bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
تنها 20 هزار بوشهری در طول سال به سینما می‎روند؛
الهام بهروزی: سینما در بوشهر حضوری نیم‌قرنی دارد که این بیانگر هنردوستی بوشهری‌هاست. در این استان در حال حاضر 10 سینمای فعال مجهز به دستگاه‌های دیجیتال فعالیت می‎کند؛ اما این هنر آن طور که باید نتوانسته جای خود را در میان مخاطبان بوشهری باز کند؛ هرچند آمار چیز دیگری می‌گوید و نشان از استقبال مردم بوشهر از سینما دارد. طبق این آمار، حدود ۲۰۰ هزار نفر بوشهری در طول سال به سینما می‌روند که با توجه به جمعیت یک میلیون و صد هزار نفری استان میزان استقبال رضایت‌بخش اعلام شده است.

الهام بهروزی:

سینما در بوشهر حضوری نیم‌قرنی دارد که این بیانگر هنردوستی بوشهری‌هاست. در این استان در حال حاضر 10 سینمای فعال مجهز به دستگاه‌های دیجیتال فعالیت می‎کند؛ اما این هنر آن طور که باید نتوانسته جای خود را در میان مخاطبان بوشهری باز کند؛ هرچند آمار چیز دیگری می‌گوید و نشان از استقبال مردم بوشهر از سینما دارد. طبق این آمار، حدود ۲۰۰ هزار نفر بوشهری در طول سال به سینما می‌روند که با توجه به جمعیت یک میلیون و صد هزار نفری استان میزان استقبال رضایت‌بخش اعلام شده است.

بدیهی است، سینما صنعت هنری است که اگر به‌صورت صحیح مدیریت شود و فیلم‎هایی مناسب با ذائقه مخاطب به روی پرده برود، بدون شک مردم به این هنر رغبت بیشتر نشان می‌دهند. البته یکی از دلایلی که باعث شده که این هنر نتوانسته هنوز در میان مخاطبان بوشهری جا باز کند، این است که پیش از این از نظر زیرساختی در این زمینه کمبودهای چشمگیری وجود داشت؛ اما در ادامه با احداث سینماهای جدید و مجهز بیش از ۳۰۵۸ صندلی به سینماهای استان افزوده شد؛ ولی مشکلی دیگری این بار رخ نشان داد و آن هم این بود که فیلم‎هایی که برای اکران در بوشهر انتخاب می‌شود، به شکل عادلانه میان سینماداران تقسیم نمی‎شود یا فیلم‌های انتخابی خیلی با تاخیر در بوشهر اکران می‎شوند که بدون شک نقش موثری را در بی‌رغبتی مردم به سینما ایفا می‎کند.

در این رابطه با توجه به بررسی میدانی که صورت گرفته، سینما نتوانسته جایی را در اوقات فراغت بوشهری پیدا کند. برای مثال یک شهروند بوشهری در خصوص اینکه در سال چند بار به سینما می‎رود، به بامداد جنوب گفت: خیلی به ندرت به سینما می‎روم و شاید در سال دو یا سه بار به سینما می‎روم و دلیل آن هم این است که فیلم‎هایی که برای اکران انتخاب می‎شود با سلیقه من نمی‎خواند. البته یک عامل دیگر هم موجب بی‌رغبتی من شد که متاسفانه سالن سینمایی که رفتم خیلی کثیف و قدیمی بود و تحمل فضا را برایم سنگین می‌کرد.

یک شهروند دیگر هم در این باره به بامداد جنوب گفت: اصلا علاقه‎ای ندارم که فیلم را در سینما تماشا کنم؛ چون عادت دارم که فیلم را از طریق لب تاپ و در آرامش ببینم، چند سال پیش برای اولین بار و آخرین بار که به سینما رفتم، متاسفانه مخاطبانی که برای تماشای فیلم آمده بودند آنقدر در حین پخش فیلم با هم حرف می‌زدند که نمی‌توانستم متوجه فیلم باشم و بعد از آن دیگر قید سینما رفتن را زدم!

البته ناگفته نماند که برخی از فیلم‎های پرفروش کشور که در بوشهر اکران شده‌اند، توانسته‌اند خیل عظیمی از مخاطبان را به سینما بکشاند و این استقبال بیانگر این نکته است که بوشهری‌ها نسبت به سینما بی‎میل نیستند؛ اما حاضر هم نیستند هر فیلمی را تماشا کنند. بنابراین می‌طلبد که متولیان امر و سینماداران در انتخاب فیلم‌ها به ذائقه و سلیقه مخاطب خود توجه داشته باشند که طبق بررسی‌های میدانی، اغلب مردم بوشهر از کارهای طنز باکیفیت استقبال می‎کنند و در مجموع به آثاری که دارای محتوای فاخر و از سناریوی قوی برخودار است، تمایل نشان می‎دهند.

در ادامه این گزارش به سراغ یکی از سینماداران بوشهری رفتیم که در دو سه سال اخیر تلاش کرده با توجه به ذائقه مخاطب و اجرائی کردن یک‎سری سیاست‌های حمایت‎گرانه سینما را در میان مخاطبان به‌خصوص کودکان و نوجوانان فراگیر کند.

سیدمحمد گلافان که حدود سه سال است مدیریت سینما شهیدآوینی بوشهر را در اختیار دارد، در خصوص استقبال بوشهری‎های از سینما در فصل تابستان به بامداد جنوب گفت: متاسفانه با توجه به اینکه فصل تابستان در این منطقه بسیار گرم و نفسگیر است و سینما می‎تواند به‌عنوان فرصتی برای پر کردن اوقات فراغت مردم به‎خصوص نوجوانان استفاده شود؛ اما استقبال آنها از سینما در تابستانی که گذشت، بسیار ضعیف بود.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا بوشهری‌ها کم از سینما استقبال می‎کنند، توضیح داد: دلایل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا استقبال از سینما تا این حد بی‌فروغ باشد. یکی از دلایل آن می‌تواند بی‌اعتمادی مردم به ساخته‌های سینمایی باشد، اینکه مردم با شور و شوق تمام به سینما می‌آیند و در نهایت با ناامیدی آن‌جا را ترک می‌کنند چون فیلم آن‌گونه که باید انتظاراتشان را به‌عنوان یک اثر عالی برآورده نکرده است. دلیل دیگری که می‌شود برای این موضوع بیان کرد، ژانر فیلم‌ها است، قصه عمده فیلم‌های ایرانی روایتگر تلخ‌کامی‌ها و شکست‌ها و فرودهای شخصیت‌های آن‌هاست که مخاطب سینما که اغلب قشر نوجوان و جوان جامعه را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند پذیرای این روایت‌ها باشند و ترجیح می‌دهند شادی را برای خود بخرند، در نتیجه در پی تفریحاتی بر می‌آیند که آن‌ها را از غم، ناامیدی و افسردگی حاکم بر جامعه امروز لحظه‌ای فارغ کند.

این فعال فرهنگی و سینمادار همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در انتخاب فیلم چقدر به ذائقه مخاطب توجه دارید و این موضوع چقدر در گیشه یک فیلم نقش دارد، تصریح کرد: به‌طور قطع تمام تلاشمان بر این است که ذائقه مخاطب اولویتمان باشد؛ ولی خب ذائقه مخاطبان ما که اولویت فیلمسازان نیستند، در نتیجه ممکن است که همه فیلم‌ها همان باشد که مخاطبان انتظار دارند و به همین دلیل تا حدی در انتخاب فیلم‌های مورد علاقه مخاطبانمان به مشکل برخورد می‌کنیم. این را هم خوب می‌دانیم که اگر فیلم‌هایی که مورد علاقه مخاطبانمان باشد، اکران شود، با استقبال خوبی روبه‌رو خواهیم شد.

گلافان در ادامه با اشاره به اینکه البته در دو فصل پاییز و زمستان استقبال از سینما رضایت‌بخش است، گفت: این استقبال به چند دلیل صورت می‌گیرد؛ اول اینکه آب و هوا مطلوب می‌شود و مردم زمان بیشتری را در بیرون خانه سپری می‌کنند، برخلاف تابستان که مردم برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا، محیط خانه را بیشتر ترجیح می دادند و دوم اینکه این فصل، فصل بازگشایی مدارس است و مردم از مسافرت‌های تابستانه خود بازگشته‌اند.

وی در ادامه در خصوص اینکه بوشهری‌های بیشتر به کار طنز علاقه دارند یا دیگر ژانرها، توضیح داد: ببینید فضای حاکم بر جامعه فضای شادی نیست، از این‌رو به‌دلیل سختی‌ها و تلخ‌کامی‌های زندگی و ناامیدی حاکم بر جامعه اکثر مخاطبان سینما به سمت و سوی فیلم‌های طنز و کمدی جذب می‌شوند تا لحظه‌ای به‌دور از هر تنشی آرامش و شادی را درک کنند.

گلافان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در سینما آثار برتر خارجی یا انیمیشن هم اکران می‎کنید، گفت: بله، عمدتا به نمایش آثار ژانر وحشت و انیمیشن‌های روز توجه می‌کنیم که متناسب با سلیقه مخاطب است.

این سینمادار در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه یکی از راهکارها برای استقبال مردم به سینما در سال جاری تعریف سانس اختصاصی برای خانواده‌ها بود، این طرح چقدر با استقبال روبه‌رو شد، بیان کرد: طرح اکران خصوصی در سینما در واقع این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید یک شب به یاد ماندنی را برای دوستان یا خانواده‌تان رقم بزنید، در واقع در این اکران انتخاب همه چیز اعم از فیلم، تعداد نفرات، مدت زمان اکران و... بر عهده مخاطب است و یک سانس کاملا خصوصی را در سینما سپری می‌کنند که البته این طرح برای استقبال همشهری‌ها نیاز به معرفی بیشتر دارد.

گلافان در خصوص مشکلات سینماداری گفت: هزینه گزاف تبلیغات و اطلاع‌رسانی و نگهداری سینما و مهم‌تر از همه دشواری‎هایی که در تهیه فیلم مورد نظر باید تحمل کرد، عمده مشکلاتی است که در این مدت در حوطه سینماداری با آن روبه‌رو بوده‎‌ام.

وی درباره اینکه چرا سینما هنوز نتوانسته جزء اولویت‌های جوانان باشد، گفت: بی‌تردید مخاطب جوان امروز ترجیح می‌دهد شادی را بخرد. از طرفی نسل جوان و نوجوان امروز به‌دنبال تفریحات هیجان‌انگیز و شورانگیز است و سینما را به چشم تفریحی کسالت‌بار می‌بیند؛ چراکه بیشتر فیلم‌هایی در آن اکران می شود که غم و اندوه را برای جوانان به ارمغان می‌آورد. البته ناکفته نماند که این حس نشأت گرفته از جو حاکم بر جامعه است.

گلافان در پایان یادآور شد: بیش از دو سال است که سالن سینما شهید آوینی بوشهر در اختیار موسسه فرهنگی هنری نارنجی است و از جمله اقداماتی که این موسسه در خصوص بهبود سالن سینما انجام داده است، می‌توان به بازسازی فضای داخلی سینما، نوسازی تجهیزات پخش (صدا، تصویر و...)، سرمایه‌گذاری در بخش تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای استقبال مردم از سینما اشاره کرد. در این مدت همچنین با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر جشنواره های متعددی در حوزه فیلم و سینما در سینما شهید آوینی برگزار شده که از میان آنها می‎توان برگزاری دو دوره جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره فیلم های کوتاه و... را برشمرد. اگر بشود با مشارکت و همکاری شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر برنامه‎های خاصی را برای بهبود استقبال از سینما اجرائی کرد، بدون شک مردم با سینما آشتی خواهند کرد در پایان از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تشکر می‎کنم که در این مدت همکاری همه‌جانبه‎ای از موسسه در این زمینه داشته است.

در پایان این گزارش یادآوری می‎شود، فیلمها باید در میان سینماهای استان به صورت عادلانه تقسیم شوند، فیلم‎های روز و پرمخاطب و باکیفیت برای اکران در سینماهای بوشهر انتخاب و به‎موقع پخش شوند. بهداشت و ظاهر سینماها جدی گرفته شود تا بتوان مردم را این هنر فاخر آشتی داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: