bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
جنجالی که زود فروکش کرد؛
علی پورتنگستانی: فضای مجازی باز هم در فوتبال ایران جنجال آفرید ولی با چاشنی متفاوت. این‌بارخبری از اعتراض یک بازیکن به داوری یا یک مربی به تیم دیگر نبود بلکه حمله ترکیه به بخشی از خاک کردنشین سوریه سوژه بازیکنان فوتبال شده بود که حاشیه‌های زیادی به‌دنبال داشت.

علی پورتنگستانی:

فضای مجازی باز هم در فوتبال ایران جنجال آفرید ولی با چاشنی متفاوت. این‌بارخبری از اعتراض یک بازیکن به داوری یا یک مربی به تیم دیگر نبود بلکه حمله ترکیه به بخشی از خاک کردنشین سوریه سوژه بازیکنان فوتبال شده بود که حاشیه‌های زیادی به‌دنبال داشت.

همانطور که می‌دانید در روزهای گذشته حمله ترکیه به بخشی از مناطق کردنشین سوریه در ایران و جهان سر و صدای زیادی به پا کرده بود و بسیاری از این حمله حمایت کردند و بسیاری هم به‌شدت آن را محکوم کردند، این جنگ اتفاقی جهانی است که در ظاهر هیچگونه ربطی هم به ورزش ندارد. با این حال اگر خبرها را چک کرده باشید، متوجه می‌شوید برخی از فوتبالیست‌های کشورمان به این مساله واکنش نشان داده‌اند که و این موضوع باعث به وجود آمدن برخی حواشی در فوتبال کشورمان شده است. مساله‌ای که نباید در ورزش ورود پیدا می‌کرد ولی متاسفانه بی‌تجربگی عده‌ای از بازیکنان باعث شد شاهد سیل عظیمی از انتقادها در فضای مجازی باشیم. برای اولین‌بار وریا غفوری بود که در پست اینستاگرامی به این مساله واکنش نشان داد که البته کاربران نظرات مثبتی به صحبت‌های او نداشتند. اما موضوع اصلی دقیقا از جایی شروع شد که مهدی ببری، بازیکنتراکتور نیز به ماجرای درگیری‌های این روزهای کشور ترکیه با کردها واکنش نشان داد و تصویری از پرچم ترکیه به همراه سربازان این کشور را به اشتراک گذاشت، حرکتی که به نظر صلح‌جویانه نمی‌رسید، این تصویر هم از سوی کابران مورد قبول قرار نگرفت و در فضای مجازی بسیاری از طرفداران آنها به این حرکت عجیب از سوی بازیکن ایرانی تیم تراکتورسازی واکنش منفی نشان دادند. واکنشی که بازیکن سیروان قربانی، بازیکن تیم فوتبال صنعت نفت آبادان به این مساله نشان داد بسیار سنگین‌تر آن چیزی بود که فکرش را می‌کردیم. به هر حال حرکتی که این دو بازیکن بی‌تجربه از خود به نمایش گذاشتند به هیچ عنوان مورد تائید هواداران فوتبال قرار نگرفت.

اما در این میان کمیته انضباطی هم بیکار ننشست و خیلی سریع به این مساله واکنش نشان داد. کمیته اخلاق بیانیه‌ای درباره اقدامات و انتشار تصاویر غیراخلاقی برخی از بازیکنان صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «درباره انتشار پست غیراخلاقی و غیرورزشی آقای مهدی ببری، بازیکن تیم فوتبال تراکتور و متقابل پست توهین‌آمیز آقای سیروان قربانی، بازیکن تیم فوتبال صنعت نفت آبادان، این کمیته ضمن صدور دستور موقت جهت جلوگیری از فعالیت‌های فوتبالی ایشان پرونده‌ای تشکیل داده و نامبردگان به همراه مدیران عامل باشگاه‌های مربوطه جهت ادای توضیحات احضار شده‌اند.

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از کلیه اهالی فوتبال اعم از بازیکنان، کادر فنی و مسوولان باشگاه خواست تا صرفا در حوزه تخصص و فنی خود اظهارنظر داشته باشند و اخلاق حرفه‌ای ورزشی را رعایت کنند. لازم به ذکر است عواقب این چنین اقدامات علاوه بر مسوولیت شخص بازیکن متوجه باشگاه و مدیران باشگاه است که به‌دلیل آگاهی سازی نامناسب باید در قبال رفتار بازیکنان پاسخگو باشند.»

حال هر دو بازیکن به‌خاطر یک کار بچگانه محروم شده‌اند، آن هم به‌خاطر هیچ. باید بپذیریم که در سال‌های اخیر فوتبالیست‌های کشورمان در فضای مجازی دست به حرکاتی زده‌اند که نه تنها به ضرر خودشان بوده، بلکه به ضرر تیمشان هم بوده است. بیایید از زاویه‌‌ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم. به هر حال در این روزها که تیم‌ها به‌شدت به‌دنبال نتیجه‌گیری در لیگ برتر هستند، بازیکنان باید تمام تمرکز خود را روی موفقیت باشگاه خود بگذارند. قبول است که آنها باید از فضای مجازی استفاده کنند و اخبار روز کشور و جهان مطلع شوند ولی یک فوتبالیست با توجه به جایگاهی که دارد می‌تواند از سیاست حرف بزند؟ آیا این درست است که فوتبالیستی که تا امروز حتی یک کلمه در مورد سیاست کشورش حرف نزده، حالا به‌جای توجه به فوتبالش به‌دنبال اتفاق‌هایی که در دیگر کشورها رخ می‌دهد باشد؟ حرف من این است که چرا فوتبالیست‌های کشورمان در فضای مجازی نمی‌توانند خود را کنترل کنند و گهگاهی دست به حرکاتی می‌زنند که باعث تعجب همگان می‌شوند. اتفاقی که این روزها در فوتبال کشورمان رخ داده است، نه بار اول است که رخ می‌دهد و نه بار آخر. متاسفانه مدیران باشگاه‌‌ها هم در این مساله کوتاهی کرده‌اند، چراکه آنها می‌توانند با توجه بیشتر به بازیکنان خود از این اتفاق‌ها جلوگیری کنند.

از نظر من یک فوتبالیست باید خود را در دنیای فوتبال نشان دهد نه در دنیای سیاست. به هر حال هرکس برای کاری ساخته شده است، پس مطمئنا نمی‌توان انتظار داشت که فوتبالیست کم‌تجربه بتواند درک درستی از سیاست‌های روز ایران و جهان داشته باشد. در اطراف کشورمان هر اتفاقی که می‌افتد، فکر و ذهن بازیکنان فوتبال تیم‌های کشورمان باید تیمشان باشد نه این‌که به‌خاطر اتفاقی که در کشور همسایه رخ داده است، به جان هم بی‌افتد. حرکتی که این دو بازیکن کم‌تجربه زده‌اند، می‌توانست تبعات بیشتری هم داشته باشد، آن هم زمانی که بازیکن تیم صنعت نفت آبادان در استوری خود اشاره‌ای هم به یکی از بازیکنان کرد تراکتورسازی تبریز می‌کند.

اتفاقی که این روزها در فوتبال کشورمان رخ داده است، می‌تواند از هر لحاظی خطرناک باشد. باید برای اولین‌بار از کمیته انضباطی تشکر کرد که خیلی زود وارد ماجرا شد و هر دو بازیکن را به‌خاطر مساله‌ای که به آنها ربطی ندارد، جریمه کرد. این‌که مدیران باشگاه هم به کمیته احضار شده‌اند یکی دیگر از حرکات مثبت این کمیته انظباطی بود، چراکه به هر حال این مدیران باشگاه هستند که بیشتر از همه باید حواسشان به بازیکنان تیمشان باشد. امید است که فوتبالیست‌های کشورمان به جای پرداختن مسائل سیاسی، به فوتبال خود بپردازند.

دایی: قوه قضائیه با کارچاق‌کن‌های صدا و سیما برخورد کند

بامداد جنوب: بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران با انتقاد شدید از صدا و سیما، نسبت به اظهارات مجری و کارشناس یک برنامه‌ تلویزیونی درباره آقای گلی‌اش واکنش نشان داد.

علی دایی درباره صبحت‌های که صبح روز سه‌شنبه ۲۳ مهر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی پیرامون ۱۰۹ گل ملی‌اش مطرح شده بود، اظهار کرد: برای صدا و سیما متاسفم که آدم‌هایی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند به این مجموعه راه می‌دهد و به آنها میکروفن می‌دهد تا صحبت کنند. به نظر من قوه قضائیه باید به این مساله ورود کند و مجری که گفته با پنج میلیون تومان سن شناسنامه‌ای دایی را کوچک می‌کنم را بازخواست کند تا ببنید چه کسانی با او در ارتباط هستند که این کارها را می‌کند. بهتر است این آقا، دوستانش را معرفی کند. ما مگر نمی‌گوییم با فساد مبارزه می‌کنیم، متاسفانه این هم فسادی است که در صدا و سیما به آن دامن می‌زنند. من تنها خواهشی که از آقای رئیسی دارم این است که به این موضوع ورود کند و مساله را پیگیری کند و آقایی که چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده و گفته «با پنج میلیون تومان سن شناسنامه‌ای را تغییر می‌دهد» را به قوه قضائیه ببرند و از او سوال کنند. یکبار باید در نظام سالم‌سازی شروع شود و چه بهتر که در تلویزیونی که این مسائل مطرح می‌شود کار سالم‌سازی انجام شود، مطمئنا مردم می‌فهمند قوه قضائیه با فساد مبارزه می‌کند اما متاسفانه خیلی راحت فساد را در تلویزیون هم رواج می‌دهند. ما می‌خواهیم مفسدان را پیدا کنیم اما وقتی مفسدان خودشان علنی صبحت می‌کنند. باید از همین‌جا شروع کنیم و به‌دنبال مسائل دیگر نرویم از همین صدا و سیما باید شروع شود و مطمئنا به سرنخ‌های خوبی می‌رسیم. این‌گونه کارها نشان‌دهنده عقده‌های درونی افراد است چون در این چند سال هر کاری کردند نتوانستند برای من مشکل ایجاد کنند و کاری علیه من بکنند که من محبوبیتم را بین مردم از دست بدهم. صدا و سیما از این نارحت است که علی دایی در بین مردم محبوب است.

وی در ادامه یادآور شد: قابل توجه آقایان. خدا را شکر علی دایی در بازی مقابل مالدیو خیلی کم گل زده است، فکر کنم در ۴ بازی ۸ گل زده‌ام، بهتر است آقایانی که سن کم می‌کنند به رونالدو هم پیشنهاد بین‌المللی بدهند که تیم ملی پرتغال با مالدیو بازی دوستانه کند تا تعداد گل‌های ملی‌اش را بیشتر کند. من برای صدا و سیما متاسفم که هر کسی را می‌آورد تا مرا بکوبد. عزت و ذلت دست خداست و همه رکوردها روزی شکسته می‌شود. ای کاش یک ایرانی یا یک مسلمان رکورد من را بشکند. مطمئنا جایگاه رونالدو خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. چون فوتبالی که آنها بازی کرده‌اند هیچ‌کدام از ما خواب آن را هم نخواهیم دید. باز هم می‌گویم به‌خاطر این مسائل تاسف می‌خورم. آیا شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما یکبار در این زمینه‌ها کار جدی انجام داده است؟ آنها فقط یک بیانیه دادند و هیچ‌گونه رسیدگی نشده و چون رسیدگی نکردند باز هم شاهد این‌گونه مسائل هستیم. اینها باید بدانند با این کارها من را بین مردم محبوب‌تر می‌کنند. واقعا نمی‌دانم ترس صدا و سیما از چیست. آنها هر روز یک نوع رفتار را انجام می‌دهند و هر روز هم مخاطبانشان را بیشتر از دست می‌دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر: