bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸
آیا جریان اصلاحات دوباره اشتباهات 92، 94 و 96 را تکرار می‌کند؛
ابوعلی زرین قلم: در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، هر یک از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور در تلاش هستند تا به شکلی خود را وارد گود کنند، با این حال بزرگ‌ترین مشکل را این روزها اصلاح‌طلبان دارند که شش سال است چوب دولت روحانی را می‌خورند و نمی‌دانند که باید چه در پیش بگیرند.

ابوعلی زرین قلم:

در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، هر یک از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور در تلاش هستند تا به شکلی خود را وارد گود کنند، با این حال بزرگ‌ترین مشکل را این روزها اصلاح‌طلبان دارند که شش سال است چوب دولت روحانی را می‌خورند و نمی‌دانند که باید چه در پیش بگیرند.

یکی از ضربات جدی که اصلاح‌طلبان در دور قبل خوردند، آوردن افرادی به لیست خود بود که هیچ سابقه و صبغه اصلاح‌طلبی نداشتند اما موفق شدند با ورود به لیست امید راهی مجلس شورای اسلامی شوند. این مساله درس بزرگی برای این جریان شده، هر چند که پیوندهایی که برخی از اصلاح‌طلبان نفوذی، اجاره‌ای و بدلی با دولتی‌ها دارند، مانع از این مهم است و به‌نظر می‌رسد که آنها دوباره و به شکل دیگری از این مساله گزیده شوند.

اصلاح‌طلبان اما در طول دو سه هفته گذشته نشست‌های آسیب‌شناسانه متعددی برگزار کرده‌اند که در هر یک از این نشست‌ها، مسائل مختلفی با محوریت یکی از افراد شناخته شده این جریان برگزار می‌شود. در نشست هم اندیشی شورای‌عالی جبهه اصلاح‌طلبان با رابطان استانی خود، حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری نائب رئیس شورایعالی اصلاح‌طلبان دیدگاه‌های خود را برشمرد.

وی با بیان این‌که همه ما در چند سال گذشته به‌دنبال وحدت و انسجام میان اصلاح‌طلبان بودیم. از ۱۳۹۲ تا کنون در انسجام به یک مدل واحد رسیدیم؛ اینکه اصلاح‌طلبان بتوانند در موارد خاص منسجم برخورد کنند، حداکثر توانمندی‌هایشان را در اختیار هم بگذارند و واقع‌بینانه حرکت کنند ازجمله این مدل واحد است، گفت: جریان اصلاحات بعد از خداوند متعال یک تکیه‌گاه دارد و آن مردم است. هر زمانی که مردم پای صندق رای آمدند اصلاح‌طلبان موفق شدند و هر زمان که مردم نیامدند اصلاح‌طلبان موفق نشد. همه باید در جهت امید حرکت کنیم و مردم را پای صندوق رای که تنها حوزه حضور اصلاح‌طلبان در حوزه تصمیم‌گیری‌هاست بکشانیم.

به گفته موسوی‌لاری، باید بپذیریم که بالا بردن توقعات خیلی اوقات توسط رقیب انجام می‌شود تا نگذارند به نتیجه برسیم. در حال حاضر فراکسیون امید، شوراهای شهر و احیانا معدود افراد اصلاح‌طلبی سکان‌دار امور اجرائی هستند. این در حالی است که با غفلت خود دوستان ما، با قانون بازنشستگی نیروهای اصلاح‌طلب از صحنه خارج شدند. حالا چه باید کرد؟ نقطه عظیمت همه ما بعد از تشکیل شوراها در شهرستان‌ها گزینش نیروهایی است که بتوانند در عرصه سیاسی حضور پیدا کنند و صلاحیت و قدرت جذب داشته باشند. اینکه می‌توانند از موانع عبور کنند یا نه یک موضوع دیگری است. الان به این موضوع فکر نمی‌کنیم. قطعا کسانی هستند که توان رقابت با جریان رقیب را دارند، پس باید به‌دنبال آنان برویم.

وزیر کشور دولت اصلاحات که از نفوذ قابل‌توجهی در ساختار سیاسی کشور برخوردار است، در ادامه با اشاره به این‌که خواهش من از دوستان این است که رقابت را روی چهره‌های شایسته‌تر و مردمی‌تر ببرند. کسانی که می‌توانند در صحنه باشند اما خودشان را کنار می‌کشند با لطایف‌الحیل به صحنه بیاوریم. بدانیم رقیب از همه امکاناتش علیه ما استفاده می‌کند.، افزود: انسجام بخشیدن به رسانه‌هایی که می‌توانند سخن اصلاح‌طلبان را منعکس کنند از جمله کارهای مهمی است که باید به آن پرداخت. الان رسانه‌هایی که از کاه، کوه می‌سازند کم نیستند. همه ما یک مسیر طولانی را طی کردیم تا به امروز رسیده‌ایم. مساله نظارت استصوابی از مجلس پنجم بوده است. هیچ وقت نگفتیم تا برطرف نشود در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اگر دوستی احساس کند نمی‌خواهد در انتخابات شرکت کند چرا اینجا نشسته است؟ باید برای رفع موانع تلاش می‌کنیم.

موسوی‌لاری در ادامه به تجربه تلخ دوره قبل اشاره کرد و با بیان این‌که به‌دنبال کاندیدای اجاره‌ای نخواهیم رفت. در جایی که کاندیدا نداریم فردی را معرفی نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: دولتی روی کار آمده که تا امروز هیچ وقت رئیس دولت و اعضای اصلی آن نگفتند که اصلاح‌طلب هستیم. دولتی است که ما از آن حمایت کردیم. الان نمی‌خواهیم مثل اصولگرایان برخورد کنیم که یک روز دکمه کت احمدی‌نژاد را در مجلس می‌بوسیدند و الان می‌گویند جریان انحرافی است، اما ما هیچ وقت نگفتیم دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان است.

وی تصریح کرد: البته دولت می‌توانست تصمیماتی بگیرد که بی‌هزینه باشد و نتیجه مطلوب بدهد و با اصلاح‌طلبان که عقبه اصلی‌اش بودند مشورت کند؛ اما با همه این کمی‌ها و کاستی‌ها باید مردم را پای صندوق رای بکشانیم نه اینکه شانه خالی کنیم. انسجام بخشی به جریان اصلاحات وظیفه همه ماست. باید با رسانه‌ها ارتباط داشته باشیم صحبت کنیم. همچنین احزاب مرکزی باید با شاخه‌های استانی خود ارتباط بیشتری داشته باشند. در فضای مجازی باید حضور با امید داشته باشیم. نقد خوب است اما فکر نکنیم همه چیز نقد کردن است؛ نقد بکنیم امید هم بدهیم. هر کسی که نقد می‌کند به خودش هم بپردازد. اگر فراکسیون امید را نقد می کنیم، کمی هم به خودمان بپردازیم که در شهر و استان خود چگونه عمل کردیم.

کرباسچی: منتقد بدون راهکار

در این میان، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی روز پنجشنبه در موضع‌گیری جالبی در حاشیه نخستین کنگره حزب جمهوریت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حزب کارگزاران در قالب شورای‌عالی اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کند یا حزب کارگزاران در انتخابات شرکت می‌کند؟ گفت: حزب ما در شورای‌عالی عضویت دارد اما منتقد آن است. ما فکر می‌کنیم که هم در روش‌ها و هم در نحوه انتخاب‌ها و گزینش‌ها و هم در نحوه برخوردهای سیاسی انتقاداتی وجود دارد.

غلامحسین کرباسچی با بیان این‌که آیان باید یکبار بنشینند و بگویند اگر راهبرد شورای‌عالی برای انتخابات ۹۲ و ۹۴ بوده است و نیز در انتخابات ۹۶ موجب پیروزی شده است، آیا این پیروزی مشکل مردم را حل و بهتر برطرف کرده است، افزود: نقدهای وارده به کارنامه خودمان را باید صریحا برای مردم مطرح کنیم تا مردم صداقت ما را ببینند و آن وقت آنجایی که نتوانسته‌ایم کاری کنیم، درک خواهند کرد. این کار برای مردم پذیرفتنی‌تر است تا اینکه مدام رجزخوانی کنیم و بگوییم این انتخابات را برده یا آن انتخابات را برده‌ایم.

کرباسچی گفت: خیلی از پیروزی‌های ما نتیجه عملکرد بد رقبای ما بوده است نه اینکه ما خیلی خوب عمل کرده باشیم. ما خیلی جاها نقش داشتیم و اصلاح‌طلبان باید این موضوع را صریحا اعلام و با مردم در میان بگذارند. حتی همانطور که رئیس جمهوری دوران اصلاحات مطرح کرد باید از مردم عذرخواهی کنیم و درست ارزیابی کنیم تا مشکلاتمان برطرف شود.

جبهه پیروان خط امام، لیست انتخاباتی ندارد

از سوی دیگر، سخنگوی جبهه پیروان خط امام در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چرا جبهه پیروان خط امام و رهبری خود را با قانون جدید احزاب تطبیق نداده است، اظهار کرد: تاکنون اینگونه بوده که جبهه‌ها ثبت نمی‌شدند، جبهه‌ها معمولا اساسنامه ندارند، اما جبهه پیروان خط امام و رهبری اساسنامه دارد و مجمع خود را برگزار می‌کند، ولی هنوز ثبت نشده است. باید این مساله را در شورای مرکزی جبهه بررسی کنیم که اگر بر اساس قانون جدید احزاب، تشکیل و اعلام موجودیت جبهه‌ها باید به اطلاع کمیسیون ماده 10 برسد، ما هم چنین اقدامی کنیم.

به گفته کمال سجادی، تاکنون جبهه‌های مختلفی هم در میان اصلاح‌طلبان و هم اصول گرایان وجود داشته که ثبت آنها معمول نبوده است، ولی حالا که قرار است جبهه‌ها فعالیت خود را به وزارت کشور اعلام کنند ما هم باید این موضوع را بررسی کرده و اقدام کنیم. جبهه پیروان بر اساس قانون عمل خواهد کرد

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این پرسش که آیا این جبهه لیست انتخاباتی هم ارائه خواهد کرد، تصریح کرد: اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری، اعضای حقوقی هستند و آنها می‌توانند برای انتخابات لیست ارائه کنند ولی تاکنون این گونه نبوده است که جبهه پیروان در انتخابات لیست معرفی کند؛ زیرا ما در قالب جریان اصول گرا فعالیت کرده و از لیست اصول گرایان حمایت می‌کنیم ولی در عالم سیاست غیر ممکنی وجود ندارد. ولی تا الان معمول نبوده است که جبهه پیروان لیست مستقلی ارائه کند.


برچسب ها: اصلاح طلبان
نام:
ایمیل:
* نظر: