bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
گفت‌وگو بامداد جنوب با مسوول دفتر انجمن نابینایان ایران، استان بوشهر؛
داود علیزاده: انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت روز جهانی عصای سفید و هفته نابینایان ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار کرده است که در این خصوص بامداد جنوب با مسوول دفتر این انجمن گفت‌وگویی داشته است.

داود علیزاده:

انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت روز جهانی عصای سفید و هفته نابینایان ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار کرده است که در این خصوص بامداد جنوب با مسوول دفتر این انجمن گفت‌وگویی داشته است.

مجتبی ناطوری‌زاده با اشاره به اولین برنامه در صبح روز دوشنبه 22 مهرماه و با همکاری اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: به مناسبت روز جهانی نابینایان با عنوان عصای سفید ویژه‌برنامه‌ای با حضور اعضا فراگیر مراکز شماره یک و دو کانون بوشهر با همت و همکاری اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر و انجمن نابینایان بوشهر برنامه‌هایی همچون اجرای قصه‌گویی برای کودکان، شاهنامه‌خوانی برای نوجوانان و همچنین برگزاری کارگاه سفال با مشارکت اعضای انجمن صورت گرفت. در پایان نیز به رسم یادبود کتاب‌هایی مخصوص کودکان کم‌بینا و نابینا به آن‌ها تقدیم شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه نمایش فیلم و جلسه نقد پرسش و پاسخ در بعدازظهر دوشنبه 22 مهرماه افزود: در انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر تاکنون چندین مرتبه برنامه‌های مشابهی را برگزار کرده‌ایم. به این صورت که فیلمی را کارشناس مدعو انتخاب می‌کند که به‌نوعی به توان یاب ها و دنیای آن‌ها مربوط باشد. بعد از نمایش فیلم نیز جلسه نقد و پرسش و پاسخ برگزار می‌شود. برای مثال دریکی از جلسات گذشته به فیلم «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی پرداخته شد که محور اصلی فیلم بر نابینایی بود.

ناطوری‌زاده به برگزاری جلسه نمایش و نقد فیلم سینمایی «تئوری همه‌چیز...»(The Theory of Everything) فیلمی در ژانر درام و زندگینامه‌ای به کارگردانی جیمز مارش اشاره کرد و گفت که این اثر به نوعی به زندگی و تلاش‌های استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته مربوط می‌شود. این فیلم اشاره‌ای به ابتلای استیون به بیماری عصبی حرکتی و موفقیتش در فیزیک می‌پردازد که با حضور کارشناس و منتقد سینما «مژده غضنفری» و همچنین مشاور و کار درمانگر «پروین یزدان‌پرست» و مشارکت توان‌یابان کم‌بینایان و نابینایان به نمایش و نقد در آمد و در پایان کارشناسان به سؤالات اعضای انجمن پاسخ دادند.

ناطوری‌زاده در ادامه به ‌ویژه‌برنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر اشاره کرد که در صبح روز سه‌شنبه 23 مهرماه با تقدیر از پنج‌تن از فعالان اجتماعی و فرهنگی انجمن نابینایان بوشهر برگزارشد. در این مراسم سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با تاکید بر توجه به مسائل و مشکلات نابینایان از پشت‌کار و فعالیت‌های مستمر انجمن نابینایان بوشهر تجلیل کرد.

در ادامه مسوول دفتر انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر درباره نشست صمیمانه اعضای انجمن نابینایان بوشهر با معاونت توان‌بخشی بهزیستی استان خانم اشجع و همچنین خانم ملک‌پور از کارشناسان این زمینه، توضیحاتی داد.

همچنین وی با اشاره به دعوت شدن چندتن از مسوولان و همچنین اصحاب رسانه برای حضور و پوشش خبری این نشست خبر داد و از بی‌توجهی و نادیده گرفته شدن گلایه‌مندی داشت و درعین‌حال از تمام کسانی تشکر کرد که در این ایام با انجمن همکاری داشته و توانیابان را همراهی کرده‌اند.

ناطوری‌زاده در ادامه از فعالیت‌های کتابخانه دیجیتال نابینایان و کم بینایان در طول ایام سال اشاره کرد و گفت: وجود مکان‌های فرهنگی این‌چنینی که برای کم‌بینایان و نابینایان تدارک دیده‌شده است، یک پایگاه فرهنگی چندجانبه به‌حساب می‌آید که توان‌یاب کم‌بینا و نابینا را از خلوت و انزوای خودش بیرون بیاورد و به دامنه اجتماع و مهارت آموزشی رهنمون کند و این مسئولیت‌های اجتماعی بر عهده همه‌کسانی است که می‌توانند در حد توان به این مکان‌ها توجه کنند تا بازویی باشیم در کنار سازمان بهزیستی برای خدمت‌رسانی به افرادی این‌چنینی با توانمندی‌های مختلف و ظرفیت‌های مختلف.

وی با تاکید بر نیازهای این مرکز یادآور شد که با توجه به اینکه ما کتابخانه دیجیتال هستیم یکی از ضروری‌ترین نیازهای ما راه‌اندازی وب‌سایت هست که نمایندگی انجمن بعد از یک سالی که از افتتاح این مکان صورت گرفته هنوز نتوانسته توجه مسئولان یا جذب کمک‌های مردمی یا مشارکت سازمان‌ها را برای راه‌اندازی یک وب‌سایت جلب کند. این وب‌سایت برای عضوگیری و اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات آنلاین برای عزیزان شهرستانی است که از راه دور از خدمات این مرکز بهره بگیرند. ضمن اینکه یک استودیو حرفه‌ای برای ضبط کتاب‌های گویا از ضروریات این انجمن است که با توجه به نشر فرهنگ کتابخوانی و نشر فرهنگی کتاب‌های گویا و صوتی کمک می‌کند. تولید کتاب گویا می‌تواند هم مورداستفاده افراد بینا قرار بگیرد و هم اینکه راهکاری باشد برای درآمدزایی و استفاده از ظرفیت دوستان کم‌بینا و نابینا که در زمینه گویندگی و اجرای صوتی ظرفیت و استعداد این امر را دارند.

ناطوری‌زاده در پاسخ به مشکلات و مسائلی کم‌بینایان و نابینایان در بوشهر با آن روبه‌رو هستند، گفت: مسائل و و مشکلات نابینایان و کم‌بینایان در سراسر ایران به هم شبیه است و در جایی بیشتر و در جایی کمتر، اما دو مشکل عمده در همه وجود دارد. یکی وضعیت وضعیت اشتغال این قشر است. یافتن شغلی که بتوان با آن چرخه زندگی را اداره کرد و از پس نیازهای مادی برآمد و دوم ساختار معماری شهری که به توان‌یاب‌ها به ویژه افرادی که با مساله نابینایی و کم بینایی مواجه هستند، توجه نشده است. در معابر با سد معبرهای مختلف روبه‌رو هستیم. چراغ‌های راهنمایی چهارراه‌ها که مکانیزم صوتی ندارند، همه دستگاه‌های عابربانک گویا نیستند و... همه این‌ها نشان می‌دهد که نابینایان و کم بینایان در طراحی و یا اجرای پروژه‌ها نادیده گرفته شده‌اند.

در همین زمینه نائب رئیس انجمن نابینایان ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا به برخی مشکلات عدیده این گروه از جامعه اشاره کرده است.

منصور شادکام با تاکید بر اینکه ما نابینایان فرزندان این کشور هستیم و باید مورد توجه قرار بگیریم، افزود: بعضی از اقدامات نیاز به اعتبارات ندارد بلکه نیاز به مدیریت دارد. مهندسان ناظر باید موارد مربوط به مناسب‌سازی را مورد توجه قرار دهند و سریع پایان کار به ساخت ساختمان‌ها و معابر ندهند.

وی با انتقاد از صدا و سیما گفت: صداوسیما به جای تبلیغ مداوم پفک نمکی و دوغ عالیس بهتر است تنها دو دقیقه به فرهنگ‌سازی مسائل مربوط به معلولان بپردازد.

شادکام با اشاره به اینکه ۱۲ نامه به رئیس سازمان بهزیستی ارسال کرده‌ام، گفت: رئیس سازمان بهزیستی برای اجرای مطالبات دستور داده اما متاسفانه این نامه‌ها بعد از سه ماه توسط معاونت‌ها پاسخ داده نشده است. نابینایی که برای درمان به تهران می‌آید نیاز به خوابگاه دارد. همچنین نابینایان به دلیل شرایط روحی حتما باید از فرصت‌های کافی برای مسافرت برخوردار باشند.

نائب‌رئیس انجمن نابینایان ایران همچنین با اشاره به نبود ماشین بریل در کتابخانه‌ انجمن گفت: متاسفانه هنوز نابینایانی داریم که از سواد خواندن و نوشتن محروم هستند. این در شأن جمهوری اسلامی نیست که نابینایان در این دوره امکان تحصیل نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان تصریح کرد: مسوولان مداوم کمبود بودجه را دلیل اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان می‌دانند. ما فرزندان این کشور هستیم و می‌دانیم که کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما آیا باید تنها نابینایان از بودجه محروم شوند؟ همچنین پلاک ویژه نابینایان هنوز حل و فصل نشده و بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دست به دست می‌شود.

با این حال حداقل در استان بوشهر مدیرکل بهزیستی استان از حمایت و توجه به نابینایان در این استان تاکید دارد. بنابر آمار منتشر شده بهزیستی از جمعیت ۲۱ هزار و ۶4۷ معلول زیرپوشش بهزیستی استان بوشهر ۱۱ درصد: معادل دو هزار و ۳۸۷ نابینا و کم‌بینا از خدمات اداره کل بهزیستی این استان بهره‌مند هستند.

علیرضا حاجیونی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به شعار امسال پوستر روز عصای سفید گفته است: در طراحی پوستر روز عصای سفید که کار یکی از نابینایان توانمند است با استفاده از استعاره خورشید ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه را به ما یادآوری می‌کند. با توجه به توانمندی و قابلیت جامعه معلول به‌ویژه نابینایان و کم‌بینایان امروز این قشر نیازی به ترحم افراد ندارند، بلکه تنها به احترام و توجه جامعه نسبت به حقوق آن‌ها نیاز دارند. باید پذیرفت افراد معلول قبل از اینکه معلول باشند انسان و دارای توانمندی‌هایی هستند که باید آن‌ها را باور کرد و به آن‌ها احترام گذاشت.

وی با تاکید بر همه تلاش‌های انجام شده در جهت کمک به معلولان تاکید کرد: اداره کل بهزیستی استان بوشهر با وجود محدودیت اعتباری نهایت تلاش خود را برای تأمین نیاز جامعه نابینایان و کم‌بینایان در بخش تامین وسایل توان پزشکی ازجمله عصای سفید، درشت‌نما، ساعت گویا و دستگاه تایپ بریل را دارد؛ اما حضور و استفاده از کمک خیران در این بخش ضروری است.

حاجیونی درباره برنامه پیشگیری از تنبلی چشم گفت: این طرح هرسال از یکم تا ۳۰ آبان ماه با هدف شناسایی کودکان مبتلا به تنبلی چشم، عیوب انکساری و سایر بیماری‌های مربوط به چشم برای کودکان سه تا شش سال اجرا می‌شود و با توجه به اهمیت طرح اقدام به برپایی پایگاه ثابت در این بخش کرده است. با توجه به اینکه سه تا شش سال سن طلایی برای شناخت تنبلی چشم و سایر عیوب انکساری است تلاش می‌شود با شناسایی به‌موقع از نابینایی کودکان پیشگیری شود.

وی در پاسخ به دغدغه اشتغال معلولان نیز تصریح کرد: اشتغال یکی از مشکلات جامعه معلولان است که باوجود احیای قانون جامع حمایت از معلولان و استفاده از قانون سه درصد اشتغال آنان در دستگاه‌های دولتی تلاش می‌شود با پرداخت تسهیلات لازم در کنار مهارت‌های حرفه‌ای بتوانیم آن‌ها را توانمند و زمینه استقلال آن‌ها را فراهم کنیم. همچنین در قالب اجرای طرح توانمندی مبتنی بر جامعه (سی‌بی‌آر) در روستاهای استان هشت هزار و 982 نفر در ۳۵۳ روستا شناسایی شدند و تلاش شده از این راه زمینه اشتغال کوچک خانگی از راه مشارکت اجتماعی و توانمندی آن‌ها فراهم شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: