bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸
تهدید دوباره محیط‌زیست خلیج‌فارس.
داود علیزاده: هفته اخیر آلودگی‌های نفتی از خارگ آغاز شد و خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که این آلودگی‌ها به سواحل گناوه و ریگ رسیده است. بامداد جنوب در این گزارش مروری دارد بر اخبار رسیده از این فاجعه زیست‌محیطی که حتی در صورت پاکسازی، نمی‌توان خسارت‌های وارده آن به آبزیان و زیست محیطی جزیره خارگ تا سواحل گناوه را نادیده گرفت.


داود علیزاده:

محیط‌زیست دریایی خلیج‌ فارس به علت شرایط اکولوژیک خاص و بهره‌گیری‌هایی که از این محیط و منابع آن می‌شود به طور مستمر در معرض مخاطراتی قرارگرفته است. ده‌ها واحد سکوی شناور نفتی در سواحل ایرانی خلیج‌فارس، اطراف جزایر و حتی آب‌های بین‌المللی منطقه در دست بهره‌برداری است. جزیره خارک به علت نفت‌خیز بودن، از جمله مهم‌ترین سواحل خلیج ‌فارس است که بیشترین میزان آلودگی را نیز وارد آب‌های خلیج می‌کند. این آلودگی‌ها از طریق فعالیت‌هایی مانند استخراج نفت خام و حمل آن به طرق مختلف، ترددهای سنگین به دلیل نقل ‌و انتقال نفت و متعلقات آن، فعالیت‌های صنعتی و پساب‌های صنایع نظیر پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها در این جزیره به وجود آمده و سبب ایجاد آلودگی در آب می‌گردند و آسیب‌های جدی و زیان‌آور را به اکوسیستم دریا وارد می‌سازند.

هفته اخیر آلودگی‌های نفتی از خارگ آغاز شد و خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که این آلودگی‌ها به سواحل گناوه و ریگ رسیده است. بامداد جنوب در این گزارش مروری دارد بر اخبار رسیده از این فاجعه زیست‌محیطی که حتی در صورت پاکسازی، نمی‌توان خسارت‌های وارده آن به آبزیان و زیست محیطی جزیره خارگ تا سواحل گناوه را نادیده گرفت.

جدیدترین واکنش به این حادثه را رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست گناوه داشته است. وی در گفت‌وگو با ایرنا از اقدام کارشناسان این اداره خبر داده است و گفته است: به‌محض اطلاع از وجود لکه‌های نفتی کارشناسان این اداره در ساحل این بندر (گناوه) حضور یافتند.

محمد تولیده با بیان اینکه منشأ آلودگی ایجادشده از خطوط نفتی جزیره خارگ است، افزود: در روزهای گذشته رخ‌ داده است. لکه‌های نفتی که حالت تخمیری به خود گرفته بخش وسیعی از سواحل این شهرستان را آلوده کرده است. با توجه به خطرات زیست‌محیطی لکه‌های نفتی، جلسه کمیته بحران در فرمانداری برگزار و مقرر شد که لکه‌های پخش‌شده نفت در ساحل این شهرستان از سوی اداره بندر و دریانوردی و شهرداری و دهیارهای گناوه و ریگ پاک‌سازی و جمع‌آوری شود. نشت نفت خام از تأسیسات فراساحل باعث بروز آلودگی‌های دریایی در نزدیکی سواحل جزیره خارگ شده است که باید نسبت به پاک‌سازی کامل این آلودگی‌ها اقدام شود.

بر اساس همین خبر به گزارش مهر، محمود رضایی بخشدار ویژه خارگ نیز با اشاره به اهمیت جزیره خارگ گفت: توجه به محیط‌زیست پیرامونی در جزیره خارگ یکی از اولویت‌های اصلی دولت در بخش ویژه خارگ است. آلودگی ساحل جزیره خارگ یکی از دغدغه‌های اصلی منطقه در روزهای اخیر بدل شده است، چندین کارگروه تخصصی با محوریت بخشداری و اداره کل بنادر و دریانوردی در حال هماهنگی و مدیریت است، در حوزه دریا با توجه به گزارش‌ها اخیر اداره بندر و دریانوردی خارگ به کمترین حد ممکن رسیده است و پاکسازی ساحل نیز همچنان ادامه دارد.

بخشدار ویژه خارگ با تاکید بر لزوم پاک‌سازی هر چه سریع‌تر افزود: به‌منظور حصول اطمینان از پاک‌سازی آلودگی نفتی، پایش هوایی در دستور کار بخشداری و اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قرار گرفت که جایروپلین اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به مدت سه روز در فرودگاه جزیره خارگ استقرار خواهد یافت.

رضایی در پایان یادآور شده است که پایش شرایط محیط‌زیست ساحلی و دریایی جزیره خارگ تا حصول اطمینان از پاک‌سازی کامل توسط تیم‌های مدیریت بحران ادامه دارد و وضعیت به‌صورت مستمر رصد خواهد شد.

طبق همین گزارش به گفته سیاوش ارجمند زاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نشت نفت خام در سواحل جزیره خارگ ناشی از تاسیسات دریایی و فراساحل جزیره خارگ در آخرین روز شهریورماه گزارش‌شده است و آلودگی نفتی کل سواحل جزیره خارگ با تمرکز بیشتر بر سواحل شمالی این جزیره را فرا گرفت. وی با اشاره به اقدامات در حال انجام بیان کرد: در این راستا تیم مقابله با آلودگی اداره کل با تجهیزات پاک‌سازی به جزیره خارگ اعزام و چندین پایش زمینی و دریایی برای برآورد و علت دقیق آلودگی نفتی سواحل جزیره خارگ انجام شد. در این پایش ها مشخص شد به دلیل نشت نفت خام از تاسیسات دریایی و فراساحل، آلودگی نفتی کل سواحل جزیره خارگ با تمرکز بیشتر بر سواحل شمالی این جزیره را فراگرفته است. با اتمام پایش تیم ویژه عملیات پاک‌سازی با استفاده از جاذب‌های نفتی و کارواش صنعتی پاک‌سازی ساحل جزیره از آلودگی را آغاز کردند.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تاثیرات تخلیه نفت و سایر مشتقات نفتی بر اکوسیستم خلیج‌فارس گفت: در روزهای اخیر ورود آلودگی به دریا باعث مشکلاتی در دریا و ساحل جزیره خارگ شده است.

فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به انجام عملیات پاک‌سازی این آلودگی‌ها، بیان کرد: عملیات پاک‌سازی سواحل جزیره خارگ که از زیستگاه‌های آبسنگ‌های مرجانی است از سوی ارگان‌های متولی در روزهای اخیر با جدیت در حال انجام است و خسارت‌های وارده از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر برآورد می‌شود و از عاملان آن مطالبه خواهد شد.

وی با تاکید بر جبران خسارت وارده به محیط‌زیست و بازسازی اکوسیستم، تصریح کرد: خسارت‌های وارده از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر برآورد می‌شود و از عاملان آن مطالبه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به پاک‌‌سازی سواحل و دریا از سوی ارگان‌های متولی افزود: اعمال راهکارهای پیشگیری از حوادث توسط شرکت‌های نفتی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز ضروری است.

قلی‌نژاد با اشاره خسارات زیست‌محیطی نفتی ادامه داد: هرساله شاهد ورود آلودگی‌های نفتی ناشی از سوانح، حوادث و یا نشت و تخلیه مشتقات نفتی در خلیج‌فارس هستیم که این موضوع خسارت‌های فراوانی را به محیط‌زیست خلیج‌فارس وارد می‌کند.

با این حال ایلنا در گزارش خود به تاریخ 7/7/1398 تاکید دارد که هیچ منبع رسمی در وزارت نفت منشأ این آلودگی را ذکر نکرده است و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بندر استان در خبری نگرانی خود را از این موضوع ابراز کرده‌ است؛ اما برپایه خبرهای رسیده به ایلنا هنوز اقدامی جدی دراین‌باره از سوی مسوولان مربوط صورت نگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در جدیدترین مصاحبه خود با ایلنا با تاکید دوباره بر آلودگی سواحل دراین‌بار گفته است: حوادث نفتی در اطراف جزیره خارک طی یک هفته روز اخیر موجب آلودگی سواحل این جزیره شده است.

قلی‌نژاد با اشاره به لکه‌های نفتی ناشی از نشت لوله‌های نفتی جزیره خارگ در دریای خلیج فارس و راه یافتن به سواحل بندر گناوه و ریگ افزود: در این زمینه علاوه بر اقدام برای پاکسازی سواحل این 2 بندر از روز گذشته توسط ارگان‌های متولی از جمله فرمانداری و شهرداری‌ها آغاز شده و این آلودگی در این مناطق گسترده نبوده و به صورت لکه‌های پراکنده وجود دارد. پاکسازی آلودگی نفتی در سواحل جزیره خارک نیز توسط متولیان این امر ازجمله بخشداری، محیط‌زیست و سایر ارگان‌ها در حال پاکسازی نهایی است.

قلی‌نژاد با اشاره به خطرات ناشی از این آلودگی نفتی برای آبزیان دریای خلیج‌فارس گفت: صددرصد آلودگی نفتی پیش‌آمده خطراتی برای محیط‌زیست و آبزیان خواهد داشت ولی خوشبختانه تاکنون تلفاتی براثر این آلودگی گزارش نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر تصریح کرد: جبران خسارت زیست‌محیطی آلودگی‌های نفتی در آب‌های سرزمینی خلیج‌فارس «سواحل جزیره خارگ» از توابع این استان الزامی است. خلیج‌فارس یکی از اکوسیستم‌های کلان و برخوردار از تنوع زیستی ارزشمند است که هرگونه تغییر در شرایط زیستگاهی این اکوسیستم آسیب‌هایی را به آن وارد می‌کند. آلودگی‌های نفتی ناشی از سوانح، حوادث و یا نشت و تخلیه مشتقات نفتی در خلیج فارس هر ساله خسارت‌های فراوانی را به محیط زیست خلیج فارس وارد می‌کند.

بامداد جنوب در روزهای آینده همچنان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: