bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸
بیکاری آزمایشگاه‌های همکار استاندارد استان و بی‌خیالی مسوولان؛
جواد شکریان: امروزه جذب سرمایه و سرمايه‌گذار یکی از مهم‌ترین عوامل دستیابی به رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي محسوب می‌شود، زیرا گسترش سرمايه‌گذاري سبب افزايش توليد، خلق ارزش‌افزوده، افزايش در درآمد، افزایش سطح رفاه، ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بيکاري و همچنین کاهش فقر مي‌شود. بنابراین مقوله سرمایه و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مفاهیمی است که دولت‌ها برای نیل به رشد و توسعه و همچنین ساختن اقتصادی پیشرفته و پویا بدان نیازمندند.

جواد شکریان:

امروزه جذب سرمایه و سرمايه‌گذار یکی از مهم‌ترین عوامل دستیابی به رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي محسوب می‌شود، زیرا گسترش سرمايه‌گذاري سبب افزايش توليد، خلق ارزش‌افزوده، افزايش در درآمد، افزایش سطح رفاه، ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بيکاري و همچنین کاهش فقر مي‌شود. بنابراین مقوله سرمایه و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مفاهیمی است که دولت‌ها برای نیل به رشد و توسعه و همچنین ساختن اقتصادی پیشرفته و پویا بدان نیازمندند. بر همین اساس، امروزه دولت‌ها از طريق وضع و اعمال قوانين و مقررات تشویقی، ايجاد بسترها و بهبود زيرساخت‌هاي لازم، دادن امتیازات و مشوق‌های مالیاتی، استفاده بهينه از منابع، امکانات، ظرفيت‌ها، توانمندي‌ها و... سعی در جلب رضایت و جذب سرمایه‌گذاران دارند تا از این طریق ضمن ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، سبب رونق تولید در داخل کشور شوند. این رونق تولید در نهایت با افزایش سرانه تولید و همچنین درآمد و رفاه ملی، موجب افزایش کیفیت زندگی و رشد و شکوفایی اقتصاد می‌شود، بنابراین ضروری است که دولت‌مردان برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار (داخلی و خارجی) از هیچ‌گونه تلاشی کوتاهی نکنند.

با این حال، نگاهی به وضعیت جذب سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری در کشور نشان می‌دهد که مدیران اقتصادی کشور و تبع آن مدیران ارشد اقتصادی بسیاری از استان‌ها نظیر بوشهر در امر جذب سرمایه ناموفق بوده‌اند، زیرا در سال‌های اخیر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کمتر از پیش‌بینی‌ها و در استان بوشهر نیز نزدیک به صفر بوده است.

در زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی نیز آمار و ارقام دقیقی از جذب سرمایه در استان بوشهر در دسترس نیست (لااقل دسترسی برای نگارنده دشوار بوده است) با این حال، همین میزان سرمایه‌ها و سرمایه‌گذارانی هم که به‌علت موقعیت جغرافیایی بوشهر نظیر همسایگی با دریای نیلگون خلیج فارس و وجود گمرکات متعدد به استان جذب شده است، طی سال‌های اخیر با دشواری‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند. در این زمینه، یکی بخش‌هایی که با جذب سرمایه‌های قابل توجه در سال‌های اخیر و احداث آزمایشگاه‌های متعدد در استان (با تلاش‌های اداره‌کل استاندارد بوشهر و با توجه به موقعیت استراتژیک این استان در همجواری با خلیج فارس و نزدیکی به گمرکات)، زمینه اشتغال بسیاری از جوانان هم‌استانی را در بخش کاملا خصوصی فراهم کرده، آزمایشگاه‌های همکار استاندارد هستند؛ آزمایشگاه‌هایی که طی سال‌های اخیر به‌علت برخی کم‌لطفی‌ها و بی‌توجهی‌های مسوولان استانی، بسیاری از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و در معرض ورشکستگی قرار دارند.

در همین راستا، مدیرکل استاندارد بوشهر با بیان این‌که طی سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌ها و کاهش رونق در گمرکات استان، وضعیت آزمایشگاه‌های همکار استاندارد در بوشهر مطلوب نیست و با حداقل ظرفیت به فعالیت ادامه می‌دهند، گفت: متاسفانه ادارات و اماکن دولتی بوشهر نیز با وجود پتانسیل‌های بسیار بالا در استان، کار خود را به آزمایشگاه‌های خارج از استان تحویل می‌دهند که همین امر سبب شده با وجود رکود شدید در گمرکات استان و کاهش واردات، عملا سرمایه‌های میلیاردی آزمایشگاه‌های همکار استاندارد استان بی‌استفاده باقی بماند.

محمدرحیم بهره‌مند با تاکید بر این‌که این آزمایشگاه‌ها بخش عظیمی از نیروهای متخصص خود را به‌دلیل رکود و ناتوانی در پرداخت حقوق تعدیل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران در آزمایشگاه‌های همکار استاندارد برای تربیت و پرورش نیروهای متخصص هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند، با این حال مجبور هستند این نیروها را اخراج کنند.

به‌گفته وی، وجود قوانین و بخشنامه‌های متعدد و حذف و تغییر برخی از استانداردها نیز یکی دیگر از موانع و مشکلاتی است که این آزمایشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود هزینه‌های چندصد میلیونی، با برداشته شدن یک استاندارد از روی یک کالای خاص مانند کفش، تمامی سرمایه‌های این افراد بی‌استفاده می‌ماند.

بهره‌مند در ادامه یادآور شد که بارها این مساله را با مدیران و تصمیم‌گیرندگان استان مطرح کرده‌ایم اما تاکنون هیچگونه کمکی در این راستا انجام نشده و همچنان ارگان‌های دولتی پتانسیل‌های داخلی استان را نادیده گرفته و کار خود را به خارج از استان سفارش می‌دهند. در خصوص بخش خصوصی الزام و فشاری نمی‌توان اعمال کرد اما در خصوص ارگان‌ها و نهادهای دولتی می‌توان کاری کرد که رونق نسبی به آزمایشگاه‌های داخل استان برگردد تا این سرمایه‌ها از استان خارج نشود.

مدیر مجتمع آزمایشگاهی معیارگستر سیراف بوشهر نیز در همین راستا، با بیان این‌که عامه مردم فکر می‌کنند هر کالایی که از مبادی گمرکی وارد می شود استاندارد است، در حالی که اینطور نیست، افزود: ما دو کتاب تعرفه صادرات-واردات داریم، هر سال زمانی که این کتاب‌ها می‌خواهد بیاید تن ما می‌لرزد که ببینیم کدام استانداردها برداشته شده است. هیچ امنیت شغلی در کار ما نیست، میلیاردها تومان برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و تهیه دستگاه‌ها هزینه می‌کنیم، فردا می‌گویند این استاندارد برداشته شده و هیچ‌کسی هم جوابگو نیست.

هادی غلامی با بیان این‌که جزء پیشروترین شرکت‌ها و آزمایشگاه‌هایی هستیم که در تمام زمینه‌ها گواهینامه ISO دریافت کرده‌ایم، افزود: می‌دانیم که در دوره رکود قرار داریم و میزان صادرات و واردات کاهش یافته است اما متاسفانه با توجه به حجم وارداتی که از استان بوشهر به کشور وارد می‌شود، میزان وسایل و کالاهایی که برای آزمایش به شرکت‌های همکار استاندارد وارد می‌شود، بسیار ناچیز است. در حال حاضر آزمایشگاه‌های استان بوشهر با حداقل توان و ظرفیت به فعالیت مشغول هستند، زیرا علاوه بر کاهش واردات، بسیاری از ارگان‌ها و نهادهای دولتی نیز آزمایش‌های خود را از طریق سایر استان‌ها انجام می‌دهند که از مدیریت ارشد استان خواهشمندیم این مساله را پیگیری و رسیدگی کنند تا این سرمایه‌های هنگفت از استان خارج نشود.


نام:
ایمیل:
* نظر: