bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
محمد جلالی: یکی از مسائلی که به‌شدت در شهرهای ایران رواج پیداکرده است حضور متکد‌‌‌‌‌‌‌‌یان است؛ کسانی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر گوشه گوشه‌ شهر نشسته‌اند با قلقلک کردن احساسات مردم از آنان طلب کمک می‌کنند.

محمد جلالی:

یکی از مسائلی که به‌شدت در شهرهای ایران رواج پیداکرده است حضور متکد‌‌‌‌‌‌‌‌یان است؛ کسانی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر گوشه گوشه شهر نشسته‌اند با قلقلک کردن احساسات مردم از آنان طلب کمک می‌کنند.

چندی پیش فیلمی از پیرمرد‌‌‌‌‌‌‌‌ ویلچرنشین متکد‌‌‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر شیراز پخش شد. او درحالی‌که پول‌هایش را می‌شمارد متوجه فردی می‌شود که او را نکوهش می‌کند و پشت پرده زندگی او را بر ملأ می‌سازد‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این فیلم د‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ که فیلم‌بردار با سماجت از فرد‌‌‌‌‌‌‌‌ توضیح می‌خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌. بنا به گفته فیلم‌بردار این پیرمرد‌‌‌‌‌‌‌‌ صاحب چند‌‌‌‌‌‌‌‌ خانه است و فرد به‌ظاهر متکدی هم این اد‌‌‌‌‌‌‌‌عا را رد‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌کند و تنها می‌گوید: به تو چه!‌‌‌‌‌‌‌

بد‌‌‌‌‌‌‌‌ون ترد‌‌‌‌‌‌‌‌ید، سازمان‌‌های حمایتی و خیریه‌های متعد‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ با اهد‌‌‌‌‌‌‌‌اف مختلف د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کشور کار خد‌‌‌‌‌‌‌‌مات‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هی به افراد‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌بضاعت را انجام می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما مسئله‌ای که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این رابطه وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ بازی متکد‌‌‌‌‌‌‌‌یان با احساسات مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م است؛ یک بازی زشت و غیرقابل‌توجیه که درنهایت سبب می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م به هر شکل ممکن کمک‌‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را از آنان د‌‌‌‌‌‌‌‌ریغ نکنند! نمی‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ به این جمع‌‌بند‌‌‌‌‌‌‌‌ی رسید‌‌‌‌‌‌‌‌ که تمام کسانی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ست به تکد‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌گری می‌زنند‌‌‌‌‌‌‌‌ همه کاخ‌‌نشین هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما کمک‌‌های بد‌‌‌‌‌‌‌‌ون نظارت سبب می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ تا افراد‌‌‌‌‌‌‌‌ی همچون این پیرمرد‌‌‌‌‌‌‌‌ هم پید‌‌‌‌‌‌‌‌ا شوند‌‌‌‌‌‌‌‌ که از پول‌های اند‌‌‌‌‌‌‌‌ک مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م برای خود‌‌‌‌‌‌‌‌ کاخ بسازند‌‌‌‌‌‌‌‌!

به این تیترها دقت کنید: درآمد نه میلیون تومانی برخی گدایان در تهران، ایسنا (مهر 1397) گدایان ۵۰۰ میلیارد تومانی را بشناسید، اطلاعات (آبان 1397) ميانگين درآمد گدايان در تهران روزانه یک‌میلیون تومان است، ایرنا (مهر 1397) شهردار تهران: 70 درصد گدایان تهران خارجی هستند، تابناک (مرداد 1397)

با تمام این شرایطی که گفته شد اگر: زن باردار درحالی‌که کودکی در بغل دارد و دختربچه‌‌ای نیز گوشه چادرش را گرفته باشد، با بیان اینکه همسرش در زندان به سر می‌برد و کرایه‌خانه‌اش عقب‌افتاده است و ‌از ما به‌عنوان مسافر مترو تقاضای کمک کند، چه می‌کنیم؟

قطعاً حداقل پولی را از جیب خود بیرون آورده و به او می‌دهیم! اینجاست که احساسات بر عقل غلبه می‌کند و کاری در جهت ترویج حرفه گدایی انجام می‌دهیم. روز بعد و ماه‌های بعد باز هم همین خانم را در گوشه مترو خواهید دید. پس کمک احساسی جواب نمی‌دهد.

بنابراین باید بیش‌ازپیش به نهادهایی که کارشان همین است اعتماد کنیم و کاری کنیم تا همانند تبریز که شعار «شهر بدون گدا» را دارد «ایران بدون گدا» داشته باشیم و اگر قرار است نظارتی هم کنیم بر روی این نهادها باشد تا به انحراف کشیده نشوند.

در پایان این را باید دید که اگر کودکی دست نیاز به‌سوی شما دراز کرد این دست فردی است که پشت کودکان و زنان مخفی‌شده و در حال کسب درآمد از این راه است و هیچ‌وقت آن کودک تأمین مالی نخواهد شد و فقط و فقط به فکر این است که اگر بزرگ شد خود جای آن مرد پشت‌صحنه را بگیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: