bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
تبعات بیکاری اصناف، متوجه مدیران اقتصادی استان
جواد شکریان: طی سال‌های اخیر رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای بزرگ و کوچک به‌خصوص مراکز استان‌ها و کلانشهرها، اظهارنظرهای مختلفی را به‌دنبال داشته و موافقان و مخالفان زیادی را متوجه خود ساخته است.

جواد شکریان: 

طی سال‌های اخیر رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای بزرگ و کوچک به‌خصوص مراکز استان‌ها و کلانشهرها، اظهارنظرهای مختلفی را به‌دنبال داشته و موافقان و مخالفان زیادی را متوجه خود ساخته است. عده‌ای از مردم و کارشناسان معتقدند که این فروشگاه‌ها با عرضه مستقیم کالا از کارخانه و میزان فروش بالا، دست واسطه‌ها و دلالان واسطه‌گری و دلالی را کوتاه کرده و قیمت‌های معقولی را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده‌اند. در مقابل، عده‌ای دیگر از مردم و کارشناسان نیز معتقدند که این فروشگاه‌ها سبب تعطیلی و ورشکستگی اصناف خُرد شده و بیکاری خیل عظیمی از شاغلان را به‌دنبال داشته‌اند.

در این زمینه، با نگاهی به کارکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میزان محبوبیت آنها در میان مصرف‌کنندگان، می‌توان مشاهده کرد که وجود این فروشگاه‌ها سبب شده هزینه‌های ماهانه خانوارها با کاهش محسوسی همراه می‌شود و از این حیث رضایت نسبی مصرف‌کنندگان تامین شده است؛ با این حال ذکر این نکته که دولتمردان در سال‌های اخیر، برای تامین اشتغال با چه دشواری‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و چه هزینه‌هایی برای بیکار شدن اصناف و تامین اشتغال این افراد متحمل شده‌اند، موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس اتحادیه خواربار لبنیات شهرستان بوشهر در همین راستا ضمن انتقاد از بی‌توجهی مدیران اقتصادی استان به بحران و رکود عمیق در بازار بوشهر، گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای با چراغ سبز سازمان صنعت معدن و تجارت و سکوت ادارات اقتصادی استانداری، کار و کسب بوشهر را به حاشیه می‌کشند.

عباس نامدارزاده با اشاره به این‌که متاسفانه بازار به حال خود رها شده است و هیچ‌یک از مدیران اقتصادی استان برای حل مشکلات اقتصادی بازار تلاش نمی‌کنند، افزود: نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی که پیش از این قول شرف داده بود که نگذارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان افزایش یابند نیز به‌جای برگزاری جلسات اقتصادی موثر و اتخاذ راهبرد برای خروج از رکود در حال روپایی زدن با توپ فوتبال و تیم‌داری است. معتقدم فاصله خدری از واقعیت‌های جامعه نشان از فاصله کل مجموعه تصمیم‌گیران استان از مردم دارد.

به‌گفته وی، نرخ بیکاری با رویه فعلی که بازار در معرض هجوم واحدهای صنفی زنجیره‌ای قرار دارد به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر در این زمینه خاطرنشان کرد: اکثر صاحبان واحدهای صنفی شهرستان بوشهر دانش‌آموختگان جویای کار بوده‌اند که به‌دلیل توانایی نداشتن دولت در ایجاد اشتغال فراگیر و پایدار به‌ناچار وارد بازار کار شده‌اند. در نتیجه هزینه‌ای که دولت می‌بایست از این بابت متحمل می‌شد با کارآفرینی واقعی بخش خصوصی فراهم شد. در این شرایط توقع می‌رود که دولت هر روز عرصه را برای بخش خصوصی تنگ‌تر نکند و چوب لای چرخ ارابه مفلوک کسب‌وکار نگذارد.

نامدارزاده با اشاره به این‌که مدیران اقتصادی استان بیش از حد در ارتباط با رونق کسب و کار و رونق بازار سکوت پیشه کرده‌اند، تصریح کرد: عملکرد آنها باعث شده که واحدهای صنفی ما بسان اراضی لم‌یزرع شوند. سکوت ممتد مدیران اقتصادی استان، آینده بازار را تاریک خواهد کرد. مدیران نباید با اتخاذ سیاست غیرهمسو با ایجاد کار و کسب، بازار را بر باد دهند. آنها نباید معضلاتی مثل بیکاری، ورشکستگی و افسرگی را به بازار تزریق کنند.

این مقام مسوول در اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بازاریان برای همراهی با نظام و دولت از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. ما تا پای جان همراه با ولایت و دولت هستیم اما قرار نیست همیشه ما بسوزیم تا نمایندگان دولت بتوانند در رفاه باشند. بازار بی‌شک در برابر بی‌تدبیری صحیح مدیران استان و به حاشیه کشیده شدن سرمایه کاسبان بوشهری محکم خواهد ایستاد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که برای ایجاد فضای همدلانه با مجموعه دولت در استان و نهادهای قانون‌گذار از هیچ کوششی دریغ نکرده‌ایم، افزود: علاوه بر جلسات متعدد اقتصادی حتی با مدیران سیاسی استان هم جلسه گذاشته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم که جلو ازدیاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بایستند اما تجربه نشان داده است که از این جلسات چیزی به بازار نمی‌رسد. تبعات این بی‌توجهی متوجه مدیران اقتصادی استان خواهد بود.

نامدارزاده در پایان با تاکید بر این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای قبل از افتتاح هر شعبه می‌بایست از طریق اتحادیه کشوری به اتاق اصناف شهرستان اطلاع دهد که قرار است شعبه تازه‌ای از فروشگاه زنجیره‌ای باز شود اما متاسفانه این رویه هم در استان بوشهر رخ نمی‌دهد که همین موضوع فعالیت آنها را غیرقانونی می‌کند، گفت: ما مخالف برنامه ششم توسعه نیستیم اما افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباید موجب از بین رفتن کار و کسب‌های کوچک و محلی شود. اگر هم دولت می‌خواهد به هر قیمتی این فروشگاه‌ها را زیاد کند باید برای کسبه شغل پایدار ایجاد کند. این اتفاق‌ها نیفتاده است و بازار زیر فشار بی‌سابقه‌ای است.


نام:
ایمیل:
* نظر: