bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸
کریم جعفری: روز پنج‌شنبه خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر شلیک یک فروند موشک به سمت یک پهپاد رژیم صهیونیستی که در آسمان جنوب لبنان در حال پرواز بود. هر چند این موشک به پهپاد اصابت! نکرد، اما این شلیک چه پیام‌هایی داشت و دشمن صهیونیستی با آن چه برخوردی کرد؟ تلاش دارم امروز به برخی از این موارد به صورت گذرا اشاره کنم.

کریم جعفری:

روز پنج‌شنبه خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر شلیک یک فروند موشک به سمت یک پهپاد رژیم صهیونیستی که در آسمان جنوب لبنان در حال پرواز بود. هر چند این موشک به پهپاد اصابت! نکرد، اما این شلیک چه پیام‌هایی داشت و دشمن صهیونیستی با آن چه برخوردی کرد؟ تلاش دارم امروز به برخی از این موارد به صورت گذرا اشاره کنم.

18 شهریور ماه بود که یک عملیات تروریستی دوگانه‌ای توسط رژیم صهیونیستی با استفاده از دو فروند پهپاد هگزاکوپتر مسلح در ضاحیه بیروت علیه ساختمانی متعلق به حزب‌الله لبنان صورت گرفت. این عملیات تروریستی صرفا به خواست خداوند ناکام ماند، چرا که صهیونیست‌ها با استفاده از آخرین دستاوردهای خود در این حوزه می‌خواستند اولین دشت عملیاتی را علیه مقاومت اسلامی انجام دهند. آنها همزمان با این حمله، به یکی از مقرهای مقاومت اسلامی در اطراف دمشق نیز حمله کردند که منجر به شهادت دو نفر از نیروها شد. پس از این حادثه دبیرکل مقاومت وعده عملیات تلافی‌جویانه داد و تاکید کرد که از این به بعد، آسمان لبنان بر روی پهپادهای رژیم صهیونیستی بسته است و به سمت آنها شلیک خواهد شد.

البته تا مدت‌ها پس از این حادثه، رژیم صهیونیستی با به پرواز درآوردن پهپادهایش در ارتفاع بالای 20 هزار پا و اعلام این اقدام می‌خواست اینگونه وانمود کند که هیچ ارزشی برای حرف دبیرکل حزب‌الله قائل نیست، اما نفس پرواز بالای این ارتفاع نشان داد که صهیونیست‌ها در حساب و کتاب‌های خود به شدت تجدیدنظر کرده و تهدید سیدحسن نصرالله را با دقت و جدیت پذیرفته و در این مورد به شدت احتیاط می‌کردند. پس از این حادثه، تقریبا هیچ پهپادی که قابلیت پرواز در ارتفاع بالا را نداشت در مناطقی که بالای 50درصد احتمال حضور نیروهای مقاومت در آن می‌رفت، پرواز نکرد. پهپادهای رژیم صهیونیستی عموماً در مناطقی دست به پرواز می‌زدند که در آن اهل سنت یا مسیحی‌ها حضور داشتند.

در تمام طول چند دهه گذشته که پهپادهای مسلح و شناسایی وارد سازمان رزم رژیم صهیونیستی شده‌اند، هیچ وقت در آسمان لبنان احساس خطری نمی‌کردند و فضای این کشور برای آنها یک نقطه تمرینی بود. در همین فضا، مقاومت اسلامی باید زیرساخت‌های دفاعی و نظامی خود را تدارک می‌دید تا از چشم این پهپادها به دور بماند. اقدامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در عبور از خطوط قرمز علیه محور مقاومت در طول سال‌های گذشته در سوریه و عراق، نتانیاهو را به این نتیجه رسانده بود که در برابر هر اقدام خطرناکی او می‌تواند مطمئن باشد که یک دهم پاسخ را هم دریافت نمی‌کند با این حال، حساب و کتاب در مورد لبنان بسیار متفاوت است.

آنچه روز پنج‌شنبه در آسمان جنوب لبنان روی داد، عملی شدن وعده دبیرکل حزب‌الله در مورد برخورد با پهپادهای متجاوز رژیم صهیونیستی است. پهپادی که مقاومت به سمت آن شلیک کرد، یک هرمس 450 بود (همان پهپادی که از جمهوری نخجوان چند سال پیش به سمت مرکز هسته‌ای نظنز در خط هواپیماهای مسافربری پرواز می‌کرد و شکار سامانه تور ام1 سپاه شد) که قابلیت حمل موشک و بمب هم دارد. هر چند این موشک به پهپاد اصابت نکرد، ولی خبرنگاران جنگی رسانه‌های رژیم صهیونیستی در مورد آن بسیار نوشتند و آن را ورود عملیاتی مقاومت به مبحث برخورد با پهپادهای این رژیم دانستند.

من اینجا نمی‌توانم از همه داشته‌های مقاومت اسلامی در حوزه نظامی صحبت کنم، اما اینکه چرا مقاومت اسلامی همان وقت و پس از اولین هشدار سیدحسن نصرالله اقدام به شلیک به سمت پهپادهای متجاوز صهیونیستی نکرد، به‌نظرم فقط به یک عامل بازمی‌گشت، مقاومت نمی‌خواهد دستش برای صهیونیست‌ها در حوزه پدافند باز شود و به همین دلیل باید سامانه‌ای جدید و ارزان‌تر وارد صحنه عمل می‌شد. این سامانه که هنوز نوع آن مشخص نشده، در ارتفاع قابل توجهی با هدف درگیر شده که این مساله باعث تعجب نویسندگان رژیم صهیونیستی شده و در این مورد دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه کرده‌اند.


برچسب ها: کریم جعفری
نام:
ایمیل:
* نظر: