bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸
صادق راستگو: روز شنبه اتفاقی خوب در کشور افتاد و آن هم بازدید رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح کشور از مرکز بازسازی و پشتیبانی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش در اصفهان بود. سرلشکر باقری به همراه سرلشکر موسوی ضمن بازدید از بخشی از این تاسیسات بزرگ و سترگ، با گوشه‌ای روند بازسازی تجهیزات مختلف نیروی زمینی آشنا شدند. امروزه نیروی زمینی ارتش با گسترده بسیار بزرگی در سطح کشور از تنوع خودرویی بالایی برخوردار است که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. شاید هوانیروز نیروی زمینی را بتوان یک نیروی بزرگ و مستقل به‌شمار آورد که نشان از اهمیت بالای این نیرو در سازمان رزم کشور دارد.

صادق راستگو:

روز شنبه اتفاقی خوب در کشور افتاد و آن هم بازدید رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح کشور از مرکز بازسازی و پشتیبانی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش در اصفهان بود. سرلشکر باقری به همراه سرلشکر موسوی ضمن بازدید از بخشی از این تاسیسات بزرگ و سترگ، با گوشه‌ای روند بازسازی تجهیزات مختلف نیروی زمینی آشنا شدند. امروزه نیروی زمینی ارتش با گسترده بسیار بزرگی در سطح کشور از تنوع خودرویی بالایی برخوردار است که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. شاید هوانیروز نیروی زمینی را بتوان یک نیروی بزرگ و مستقل به‌شمار آورد که نشان از اهمیت بالای این نیرو در سازمان رزم کشور دارد.

عموما بسیاری از افراد نق‌نق می‌کنند و ایرادهای بنی‌اسرائیلی می‌گیرند اما در این مورد نباید پا روی حق گذاشت. به جرات می‌توانم بگویم که نیروی زمینی ارتش با تاسیسات زرهَرَن انقلابی در حوزه بازسازی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در حوزه خودرویی و کشنده‌ها در انواع و اقسام آن انجام داده است. شاید برخی ایراد بگیرند و بگویند این تجهیزات قدیمی است اما برای کشوری که در تحریم قرار دارد، مشکلات اقتصادی دارد، به او تجهیزات مدرن نمی‌فروشند، بهترین کار همین است که در صنایع زرهرن شاهد آن هستیم. البته پیش از این نیز برخی تاسیسات دیگر در سطح کشور مانند صنایع مستقر در مسجدسلیمان برای تعمیر تانک‌های امریکایی و انگلیسی داشتیم که خدمات بزرگی در جنگ انجام دادند.

همه می‌دانیم که تانک چیفتن، ام 47، ام60 و حتی تی72 که در اختیار نیروی زمینی ارتش است، قدیمی شده و زره آن کفاف نبردهای امروز را نمی‌دهد اما اینجا دو نکته را باید در نظر داشت، نخست آن‌که تا زمان تحویل گسترده تانک کرار و نسخه جدیدتر آن اورهال و نگهداری این تانک‌ها بسیار مهم است تا سازمان رزم نیروها از هم نپاشد، دوم آن‌که در همین سوریه که شهید زرهرن- که این تاسیسات به افتخار او به این نام آراسته شده تا افتخاری برای هر ایرانی باشد در 21 فروردین 1395 در آنجا به شهادت رسید- تانک‌های تی55 هم که بیش از نیم‌قرن از ساخت آنها می‌گذشت در برابر گروهک‌های تروریستی از ارزش بالایی برخوردار بودند. با نصب تجهیزات مدرن نشانه‌روی، افزودن زره‌های مناسب، تغییر سامانه‌های گلوله‌گذار و اضافه کردن تجهیزات دید در شب و دقیق تانک‌های قدیمی را می‌توان برای چند سال دیگر احیا کرد.

ساخت این تاسیسات، استخدام نیروی مهندسی و فنی لازم برای کار در آن، ایجاد خطوط مختلف بر اساس نیازهای نیروی زمینی و سایر نیروهای چهارگانه ارتش جهت تعمیرات اساسی، بازدهی کامل در مدت زمان اندک از زمان افتتاح تا مشاهده خوب خروجی‌ها، همه بیانگر وجود یک نظم کامل در این تاسیسات است. هیچکس منکر کمبودها نیست اما همین به‌روزرسانی‌هایی که در این تاسیسات صورت می‌گیرد اگر قرار بود به‌وسیله کشورهای دیگر انجام بگیرد علاوه برآن‌که صدها میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد، باعث وابسته‌شدن بیشتر کشور نیز می‌شد. در این مورد لازم است فقط به نصب موتورهای جدید برای تانک‌های ارتش اشاره کرد که چند سال پیش برخی از آنها تعویض شدند و امروز با موتورهای ساخت کشورمان در حال جایگزینی هستند که این خود یک پیشرفت بسیار بزرگ و مهم به‌شمار می‌رود.

امروز با وجود این تاسیسات علاوه بر آن‌که صدها شغل مستقیم در کشور ایجاد شده، هزاران شغل هم غیرمستقیم با ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده قطعات ایجاد و گردش مالی و فضای کسب و کار خیلی خوبی را فراهم کرده است. شما در نظر داشته باشید که اگر یک خودرو در محل گردان مهندسی و تعمیر نگهداری هر تیپ یا لشکر محدود چندبار تعمیر شود، در نهایت کارآیی خود را از دست می‌دهد. اما با تعمیرات اساسی، تعویض قطعات و شستشوی کامل و رنگ‌آمیزی مجدد شما یک خودرو در حد نو را به واحد عمل‌کننده تحویل می‌دهید.

جا دارد که این تاسیسات با این درجه اهمیت که موتور محرکه یک ارتش در نبردهای امروزی است، علاوه بر آن‌که گسترده‌تر شود، از سوی دوستان در سپاه پاسداران هم یا ایجاد شود یا آن‌که این تاسیسات خدماتی هم به واحدهای عمل‌کننده سپاه و نیروی انتظامی بدهند. بازسازی کشنده‌های قدیمی که حالا به اسم کیان 160 شناخته می‌شوند یک بازگشت سرمایه اساسی به‌شمار می‌رود و واحدهای توپخانه را برای جابه‌جایی ادوات یاری خواهد کرد، کما این‌که کیان 500، 600 و در نهایت کیان 700 که یک کشنده راهبردی به‌شمار می‌رود، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

چنین تاسیسات بزرگی واقعا در غرب آسیا بی‌نظیر است و نشان می‌دهد هر وقت به ایرانی جماعت اعتماد شد، به او کار را واگذار کردند، از او خواستند می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. همین تصاویری که ازسوی خبرگزاری‌های متعدد از این تاسیسات در روز گذشته و خودروهایی که بازسازی شده و قرار است تحویل یگان‌های عمل‌کننده داده شود نشان از بزرگی کار دارد. به‌شخصه به احترام فرماندهی این مرکز و همه نیروهای فنی و مهندسی آن کلاه از سر برمی‌دارم و به تک تک آنها خداقوت و خسته‌ نباشید می‌گویم. به مهر ایزد که همواره در پاسداری از ایران بزرگ و همیشه سرافراز، دستانشان پرتوان باد.


نام:
ایمیل:
* نظر: