bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸
حسین احمدنیا: پس از گذشته حدود دو هفته از پیشنهاد طرح آتش‌بس جنبش انصارالله یمن به ائتلاف سعودی، اخبار و گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که سران عربستان به‌دنبال پذیرش این طرح و کاهش جنگ در یمن هستند. جنبش انصارالله یمن حدود دو هفته پیش پیشنهاد داد که حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها به عربستان متوقف خواهد شد، در صورتی که ائتلاف سعودی نیز حملات خود به این کشور را متوقف کند.

حسین احمدنیا

پس از گذشته حدود دو هفته از پیشنهاد طرح آتش‌بس جنبش انصارالله یمن به ائتلاف سعودی، اخبار و گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که سران عربستان به‌دنبال پذیرش این طرح و کاهش جنگ در یمن هستند. جنبش انصارالله یمن حدود دو هفته پیش پیشنهاد داد که حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها به عربستان متوقف خواهد شد، در صورتی که ائتلاف سعودی نیز حملات خود به این کشور را متوقف کند.

از سوی دیگر، پس از حمله سنگین نیروهای یمنی به دو میدان نفتی بقیق و خریص وابسته به تاسیسات نفتی آرامکو در واکنش به تداوم محاصره یمن و بمباران این کشور از سوی ائتلاف سعودی، تا حدی حملات نیروهای یمنی به عربستان کاهش داشته است.

دو هفته از پیشنهاد مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن برای برقراری آتش‌بس در یمن می‌گذرد، در این مدت سعودی‌ها واکنشی به این پیشنهاد ندادند تا اینکه از روز گذشته بنابر اخبار منتشرشده، سینگال‌هایی از طرف سعودی مبنی بر تمایل برای پایان جنگ در یمن دیده شده است. در همین راستا، منابع مطلع ویژه به شبکه خبری المیادین گفتند که ائتلاف سعودی روز شنبه به‌طور قابل ملاحظه‌ای حملات هوایی‌اش را در جبهه‌های مختلف نبرد در یمن متوقف کرد.

این منابع افزودند که پس از عملیات نیروهای یمنی علیه آرامکو و دستاوردهای عملیات «نصر من‌الله»، اجرای توافق آتش‌بس با سعودی آغاز شده است. به گفته این منابع قرار است طی روزهای آینده کمیته‌هایی از دو طرف نیز تشکیل شود. عربستان در حالی به‌دنبال عقب‌نشینی از جنگ یمن است که بعد از چهار سال حمله همه‌جانبه به یمن، جز ویران کردن این کشور نتیجهای عایدش نشده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از محافل دیپلماتیک اروپایی گزارش داد: محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی خواستار خروج از یمن است، از این‌رو ما باید راهی برای خروج آبرومندانه او فراهم کنیم. همچنین رویترز به نقل از یک منبع یمنی که نامش فاش نشده است، افزود: ریاض از طریق یک طرف ثالت، با مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن طی تماس تلفنی گفت‌وگو کرد.

پیش از این نیز خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع سعودی در سخنانی گفته بود که عربستان نگاه مثبتی به طرح آتش‌بس در یمن دارد و همواره برای برقراری آن تلاش کرده و همان‌طور که ولیعهد سعودی تاکید کرد امیدوار است به‌صورت عملی اجرا شود. حسین العزی، معاون وزیر خارجه یمن هم استقبال وزیر دفاع سعودی از طرح آتش‌بس را نشانه مثبتی ارزیابی کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، عربستان که از فروردین ۹۴ با حمایت امریکا، جنگی همه جانبه را علیه یمن تحمیل کرده است، اکنون در باتلاق این جنگ گرفتار شده و در تلاش است برای رهایی از آن است. نتیجه این جنگ، نابودی زیرساخت های یمن و کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی است.

در واکنش به حملات مستمر ائتلاف سعودی به یمن، نیروهای یمنی نیز حملاتی را علیه مواضع سعودی‌ها انجام دادند که بارزترین آن طی هفته‌های اخیر، حمله به تاسیسات نفتی آرامکو بود که تولید نفتی عربستان را به نصف رساند.

در جریان عملیات نصر من‌الله نیروهای یمنی در محور نجران در جنوب غربی عربستان نیز سه هزار نظامی ائتلاف سعودی اسیر شد. انصارالله تاکنون بارها برای پایان این جنگ طرح‌هایی را به سعودی‌ها پیشنهاد کرده که آخرین آن ابتکار عمل مهدی المشاط بود.

اکنون باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آتی، اخباری که منابع غیررسمی از تمایل عربستان برای آتش‌بس منتشر کرده‌اند، از رسانه‌های سعودی و مقامات رسمی این کشور نیز منتشر خواهد شد و گمانه برای پایان جنگ فرسایشی یمن به واقعیت تبدیل می‌شود یا این‌که سعودی‌ها بر ادامه جنگی بی‌فایده که جز قربانی شدن غیرنظامیان یمنی و نابودی زیرساختهای این کشور نتیجهای ندارد، اصرار می‌ورزند.


نام:
ایمیل:
* نظر: