bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸
بوی بد جوهای آب و کانال‌های اصلی بوشهر یک معضل است؛
الهام بهروزی: سیزده روز از پاییز می‌گذرد؛ اما اینجا همچنان تابستان جولان می‌دهد و گرما و شرجی بیداد می‌کند. در این واپسین روزهای گرم آنچه بیش از هر چیز رهگذران بوشهری را آزار می‌دهد، بوی لجن و متعفن جوی‌های آب است که گاه غیرقابل تحمل است و نفس را در سینه حبس می‌کند؛ موضوعی که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت؛ چراکه آسایش شهروندان را تحت شعاع خود قرار داده است.

الهام بهروزی:

سیزده روز از پاییز می‌گذرد؛ اما اینجا همچنان تابستان جولان می‌دهد و گرما و شرجی بیداد می‌کند. در این واپسین روزهای گرم آنچه بیش از هر چیز رهگذران بوشهری را آزار می‌دهد، بوی لجن و متعفن جوی‌های آب است که گاه غیرقابل تحمل است و نفس را در سینه حبس می‌کند؛ موضوعی که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت؛ چراکه آسایش شهروندان را تحت شعاع خود قرار داده است.

آب‌های راکد در جوی‌های آب در بیشتر محلات بوشهر در اثر حرارت هوا و نبود شیب مناسب شهر، تبدیل به گنداب شده و بوی بسیار بدی از آن ساطع می‌شود. البته این گنداب افزون بر بوی بد و متعفن، محلی برای زندگی جانوران موذی چون موش و مگس‌ شده که تهدیدی برای سلامت شهروندان به‎شمار می‎رود. در کنار این معضل، بوی بسیار بد مخزن‌های زباله که سر کوچه قرار گرفته‌اند، دست کمی از بوی گندابی ندارد که در جوی‌های آب وجود دارد.

هرچند به گفته رئیس سابق سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر، همزمان با آغاز تابستان بیشتر جوها و کانال‌های دفع پساب بنزین‌پاشی و آهک‎پاشی شده است؛ اما ظاهرا این اقدام نقش چندانی در رفع این معضل نداشته است و همچنان بوی بد لجن و آب‎های مانده در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های شهر آسایش شهروندان را سلب کرده است. شهری که مرکز استان است و انتظار می‎رود که در این زمینه دست‌کم با کمترین چالش روبه‌رو باشد!

بدیهی است بوی بد فاضلاب نشان‌دهنده نشت گاز سمی سولفید هیدروژن یا گاز فاضلاب در فضای شهری است. علاوه بر آن می‌تواند مکانی برای رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا باشد. شاید شایع‌ترین دلیلی که می‌توان برای این بوی بد پیدا کرد، گرمای هوا باشد، اما عوامل دیگری در این میان دخیل هستند که در این میان می‌توان به انباشت زباله‌ها، لایروبی نشدن مناسب و به‌موقع جوی‌ها و کانال‌ها و سکون آب که باعث ایجاد لجن و اتساع بوی نامطبوع از آن می‌شود، اشاره کرد. موضوعی که در مرکز استان امروز به یک معضل بدل شده است و صدای اعتراض بسیاری از شهروندان را درآورده است.

یک شهروند بوشهری در این خصوص به بامداد جنوب گفت: همه ساله از اول تابستان بوی بد جوی آب و زباله میهمان ناخوانده شهر است. هرچند پاکبانان و نیروهای شهرداری خیلی زحمت می‌کشند تا شهری تمیز داشته باشیم؛ اما این زحمت‌ها برای رفع بوی بدی که در اکثر کوچه‎های شهر وجود دارد، کافی نیست!!!

این خانم خانه‌دار در ادامه با بیان اینکه البته بخشی هم به کم‌کاری همشهری‌های در رعایت نکات بهداشتی برمی‌گردد، افزود: برای مثال شهرداری هر شب ساعت 9 زباله‌ها را می‌برد اما همسایه داریم که تازه ساعت 11 شب یادش می‌آید که زباله را در حیاط بگذارد. خب، طبیعتا آن زمان ماشین شهرداری رفته است، در نتیجه گربه‎های گرسنه پلاستیک زباله‌ها را پاره و آنها را در فضای کوچه یا درون جوی آب پخش می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود که تا روز بعد بوی بد زباله در کوچه بپیچد. البته مازاد بر این سهل‌انگاری، آب‌های راکد در جو و دیر به دیر شستن مخزن‌های بزرگ زباله واقعا وضعیت اسفناکی را به وجود آورده و بارها هم به این وضعیت معترض شدیم اما همچنان این معضل به قوت خود باقی است.

شهروند دیگری هم در خصوص مخزن‌های زباله و وضعیت جوهای آب محله سبزآباد به بامداد جنوب: متاسفانه حجم مخزن‌هایی که در محله گذاشته‌اند برای انبوه زباله‌هایی که همسایه‌ها تولید می‌کنند، جوابگو نیست؛ چون هم کوچک هستند و هم کم! اما در خصوص جدول‌ها و جوهای آب وضعیت بهتری داریم، به خاطر اینکه مدتی است هم شست‌وشو می‌شوند و هم پاکسازی و گندزادیی. بنابراین در این زمینه با مشکلات کمتری مواجه هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نظافت شهر یک متولی دارد که آن هم شهرداری است؛ اما در این میان مردم هم وظایفی دارند، افزود: اگر شهروندان آموزش‌های لازم را در جهت داشتن شهری زیبا ببینید و از حقوق و وظایف شهروندی آگاهی پیدا کنند، بدون‌شک نیمی از مشکلاتی که امروز در زمینه بوی بد فاضلاب و زباله‌ای که در بیشتر محلات شهر با آن روبه‌رو هستیم، حل خواهد شد؛ چون اگر شهروندان در این زمینه با پاکبانان خدوم همکاری بیشتری داشته باشند، از حجم این مشکل افزوده می‎شود. البته در این میان سازمان مدیریت پسماند هم باید اقدامات لازم و جدی‌تری را در زمینه پاکسازی جداول و کانال‌های آب و دفع پساب‌های شهری انجام بدهد، مدام جوهایی را که محلی برای تجمع و رشد باکتری‎ها و قارچ‌هاست، گندزدایی یا آهک‎پاشی کند. چون این وضعیت برای شهری مثل بوشهر که مرکز یک استان به شمار می‌رود، چندان خوشایند نیست و اغلب مسافرانی که به شهر ما سفر می‌کنند، عموما از بوی بد شهر گلایه دارند.

این شهروند در پایان به بوی بد فاضلابی که به برخی از نقاط دریا می‎ریزد، سخت معترض شد و گفت: در برخی از نقاط ساحلی شهر با بوی بسیار متعفنی مثل بوی لاشه یا مردار حیوان روبه‌رو می‌شویم که بسیار حال بهم زن است و تا جایی این بو بد است که ناخودآگاه انسان تصور می‎‌کند که در کنار انبوهی از مردارهای رها شده راه می‌رود. شهرداری و اداره حفاظت محیط زیست و شبکه بهداشت بجد این مساله را پیگیری کنند. واقعا من دو سه بار در چنین فضایی خواستم به همراه دوستانم قدم بزنم، حالم بسیار بد شده و نتواسته‌ام از تنها امکان تفریحی شهر که همان ساحل دریاست، استفاده کنم. این معضلات نیاز به چاره‌اندیشی دارد و نمی‌توان راحت آنها را نادیده انگاشت. امیدوارم متولیان شهر در این زمینه جدیت بیشتری از خود نشان بدهند.

شهروند دیگری که در محله هلالی زندگی می‌کند، در این باره به بامداد جنوب گفت: بوشهر با توجه به مرکز استان بودن کاستی‌های زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین موارد همین بوی بد فاضلاب و مخزن‌های زباله محلات است و ما همیشه با این معضل روبه‌رو هستیم و سر کوچه‌ها بوی بد زباله می‌دهد که آزار دهنده است و متاسفانه این مخزن‌ها هم که بر می‌دارند، مردم زباله‌های خودشان را در خیابان می‌ریزند که این هم علاوه بر بوی بد، ظاهر زشتی به منطقه می‌دهد و ما هیچ‌وقت تغییرات مثبت و چشمگیری برای رفع این معضلات شاهد نبوده‌ایم. در صورتی که برای این مشکلات که اکنون به معضل بدل شده، باید راه‌حلی پیدا کنند. البته برای حل این مشکل ضروری است که راه‌حل درست و منطقی پیدا شود؛ راه‌حلی که گذرا نباشد و طولانی‌مدت نتیجه دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه مورد دیگری که شهروندان را اذیت می‌کند، بوی بد فاضلاب خیابان‌ها به‌خصوص خیابان برج و میدان نیروی انتظامی است که حتی از چشم مسافران و گردشگرانی که به بوشهر می‌آیند تا زیبایی‌های بوشهر را ببینند هم مخفی نمی‌ماند و به‌جای نکات مثبت شهر این مساله در ذهن آنها باقی می‌ماند، تصریح کرد: این موضوع در حدی مهم است که وقتی با مردم سایر شهرها در مورد شهرمان صحبت می‌کنیم و از دریا و جاهای دیدنی اینجا سخن می‌گوییم بوی بد شهر را به ما یادآوری می‌کنند و واقعا در این حد بسیار ناپسند است؛ ولی حقیقتی بیش نیست که بعد از چندین سال رفع نشده و هنوزم هم وقتی از آن مسیرها تردد می‌کنیم، بوی بسیار شدید و بد فاضلاب خیابان‌ها را احساس می‌کنیم که غیر قابل تحمل است و با وجود اینکه این موارد به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد و ما منتظر از بین بردن این مشکلات هستیم؛ اما همچنان این معضل به قوت خود باقی است.

این شهروند هم در پایان با اشاره به ریختن فاضلاب شهری به دریا، تاکید کرد: مورد دیگری هم که باید به‌صورت جدی به آن توجه کنیم، آب دریاست که همیشه بسیار پاک بود و مردم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به آنجا می‌رفتند؛ اما الان منبعی برای خروج فاضلاب رستوران‌ها و فاضلاب شهری شده و حالا که به ساحل می‌رویم از دریا فقط زباله‌های آنجا را می‌بینیم و بوی نامطلوب فاضلاب را حس می‌کنیم که این مورد واقعا برای ما بومی‌ها زجرآور است چون در بقیه موارد کم‌کاری مسوولان نقش پررنگی دارد؛ اما در این مورد خود انسان‌ها هم باعث آلودگی و نابودی دریای بوشهر شده‌اند که با وجود اعتراض‌های فراوان مردمی در این چند سال متاسفانه هیچ اقدامی از سوی مسوولان شهری و افراد مربوطه برای رفع این بوها ندیده‌ایم و از شما به عنوان صدای مردم خواهشمندم این مسائل را پیگیری کنید که رفع شود.

در پایان این گزارش از شهرداری انتظار میرود با وجود انبوه مشکلات شهری و کمبود نیروی انسانی در زمینه ساماندهی زبالهها و رفع بوی بد فاضلاب با برنامه‌ریزی مدون و منظم اقدام کند و با شست‌وشوی هفتگی جوی‌های آب و لایروبی کانال‌های معابر اصلی و نظافت مخزن‌های زباله بوی خوش و پاکیزگی را در شهر فراگیر کند؛ چرا که سلامت شهروندان همواره در اولویت بوده است و متاسفانه جوهای جلبک‌زده و لجن بسته افزون بر بوی متعفنی که از آن ساطع می‌شود، مکانی برای رشد و تکثیر انواع میکروب‌ها، ویروس‌ها، حشرات و حیوانات موذی مانند موش، سوسک و پشه شده است. این در حالی است که متخصصان بهداشت و محیط معتقدند که میکروب‌های موجود در جوی آب‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم از طریق لباس، اعضای بدن و نیز کودکانی که در مجاورت این محل‌ها مشغول بازی هستند، وارد محیط زندگی افراد شوند یا به‌صورت غیرمستقیم از طریق حشرات و حیواناتی که در این محل رشد می‌کنند به خانه راه یابند و انواع بیماری‌های عفونی و گوارشی را در افراد ایجاد کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: