bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸
عرفانه تاجیکی: تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران یا تحریم کشتیرانی کشور به‌منظور ضربه زدن به بخش بازرگانی خارجی در دو حوزه صادرات و واردات در یک کلمه اعلان جنگ یک طرفه از سوی امریکایی‌هاست که تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا اقتصاد ایران را فلج کنند. این در حالی است که با همه این تلاش‌ها موفق به اجرای اهداف خود نشدند و ایران توانست با تکیه بر توان داخلی در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی برسد، یکی از این موارد تولید بنزین مرغوب در ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور بود.

عرفانه تاجیکی:

تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران یا تحریم کشتیرانی کشور به‌منظور ضربه زدن به بخش بازرگانی خارجی در دو حوزه صادرات و واردات در یک کلمه اعلان جنگ یک طرفه از سوی امریکایی‌هاست که تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا اقتصاد ایران را فلج کنند. این در حالی است که با همه این تلاش‌ها موفق به اجرای اهداف خود نشدند و ایران توانست با تکیه بر توان داخلی در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی برسد، یکی از این موارد تولید بنزین مرغوب در ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور بود.

این روزها ستاره خلیج ‌فارس با کیفیت‌ترین بنزین ایران را نیز تولید می‌کند که بسیار مهم است، کشورمان اگر چه در مقطع قبلی تحریم‌ها در موارد متعددی از جمله کاتالیست‌ها و فرآورده‌های نفتی همچون بنزین دچار مشکل بود اما امروز در تولید بنزین به خودکفایی رسیده است. در محصولات کشاورزی و گندم نیز شرایط امروز و مقطع زمانی تحریم‌های قبلی متفاوت است. توجه به این متغیرهای درونی نشان می‌دهد میزان تاب‌آوری امروز اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها بیش از میزان تاب‌آوری دوره قبلی تحریم‌هاست. کشور ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز، اولین کشور دنیاست و گاز جز انرژی‌های پاک دنیا محسوب می‌شود چیزی که همه دنیا به این انرژی پاک نیازمند هستند. در همین حال همگی با بازار سرمایه و بورس انرژی از سال‌های قبل به‌عنوان یک بازار شفاف و سالم آشنا هستیم و در این بازار همه ذی‌نفعان و معامله‌گران می‌توانند رقابت منصفانه‌ای را داشته باشند. استراتژی بنیادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گام اول شناسایی مشتریان توانمند و معتبر از طریق مزایده‌های داخلی برای فرآورده‌های تولیدی بود که تا زمان تثبیت تولید به‌عنوان یک مولفه اصلی برای ورود به بورس انرژی گویا دنبال شده است، زیرا لازمه حضور در بورس عرضه پایدار محصولات است به همین دلیل است که پس از شناسایی این مشتریان به تدریج از حدود شش ماه قبل تمام فرآوردههای این پالایشگاه در بورس عرضه شده است. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گام اول بنزین با یورو۵ شرکت نفت ستاره خلیج فارس را در رینگ صادراتی بورس انرژی پذیرش و عرضه کرد که شاهد رقابت سالم و اثر گذار ذی‌نفعان این فرآورده بوده‌ایم و در مجموع بورس یک بستر امن برای هدایت صحیح خریداران واقعی به سمت پالایشگاه‌ها و فروش فراورده‌هاست و جالب اینکه اغلب مشتریان این بازار را خریداران خارجی تشکیل می‌دهند. برای فرآورده گاز مایع هم اکنون بیش از ۱۲ مشتری در بورس انرژی وجود دارد که بر سر خرید این محصول با یکدیگر همواره رقابت می‌کنند. برای برش سنگین (heavy end) و حلال‌ها نیز همین‌گونه است.

حتی در این مورد به‌تازگی مدیرعامل بورس انرژی ایران و تیم همراه وی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید کردند. با توجه به تفاهم و زبان مشترک بین مجموعه بورس انرژی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود دوره جدیدی از عرضه متنوع محصولات شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس انرژی رقم زده شود. دستاورد بازدید‌های انجام شده را می‌توان در مجموع در این جمله خلاصه کرد که شرکت نفت ستاره خلیج فارس بنا دارد تمام محصولات خود از جمله تمامی حلال‌های ۴۰۲ و ۴۰۴ و ۵۰۲ و فرآورده‌هایی که در اختیار این پالایشگاه برای فروش است را در بورس انرژی عرضه کند همین طور آن دسته از فرآورده‌هایی که فروش آنها در اختیار پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است به تدریج روانه این بازار و رینگ‌های داخلی و صادراتی آن می‌شود.

بورسی شدن ستاره خلیج ‌فارس نزدیک است

برای این کار هم اکنون فاز‌های سه‌گانه پالایشگاه راه‌اندازی شده و باید روی این سه فاز افزایش ظرفیت صورت بگیرد و وقتی تا پایان سال که ظرفیت به ۴۸۰ هزار بشکه و به عبارتی ۵۴۰ هزار بشکه رسید آن زمان موقعی است که باید نماد معاملاتی «ستاره» را برای سال آینده در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش کرد. الان در شرکت مدعی است روی سه فاز فعلی می‌خواهد حجم بهره‌برداری خوراک پالایشگاه از ۳۶۰ هزار بشکه را به ۵۴۰ هزار بشکه افزایش دهد. این موضوع برای خریداران سهام در زمان عرضه اولیه جذاب است در غیر این صورت اگر در شرایط فعلی بخواهیم ورود کنیم شاید حباب روی قیمت سهم ایجاد شود. یعنی به‌صورت خلاصه باید گفت که اگر تا پایان سال به ۵۴۰ هزار بشکه تولید این پالایشگاه برسد که به‌عنوان برنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز هدف‌گذاری شده شرکت آماده عرضه اولیه سهام به سهامداران خرد خواهد بود.


برچسب ها: بوشهر، خبر، نفت
نام:
ایمیل:
* نظر: