bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸
پیشرفت پروژه‌های شهرداری بوشهر در سکوت خبری:
الهام بهروزی: شهر بوشهر از جمله شهرهای مهم جنوب است که امروز بیش از هر چیزی به مدیریت شهری نیاز دارد تا بتواند بستر مناسب را برای توسعه شهری، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم آورد. موضوعی که سخت مورد تاکید سید نورالدین امیری، شهردار کنونی این بندر کهن است. در مدیریت شهری سه هدف دنبال می‌شود که عبارتند از: ارتقای شرایط کار و زندگی همه جمعیت شهر با توجه به افراد و گروه‌های کم‌درآمد،

الهام بهروزی:

شهر بوشهر از جمله شهرهای مهم جنوب است که امروز بیش از هر چیزی به مدیریت شهری نیاز دارد تا بتواند بستر مناسب را برای توسعه شهری، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم آورد. موضوعی که سخت مورد تاکید سید نورالدین امیری، شهردار کنونی این بندر کهن است. در مدیریت شهری سه هدف دنبال می‌شود که عبارتند از: ارتقای شرایط کار و زندگی همه جمعیت شهر با توجه به افراد و گروه‌های کم‌درآمد، تشویق توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار و حفاظت از محیط کالبدی شهر. تحقق این اهداف در سایه دانش و تجربه مدیران شهری محقق می‌شود. مدیرانی که با هوشمند ساختن شهر آفرینشگر فرصت‌های برای رفاه و آسایش شهروندان می‌شوند.

بنابراین آماده‌سازی زیرساخت‌های اساسی برای عملکرد کارامد شهرها، آماده‌سازی خدمات لازم برای توسعه منابع انسانی، بهبود بهره‌وری و بهبود استانداردهای زندگی شهری، تنظیم فعالیت‌های تاثیرگذار بخش خصوصی بر امنیت، سلامتی و رفاه اجتماعی جمعیت شهری، آماده ساختن خدمات و تسهیلات لازم برای پشتیبانی فعالیت‌های مولد و عملیات کارامد موسسه‌های خصوصی در نواحی شهری و برنامه‌ریزی استراتژیک از جمله وظایف مدیران شهری به‌شمار می‌رود که رعایت این نکات نقش شگرفی را در مدیری شهری ایفا می‌کند.

بدیهی است که بوشهر در حوزه شهری از دیرباز با چالش‌هایی روبه‌رو بوده که برای مرتفع کردن این چالش‌ها به برنامه‌ریزی اصولی و اجرائی شدن طرح‌هایی شاخص و کارشناسی‌شده و متکی بر دانش و علم روز نیازمند است. این شهر شاید دورنمای زیبایی داشته باشد؛ اما وقتی به‌صورت موشکافانه به آن نگاه می‎کنید، متوجه می‎شوید که بسیاری از پروژه‌هایی که در این شهر اجرا شده نه تنها در ساختار، بلکه از نظر زیرساختی نیز خالی از ایراد نیستند که نمونه بارز آن روزگذر میدان برج است که برای رفع نقایص فنی آن دوباره‌کاری شد یا پروژه چرخ و فلک که جانمایی آن مشکل دارد و درست در جهت وزش باد قرار گرفته و بی‌تردید راه‌اندازی آن نیاز به بررسی‌های دقیق فنی دارد.

در این میان، اما امیری که خود دانش‌آموخته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در مقطع دکتری است، در پروژه‌های جدید شهرداری سعی کرده است که قبل از آغاز هر پروژه عمرانی تمام جوانب امر را در مشاوره با صاحب‌نظران و متخصصان حوزه شهری شناسایی و در نظر بگیرد. با توجه به اقداماتی که در سطح شهر در دوره مدیریت وی صورت گرفته است، می‌توان اجرای کم‌خطا و اصولی بسیاری از این پروژه‌ها را مشاهده کرد.

امیری از جمله شهردارانی است که به زیبایی چهره و مبلمان شهری توجه ویژه دارد و بر این باور است که ورودی شهر بوشهر خوش‌منظر نیست و در این‌باره پیش از این به بامداد جنوب گفته است: «بوشهر شهر زیبایی است؛ اما بدون تعارف باید بگویم که ورودی آن زیبا نیست! این در حالی است که ورودی هر شهر نمای کلی و چشم‌انداز شهر را در ابتدای ورود مسافران به آن در ذهنشان تداعی می‌کند. متاسفانه پیش از این اقدام موثری در بعد زیباسازی ورودی شهر صورت نگرفته است. بنابراین تصمیم گرفیتم که المان شهدای خلیج فارس را با الهام از عناصر بومی و محلی طراحی کنیم که مفاهیم ارزشی چون خلوص نیت، ایمان، صداقت، فرهنگ ایثار و شهادت را به ذهن متبادر کند. در کنار این المان، پارک حاشیه‌ای غدیر را در ورودی شهر در حد فاصل پلیس‌راه تا بزرگراه امام علی (ع) را با تاکید بر رعایت همه جوانب مسائل محیط زیستی طراحی و اجرائی کردیم که در اولین گام در مساحتی معادل پنج هزار متر مربع پیاده‌روسازی، فضای سبز در خشکی و دریا (کاشت درخت حرا)، آلاچیق، پارکینگ، سایر امکانات و تجهیزات با قابلیت اسکان موقت مسافران اجرائی خواهد شد و امید داریم که این پروژه را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم تا چشم‌انداز زیبایی را در ورودی شهر شاهد باشیم.»

با این اوصاف، امیری در این مدتی که شهرداری بوشهر را مدیریت می‌کند، با اشراف به معضلات و مشکلات شهری تلاش کرده پروژه‌هایی را در سطح شهر ایجاد کند که زیبا شدن و هویت‌بخشی شهر را به‌دنبال داشته باشد. او در یک سال گذشته‌ پروژه‌های زیادی را در شهر با تاکید بر سه اصل «دقت»، «سرعت» و «کاهش هزینه‌های غیر ضرور» با هدف ساماندهی ترافیک، توجه به محلات کمتر‌برخودار، ایجاد امنیت اجتماعی شهروندان، توسعه شهر و... در برنامه‌های خود قرار داده است که عبارتند از: اجرای پروژه راستگرد غدیر، اجرای پروژه احداث میدان روبه‌روی پارک شغاب، اجرای پروژه عمارت بیلیارد، اجری پل عابر پیاده نیایش، اجرای پروژه گذر شرقی جلالی، نصب دوربین‌های پایش تصویری، اصلاح هندسی خیابان‌ها و میادین شهر (خیابان جفره، میدان رفاه و خیابان انقلاب)، احداث فاز اول پارک لیان، اجرای تقاطع غیر همسطح شهید مطهری، کاشت 20 هزار نهال درخت حرا در حاشیه بزرگراه امام علی (ع)، راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر، بهسازی گذر میادین کوتی و گذر فدک، اجرای جدول‌گذاری و زیرسازی و آسفالت کوچه‌های تنگک‌ها و...

روز گذشته شهردار بوشهر نشستی را با حضور معاونان شهرداری و اهالی رسانه در محوطه پلاژ بانوان برگزار کرد و در آن گزارشی از عملکرد یک‌ساله شهرداری بوشهر ارائه کرد. سید نوالدین امیری در این نشست گفت: اهالی رسانه حامیان انصاف و شفافیت هستند. شهرداری هم درصدد است به کمک رسانه اقدامات خود را شفاف بیان کند؛ چراکه مدیران نباید خود را در میان حرف‌ها و شعارها پنهان کنند تا یک روز کسی بیاید و همه آن پروپاگاندا را شکسته و به آنها بگویند دروغ می‌گویید!

وی در ادامه به کم شدن فعالیت‌های ساختمانی در اثر شرایط سختی که بر کشور حاکم شده و تاثیر آن بر درآمد شهرداری اشاره کرد و در خصوص کل درآمد سالانه شهرداری تصریح کرد: درآمد سالانه ما 230 میلیارد تومان است که از این رقم در نهایت 190 میلیارد تومان وصول می‌شود. حال از این 190 میلیارد تومان، 140 میلیارد تومان برای حقوق و مزایای پرسنل شهرداری و سازمان‌های مربوط، 30 میلیارد هم برای تیم شاهین شهرداری هزینه می‌شود که از این رقم، تنها 20 میلیارد دیگر باقی می‌ماند که من با سختی آن را برای انجام پروژه‌های شهرداری مدیریت می‌کنم. متاسفانه امسال تخصیص اعتبارات دولتی هم بسیار ناچیز بوده است. حتی حق آلایندگی هنوز پرداخت نشده است. بنابراین مدیریت درآمد و هزینه‌ها کار بسیاری دشواری است که وقت مرا بسیار می‌گیرد.

شهردار بوشهر در ادامه با اشاره به اینکه گذر فرهنگ و هنر یکی از ضرورت‌هایی بوده که خلأ آن در بوشهر احساس می‌شد، از این رو، راه‌اندازی را به صورت جدی در دستور کار قرار دادیم که پس از شش ماه پیگیری مجوز آن دیروز از سوی شورای ترافیک صادر شد، افزود: هنرمندان قشری ماخوذ به حیا هستند که برخلاف صنوف دیگر مکانی مشخص برای عرضه هنر و دست‌ساخته‌های آن وجود نداشت، بنابراین با ایجاد این گذر بستر مناسب برای معرفی و عرضه هنرشان ایجاد می‌شود. افزون بر این، بوشهر هر سال یک چهره برتر دارد و یک شهروند افتخاری که می‌توان در بخشی از این گذر، تصویری از این عزیزان جانمایی کرد تا هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نشوند.

امیری با تاکید بر اینکه در زمینه هویت شهری دغدغه جدی داریم و معتقدیم که عناصر هویتی در میادین و گذرهای شهر باید از دل شهر گرفته شده باشد، گفت: شهرسازی مانند یک بوم نقاشی است که باید هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد تا بتواند زیبایی بصری را ایجاد کند. از این رو، در طراحی تندیس‌ها ما بر آن هستیم تا تندیس‌ها و المان‌ها مناسب با ساختار و هویت منطقه‌ای باشد که در آن جانمایی می‌شود، مثل طراحی تندیس مرد سنگ درآر برای خیابان سنگی. اتفاقا هفته پیش به این نتیجه رسیدم که فضای شهری ما بسیار مردانه شده است، از این‌رو، در پیج شخصی‌ام از مردم دعوت کردم که شخصیت تاثیرگذار زن بوشهر را برای طراحی تندیسی برای جانمایی در شهر معرفی کنند تا نقش آنها در شهر نادیده گرفته نشود. همچنین طراحی تندیس مشاهیر شهر هم در دست است تا بتوانیم هویت فرهنگی شهر را به همگان بازنمایی کنیم.

شهردار در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به هزینه سنگین تیم شاهین چرا این تیم را به اسپانسر واگذار نمی‎کنید، توضیح داد: هر چند صعود تیم شاهین به لیگ برتر افتخاری بود اما این موفقیت برای ما بسیار هزینه‌بردار و وقت‌گیر بوده است، در واقع افزون بر اینکه 15 درصد از درآمد سالانه ما برای این تیم هزینه می‎شود، بیش از 50 درصد وقتم هم برای پاسخگویی به حاشیه‌های آن صرف می‌شود! با اسپانسرهایی هم صحبت کردیم که متاسفانه خواسته‌های نامعقولی داشتند که پذیرفتن آنها هزینه‌های سنگینی برای شهرداری به دنبال داشت؛ اما اگر اسپانسر خوبی پیدا شود حتما تیم را واگذار می‌کنیم.

پس از پایان نشست، با حضور شهردار خانه طبیعت کودک و نوجوان واقع در پارک شغاب افتتاح شد، سپس از دو پروژه پارک لیان و پارک حاشیه‌ای غدیر و راستگرد غدیر صورت گرفت. شهردار در خصوص پروژه بزرگ پارک لیان تاثیر اساسی در گردشگری استان دارد، توضیح داد: این پروژه شامل ۲ هزار و ۸۰۰ مترمکعب زیرسازی، خاک برداری چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب و فرش کف با سنگ لاشه به میزان پنج هزار و ۳۰۰ مترمربع است که تلاش شده ضمن حفظ زیبایی‌های طبیعی، فضای سبز و امکانات رفاهی به‌منظور رفاه حال شهروندان در مناطق جنوبی ایجاد شود. دریا در این قسمت از هر گونه آلودگی به‌دور است. البته تصمیم داریم که پلاژ بانوان هم در این قسمت احداث کنیم چون سلامت این قسمت تضمین شده است.

امیری در بازدید از پروژه پارک حاشیه‌ای غدیر -حدفاصل پلیس‌راه تا بزرگراه امام علی (ع)- و راستگرد غدیر گفت: نکته جالب اینکه این دو پروژه بدون کلنگ‌زنی مسوولان آغاز شدند؛ چون بر این عقیده هستم که کلنگ پروژه‌ها را باید کارگر بزند. او زحمت حقیقی را می‌کشد.

شهردار بوشهر در پایان با اشاره به اینکه اجرای پارک حاشیه‌ای و راستگرد میدان غدیر با ظرفیت فنی- امانی شهرداری بوشهر اجرا می‌شود که این رویکرد باعث صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در هزینه‌های اجرای این پروژه خواهد شد. از مزیت‌های قابل توجه راستگرد میدان غدیر کاهش حجم ترافیک این میدان و بی‌نیاز شدن آن از احداث روگذر است که پیش‌بینی شده پیش از سال جدید بهره‌برداری شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: