bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
نیمه پر لیوان را هم ببینید!
داود علیزاده- الهام بهروزی: وقتی صحبت از مدیریت شهری می‌شود، بدون شک موضوعات و مفاهیم بی‌شماری در ذهن جاخوش می‌کند که با موشکافی هر یک از آنها، دلایل متقنی در زمینه توسعه‌یافتگی یا توسعه‌نیافتگی شهرها به‌دست می‌آید. بدیهی است مدیران شهری در مدیریت شهر خواه ناخواه با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند، به‎خصوص در شهرهایی با زیرساخته‌های قدیمی و منابع درآمدی محدود!

داود علیزاده- الهام بهروزی

وقتی صحبت از مدیریت شهری می‌شود، بدون شک موضوعات و مفاهیم بی‌شماری در ذهن جاخوش می‌کند که با موشکافی هر یک از آنها، دلایل متقنی در زمینه توسعه‌یافتگی یا توسعه‌نیافتگی شهرها به‌دست می‌آید. بدیهی است مدیران شهری در مدیریت شهر خواه ناخواه با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند، به‎خصوص در شهرهایی با زیرساخته‌های قدیمی و منابع درآمدی محدود!

امروز در مدیریت شهری، مسائل محیط زیستی یکی از ضروری‌ترین مواردی است که باید رعایت شود؛ چراکه حدود 70 درصد گازهای گلخانه‌ای در شهرها در اثر سوخت انرژی در خانه‌ها و حمل و نقل شهری تولید می‌شود که این میزان آلودگی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست جهان وارد می‌کند؛ اما مهم‌ترین مساله‌ای که در مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در زمینه توسعه اقتصادی و شهری است که صرفا مدیران بادانش و باتجربه از عهده این مهم برمی‌آیند.

بنابراین مدیرانی در مدیریت شهری موفق ظاهر می‎شوند که با تکیه بر روش استراتژیک‌محور و با شناخت ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدت خود را دنبال می‌کنند و با ایجاد و توسعه‌ زیرساخت‌های شهری شامل فضای سبز، امکانات رفاهی و تفریحی، رنگ‌آمیزی دیواره‌ها، جدول‎‌کشی، نورپردازی، ایجاد روگذرها یا زیرگذرها، سنگفرش یا آسفالت کوچه‌ها یا خیابان‌ها و... رشد هوشمند شهر را دنبال می‌کنند.

بوشهر یکی از شهرهای جنوبی است که از نظر فرهنگی و تاریخی و همچنین اقتصادی از جایگاه ارزنده‎ای در کشور برخوردار است که با مدیریت صحیح می‌توان این شهر را توسعه داد. این در حالی است که با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته بوشهر همچنان در زمینه شهری با کمبودها و کاستی‌هایی روبه‌روست که با مشارکت دو بخش دولتی و خصوصی می‎توان چشم‌انداز روشنی برای آینده آن تعریف کرد.

در این رابطه گفت‌وگویی را با سیدنورالدین امیری، شهردار بندر بوشهر به گفت‌وگو نشستیم. سیدنورالدین امیری دانش‌آموخته رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در مقطع دکتری و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه خلیج فارس است که در تلاش است پروژه‌های فرهنگی و عمرانی با هدف تامین رفاه، آسایش و امنیت شهروندان و با کمترین هزینه اجرائی شوند. او در دوره مدیریت خود در شهرداری با مشارکت دادن مردم در برخی از طرح‎های شهرداری تلاش کرده از ایده‌های بکر و نو در طراحی مبلمان شهری و زیباسازی شهر استفاده کند. در این گفت‌وگوی مفصل امیری به سوالاتی پیرامون مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی و عمرانی در سال 98 پاسخ گفت. شما را به خواندن این گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.

آقای امیری گفت‌وگو را با این سوال شروع می‎کنیم؛ مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری در سال جاری کدام است و پیشرفت کار چگونه بوده است؟

در آغاز باید اشاره کنم که پروژه‌هایهای شهرداری به دو حوزه فرهنگی و عمرانی تقسیم میشود؛ چراکه به عقیده من، فرهنگ اساس کار را تشکیل می‌‌دهد و اگر فرهنگ شهروندی را اصلاح کنیم با شهروندان مسوولیت‌پذیرتری روبه‌رو می‌شویم؛ اما در خصوص پروژه‌های عمرانی با توجه به اینکه کیفیت اجرای پروژه، بازه زمانی و بهره‌‌برداری به‌موقع آن در اولویت ماست، پروژه‌ها را به دو گروه سه‌‌ماهه و شش‌ماهه به بالا (یعنی از تصمیم‌گیری تا طراحی و اجرا) تقسیم کردیم که پروژه‌های سه‌ماهه شامل ساماندهی مسائل روزمره شهرداری نظیر حقوق پرسنل، نظارت بر درآمد و کنترل هزینه، رفع بار ترافیکی میدان انتظام، سه‌راه پارک صدف، محلات جنوبی شامل ریشهر، سرتل، تنگک، رایانی (با کمترین هزینه)، آسفالت و سنگفرش کوچه‌ها، رنگ‌آمیزی دیوارها، جدول‌کشی و اصلاح کانال‌های دفع آب‌های سطحی، رفع نقص فنی روگذر آزادی، نورپردازی پارک‌ها و میادین و... می‌شود و طرح شش‌ماهه به بالا که مهم‌ترین پروژه‌های شهری را در برمی‌گیرد، امسال احداث روگذر مطهری را از خردادماه آغاز کردیم که بزرگ‌ترین طرح عمرانی شهرداری در سال جاری به شمار میرود و پیش‌بینی شده که در مدت‌زمان 18 ماه به بهره‌برداری برسد. راه‌اندازی این روگذر نقطه عطفی در تاریخ شهرداری بوشهر خواهد بود. در طراحی و مطالعات این پروژه تلاش شده افزون بر حفظ و ارتقا و چشم‌اندازهای بصری، معضلات ترافیک و حمل و نقل در این نقطه از شهر برطرف شود. راه‌اندازی چرخ و فلک، پارک لیان، ساخت فانوس دریایی، زیباسازی سه‌گوش جمهوری در خیابان صلح‌آباد، احداث جاده سرتل- تنگک (خروجی دوم محلات جنوبی که تاثیر زیادی بر زندگی محلات جنوبی خواهد گذاشت و مهم‌تر از آن در زمینه پدافند غیرعامل که امری ضروری و لازم است، بسیار موثر ظاهر خواهد شد)، نورپردازی و سنگفرش بافت تاریخی، احداث پارک‌حاشیه‌ای غدیر و ساخت المان شهدای خلیج فارس در ورودی شهر، آماده‌سازی آرامستان جدید بوشهر در تنگک (که غسالخانه آنجا ساخت شده و از این پس کفن و دفن در آنجا انجام می‌شود)، راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر و... از دیگر برنامه‌هایی است که در دست اجرا داریم. منتها من به انجام کار شتاب‌زده عقیده‌ای ندارم؛ چون بر این باور هستم بخش اعظم این پروژه‌ها از جیب مردم تامین میشود، پس بر خودم واجب می‌دانم که در تمام این پروژه‌ها امنیت، رفاه و آسایش شهروندان مدنظر قرار بگیرد و سه اصل «دقت»، «سرعت» و «کاهش هزینه‌های غیر ضرور» را در همه این پروژه‌ها مدنظر دارم.

آقای امیری در میان پروژه‌های بلندمدت شهرداری به یک طرح فرهنگی شاخص که همان گذر فرهنگ و هنر است، اشاره کردید، طرحی که در صورت اجرای دائم در شهر می‌تواند نبود بازارچه صنایع دستی را جبران کند، این گذر سال گذشته به‌صورت موقت همزمان با هفته بوشهر دایر شد؛ اما در ادامه به‌دلیل انجام یک‌سری تشریفات اداری متوقف شد؛ این در حالی است که چندی پیش در شیراز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گذر فرهنگ و هنر این شهر گشایش یافت، از دید شما اضافه شدن چنین فضایی به زیرساخت‌های فرهنگی هنری شهر چقدر در پویایی و معرفی هنرهای بومی و صنایع دستی منطقه نقش دارد؟

من زمانی که طرح گذر فرهنگ و هنر را برای بوشهر پیشنهاد کردم در این زمینه از مسوول یا شهری تاسی نگرفته بودم، بلکه بر اساس دانشی که در حوزه مدیریت شهری داشتم و بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که برای پروژه‌های دانشگاهی‌ام حدود بیست سال پیش در بوشهر انجام داده‌ بودم، متوجه این خلأ بزرگ در عرصه زیرساخت‌های فرهنگی هنری شده بودم. بنابراین در همان ماه‌های آغاز به کارم در شهرداری بوشهر، با مشخص کردن محدوده‌ای به‌دنبال محقق شدن این مهم بودم که حدفاصل دانشکده معماری تا مدرسه تاریخی سعادت برای جانمایی گذر فرهنگ و هنر انتخاب شد که الان منتظریم که شورای ترافیک مجوز نهایی را برای این گذر صادر کند تا هم روی جداره و پیاده‌رو کار شود و بستر مناسب برای معرفی ظرفیت‌های هنری شهر (شامل تئاتر، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، صنایع دستی و...) فراهم شود.

ایجاد این گذر از آن نظر ضروری بود که اغلب صنعتگران و متخصصان پیشه‌های مختلف مکانی برای ارائه فعالیت خود داشتند؛ اما هنرمندان چنین فضایی را با این چشم‌انداز وسیع در اختیار نداشتند و بر خود واجب دیدم که چنین فضایی را برای آنها در نقطه‌ای مناسب ایجاد کنم و چه جایی بهتر از بافت تاریخی. به امید خدا بعد از گذر فرهنگ و هنر، گذر غذا را هم در سطح شهر اجرائی خواهیم کرد که در این فضا هم انواع غذاها و خوردنی‌های بومی و محلی عرضه میشود.

جانمایی گذر فرهنگ و هنر در حاشیه بافت تاریخی نقطه عطفی در پروژه‌های فرهنگی شهرداری خواهد بود؛ اما باید گفت که این گذر نمی‌تواند چندان در پویایی بافت تاثیرگذار باشد، چراکه بافت با وجود اینکه ظرفیت مستعدی در رونق گردشگری شهر به شمار می‌رود، اما آن‌گونه که باید به آن رسیدگی نشده است، آیا برنامه ویژه‌ای برای بازسازی آن در سال جاری دارید؟

سوال بجایی است؛ ولی باید بگویم که ما بافت تاریخی را با همه زیبایی و منحصربه‌فرد بودنش محدود و محصور کرده‌ایم و زمینه را برای گسترش و فراگیری معماری خیره‌کننده و کم‌نظیرش در شهر فراهم نکردیم. بنابراین تمام این زیبایی‌ها در خود بافت محصور شده‌اند! بله همان‌طور که مشاهده کردید که در همه این مدت سعی کرده‌‌ایم به تعهدات و وظایفمان در خصوص بافت عمل کنیم و البته در این مدت با مساعدت آقای استاندار و با هم‌افزایی خوبی که میان شهرداری و اداره آب و فاضلاب به‌وجود آمد، شبکه فاضلاب در بخشی از بافت به شکل اصولی کار و در کنار آن نیز سنگفرش کوچه‌ها کاملا کارشناسی‌شده انجام شد و حدود 40 تا 50 درصد مشکلات فاضلاب بافت -که هم با بوی بدش اهالی آن را آزار میداد و هم منجر به نابودی ساختمان‌ها شده بود چون رطوبت به پی خانه‌ها رسوخ کرده بود- حل شد که به‌زودی در محله بهبهانی این عملیات آغاز می‌شود؛ اما یکی از کارهایی که در زیباسازی بافت در دستور کار قرار داده‌ایم، نورپردازی کوچه‌های آن است؛ به طوری که شب‌ها آن را به شکل متفاوت‌تری خواهیم دید و همچنین برنامه‌هایی هم برای برخی از جداره‌های آن داریم که در زیباسازی آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

آقای امیری دو پروژه چرخ و فلک و فانوس دریایی از پروژه‌هایی بوده‌اند که پیش از شما آغاز شدند؛ اما مدت‌زمان زیادی است که پروژه‌ها متوقف شده‌اند، آیا در سال جاری این دو طرح آماده بهره‌برداری می‌شوند؟

همان‌طور که اشاره کردید این پروژه‌ها در دوره پیش از من استارت خورده‌اند؛ اما همچنان ناتمام باقی مانده‌اند که در خصوص چرخ و فلک باید بگویم که بر این باور هستم که پروژه‌ای که در آن امنیت و سلامت شهروندان رعایت نشده باشد، نباید به بهره‌برداری برسد بنابراین تا زمانی که نقص‌های فنی‌اش برطرف نشود بهره‌برداری نمی‌شود. هرچند پیمانکار هزینه ساخت این چرخ و فلک را از شهرداری گرفته است اما خب، ساخت این سازه آن هم در ارتفاع 72 متری کار بسیار دشوار و حساسی است. این چرخ و فلک درست در جهت جریان باد قرار دارد و شدت باد در ارتفاع 72 متری به حدی است که کارگران بیش از دو ساعت نمی‌توانند در آن ارتفاع کار کنند. آن وقت چگونه می‌توان بدون رعایت اصول استاندارد راه‌اندازی این چرخ و فلک غول‌پیکر را با شتاب دنبال کرد!!! این در حالی است که برای ما در طرح‌های شهری مهم‌ترین مساله تامین امنیت و سلامت شهروندان است.

و در خصوص فانوس دریایی هم باید بگویم که ابتدا باید تکلیف پیمانکار قبل مشخص شود و متاسفانه طبق توافقنامهای که صورت گرفته، حقوقی برای پیمانکار ایجاد شده که نخست باید با او تسویه شود و بعد کار را به سرمایه‌گذار بعدی سپرد. من معتقدم که مدیریت باید جریان داشته باشد و پروژه‌هایی که در توسعه اقتصادی و فرهنگی شهر نقش دارند باید حمایت شوند.

یکی از طرح‌های شاخص دیگری که امسال در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، پارک لیان است که بدون شک راه‌اندازی آن می‌تواند نقش شگرفی در گردشگری استان ایفا کند! ولی دیوارکشی که در این منطقه صورت گرفته، اعتراض برخی از شهروندان بوشهری را در پی داشته است؟

ببینید طبیعتا پارک لیان پروژه‌ای کم‌نظیر در عرصه گردشگری بوشهر خواهد بود؛ چراکه این پارک در کنار زیباترین قسمت ساحل بوشهر قرار گرفته و آب آن از هر گونه آلودگی به دور است. این پروژه با هدف توزیع مناسب و عدالت‌محور امکانات تفریحی در سطح بوشهر با توجه به محلات جنوبی و ایجاد توسعه متوازن و توانمندسازی این محلات کم برخوردار اجرا می‌شود. ببینید استفاده بیش از حد از سواحل حدفاصل پارک باسیدون تا نفتکش موجب شده که خطر تخریب بخشی از این ظرفیت را تهدید کند. بنابراین ما با علم به این موضوع، سعی کردیم بستر مناسب را برای تفریح و رفاه اهالی محلات جنوبی شهر فراهم کنیم. از این‌رو در این پارک وسایل و تجهیزات ورزشی و وسایل بازی کودک به‌منظور خدمات‌رسانی مطلوب و ارتقای سلامت شهروندان و ایجاد فضای سالم و تفریحی نصب می‌شود و فضای سبز و امکانات رفاهی آن توسعه می‌یابد. دیوارکشی هم که صورت‌گرفته، صرفا برای تعیین حریم جاده سلامت است؛ چراکه راه و شهرسازی به‌عنوان مالک، بخشی از این زمین را به فرد حقیقی فروخته است و ما هم به‌دلیل اینکه به حریم زمینی که از سوی راه و شهرسازی در اختیار شهرداری قرار گرفته، حفظ شود، اقدام به دیوارکشی کردیم.

همچنین با توجه به اینکه پارک لیان دارای ساحل و دریای سالمی است، در نظر داریم که پلاژ بانوان را به این منطقه انتقال بدهیم، چون پلاژ فعلی در جای مناسبی ایجاد نشده و با لایه‌روبی هم نمی‌توان مشکلات آن را برطرف کرد، بنابراین به‌منظور جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری درصدد هستیم با اقدماتی تحول‌خواهانه رفاه و آسایش بانوان بوشهری را بیش از پیش فراهم کنیم.

شما مدتی پیش فراخوانی منتشر کردید در خصوص دریافت طرح‌ها و ایده‌های شهروندان و متخصصان حوزه شهری برای طراحی مبلمان خیابان سنگی که پرترددترین خیابان شهر است، استقبال مردم از این فراخوان چگونه بود؟ آیا نحوه مشارکت آنها امیدبخش بود؟

ببینید من معتقدم هر شهروند یک شهردار است. بنابراین آنها با مشارکت خود در زیباسازی شهر و تبدیل چهره شهر به شهری مدرن و توسعه‌یافته می‌توانند بسیار نقش‌آفرین ظاهر شوند. بدیهی است که همیشه مشارکت مردمی مالی نیست، بلکه گاه آنها ایده‌ها و طرحهایی ارائه می‌کنند که کمک بزرگی به شهرداری در امر طراحی مبلمان شهری و زیباسازی شهر می‌شود. ما برای خیابان سنگی طرح‌های متعددی داریم؛ اما پیشنهادها و ایده‌هایی که از سوی برخی از شهروندان دریافت کردیم، ایده‌های ما را تکمیل کرد، برای مثال یکی از طرح‌های خود من برای خیابان سنگی نصب تندیس مرد سنگ‌درآر است که هویت این منطقه را یادآوری می‌کند و در زیر آن تندیس اطلاعات کافی برای شهروندان داده می‌شود.

همچنین همه تیرهای برق عوض خواهند شد، با بررسی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم دو آب‌نما در این خیابان ایجاد کنیم. همچنین نیمکت‌های شکیلی در آن جانمایی خواهد شد که در تامین رفاه شهروندان و چشم‌انداز این گذر بسیار موثر خواهد بود. البته یکی از مشکلاتی که شهروندان در خیابان سنگی با آن روبه‌رو هستند، مساله ترافیک و نبود پارکینگ در این خیابان است که البته ما تلاش کردیم با ایجاد یک گذر در خیابان فاطمیه اندکی از بار ترافیک این خیابان را کم کنیم؛ هرچند یکی از پیشنهاداتی که در خصوص رفع ترافیک سنگی داده‌اند، این است که از روگذر یا زیرگذر استفاده شود که این مساله نشدنی است هم از نظر فنی و هم از لحاظ مالی و برای شهرداری بسیار هزینه‌بردار خواهد بود!

یکی از مسوولیت‌هایی که شهرداری پذیرفته و این مساله موجب شده که بر هزینه‌های این مجموعه تاثیر بگذارد، تامین هزینه تیم شاهین است، تیم‌داری برای شهرداری گران تمام شده است؟!

ببینید بخش زیادی از درآمد شهرداری از مردم تامین می‌شود، با توجه به اینکه کشور ما هم از هر سو تحریم شده، بنابراین باید اعتراف کنیم که سفره مردم کوچک شده است. به همین دلیل درآمد ما هم کم شده و از سوی دیگر حقوق پرسنل هم بالا رفته است؛ این در حالی است که درآمد کل شهرداری در سال 230 تا 240 میلیارد تومان است که فقط 140 میلیارد تومان آن برای حقوق و مزایای پرسنل هزینه می‌شود. حال 10 درصد این بودجه هم برای تیم شهرداری هزینه می‌شود که کنترل این هزینه کار بس دشواری است و بدون علم و دانش به‌‌روز و مدیریت صحیح ممکن نمیشود. با همه اینها تیم شاهین در زمین مالی کاملا دارد حمایت می‌شود، حال اینکه تیم نتایج خوبی نمی‌گیرد، در تخصص من نیست که در مورد آن صحبت کنم، بلکه کادر فنی تیم باید در این خصوص صحبت و مشکلات را شناسایی و برطرف کند.

آقای امیری یکی از نقاطی ضعفی که بوشهر از آن رنج می‌برد، وجود المانهای و تندیس‌هایی در سطح شهر است که با فضا و اقیلم جنوب سنخیتی ندارند و برخی از آن به حدی زمخت و بدمنظر هستند که موجب نارضایتی شهروندان شده است، مثل تندیسی که در ساحل دریا همینطور بی‌رنگ جانمایی و نصب شده است، برنامه شما در زمینه المان‌ها و تندیس‌های شهری چیست؟

بله، در این زمینه با شما هم‌عقیده هستم و با توجه به دانش و مطالعاتی تخصصی که در این حوزه داشته‌ام، باید اعتراف کنم که تندیس‌ها و المان‌هایی که در سطح شهر نصب شده‌اند، از زیبایی بصری کافی برخوردار نبوده و متناسب با بافت شهر هم نیستند. به عقیده من، تندیس‌هایی که در شهر نصب می‌شوند، باید هویت منطقه خود را هویدا کنند. بنابراین تندیس‌های هر منطقه باید برگرفته از فرهنگ و شخصیت‌های آن منطقه باشد. برای مثال، ساخت تندیس مرد سنگ‌درآر یکی از تندیس‌هایی است که نظارت دقیقی بر ساخت آن دارم و تاکید دارم در شکل و شمایل کارگران جنوبی که از جثه نحیفی برخوردارند، تراشیده شود تا پس از اتمام در خیابان سنگی نصب شود. همچنین تندیس‌های دیگری را در نظر داریم که ساخته شوند برای جانمایی در شهر که از جمله آنها می‌توان به تندیس فرد کتابخوان اشاره کرد که نه تنها مروج فرهنگ کتابخوانی به‌صورت مصور است، بلکه جایگاه و اهمیت کتابخوانی و نویسندگی را در جامعه بوشهر به همگان یادآوری می‌کند یا تندیس مرد ماهی‌فروش که زندگی صیادی و ماهیگیری مردمان جنوب را به ذهن متبادر میسازد. همچنین ساخت و نصب تندیس مشاهیر بوشهر نظیر ناخداعباس و بخشو را در برنامه خود گنجانده‎‎ایم تا سرمایههای انسانی و هنری خود را به‌صورت چشمگیری معرفی کنیم تا دیگران بر این تصور غلط باقی نمانند که تنها سرمایه‌های بوشهر نفت و گاز است!

احداث المان شهدای خلیج فارس و همچنین پارک حاشیهای میدان غدیر در ورودی شهر از دیگر پروژه‌های شهرداری در سال جاری است و اقدامی بجاست که اگر با الهام از مفاهیم و معماری بومی اجرائی شود، میتواند در زیبایی ورودی شهر نقش پررنگی ایفا کند!

بوشهر شهر زیبایی است؛ اما بدون تعارف باید بگویم که ورودی آن زیبا نیست! این در حالی است که ورودی هر شهر نمای کلی و چشم‌انداز شهر را در ابتدای ورود مسافران به آن در ذهنشان تداعی می‌کند. متاسفانه پیش از این اقدام موثری در بعد زیباسازی ورودی شهر صورت نگرفته است. بنابراین تصمیم گرفیتم که المان شهدای خلیج فارس را با الهام از عناصر بومی و محلی طراحی کنیم که مفاهیم ارزشی چون خلوص نیت، ایمان، صداقت، فرهنگ ایثار و شهادت را به ذهن متبادر کند. در کنار این المان، پارک حاشیه‌ای غدیر را در ورودی شهر در حد فاصل پلیس‌راه تا بزرگراه امام علی (ع) را با تاکید بر رعایت همه جوانب مسائل محیط زیستی طراحی و اجرائی کردیم که در اولین گام در مساحتی معادل پنج هزار متر مربع پیاده‌روسازی، فضای سبز در خشکی و دریا (کاشت درخت حرا)، آلاچیق، پارکینگ، سایر امکانات و تجهیزات با قابلیت اسکان موقت مسافران اجرائی خواهد شد و امید داریم که این پروژه را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم تا چشم‌انداز زیبایی را در ورودی شهر شاهد باشیم.

به گفته شما، احداث روگذر میدان مطهری شاخص‌ترین پروژه شهرداری در سال جاری است، آیا بهره‌برداری این روگذر بر زندگی کسبه این میدان تاثیر سوء نخواهد گذاشت؟

همانطور که اشاره کردم شهرداری در همه پروژه‌های خود سعی دارد که رفاه، امنیت و آسایش شهروندان حفظ شود و راه‌انداز این روگذر بدون‌شک در کاهش بار ترافیکی میدان مطهری بسیار نقش‌آفرین خواهد بود. با توجه به اینکه تلاش کردیم این روگذر کمترین مزاحمت را برای کسبه این منطقه ایجاد کند تا جایی که کارگاه این روزگذر را در دهکده گردشگری قرار دادیم؛ ولی بی‌تردید تاثیر کمی بر کاسبی آنها خواهد گذاشت؛ این پل خاکی نیست و بتنی است. این پل میدان بدون شک نقطه عطفی در تاریخ شهرداری بوشهر خواهد بود. از استاندار، شورای اسلامی شهر و سازمان برنامه و بودجه بابت تخصیص اعتبار لازم برای این روگذر بسیار تشکر میکنیم.

سخن پایانی؟

در پایان باید اشاره کنم که ما در ساختمانسازی، طراحی مبلمان شهری، سرویس بهداشتی و... ضعف داریم ولی در تلاش هستیم که با مشارکت مردم این ضعف‌ها را برطرف کنیم. از انتقادهای سازنده استقبال میکنیم؛ اما برخی از انتقادها به‌دور از انصاف است. من تنها 12 ماه است که شهردار بوشهر هستم و طرح‌های خوبی را پیش‌بینی کرده‌ام که هنوز اجرائی نشده‌اند مانند طرح سرای محلات که هویت و فرهنگ محله را معرفی میکند و کلی پروژه‌های عمرانی که نمی‌توان شتاب‌زده انجام داد. در این میان در زمینه حمل و نقل مسافری و شهری هم طرح‌هایی در دستور کار داریم که در تازه‌ترین اقدام به‌منظور رفاه حال و خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان، ایستگاه و خطوط اتوبوسرانی برای بیمارستان شهدای خلیج فارس، شهرک نیایش و مسکن مهر مجاور آن فعال شده که راه‌اندازی این خطوط با توجه به درخواست‌های مکرر ساکنان آن شهرک صورت گرفته است. بنابراین امیداورم با همراهی و سعه صدر مردم و رسانه‌ها بتوایم بوشهری توسعه‌یافته و زیبا را بسازیم. امیدوارم شهروندان تنها نیمه خالی لیوان را نبینند و نیمه پر آن را هم ببینند.


نام:
ایمیل:
* نظر: