bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸
دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره استانی قصه‌گویی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: روز گذشته در جوار خلیج فارس شاهد برگزاری رویدادی از جنس قصه بودیم؛ قصه‌هایی که در دل خود گوشه‌های از زندگی را به زبانی نمادین جای داده‌اند و تصاویری را در ذهن خلق می‌کنند که حکایت از انسانیت و شادی درون دارند. قصه‌هایی که آدم‌های بدی دارند که در پایان یا متنبه می‌شوند و از کارهای بد دست برمی‌دارند یا از سوی آدم‌های خوب از زندگی رانده می‌شوند تا دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی باشد.

الهام بهروزی:

روز گذشته در جوار خلیج فارس شاهد برگزاری رویدادی از جنس قصه بودیم؛ قصه‎هایی که در دل خود گوشه‌های از زندگی را به زبانی نمادین جای داده‌اند و تصاویری را در ذهن خلق می‌کنند که حکایت از انسانیت و شادی درون دارند. قصه‌هایی که آدم‌های بدی دارند که در پایان یا متنبه می‌شوند و از کارهای بد دست برمی‌دارند یا از سوی آدم‌های خوب از زندگی رانده می‌شوند تا دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی باشد.

قصه‌ها به‌واسطه ساختار و محتوای جذابی که دارند، نقش پررنگ و موثری را در تربیت کودکان ایفا می‌کنند؛ چون به‌صورت غیرمستقیم و از طریق اعجاز کلام بسیاری از نکات اخلاقی را به آنها می‌آموزند. افزون بر این، قصه‌ها روحیه مسوولیت‌پذیری، اعتماد به‌نفس و تخیل را در کودکان تقویت می‌کنند. از این‌رو، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با پایه‌ریزی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درصدد برآمده تا مانع از فراموشی این گونه ادبی ارزنده شود. این رویداد که اکنون به شماره بیست و دوم رسیده در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود که روز گذشته جشنواره استانی قصه‌گویی بوشهر با حضور قصه‌گوهای هم‌استانی برگزار شد که در بخش کودک، آمنه صادقی با قصه «باد»، فاطمه کازرونی با قصه «بز زنگوله پا»، زهرا نظام‌دوست با قصه «کدو قلقله‌زن»، فاطمه بصیرت با قصه «سوگل»، زینب رزمجو با قصه «موش بازیگوش»، فاطیما لشکری با قصه «زیباترین هدیه»، مریم فتاح با قصه «دختر دهقان»، در بخش نوجوان، سوسن حیاتی با قصه «مراد غریبه»، سیده‌نگار بهرسی با قصه «جنگ خندق»، محبوبه نخعی با قصه «مرد و نامرد»، آرزو تنگستانی با قصه «اگه دروغه، بگو دروغه»، مکیه موسوی‌نژاد با قصه «پای لنگ»، رضوان فتاح با قصه «تاته توره»، زینب احمدی با قصه «هدیه شگفت‌انگیز»، در بخش دختران و پسران، امیرحسین ضرغامیان‌پور با قصه «خر برفت، خر برفت» و در بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هم زهرا رضایی‌‌طرهانی با قصه «جادوگر» و نرگس دشتیان با قصه «نذر» به رقابت پرداختند. زهرا جهان افروزیان، مهری دشت‌دار و محسن حلوایی هیات داوری بیست و دومین جشنواره استانی قصه‌گویی بوشهر را تشکیل می‌دادند.

ناظر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حاشیه برگزاری این رویداد به بامداد جنوب گفت: به جشنواره استانی قصه‌گویی بوشهر حدود 300 قصه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در نهایت 20 قصه برای رقابت در بخش پایانی برگزیده شدند که در سه بخش پدربزرگ و مادربزرگ‎ها، دختران و پسران و بخش زنان و مردان برگزار می‌شود و در نهایت برترین‌ها به بخش منطقه‌ای جشنواره راه می‎یابند که آبان‌ماه برگزار می‎شود. مرحله کشوری این رویداد هم همزمان با شب یلدا برگزار و قصه‌گوهای برتر کشوری در این مراسم معرفی می‌شود.

معصومه فاضلی‌مقدس در ادامه با بیان اینکه یک بخش از این جشنواره اختصاص دارد به قصه‌های 90 ثانیه‎ای که بسیار با استقبال مردم روبه‌رو شده است، افزود: این بخش دو سال است که برگزار می‌شود و موجب شده که جشنواره نمود پررنگ‌تری در میان مردم داشته باشد و قصه به میان مردم بیاید.

وی در پایان در خصوص کیفیت قصه‌هایی که در این رویداد فرهنگی روایت شد، توضیح داد: قصه‎های خوبی از سوی قصه‎گوها انتخاب شده بود که یک‎سری از آنها قصه‎هایی بودند که بچه‌ها با آنها آشنایی داشتند و یک‌سری هم قصه‌هایی بود که بچه‌ها برای اولین بار می‌شنیدند و قصه‎گوها با مهارتی که داشتند برای بچه‌ها تعریف کردند.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز در حاشیه این جشنواره به بامداد جنوب گفت: بیش از 3۰۰ اثر در جشنواره شرکت کرده‌اند که پس از داوری‌های انجام شده در مرحله نخست ۱۴ اثر در بخش زنان و مردان، پنج اثر در بخش نوجوانان و سه اثر در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به جشنواره استانی راه پیدا کرده‌اند که در این مرحله با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

سمیه رسولی در ادامه با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از قصه‌های شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره قصه‌های بومی محلی بوده‌اند که جا دارد از قصه‌گوهایی که با نگاهی ویژه ادبیات فولکلور را برگزیده‌اند، قدردانی شود، افزود: ادبیات فولکلور یا ادبیات عامه ما سرشار است از قصه‌های بی‌مثال و ارزشمندی که در سینه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نهفته و پنهان است، بی‌شک این جشنواره‌ها به کشف و ضبط این گنج‌های پنهان شده کمک می‌کند و نسل‌های بعد را از وجود آنها برخوردار خواهد کرد.

در این دوره برخی از قصه‌گوها از شیوه قصه‌گویی با ابزار استفاده کردند که رسولی در خصوص این شیوه قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی با ابزار شیوه‌ای از قصه‌گویی است که در آن قصه‌گو غیر از استفاده از لحن و کلام به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار خود در قصه‌گویی از یک یا چند وسیله دیگر نیز بهره می‌برد مانند عروسک، تصویر، موسیقی و... که اگر این کار به شیوه صحیح خود انجام گیرد به تاثیرگذاری و پذیرش بیشتر قصه از سوی مخاطب که همان کودک است، خواهد انجامید.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در ادامه با تاکید بر اینکه آنچه که از دیدن و شنیدن قصه‌ها این دوره برداشت شد استفاده از قصه‌ها به‌عنوان یک ابزار تربیتی خوب و قوی بود که از آن میشود برای از بین بردن شکاف بین نسلی استفاده کرد، تصریح کرد: در این رویداد به وضوح میشد دید که یک مادر بزرگ قصه‌گو چگونه نسل نوپایی را که در حال شنیدن قصه است، با کلام خود جذب قصه میکند و چگونه به‌طور غیر مستقیم آگاهی و تجربه را به دامن او می‌ریزد.

رسولی در ادامه در خصوص ویژگی‌های یک قصه خوب گفت: متناسب بودن قصه و تطبیق آن با گروه سنی مخاطب اصلی، وجود هدف والا در قصه، سیر منطقی اتفاقات قصه، انتقال حس عاطفه و لذت در کنار تحریک منطق و قوه تفکر کودک و... همه از فاکتورهای یک قصه خوب می‌تواند باشد.

وی در مورد نقش تربیتی قصه هم تاکید کرد: قصه خود یک شیوه تربیتی غیر مستقیم است. دقت کنید حتی در قرآن کریم نیز هنگامی که خداوند میخواهد با انسان‌ها سخن بگوید و آن‌ها را از سرگذشت گذشتگان با خبر کند زبان قصه را برمی‌گزیند، این نشان از اهمیت این شیوه در تربیت انسان‌ها دارد. حال ببینید یک کودک که ضمیری پاک‌تر و روشن‌تر از ما بزرگ‌ترها دارد چقدر می‌تواند از قصه تاثیر بگیرد.

دبیر بیست و دومین جشنواره استانی قصه‌گویی بوشهر در خصوص ویژگی‎های یک قصه‌گوی خوب هم گفت: قصه‌گویی یک هنر است که برای موفق بودن در آن ضمن استعداد و ذوق و علاقه فردی باید به تکنیک‌های آن هم مسلط بود. داشتن صدای رسا و روان، تسلط خوب بر کلمات به عنوان ابزار اصلی قصه‌گویی، برقراری ارتباط چشمی و زبانی موثر و مفید با مخاطب، پوشش ظاهری مناسب و هم‌راستا با قصه، انتخاب قصه خوب و ... همه می‌تواند از یک فرد یک قصه‌گوی خوب بسازد.

رسولی با بیان اینکه قدرت تاثیرگذاری قصه‌ها را بر کودکان و نوجوانان‌مان دست‌کم نگیریم، تصریح کرد: قصه می‌تواند در شناخت کلمات و گسترش دایره واژگان، روان صحبت کردن بچه‌ها، شناخت عواطف و احساسات، قدرت تخیل کودک، سامان دادن به افکار آنها و... موثر باشد. ما به‌وسیله قصه می‌توانیم حس نوع‌دوستی، عدالت‌طلبی، روحیه اجتماعی و قدرت انتخاب را در کودکان‌مان تقویت کنیم.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در پایان اسامی برگزیدگان بیست و دومین جشنواره استانی قصه‌گویی را به این شرح اعلام کرد: بخش زنان و مردان: سوسن حیاتی با قصه «مراد غریبه» از دیلم، زینب احمدی با قصه «هدیه شگفت‌انگیز» از اهرم، سیده‌نگار بهرسی با قصه «جنگ خندق» از خورموج، فاطمه بصیرت با قصه «سوگل» از گناوه، مریم فتاح با قصه «دختر دهقان» از دیلم، بخش دختران و پسران: امیرحسین ضرغامیان‌پور با قصه «خر برفت خر برفت»، مینا خسروی با قصه «کلوچه‌های خدا» از دیّر، سیده‌فاطمه میرجهادی با قصه «پادشاه و وزیر دانا» از دیلم، سیده‌مبینا علیپور با قصه حکایت «پیرزن و امام علی» از خورموج، بهاره جمال‌زاده با قصه «سگی که قار قار می‌کند» از وحدتیه (شایسته تقدیر)، بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها: زهرا رضایی‌طرهانی با قصه «جادوگر سبز» از بوشهر، نرگس دشتیان با قصه «نذر» از بوشهر، ژاله بحرینی‌مطلق با قصه «نجارک» از برازجان.

یادآوری می‌شود، بیست و دومین جشنواره استانی قصه‌گویی بوشهر با حضور معصومه فاضلی‌مقدس، ناظر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیستم مهرماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: