bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸
صادق راستگو: این روزها خبرهای عجیبی از یمن به گوش می‌رسد. در حالی که چند روز از امضای توافق میان دولت غیرقانونی عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوب تحت حمایت اماراتی‌ها می‌گذرد، اما به‌نظر می‌رسد که همه چیز طبق روال قرار ندارد و مسائل به آتش زیرخاکستری تبدیل شده که هر آن احتمال شعله‌ور شدن آن می‌رود.

صادق راستگو:

این روزها خبرهای عجیبی از یمن به گوش می‌رسد. در حالی که چند روز از امضای توافق میان دولت غیرقانونی عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوب تحت حمایت اماراتی‌ها می‌گذرد، اما به‌نظر می‌رسد که همه چیز طبق روال قرار ندارد و مسائل به آتش زیرخاکستری تبدیل شده که هر آن احتمال شعله‌ور شدن آن می‌رود.

با این حال، مهمترین خبری که این روزها محل تبادل آرا است، مساله مذاکرات میان صنعا و ریاض است. یک منبع نزدیک به انصارالله یمن اعلام کرده که مذاکرات محرمانه‌ای میان انصارالله یمن و مسئولان عربستانی در مسقط درحال برگزاری است.

به گفته این منبع آمریکا، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن، صلیب سرخ و عمران احمد خان، نخست‌وزیر پاکستان جزو میانجیگران این مذاکرات هستند. این منبع اعلام کرد پرونده‌هایی وجود دارد که محور این مذاکرات برای رسیدن به راهکار نهایی بحران است. این مذاکرات از زمان اعلام طرح صلح انصارالله برای پایان جنگ در یمن برگزار شده است. با این حال، گفته می‌شود اصرار طرف سعودی بر آتش‌بس محدود و مقطعی باعث شده تا این مذاکرات راه به جایی نبرد.

ژاز سوی دیگر، سه سازمان غیر دولتی با صدور گزارشی از زندان سرّی امارات در منطقه استخراج گاز در جنوب یمن پرده برداشتند. به نوشته روزنامه القدس العربی، سه سازمان غیر دولتی از جمله دیده‌بان تسلیحات و دوستان زمین در گزارشی اعلام کردند، منطقه گازی مذکور شامل تأسیسات و ایستگاه صادرات گاز است که در پی وقوع جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن به حالت تعطیلی در آمده است.

براساس این گزارش، طبق منابع و شهادت‌های موجود، این منطقه از سال ۲۰۱۶ میزبان نیروهای نخبه شبوانیه مورد حمایت امارات بوده و زندانیان موجود در این منطقه با استناد به شبهاتی که هیچ پایه و اساسی ندارند، به وابستگی به القاعده متهم و توسط نیروهای تحت حمایت امارات شکنجه می‌شدند. همچنین در گزارشی که روزنامه لوموند فرانسه منتشر کرد، آمده است، این بازداشتگاه در پایگاه نظامی که اماراتی‌ها در بخشی از میدان استخراج گاز در شهر بلحاف ساخته‌اند، موجود است. به نوشته این روزنامه، پایگاه نظامی مذکور برای آغاز عملیات مبارزه با تروریسم به ویژه در سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفت و از سال ۲۰۱۶ نیز اشخاصی همچنان در بلحاف بازداشت هستند.

انتشار چنین خبرهای سازماندهی شده‌ای در این شرایط و پس از امضای توافق ریاض به‌نظر می‌رسد برای زیر سوال بردن اماراتی‌ها صورت می‌گیرد. بسیاری از اعضای دولت غیرقانونی عبدربه منصور هادی از امضای توافق ریاض ناراضی بوده و بر این باور هستند که یمن با این توافقنامه به زیر یوغ کامل سعودی‌ها و اماراتی‌ها رفته و باید با آن مقابله شود.

پس از امضای این توافق، سعودی‌ها در تلاش هستند تا هسته‌های نفوذی خود در میان یمنی‌ها در جنوب را گسترش دهند و به همین دلیل اقدام به گسیل مقادیر بسیار زیادی سلاح و مهمات و همچنین تجهیزات سنگین به بندر عدن کرده‌اند. شبکه CNN ویدیویی را منتشر کرده که منبع آن فاش نشده و در این ویدیو نشان داده می‌شود که مجموعه‌ای از سلاح‌های ساخت آمریکا در حال تخلیه از یک کشتی باری ثبت شده در عربستان در بندر عدن یمن هستند.

شاهدان به CNN گفتند که مقام‌های یمنی تحت حمایت ائتلاف عربستان اقدام به بازداشت و بازجویی از کسانی کرده‌اند که در خصوص درز این ویدیو و اطلاعات به رسانه‌ها مظنون هستند. CNN با استفاده از اطلاعات افشاگران و اسناد و مدارک مربوط به بنادر نوشت: کشتی مذکور، بحری هفوف نام دارد و اطلاعات رصد و ردیابی کشتی نشان می‌دهد که آخرین مکان ثبت شده آن مربوط به تاریخ ۱۷ سپتامبر در بنده جده عربستان است و سپس از آنجا به بندر سودان رفته و یک روز بعد به آنجا رسیده است و بعد از این اتفاق سیستم ردیابی این کشتی خاموش شده است، اما در ۲۹ اکتبر در بندر عدن و در تاریکی شب این کشتی مجددا پدیدار شده است.


برچسب ها: یمن
نام:
ایمیل:
* نظر: