bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸
پیش‌بینی یک کارشناس از رشد بورس در نیمه دوم سال؛
جواد شکریان: معیشت و اقتصاد این روزهای مردم، حال و روز خوشی ندارد و این وضعیت سبب شده بسیاری از مردم به‌دنبال شغل‌های دوم و سوم باشند، با این حال، نگاهی به آمارهای اشتغال در کشور نشان می‌دهد که یافتن شغل، آن هم شغل دوم، این روزها به کار بسیار دشواری تبدیل شده است.

جواد شکریان:

معیشت و اقتصاد این روزهای مردم، حال و روز خوشی ندارد و این وضعیت سبب شده بسیاری از مردم به‌دنبال شغل‌های دوم و سوم باشند، با این حال، نگاهی به آمارهای اشتغال در کشور نشان می‌دهد که یافتن شغل، آن هم شغل دوم، این روزها به کار بسیار دشواری تبدیل شده است. طی سال‌های اخیر رونق بازارهای غیرتولیدی و کاذب و همچنین رونق گرفتن شغل‌های غیرمولد نظیر دلالی سرمایه‌های زیادی را به سمت خود جذب کرده و افزایش قیمت‌های کاذبی را به بازارهای اقتصادی کشور تحمیل کرده است با این حال، این بازارها (بازارهای طلا و سکه، ارز، ماشین، مسکن و...) طی یکسال اخیر با کاهش شدید خرید و فروش مواجه شده و بخش عمده‌ای از مشتریان خود را از دست داده‌اند.

در این بین، بازار سرمایه وضعیت متفاوتی نسبت به سایر بازارها داشته و با ثبات نسبی در سوددهی توانسته با رکوردشکنی‌های پیاپی سرمایه‌های زیادی را به سوی خود جذب کند با این حال، هنوز هم با توجه به رشد بسیار زیاد شاخص بازار بورس طی یکسال گذشته، بسیاری از مردم برای ورود به این بازار دچار تردید شده و نگران از دست دادن سرمایه خود هستند.

در همین زمینه، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نوسانات قیمت‌ها در بازار سرمایه، گفت: با توجه به رکود در بازارهای موازی با بازار سرمایه، این بازار می‌تواند جایگزین خوبی برای بازار ارز، طلا و سکه باشد و در مجموع شش‌ماهه دوم سال روند مثبتی خواهیم داشت اما روند صعودی شاخص روند منطقی‌تر و معقول‌تری خواهد بود.

علیرضا قدرتی درباره فراز و فرود قیمت‌ها در معاملات در بازار سهام، بیان کرد: بازار سرمایه به‌صورت سنتی درمواقع مختلف سال شرایط منفی یا مثبت دارد. با توجه به رسیدنبه پایان سال مالی برخی از شرکت‌های کارگزاری(پایانشهریورماه)، فشار فروش طی هفته‌های گذشته در بازار سرمایه افزایش یافته و این عرضه‌ها سبب شد که قیمت برخی از سهم‌ها روند کاهشی داشته باشد که این موضوع کاملا طبیعی است. به‌گفته وی، با سپری شدن این مقطع زمانی بازار روند طبیعی خود را پیدا می‌کند و عرضه و تقاضا منطقی‌تر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش عرضه‌ها در برخی از روزهای معاملاتی هفته گذشته، اظهار کرد: عرضه‌های بسیار زیاد هفته گذشته از سمت برخی حقوقی‌های غیرفعال در بازار سرمایه بود. این حقوقی‌ها به دلایل مختلف طی سال‌های گذشته سهام شرکت‌های بزرگی را تملک کرده بودند.در هفته گذشته شاهد عرضه‌های بسیار سنگینی بیش از 400 میلیارد تومان از سوی این سهامداران حقوقی بودیم.

قدرتی در ادامه با بیان این‌که این مساله هم نکته مثبت دارد و هم نکته منفی، افزود: نکته مثبتش این است که این سهم‌ها از سوی سهامداران مختلف خریداری شد و نکته منفی این‌که این حقوقی‌های یاد‌شدهفعال در بازار سرمایه نیستند و این سهم‌ها را بابت رد دیون یا مطالبات سهام خود از دولت گرفته‌اند. آنهابازار سرمایه را محلی برای نقد کردن و وصول مطالبات خود می‌دانند. در نتیجه این پول‌ها از چرخه طبیعی بازار سرمایه خارج می‌شود و این نکته‌ای منفی است که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. آنچه مسلم است، ما شاهد ورود جریان نقدینگی ومنابع جدید پولیاز بیرون بازار سرمایه هستیم که این منابع باعث شده جریان پول در بازار افزایش پیدا کند و قیمت سهم‌ها روند صعودی به خود گیرند.

به‌گفته وی، نکته مثبتی که در یکی دو ماه اخیر در بازار می‌بینیم توجه به سهم‌های بزرگ‌تر و بنیادی‌تر است که در ماه‌های گذشته این اتفاق نمی‌افتاد و این جای خوشحالی دارد. تدابیر و دستورالعمل‌های بازار پایه دیر موقع بود اما بالاخره اجرائی شد و آن تب و تاب و هیجاناتی که در بازار وجود داشت را کاهش داد. با توجه به پایان یافتن شهریورماه شاهد خواهیم بود هفته‌های آیندهگزارش‌های فصلی وشش‌ماههو دوره‌ای شرکت‌ها مختلف بورسی منتشر می‌شود پیش‌بینی ما این است که این‌ گزارش‌هامثبتباشد و شاید شاهد روند مثبت در این صنایع باشیم.

وی با اشاره به اتفاق‌هایی که در سطح بین‌الملل و منطقه خاورمیانه رخ داد، گفت: در این مدت تنش‌های سیاسی در منطقه زیاد بود ولی نشانه‌هایی که وجود دارد این است که این تنش‌ها تا حدود بسیار زیادی فروکش پیدا کرده و من فکر می‌کنم با توجه به رکود در بازارهای موازیبازار سرمایهجایگزین بسیار خوبی برای بازار ارز، طلا و سکه خواهد بود. در مجموع نیز شش‌ماهه دوم سال باید روند مثبتی داشته باشیم اما روند صعودی شاخص روندی منطقی‌تر و معقول‌تر خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: