bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸
نگاهی به خط حمله‌ خنثی کمالوند؛
علی پورتنگستانی: گل‌نزنی مهاجمان و تیرک دروازه‌ این روزها به مهم‌ترین چالش فراز کمالوند در پارس جنوبی تبدیل شده است. مساله‌ای که باعث شده این تیم در دو بازی گذشته خود در مقابل تراکتور و صنعت نفت نتواند به گل دست یابد. اما واقعا دلیل این مساله چیست؟

علی پورتنگستانی:

گل‌نزنی مهاجمان و تیرک دروازه‌ این روزها به مهم‌ترین چالش فراز کمالوند در پارس جنوبی تبدیل شده است. مساله‌ای که باعث شده این تیم در دو بازی گذشته خود در مقابل تراکتور و صنعت نفت نتواند به گل دست یابد. اما واقعا دلیل این مساله چیست؟

لیگ نوزدهم با تمام کم و کاستی‌هایی که دارد از نظر گلزنی تا اینجای کار آمار خوبی از خود به‌جای گذاشته است. میانگین 5/2 گل در هر بازی نشان می‌دهد که تیم‌ها بیشتر از فصل‌های گذشته به‌دنبال گلزنی هستند و از طرفی دیگر این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد که بسیاری از تیم‌ها امسال در خط دفاعی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. در حال حاضر تیم‌های پیکان و نساجی به ترتیب با 12 و 13 گل بیشترین آمار گل زده در لیگ امسال را داشته‌اند و تیم‌های گل‌گهر و شاهین شهرداری هم با 3 و 4 گل کمترین گل‌زده لیگ را در اختیار دارند. اما در این میان تیم پارس جنوبی‌جم هم با شش گل در رده‌های آخر جدول قرار دارد. تیمی که بر اساس مهر‌ه‌های سابق فراز کمالوند چیده شده ولی در چند بازی گذشته با مشکل عجیب گل نزدن روبه‌رو شده است. در ادامه این گزارش به چگونگی این اتفاق و عواملی که بر آن تاثیرگذار است می‌پردازیم تا ببینیم تیم پارس چرا نتوانسته در دو بازی گذشته خود به گل برسد.

اگر نگاهی به روند گلزنی تیم فرار کمالوند داشته باشیم، می‌بینیم که این تیم در دو هفته ابتدایی لیگ گلی به‌ثمر نرسانده است از هفته سوم تا پنجم موفق به زدن شش گل شده ولی حالا در هفته ششم و هفتم باز هم در امر گلزنی ناموفق بوده است. این در حالی است که این تیم پنج گل از شش گل خود را در خانه به‌ثمر رسانده و در مقابل فقط یک گل در خانه حریفان زده است. در ابتدا می‌توان به چگونگی به‌ثمر رسیدن این گل‌ها توجه کرد. همانطور که دیده‌اید، پارسی‌ها بیشتر گل‌های خود را روی ضربات ایستگاهی و کرنرها به‌ثمر رسانده‌‌اند این به‌خوبی نشان می‌دهد فراز کمالوند با توجه به مهره‌هایی که دارد روی این ضربات برنامه‌ ویژ‌ه‌ای باز کرده است. ولی آنچه که در این دو بازی دیدیم، مشخص کرد دو تیم تراکتور و صنعت نفت برای این نقطه‌های قوت پارس برنامه‌‌ریزی کرده بودند و اجازه هنرنمایی به سرزن‌های این تیم جنوبی را ندادند. اگرچه در بعضی از صحنه‌ها روی غفلت بازیکنان حریف، پارس می‌توانست به گل برسد. حال باید پذیرفت که در بازی‌های آینده سانتر از جناحین و ضربات ایستگاهی راهی سخت برای گلزنی مهاجمان پارس جنوبی خواهد بود و بهتر است که فراز کمالوند تا دیر نشده روش جدیدی برای روشن کردن موتور گلزنی تیمش پیدا کند.

مساله‌ بعدی که در بازی‌های اخیر حسابی پارسی‌ها را کلافه کرده است، تیرک دروازه حریفان است. طبق آمار، تیم پارس جنوبی جم در هفت مسابقه گذشته خود در لیگ هشت بار تیر دروازه حریفان را به لرزه در آورده است. پنالتی‌ای که دیروز محمد ابراهیمی، مهاجم باتجربه پارس جنوبی به تیر دروازه صنعت نفت آبادان کوبید و آن را هدر داد هشتمین تیر دروازه‌ای بود که زردهای جنوبی فوتبال در لیگ برتر زدند! نکته قابل توجه هر هفت بازی پارس جنوبی در شروع لیگ برتر نوزدهم این بوده که حداقل یکبار مهاجمان پارس توپ را به تیر دروازه کوبیده‌اند و جالب‌تر این‌که تعداد تیر دروازه‌های پارس از تعداد بازی‌های این تیم بیشتر بوده است. پارسی‌ها در بازی با تراکتور در تبریز دو بار تیر دروازه حریف را به لرزه در آوردند و در بازی‌های دیگر خود نیز یکبار فرصت گلزنی‌شان را به تیر زدند تا یک رکورد عجیب را در فوتبال ایران به ثبت برسانند. نکته دیگر این‌که پارس جنوبی از هفت مسابقه گذشته خود در لیگ برتر 7 امتیاز کسب کرده و بی‌تردید اگر این موقعیت‌های گلزنی به جای تیر به تور دروازه برخورد می‌کرد این تیم وضعیت بسیار بهتری در جدول رده‌بندی داشت.

کمالوند پس از بازی روز یکشنبه در این رابطه، تاکید کرد: متاسفانه در هفته‌های اخیر ما خیلی بدشانس بودیم. توپ‌های ما به تیرک دروازه برخورد می‌کند یا پنالتی‌مان گل نمی‌شود. این موضوع باعث شده تیم هم عصبی شود. این‌که توپ به تیرک دروازه می‌خورد ممکن است با یک سانتیمتر جابه‌جایی وارد دروازه شود اما این اتفاق برای ما نمی‌افتد. ما در دیدار تراکتور دو تیرک زدیم. در بازی ذوب آهن هم تیرک زدیم و در بازی پرسپولیس، سایپا، نساجی و گل‌گهر هم یک توپ به تیر دروازه زدیم. همین‌ها یعنی بدشانسی و نمی‌دانم شاید تیرک دروازه با ما قهر کرده است.

شاید بیشترین تاثیر را در گل‌نزنی پارس جنوبی در بازی‌های اخیر داشته، مهاجمان بی‌دقت این تیم است. محمد ابراهیمی یکی از گزینه‌های هجومی فراز کمالوند برای پارس جنوبی بود، بازیکنی که در سال‌های اخیر زیر نظر کمالوند بازی‌های زیادی انجام داده ولی او تا اینجای کار نتوانسته عملکرد خوبی در پارس جنوبی داشته باشد. ابراهیمی در بازی روز گذشته علاوه بر این‌که یک پنالتی از دست داد نتوانست عملکرد خوبی در جریان بازی نیز داشته باشد و همین مساله کافی بود تا کمالوند او را از میدان مسابقه خارج و بازیکن دیگری را وارد میدان کند. یکی دیگر از بازیکنانی که امسال نتوانسته در پارس جنوبی موفق باشد، احسان تاییدی است که البته این روزها دیگر به‌دلیل بازی‌های ضعیف در لیست 18 نفره پارس جنوبی جای ندارد. البته در اینجا باید خرده‌ای به فراز کمالوند گرفت چراکه در تیم او بازیکنان دیگری هم هستند که شاید از تائیدی هم عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند ولی همچنان در لیست 18 نفره حضور دارند. بهتر بود سرمربی تیم به‌جای این‌که این مهاجم جوان را یکباره نابود کند، با تمرینات بیشتر او را آماده می‌کرد. به هر حال در حال حاضر در خط حمله پارس جنوبی بازیکنی دیده نمی‌شود که یک گلزن تمام عیار باشد. همانطور که گفته بود، بیشتر گل‌های تیم هم روی سانتر حاصل از ضربات ایستگاهی و کرنر زده شده و گل‌زن‌ها هم بیشتر هافبک‌ها و مدافعان این تیم بوده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: