bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸
کریم جعفری: رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در سفری یک روزه راهی بندر سوچی در ساحل دریای سیاه شد تا در آنجا با همتای روس خود دیدار کند. این دیدار تنها ساعاتی پس از پایان آتش‌بس 120 ساعته توافق شده میان آنکارا و واشنگتن صورت گرفت و به باور بسیاری، نقش بسیار مهمی در آینده روند تحولات در این منطقه خواهد داشت. پس از پایان این دیدار که به گفته برخی رسانه‌ها، چندان گرم و صمیمی نبوده و پوتین از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه که باعث شده تا شرایط پیچیده و بغرنج شود،


کریم جعفری:

رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در سفری یک روزه راهی بندر سوچی در ساحل دریای سیاه شد تا در آنجا با همتای روس خود دیدار کند. این دیدار تنها ساعاتی پس از پایان آتش‌بس 120 ساعته توافق شده میان آنکارا و واشنگتن صورت گرفت و به باور بسیاری، نقش بسیار مهمی در آینده روند تحولات در این منطقه خواهد داشت. پس از پایان این دیدار که به گفته برخی رسانه‌ها، چندان گرم و صمیمی نبوده و پوتین از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه که باعث شده تا شرایط پیچیده و بغرنج شود، به شدت انتقاد کرده، دو طرف نشست خبری برگزار کردند که در آن رئیس‌جمهور ترکیه به ادامه دروغ‌گویی‌های تاریخی خودش در مورد سوریه ادامه دارد.

رجب‌طیب اردوغان در این نشست خبری چند دروغ عمده داد: 1) گفت که ما از چند سال پیش دنبال راه‌کارهای ریشه‌ای برای حل بحران سوریه بوده‌ایم؛ در این مورد او و دولتش فقط دنبال تقویت تروریسم و فشار بر دولت مرکزی سوریه بوده‌اند. 2) گفت که هیچ چشم طمعی به خاک سوریه ندارد؛ در حالی که دو منطقه الباب و عفرین را چند سال است اشغال کرده و آن را به بزرگ‌ترین مرکز پرورش تروریسم تبدیل کرده است. 3) مدعی شد که: به دنبال تقویت شرایط کنونی در ادلب و حمایت از زیرساخت‌ها در این منطقه برای تقویت امنیت هستیم؛ چه کسی است که نداند مهمترین حامی و اصلی‌ترین همکار القاعده دولت اردوغان است. در این مورد هم به شدت دروغ می‌گوید!!

این اندازه از دروغگویی در کالبد رئیس‌جمهور یک کشور، آن هم در مواردی که مربوط به یک قرن یا سه دهه پیش نیست، واقعا عجیب است. با این حال، اردوغان پیش از ترک استانبول به سمت سوچی سخنانی هم در مورد ایران گفته بود. او اینجا باز هم یک دروغ دیگر را تحویل جهانیان داد و گفت: کسانی که به تروریست‌ها کمک تسلیحاتی می‌کنند بدنبال تجزیه سوریه هستند، اما ما از تمامیت ارضی سوریه دفاع می‌کنیم! من نمی‌دانم مخاطب واقعی رئیس‌جمهور ترکیه در این همه دروغگویی و وقاحت واقعا چه کسی است، او مخاطب و مردم جهان را چه فرض کرده که اینگونه دریدگی می‌کند؟ چه کسی نمی‌داند بزرگ‌ترین ارتش تروریستی جهان را امروز اردوغان فرماندهی و رهبری می‌کند؟!

با این حال، او در مورد ایران گفته بود: «ایران 15-20 سال درگیر پرونده هسته‌ای ایران بوده و در این ایام همه دنیا موضع اردوغان را می‌دانند اما متاسفانه در روزهای اخیر صداهایی از ایران می‌شنویم که متفاوت است. برخی اظهارات درباره عملیات مرا ناراحت کرد. البته این صداها خارج از دولت است و ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. ایران نیز جزو روند آستانه است و چنین موضع گیری علیه یکی از اعضای آستانه درست نیست. کشورهای ضامن روند آستانه اکنون چگونه قادرند آن را ادامه دهند؟ لازم بود مقامات ایران بخصوص آقای روحانی از این گونه اظهارات ممانعت کنند. اظهارات آزاردهنده آنان (برخی از مقامات ایران درباره عملیات چشمه صلح) را به شدت محکوم می‌کنم.»

این اظهارنظر هم ناشی از توقعات و هم انتظارات بی‌جای اردوغان است. نه تنها ایران، بلکه همه کشورهای جهان حمله نظامی و تجاوز به خاک سوریه را محکوم کرده‌اند. اینکه اردوغان می‌گوید از مسائل هسته‌ای ایران دفاع کرده، از حب علی نبوده، بلکه به دلیل مطامع هسته‌ای خودش است. یکی دو سال دیگر حوصله کنید، سر و صدای برنامه‌های هسته‌ای ترکیه هم در خواهد آمد. در سال‌های پیش نیز هندی‌ها به شدت در مورد برنامه هسته‌ای از ایران حمایت می‌کردند، چون خودشان برنامه هسته‌ای داشتند و نمی‌خواستند کنوانسیون‌ها و پادمان‌ها را امضا کنند و از ایران نیز می‌خواستند وارد این مساله نشود. این در مورد ترکیه هم کاملا صادق است.


نام:
ایمیل:
* نظر: