bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
پرورش‌دهندگان دلواری نگران «لکه سفید» نباشند؛
حسن شورکی:روز گذشته با قطع شدن برق بخش دلوار،مزارع پرورش میگوی این بخش دچار خسارت شده و میگوهایی که از بیماری لکه سفید جان سالم به در برده بودند به‌علت قطع شدن دستگاه‌های هواده از بین رفتند. قطعی برق که از ساعت ۳ تا ۷ بامداد روز یکشنبه ادامه داشت باعث از کار افتادن دستگاه‌های هواده (اکسیژن) در مزارع پرورشی و از بین رفتن میگوهای پرورشی در سایت پرورش میگوی دلوار شد

حسن شورکی

روز گذشته با قطع شدن برق بخش دلوار، مزارع پرورش میگوی این بخش دچار خسارت شده و میگوهایی که از بیماری لکه سفید جان سالم به در برده بودند به‌علت قطع شدن دستگاه‌های هواده از بین رفتند. قطعی برق که از ساعت ۳ تا ۷ بامداد روز یکشنبه ادامه داشت باعث از کار افتادن دستگاه‌های هواده (اکسیژن) در مزارع پرورشی و از بین رفتن میگوهای پرورشی در سایت پرورش میگوی دلوار شد. پس از این اتفاق و در پی تماس‌ها و ابراز نگرانی مزرعه‌داران، عوامل صدا و سیمای مرکز بوشهر، بخشدار، شورای شهر دلوار، مسوول شیلات و کارشناسان شیلات در محل حادثه حضور یافتند.

در همین راستا، بخشدار دلوار در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار بامداد‌ جنوب ضمن تائید خسارت وارده به پرورش‌دهندگان میگوی این بندر، خاطرنشان کرد: به‌علت رطوبت بالای هوا، شبکه برق‌رسانی بخش دلوار دچار مشکل شده و برق این منطقه از حدود ساعت سه بامداد تا هفت صبح قطع شد؛ این مساله باعث شد دستگاه‌های هواده مزارع پرورشی میگو از کار افتاده و بخش عظیمی از میگوهای پرورش‌دهندگان از بین برود.

حسن درویشی در همین خصوص با بیان این‌که به مزارع پرورش‌دهندگان میگوی دلواری خسارت جبران‌ناپذیری وارد شد، یادآور شد: هنوز میزان خسارت‌ها مشخص نشده است و اکنون با حضور در مزارع پرورشی در حال بررسی میزان تلفات و خسارت‌ها هستیم.

مسوول شیلات دلوار نیز در این‌باره به بامداد جنوب، گفت: هنگامی که برق قطع می‌شود دستگاه‌های هواده که تامین‌کننده اکسیژن برای میگو‌های پرورشی هستند از کار می‌افتند که این موضوع باعث اختلال در اکسیژن‌رسانی به میگو‌ها و از بین رفتن آنها می‌شود.

حمید خلیلی با اشاره به این‌که کارشناسان برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر و جهت بازدید به دیگر مزارع پرورشی رفته‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه تا امروز بیماری لکه‌سفید در مزارع پرورش میگوی دلوار دیده نشده است و این موضوع باعث خوشحالی است که هنوز بیماری به استخرهای این بندر رسوخ نکرده است، با این حال قطعی برق طی حدود چهار ساعت توانست به عمر بسیاری از میگوها پایان دهد.

این مقام مسوول در شیلات دلوار با اشاره به این‌که طی سال جاری بیماری لکه سفید در برخی از مزارع استان مشاهده شده و بیم آن می‌رفت که این بیماری به مزارع دلوار نیز سرایت کند، افزود: با توجه به سرعت شیوع بالای بیماری لکه سفید، برای جلوگیری از ورود این بیماری به مزارع پرورش میگوی دلوار، از پرورش‌دهندگان خواسته شده بود امسال زودتر میگو‌ها را برداشت کنند.

به‌گفته وی، در بندر دلوار بیش از ۴۰۰ هکتار مزرعه پرورش میگو وجود دارد که پارسال هزار و ۵۰۰ تن میگو از آنها برداشت شد.

یک پرورش‌دهنده میگو نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به خسارت بالای وارده به مزارع پرورش میگوی بخش دلوار، گفت: پرورش‌دهندگان میگو در مزارعی که تراکم میگوها بالاست، اکسیژن مورد نیاز این آبزیان را از طریق دستگاه‌های هواده که از برق شهری تغذیه می‌کنند، تامین می‌کنند که با توجه به قطع برق در ساعات اولیه بامداد بخش اعظمی از محصولات مزارع ما را دچار خسارت کرد.

شاپور دلواری با تاکید بر این‌که میگوها در مزارع بخش دلوار بزرگ شده و تا کمتر از دو هفته دیگر، برداشت میگو از مزارع دلوار آغاز می‌شد، افزود: متاسفانه بامداد روز گذشته از حدود ساعت سه تا هفت صبح برق مزارع این بخش قطع شده و خسارت جبران‌ناپذیری به مزارع پرورش میگوی دلوار وارد کرد، به‌گونه‌ای که در برخی از استخرها میزان خسارت تا حدود 200 میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که حدود هفت یا هشت مزرعه دچار خسارت شده‌اند، خاطرنشان کرد: هر مزرعه شامل 14 استخر پرورش میگو می‌شود که هر کدام از این مزرعه‌ها محصول تعدادی از استخرهای خود را از دست داده است. در مزرعه من از میان 14 استخر، 12 استخر آن آسیب دیده که محصول برخی از این استخرها به‌صورت کامل از بین رفته و محصول برخی دیگر نیز با تلفات بالایی همراه بوده است به‌گونه‌ای که خسارت برخی از این استخرها به حدود 200 میلیون تومان می‌رسد.

این پرورش‌دهنده میگو در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان برآوردی از میزان خسارت وارده به مزارع دلوار را اعلام کرد، تاکید کرد: حدود هفت تا هشت مزرعه پرورش میگو دچار خسارت شده که محصول معیوب آنها به حدود 50 تن می‌رسد و خسارتی بالغ بر دو میلیارد و 500 میلیون تومان را به مزارع این بخش تحمیل کرده است.

دلواری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که چرا مزارع پرورش میگویشان به هنگام قطعی برق از موتور برق استفاده نکرده و جلوی خسارت بیشتر را نگرفته‌اند، بیان کرد: سال‌های گذشته مزارع پرورش میگوی بخش دلوار برق‌کشی نبود و ما سهمیه سوخت دریافت کرده و از موتور برق استفاده می‌کردیم اما پس از این‌که مزارع برق‌کشی شدند سهمیه سوخت مزارع نیز قطع شد. در حال حاضر استفاده ما از تانکرهای سوخت قاچاق محسوب می‌شود! و به همین دلیل تنها انرژی مورد استفاده ما برای تامین نیازهای مزرعه برق شهری است.

بالا/ تشکیل وزارت بازرگانی صرفه اقتصادی ندارد!

بامداد جنوب: یک کارشناس اقتصادی معتقد است که تشکیل دوباره وزارت بازرگانی حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه دربردارد که در این شرایط اقتصادی که دولت با کسری بودجه روبه‌رو است، برای دولت هزینه سنگینی بوده و انجام آن نیز ضرورتی ندارد.

عماد ایرانی با اشاره به طرح دولت برای تشکیل دوباره وزارت بازرگانی، تصریح کرد: دولت ابتدا قرار بود در راستای کوچک‌سازی خود اقدام کند تا از هزینه‌های کلان اداره دستگاه‌های اداری رها شود اما تشکیل دوباره وزارت بازرگانی با هزینه‌های کلانی که دارد، خلاف این رویه است. در حال حاضر تشکیل وزارت بازرگانی در این شرایط اقتصادی ضرورتی ندارد. رسیدگی به امور بازرگانی وظیفه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است و دولت به‌دلیل بروکراسی سنگینی که دارد اساسا نمی‌تواند در این راستا قدم موثری بردارد.

ایرانی همچنین به طرح قانون جامع بانکداری که از سوی مجلس ارائه شده است پرداخت و تاکید کرد: در این طرح درباره مسائلی از بانکداری صحبت شده که مربوط به نیم قرن پیش است.

این کارشناس اقتصادی در پایان با تاکید بر این‌که مسائل روز بانکداری بیشتر مربوط به استفاده از فناوری‌های نوین در سیستم بانکی است، خاطرنشان کرد: در ۲۰ ماده‌ای که مجلس با عنوان قانون جامع بانکداری ارائه کرده، هیچ صحبتی از فناوری‌های نوین در بانکداری نشده است، در حالی که امروزه مکانیزم‌های پیچیده‌ای مانند وام‌دهی فرد به‌فرد و حتی اتصال به مکانیزم‌های پرداخت جهانی مطرح است.

گزارش1/ قیمت خرید تضمینی مرغ 13 هزار تومان شد

بامداد جنوب: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان افزایش ۳۰ درصدی واردات نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته، قیمت خرید تضمینی مرغ را اعلام کرد. به گزارش شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حمید ورناصری در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که به هیچ‌وجه در بحث کنجاله ذرت افزایش قیمت نداشته‌ایم، افزود: قیمت پایه کنجاله‌ ذرت معادل هزار و ۳۵۰ هزار تومان است که این قیمت در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی با بیان این‌که قیمت کنجاله‌ ذرت در بنادر معادل هزار و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت آن در استان‌ها معادل هزار و ۶۰۰ تومان است، ادامه داد: این قیمت‌ها به‌دلیل بعد مسافت و کرایه حمل و نقل در استان خراسان رضوی بالاتر و در استان خوزستان پایین‌تر است.

ورناصری با بیان این‌که در هفته گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن کنجاله‌ ذرت در کشور توزیع شده است، گفت: روند بارگیری کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی در بنادر هم از سوی بخش خصوصی و هم از سوی دولت ادامه خواهد داشت. یکی از وظایف اصلی شرکت پشتیبانی امور دام تامین ذخایر استراتژیک و راهبردی کشور است که در این رابطه اقدامات زیادی برای تامین این اقلام صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این‌که در گذشته نهاده‌های دام و طیور تنها از بندر امام (ره) به کشور می‌آمد اما اکنون از چهارگوشه کشور واردات انجام می‌شود، تاکید کرد: واردات این محصول از بنادر عباس، چابهار، امیرآباد و نوشهر انجام می‌شود که این امر باعث شده از ظرفیت‌های بندری همه استان‌های کشور استفاده شود. مصرف‌کنندگان بر این اساس دیگر لازم نیست که نهاده‌های مورد نیاز خود را حتما از بندر امام (ره) در جنوب کشور خریداری کنند، بلکه می‌توانند آن را از بنادر نزدیک به خود تهیه کنند که این امر منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در نهایت قیمت تمام شده محصول می‌شود.

این مقام مسوول با بیان این‌که در شرایط تحریم هنر مجموعه‌های دولت و بخش خصوصی این است که تاب‌آوری خودشان را در مقابل این ترفندها و ابزارهای تحریم افزایش دهند، تصریح کرد: نهاده‌هایی که وارد کشور می‌شود برای تولید ۲/۲ میلیون تن گوشت مرغ، ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز، ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۹ میلیون تن شیر استفاده می‌شود.

ورناصری با اشاره به اهمیت تامین نهاده‌های دامی برای کشور، افزود: حجم سنگینی از واردات نهاده‌های دامی انجام شده است که نتیجه آن آرامش قیمت نهاده‌ها در بازار و دسترسی راحت تولیدکنندگان به نهاده‌های دامی است.

وی در پایان با بیان این‌که به‌دلیل تفاوت قیمت تمام شده تولید مرغ نسبت بهقیمت فروش آن در بازار، ما در حال رسیدگی به قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار هستیم، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ مازاد کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ بسته‌بندی به قیمت ۱۳ هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

ستون3/ توقف رشد قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای

بامداد جنوب: روز گذشته معامله‌گران بازار سهام در برخی از سهم‌ها شاهد افزایش عرضه نسبت به تقاضا بودند اما در نهایت شاخص کل بورس با وجود کاهش حدود هزار و ۷۰۰ واحدی در کانال ۳۱۸ هزارتایی باقی‌ماند.

بر این اساس، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران برخلاف روز گذشته روند کاهشی را شروع کرد و با افت هزار و ۷۷۳ واحد در تراز ۳۱۸ هزار و ۲۵۰ هزار واحدی نشست. البته این افت با توجه به کانال‌شکنی‌های پی‌در‌پی این شاخص در روزهای گذشته مقدار قابل توجهی نیست مضاف بر این‌که شاخص کل هم‌وزن نیز روز گذشته توانسته به رشد خود ادامه دهد و با ۲۰۲ واحد رقم ۹۴ هزار و ۱۶۷ واحدی را تجربه کند.

همچنین شاخص آزاد شناور با هزار و ۶۳۶ واحد افزایش رقم ۳۶۹ هزار و ۴۵۴ واحد را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به‌ترتیب هزار و ۷۷۱ و هزار و ۴۳۹ واحد کاهش یافتند.

گروه مپنا، معدنی و صنعتی گل‌گهر و پتروشیمی پردیس هر کدام به‌ترتیب ۳۳۳، ۲۷۴ و ۲۱۴ واحد به کاهش شاخص‌های بازار دامن زدند. در طرف مقابل نفت سپاهان، خدمات انفورماتیک و بیمه تجارت ۳۰۴، ۱۶۶ و ۱۲۸ واحد شاخص‌های بازار را تقویت کردند. گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و توانستند با معامله 7/3 میلیارد سهم و اوراق مالی به ارزش بیش از ۳۰۵ میلیارد تومان تعداد ۱۲۰ هزار و ۹۶۲ داد و ستد را تجربه کند.

در گروه خودرو نیز بیش از یک میلیارد سهم به ارزش ۲۹۶ میلیارد تومان داد و ستد شد این گروه بعد از بانکی‌ها بیشتر ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. مواد دارویی، شیمیایی‌ها و فلزات اساسی دیگر گروه‌های بودند که نسبت به گروه‌های بازار از ارزش معاملات بیشتری برخوردار بودند. در بورس تهران تعداد ۲۴۱ سهم با رشد قیمت و ۲۴۰ سهم با افت روبه‌رو بودند. در فرابورس تهران نیز تعداد نمادهای مثبت ۱۲۱ و تعداد نمادهای منفی به ۱۳۰ رسید.

ارزش معاملات بورس تهران رقم سه هزار و ۵۰ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات این بازار عدد 5/8 میلیارد سهم و اوراق مالی را به ثبت رساند. همچنین تعداد معاملات این بازار تا رقم ۶۳۸ هزار و ۲۴ نوبت رسید.

آیفکس نیز با 48/11 واحد کاهش تا رقم چهار هزار و ۲۳۶ کاهش یافت و ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان رسید حجم معاملات این بازار نیز عدد 3/2 میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

زیر یک. درآمد ۱۰ هزار میلیاردی دولت از حذف یارانه پردرآمدها

بامداد جنوب: یک اقتصاددان با اشاره به شیوه دولت برای حذف تدریجی یارانه‌ سه دهک بالای درآمدی جامعه، این روش را بهترین شیوه ممکن برای حذف یارانه پردرآمدها ارزیابی و اعلام کرد که از محل حذف یارانه خانوارهای پردرآمد، طی یک سال ۱۰ هزار میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد.

وحید شقاقی‌شهری، حذف تدریجی یارانه خانوارهای پردرآمد را بهترین روش قطع یارانه دهک‌های پردرآمد ارزیابی کرد و گفت: با این روش می‌توان جلوی خطاها و انحرافات احتمالی را هم گرفت. در همین راستا بهترین معیار برای تشخیص وضعیت اقتصادی خانوارها بررسی گردش مالی افراد خانوار است.

وی با اشاره به الزام چهارساله دولت به حذف یارانه نقدی بر اساس قانون بودجه کشوری، ادامه داد: پس از دوره اول حذف یارانه‌ها در سال ۱۳۹۴، اولین اقدام دولت برای اجرائی کردن تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مبنی بر حذف یارانه در شهریورماه امسال صورت گرفت. البته در این مدت نیز نمایندگان مجلس نقدهای فراوانی به تعلل دولت در حذف یارانه‌ها داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران با تاکید بر این‌که خانوارهای پردرآمد هیچ نیازی به دریافت یارانه ندارند، گفت: در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۴۵ هزار تومان مبلغ قابل توجهی در سبد خانوار بود اما با توجه به این‌که بیش از ۱۰ سال از پرداخت یارانه می‌گذرد و این مبلغ هم افزایش پیدا نکرده و از سوی دیگر دو - سه موج تورمی را هم تجربه کرده‌ایم حالا مبلغ ۴۵ هزار تومان مبلغ بسیار کمی شده و قدرت خرید آن بسیار کم است. به همین خاطر خانواده‌های پردرآمد و حتی خانواده‌های با درآمد متوسط نیز به آن نیازی ندارند؛ بنابراین تعلل دولت در حذف یارانه هم بی‌مورد است.

شقاقی‌‌شهری با اشاره به این‌که روش تدریجی قطع یارانه‌ها عملا جلوی انحراف‌ها و خطاها در فرایند حذف یارانه‌ها را می‌گیرد، تصریح کرد: هنگامی که دولتبه‌تدریج یارانه دهک‌های درآمدی را حذف می‌کند، به مرور می‌تواند بانک اطلاعاتی خود را هم تکمیل کند، به اعتراض‌ها رسیدگی کند و سپس یارانه دهک‌های پایین‌تر را هم قطع کند. بر این اساس روش تدریجی نسبت به قطع یکباره یارانه‌ها بهتر است و به دولت اجازه راستی‌آزمایی، کاهش و حذف خطاها را می‌دهد.

این مقام مسوول با تاکید بر روش تدریجی قطع یارانه‌ها و ایجاد سامانه ثبت و رسیدگی به اعتراض‌ها، ادامه داد: بی‌شک ما شاهد خطای بسیار اندکی در حذف یارانه‌ها خواهیم بود؛ بنابراین قاعدتا شاهد تجمعات اعتراضی هم نخواهیم بود، چون برای افرادی که به حذف یارانه خود اعتراض دارند، امکان ثبت اعتراض فراهم شده و دولت با بررسی گردش مالی آنها، به حقانیت داشتن یا نداشتن اعتراضشان پی می‌برد. علاوه بر این سه دهک پردرآمد به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیازی ندارند و اساسا اعتراضی هم نخواهند داشت.

این اقتصاددان با اشاره به این‌که گردش مالی حساب افراد بهترین روش برای تشخیص وضعیت مالی افراد است، گفت: دولت می‌تواند به سرعت گردش مالی افراد در طول یک سال اخیر را از طریق بانک مرکزی و سیستم بانکی بررسی کند و بر اساس آن به‌راحتی قابل تشخیص است که فرد به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیاز دارد یا خیر؛ من فکر می‌کنم صدک‌های بالای درآمدی گردش مالی محسوسی دارند، بنابراین برای فردی که گردش حساب ملموسی داشته است، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خنده‌دار و بی‌معنی است. اما حق اعتراض دارند و دولت هم به‌راحتی می‌تواند موجه بودن استدلال آنها را تشخیص دهد.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی دولت اظهار کرد: دولت مجبور است هزینه‌های خود را ساماندهی کند که یکی از این هزینه‌ها حذف یارانه‌های نقدی است. از محل حذف یارانه خانوارهای پردرآمد، در طول یک سال کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد که دولت نیز با این مبلغ می‌تواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند و البته چاره‌ای هم جز این هم ندارد. دولت بخشی از کسری بودجه را از طریق صندوق توسعه ملی و اوراق مالی پوشش داده و بخش بسیار کوچکی از آن نیز می‌تواند از محل حذف یارانه‌های افراد پردرآمد جبران شود.

ستون2/ رشد طلا و ثبات ارز در دومین روز هفته

بامداد جنوب: بازار طلا و سکه که در آغاز این هفته با کاهش قابل توجه قیمت روبه‌رو بود، روز گذشته با مقداری افزایش قیمت همراه شد، این در حالی است که بازار ارز ثبات قیمت را حفظ کرد.

بر همین اساس، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در بازار روز گذشته (یکشنبه) چهار میلیون و ۲۵ هزار تومان است که ۱۵ هزار تومان نسبت به نخستین ‌روز هفته افزایش قیمت دارد اما سکه طرح قدیم بدون تغییر قیمت، چهار میلیون تومان است.

همچنین نیم‌سکه تغییر قیمتی نداشته و همان دو میلیون و ۵۰ هزار تومان روز قبل داد و ستد شد با این حال، ربع سکه ۳۰ هزار تومان گران شده و یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان فروخته شد. سکه یک گرمی هم ۸۵۰ هزار تومان معامله شد که ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم حدود دو هزار تومان گران شده و ۴۱۰ هزار تومان در طلافروشی‌ها معامله شد. این در حالی است که در بازارهای جهانی، هر اونس طلا تغییر قیمتی نداشته و هزار و ۴۹۷ دلار است.

در بازار ارز نیز ثبات تقریب حاکم است، به‌گونه‌ای که بانک‌ها روز گذشته (هفتم مهرماه) هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۳۵۴ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۴۱ تومان خریدند که اندکی افزایش قیمت را داشته است.

همچنین قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۹ تومان بود و ارز مسافرتی هم حدود ۱۳ هزار تومان از سوی بانک‌ها در اختیار متقاضیان قرار گرفت. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است.

این صرافی‌ها روز گذشته هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریدند و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان فروختند.

گزارش2/ علت کاهش تولید خودرو در مرداد اعلام شد

بامداد جنوب: مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که علت کاهش تولید خودرو در مردادماه امسال تعطیلات تابستانی خودروسازان بوده است، اعلام کرد که تولید دو شرکت بزرگ خودرویی (ایران‌خودرو وسایپا) در مجموع در شهریورماه ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و تحویل شهریورماه نیز ۶۱ درصد با افزایش روبه‌رو بوده است.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا مفیدی عمده تغییرات عددی در خصوص آمار تولید خودرو را مربوط به تعطیلات تابستانی در شرکت‌های خودروساز دانست و افزود: اگرچه تعطیلات تابستانی این شرکت‌ها حدود مردادماه بوده است اما به‌صورت اتفاقی امسال در مردادماه و سال گذشته در شهریورماه آمار آن ثبت شده است. این طبیعی است که وقتی دو هفته دو شرکت خودروساز تعطیل باشد، آمار تولید تحت تاثیر قرار می گیرد و نباید یک بخش خاص از آمار را جدا کرد و از آن تحلیل داشت.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت با بیان این‌که البته به‌طور طبیعی در ماهی که تعطیلات داریم تولید هم کم می‌شود، گفت: اتفاقا امسال از فرصت تعطیلات برای تکمیل خودروهای ناقص استفاده کردیم و آن چیزی که برای مردم و مصرف‌کنندگان ملاک است، آمار تحویل است (اگر چه میزان تولید هم مهم است و برخی مواقع بازار متناسب با تولید از خود واکنش نشان می‌دهد) اما آمار تحویل ما نیز در مجموع خیلی عقب نیست.

مفیدی با اعلام این‌که دو شرکت خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) در مجموع در مردادماه امسال حدود ۳۹ درصد نسبت به مردادماه پارسال، کاهش تولید داشته‌اند ولی کاهش تحویل آنها حدود چهار درصد بوده است، تصریح کرد: البته نمی‌توان به‌عنوان یک مشکل اساسی از این موضوع نام برد، چراکه این اعداد در شهریورماه جبران شده و تا حد زیادی افزایش یافته است (هم تولید و هم تحویل) و از این بابت جای نگرانی خاصی نیست.

وی در خصوص آمار شهریورماه تحویل و تولید دو شرکت خودروساز بزرگ نیز افزود: تولید دو شرکت در شهریورماه در مجموع ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و تحویل شهریورماه نیز ۶۱ درصد با افزایش روبه‌رو بوده است. در شهریورماه امسال دو شرکت خودروساز در مجموع ۶۰ هزار و ۳۱۸ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این رقم در شهریورماه پارسال ۵۰ هزار و ۵۷۶ دستگاه بوده است. همچنین دو شرکت بزرگ خودروساز در شهریورماه امسال ۸۶ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده‌اند که این رقم در مدت مدت مشابه پارسال ۵۳ هزار و ۶۲۸ دستگاه بوده است.

این مقام مسوول با یادآوری این‌که همیشه در شش‌ماهه دوم سال، وضعیت تولید در صنعت خودرو از نظر آماری رشد داشته است، افزود: این موضوع در خیلی از صنایع هم اتفاق می‌افتد، چون در شش‌ماهه اول تعطیلات تابستانی و فروردین را داریم اما در شش‌ماهه دوم شاهد این اتفاق‌ها نیستیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت با تاکید بر این‌که رسانه‌ها در قبال افکار عمومی مسوول هستند، گفت: رسانه‌ها نباید با تحلیل‌های زاویه‌دار و ناقص در شرایطی که باید به تولید و فضای امن اقتصادی کمک کنیم، با جدا کردن بخشی از اطلاعات و ارائه تحلیل‌های ناقص باعث تشدید در بازار بشوند.

مفیدی با اعلام این‌که مشکلات ناشی از تحریم و نقدینگی را با همت و توان صنعت خودرو پشت سرمی‌گذاریم، بیان کرد: با استعانت از توان ساخت داخل، کسری‌های خود را جبران می‌کنیم و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم به سمت برنامه از پیش تعیین‌شده حرکت کنیم.

وی با اشاره به این‌که در سال جاری حرکتی اساسی در مسیر تعمیق ساخت داخل آغاز شده است، تصریح کرد: تعامل با بازار و صنایع دیگر کشورها مهم است اما ما از همین فرصت تحریم برای رشد صنعت خودرو استفاده خواهیم کرد.

افزایش دو برابری سرعت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر

بامداد جنوب: وضعیت انبارش و باقی‌ ماندن کالاهای اساسی در بنادر کشور به حدی رسید کهاسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، هم درباره آن اظهارنظر و تاکیدکرد: «باید روند تخلیه کالاهایی که در انبار بنادر دپو شده‌اند، تسریع شود. اگر صاحبان کالا و واردکنندگان تمایلی به تخلیه کالای خود از بنادر ندارند باید با استفاده از روش‌ها و ساز و کارهای لازم، شرایطی فراهم شود تا زمان ماندگاری کالاها در انبار بنادر کاهش پیدا کند».

در همین راستا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: اگر واردکننده‌ای کارهای مربوط به ترخیص و خروج کالایش را انجام داده باشد اما همچنان بارش در انبارهای بنادر باقی بماند، مکانیزم‌های تنبیهی برای او در نظر گرفته می‌شود که بالارفتن تصاعدی هزینه‌های انبارداری یکی از آنهاست.

محمد راستاد از افزایش دو برابری سرعت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر در مقایسه با تخلیه و بارگیری این کالاها خبر داد و تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان متولی تامین کالاهای اساسی باید واردکنندگان را ملزم کند که کالاهای خود را فقط در یک بندر به نام بندر امام خمینی تخلیه نکنند تا هزینه‌ تمام‌شده آن نیز کاهش یابد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در همین زمینه، تصریح کرد: قبل از این‌که معاون اول رئیس‌جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های متولی به مساله انباشت کالا و مدت ماندگاری آن در بنادر توجه ویژه کنند، نسبت انبارش یا ورود کالاهای اساسی در بندرامام خمینی (به‌عنوان مهم‌ترین بندر برای واردات کالاهای اساسی) به خروج آنها 2 به یک بود. یعنی اگر دو واحد کالا در روز وارد بندرامام خمینی می‌شد، یک واحد از آن خارج می‌شد اما هم‌اکنون وضعیت به‌مراتب بهتر از گذشته شده است.

به‌گفته وی، با پیگیری دستگاه‌های متولی مذکور، آمارها نشان‌دهنده افزایش سرعت قابل توجه سرعت ترخیص کالاهای اساسی از بندرامام خمینی نسبت به تخلیه و بارگیری این کالاها در یک روز است، چراکه برای مثال در دو روز گذشته حدود ۷۰ هزار تن کالای اساسی در این بندر تخلیه و تقریبا همین میزان نیز ترخیص شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: