bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
بامداد جنوب: حجت‌الاسلام حسن روحانی در این مراسم پس از برشمردن مواردی که برخی از دانشجویان مطرح کرده بودند، گفت: باید دانشجویان مان را برای فردایی که بسیار متفاوت است آماده کنیم. در گذشته با اسب و شتر مسافرت می‌کردیم الان ماشین داریم. جای اسب تندرو را ماشین گرفته که خوراکش هم ینجه نیست، بنزین می‌خواهد. جای کارگرها را ربات‌ها می‌گیرد. من در ژاپن یک کارخانه مهم دیدم همه کارگرانش ربات بودند. مهندسان هم در یک اطاق با کامپیوترهایشان کار می‌کردند. تحولات بسیار سریع است و بار مسوولیت ما بسیار سنگین شده است.

بامداد جنوب: مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با یک ماه تاخیر روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در این مراسم پس از برشمردن مواردی که برخی از دانشجویان مطرح کرده بودند، گفت: باید دانشجویان مان را برای فردایی که بسیار متفاوت است آماده کنیم. در گذشته با اسب و شتر مسافرت می‌کردیم الان ماشین داریم. جای اسب تندرو را ماشین گرفته که خوراکش هم ینجه نیست، بنزین می‌خواهد. جای کارگرها را ربات‌ها می‌گیرد. من در ژاپن یک کارخانه مهم دیدم همه کارگرانش ربات بودند. مهندسان هم در یک اطاق با کامپیوترهایشان کار می‌کردند. تحولات بسیار سریع است و بار مسوولیت ما بسیار سنگین شده است.

به گفته روحانی، در برخی دانشگاه‌های اروپا مهارت استفاده از فضای مجازی را اولین اولویت گرفتن دانشجو می‌دادند. ز گهواره تا گور دانش بجوی شعری است که امروز بیش از دیروز به درد ما می‌خورد. این‌که 10 سال پیش چه یاد گرفتیم کافی نیست. آنها یک پلت فرم است که ما را پیش می‌برد. دانشگاه جایی است که برای ادامه و تنظیم فعالیت پژوهشی و دانشی باید فعال باشد. علم فروشی نکنید اما پژوهش‌ها را بفروشید. کاری کنید که با ارزش بالا و والا در جامعه خودمان و دنیا عرضه شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع خودکفایی دانشگاه‌ها، گفت: در آینده می‌شود دانشگاه به خودکفایی برسد. دانشگاه را باید به بخش خصوصی وصل کرد. بخش خصوصی آن کسی است که نیمه شب هم برای کسب درآمد بیرون می‌رود، منتظر صف و مشتری است اما کارمند ساعت کاری دارد و منتظر تمام شدن مشتری است. کار خصوصی و دولتی فرق دارد و ما باید دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم.

وی با بیان این‌که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌‌شویم، افزود: فضای دانشگاه هست که انتخابات را گرم می‌کند. عمدتا در زمان انقلاب هم دانشگاه و حوزه فضا را گرم می‌کردند. سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات‌ها روشن می‌کند. با همه نقص و اشکال بهترین کار صندوق است. برای اصلاح، شایسته‌سالاری و حاکم شدن افکار به‌حق مردم به صندوق نیاز داریم. ما راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم ولو این‌که بگویید اشکال و ایرادی هست. به‌رغم همه آنها تنها راه آینده کشور انتخابات است. هر کسی عاقل‌تر و فهیم‌تر است و برای کشور آماده فداکاری است مرد یا زن، برگزینیم. هر کسی که خودش را شایسته می‌داند خودش را کاندیدا کند، چه انتخاب شود و چه نشود، چه بگویند تو صالحی و چه بگویند صالح نیستی. اگر یک انتخابات باشکوه و پر رونق با حضور اکثریت مردم را شاهد باشیم قدرت سیاسی ما بالا می‌رود. دشمنان می فهمند مردم به کشور و نظام و آینده امید دارند. همه‌چیز ما با امید درست می‌شود.

رئیس‌‌جمهور در بخش دیگری از این سخنرانی، گفت: در کشور مسائلی داریم که خیلی حل و فصل‌اش طول نمی‌کشد. مشکل آب، محیط زیست، راه و امثال آنها با چند سال تلاش برطرف می‌شود اما یکسری مسائل داریم بلندمدت است و اساتید و دانشگاه‌ها در آن نقش بیشتری دارند و آن استراتژی پیشرفت کشور است. پیشرفت و آینده کشور در سایه تقابل با دنیاست یا تعامل؟ این مساله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است به جواب این سوال نرسیدیم. یک عده می‌گویند تعامل سازنده یک عده می‌گویند تقابل. یک عده می‌گویند دشمن ما خبیث است و اینجا دوئل است و باید آن را بشکنیم. عده‌ای هم می‌گویند اکثر مشکلات را با تعامل می‌شود حل کرد.

روحانی در ادامه سخنانش، یادآور شد: این موضوع با دعوا و ایجاد دو صف برای تقابل حل نمی‌شود. اگر رسانه ملی به‌طور مساوی برای همه قرار بگیرد کار بزرگی انجام می‌شود. دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید جواب سوال طرح شده به افکار عمومی را بدهند. الان همه دعواها سر این موضوع است. یکی می‌گوید برجام خیلی خوب بود، یکی می‌گوید خیلی بد بود. دعوا بر سر برجام نیست. عده‌ای می‌گویند عمر را با تعامل هدر می‌کنید، باید ایستادگی کنیم مقابل غرب و غرب خودش بعدها متوجه می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: عده‌ای به ما می‌گفتند با آژانس بین‌المللی اتمی وقت تلف می‌کنید، آژانس دست امریکاست. خیلی وقت گرفت، ما به نقطه‌ای رسیدیم که پی‌ام‌دی را با همین آژانس حل کردیم و اعلام کردند تمام شد. خیلی ناراحت شدند. عده‌ای هم خوشحال شدند و گفتند ما که از اول گفتیم. با 1+5 مذاکره می‌کنیم می‌گفتند چرا این کار را می‌کنید. برای خیلی‌ها گران تمام شد. حقوقدان و سیاستمدار می‌فهمد؛ یعنی چه شش قطعنامه به اتفاق آرا علیه ما صادر شد را پس گرفتند. بعد هم گفتند شما در فعالیت هسته‌ای حق دارید. تنها کشوری که در قطعنامه آمده حق دارد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کند، ایران بوده است.

وی ادامه داد: سران یکی از کشورها در سفر اخیر نیویورک گفت که ما حیرت کردیم همه شرکت‌های اقتصادی دنیا به ایران آمدند. بعد از برجام در سال ۹۱ رشد ما در دنیا اول شد. وقتی تورم را تک رقمی کردیم و رشدمان شد ۱۲.۵ درصد دنیا را به تعجب وا داشتیم. می‌گویند مدیریت ضعیف است؟ این هم مدیریت است. تورم ما سه سال تک رقمی بود. در بنزین و گندم خودکفا شدیم. از آن توافق با فشار اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا خارج شدند. برجام که بد بود. بیایید مقایسه کنید قبل و بعد برجام را. به ما می گفتند مگر عقلتان را از دست دادید که به دادگاه لاهه رفتید. ما رفتیم و سه نوبت هم پیروز شدیم. کسی فکر نمی‌کرد لاهه قبول کند در موضوع برجام صلاحیت رسیدگی دارد. پیروزی دیگر رای موقت اجرانکردن تحریم امریکا بود.

رئیس‌جمهور در ادامه به مسائل اقتصادی کشور وارد شد و یادآور شد: می‌گویند در اقتصاد روی پای خود بایستیم، درست است. اما می‌شود بدون تعامل با دنیا اقتصاد را پیش برد؟ رشد و توسعه بدون تعامل با دنیا با قفل بودن بانک‌ها و واردات و صادرات قفل می‌شود. همین الان هم که داریم اداره کنیم باید از برخی کشورهای همسایه و دوستانمان در دنیا تشکر کنیم که به تحریم امریکا بی‌توجه بودند. در همین شرایط داریم با اوراسیا مشارکت می‌کنیم.

به گفته وی، دانشگاه باید به مسائل استراتژیک وارد شود، حتی اگر در مسائل استراتژیک سال‌ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم باید برویم همه‌پرسی و از مردم بپرسیم،‌ راهش این است. ما که نمی‌توانیم با هم دعوا کنیم، چهل سال است داریم بحث می‌کنیم. باید راه را انتخاب کنیم؛ بنابراین از دانشگاه‌ها تقاضا می‌کنم ما را در بخش‌های علمی اقتصادی و استراتژیک کمک کنند.

روحانی با اشاره به موفقیت‌های پدافندهای هوایی کشور، گفت: هفت سال فرمانده پدافند هوایی بودم. این پیشرفت حاصل هماهنگی نخبگان و اساتید ماست. در شرایط اقتصادی سختی هستیم، همه باید یکدیگر را یاری کنیم. از مشکلات عبور خواهیم کرد. امسال ما به نسبت پارسال یک قدم بهتر است. تورم، رشد و بورس ما بهتر شده است. در کنار هم باشیم، دولت در خدمت شماست.


نام:
ایمیل:
* نظر: