومیت‌ها در دربی 90، گفت: شکستگی سر به‌دلیل سنگ‌ پرانی‌ها بیشترین آمار مصدومان را تشکیل می‌دهد از سوی دیگر خیلی از تماشاگران با توجه به این‌که از صبح به ورزشگاه آمده بودند دچار ضعف مفرط بر اثر گرسنگی و تشنگی بودند و همچنین برخی از تماشاگران دچار شوک عصبی هم شده بودند.

با وجود این این دربی نود یک صحنه جذاب هم به همراه داشت. چند جوان سفیدپوش با تیشرت‌ها و کلاه‌هایی یک شکل با لوگویی رنگی و نسبتا عجیب که واژه‌ی «کوچه» را نشان می‌داد، شروع به جمع‌آوری زباله‌های استادیوم کردند و در حین انجام این کار، سوژه‌ عکاس‌های داخل استادیوم هم شدند. جوانان دوست‌دار محیط زیست از چند سال پیش با اجرای کمپین‌های مختلف در استادیوم آزادی و دیگر استادیوم‌ها -حتی در شهرهای دیگر- اقدام به جمع‌آوری زباله‌های رها شده در استادیوم کرده بودند و به‌نظر می‌رسد رواج این فرهنگ تا به امروز تاثیر خود را گذاشته است. این یک واقعیت است که در استادیوم همه طرفدار یک تیم نیستیم اما همگی طرفدار این موضوع هستیم که لحظه‌های خوب و به‌یادماندنی را در مدت زمانی که در استادیوم حضور داریم، تجربه کنیم و وجود جریان‌های فرهنگی این‌چنینی برای جامعه‌ فوتبال ایران بسیار مهم و ضروری است. امیدواریم این فعالیت‌های فرهنگی ادامه‌دار باشد و شاهد رواج آن در تمامی بازی‌ها باشیم.

در نهایت باید گفت که قبل از این‌که هواداران فوتبال در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنند، این بازیکنان هستند که باید رفتار خود را اصلاح کرده و با دید فنی وارد زمین سابقه شوند. متاسفانه در سال‌های اخیر فوتبالیست‌ها در زمین مسابقه بیشتر به‌دنبال دعوا و درگیری بوده‌اند، مساله که نه تنها باعث افت فوتبال کشورمان می‌شود بلکه در رفتار تماشاگران هم تاثیر زیادی خواهد داشت. باید مدیران هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فکری به حال این وضعیت کنند، چراکه این نوع رفتارها دیگر در فوتبال امروزی نباید تکرار شود.

سیمئونه: ۷ بر ۳ هم بازی را ببریم، باز هم از ما انتقاد می‌شود

بامداد جنوب: تیم فوتبال اتلتیکومادرید امروز (چهارشنبه) در هفته ششم لالیگا میهمان مایورکا خواهد بود و امیدوار است که روند بازی‌های بدون بردش را پایان دهد. شاگردان دیه‌گو سیمئونه از دهم شهریور که ایبار را در خانه شکست دادند، دیگر موفق به کسب پیروزی نشده‌اند و در سه بازیشان در تمامی رقابت‌ها یک بار متحمل شکست شدند و دو بار به تساوی رضایت دادند.

یکی از دلیل توقف اتلتیکومادرید گل‌های کم مهاجمان تیم از جمله آلوارو موراتا بوده است. دیه‌گو سیمئونه سرمربی روخی بلانکو در پاسخ به این سوال که آیا نگران افت موراتا نیست، گفت: آلوارو بازیکنی با شم گلزنی بالاست که محوطه جریمه حریف را به‌خوبی می‌شناسد. او بیشتر از دیگر مهاجمانمان خسته شده است. او اگر در کنار دیه‌گو کاستا بازی کند، ما فرصت‌هایی برای ایجاد خطر روی دروازه حریف خواهیم داشت و اگر با ژوائو فلیکس یا آنخل کورئا به میدان برود هدف پخش کردن فشار بازی در 90 دقیقه است.

سیمئونه درباره بازی تیمش مقابل ایبار هم تاکید کرد: ما با تیمی روبه‌رو نیستیم که مجبور باشیم از همان ابتدای مسابقه برای سرعت بخشیدن به بازی به آب و آتش بزنیم. ایبار بازیکنان خوبی دارد به‌خصوص در سمت چپ. این تیم برای نتیجه گرفتن از اتلتیکومادرید انگیزه زیادی دارد. ما باید درک کنیم که در لالیگا بازی مقابل هر تیمی سخت شده است و برای بردن هر مسابقه‌ای ناچاریم که با تمام وجودمان بازی کنیم.

سرمربی آرژانتینی روخی‌بلانکو درباره انتقادهایی که از عملکرد تیمش در این فصل صورت گرفته است، هم یادآور شد: خبرنگاری یعنی انتقاد و کار آنها باید انتقاد کنند، چون باید ابراز عقیده کنند. آنها بر اساس چیزی که می‌بینند، احساس می‌کنند و گاه با چاشنی اغراق می‌نویسند و گاهی از آنها هم به‌دنبال ایجاد شکاف در تیم‌ها هستند. منتقدان همیشه انتقاد می‌کنند. ما چه 7 بر 3 بازی را ببریم (اشاره به پیروزی اتلتیکو مقابل رئال در بازی دوستانه پیش فصل) چه یک بر صفر، از ما انتقاد می‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: