bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸
بیش از 80 ویژه‌برنامه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در استان بوشهر اجرا می‌شود؛
الهام بهروزی: هرساله با فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌هایی با محوریت کتاب اجرا می‌شود که می‌تواند در صورت استمرار توسعه فرهنگی جامعه را به‌دنبال داشته باشد. استان بوشهر از سال 95 تلاش‌های جدی را در راستای مانوس کردن مردم با کتاب با اجرای طرح‌های جدید و خلاقانه آغاز کرد که بسیاری از این طرح‌ها در برخی از شهرها نظیر بوشهر، خورموج، برازجان و... توانست نگاه مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان را به کتاب جذب کند و تاثیرگذار ظاهر شود و اتفاقاتی خوبی در حوزه فرهنگ استان پیش بیاید.

الهام بهروزی:

هرساله با فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌هایی با محوریت کتاب اجرا می‌شود که می‌تواند در صورت استمرار توسعه فرهنگی جامعه را به‌دنبال داشته باشد. استان بوشهر از سال 95 تلاش‌های جدی را در راستای مانوس کردن مردم با کتاب با اجرای طرح‌های جدید و خلاقانه آغاز کرد که بسیاری از این طرح‌ها در برخی از شهرها نظیر بوشهر، خورموج، برازجان و... توانست نگاه مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان را به کتاب جذب کند و تاثیرگذار ظاهر شود و اتفاقاتی خوبی در حوزه فرهنگ استان پیش بیاید.

از این‌رو، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در طول سال با اجرای برنامه‌های متنوع و خلاقانه درصدد است که کتاب را به میان همه قشرهای جامعه بیاورد و کتاب را جزء سبد خرید خانوارها کند. هرچند تحقق این مهم زمان‌بر است و یک اراده ملی و همگانی را می‎طلبد؛ اما می‌توان با پرورش کودکانی کتابخوان نسلی کتاب‌شناس و کتابخوان پرورش داد. تربیت نسل کتابخوان هم مستلزم مشارکت همه بخش‌های جامعه در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی است. از این‌رو، استان بوشهر امسال کوشیده است تا با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی برنامه‌های باکیفیتی را همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار کند.

در این رابطه، روز گذشته نشست هم‌اندیشی و هماهنگی دستگاه‌های دولتی به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و هفته وحدت در سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این نشست ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت محمد (ص) و هفته کتاب و کتابخوانی گفت: با توجه به پیوند هفته کتاب و کتابخوانی و جشن‌های بهار مهربانی فرصتی فراهم شده که نسل جوان را با قرآن، معجزه رسول اکرم (ص) بیشتر مانوس کنیم.

فاطمه‌ کرم‌پور در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی زمینه لازم را برای ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی و اجرائی در زمینه کتاب فراهم می‌کند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود بتوان تحولی در حوزه کتاب و کتابخوانی استان ایجاد کرد، افزود: چناچه در سال 96 با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرائی و فرهنگی شهرستان بوشهر و به‌واسطه طرح‌های خلاقه و نوآورانه موفق شد پایتخت کتاب ایران شود که جا دارد از همکاری‌های شما در این زمینه تشکر کرد. حال امید می‌رود که در هفته کتاب و کتابخوانی هم شاهد این همکاری همه‌جانبه تمامی دستگاه‌ها باشیم تا بتوانیم شعار «حال خوش خواندن» را در جامعه نهادینه کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه درصدد هستیم طرح‌های پایتخت کتاب بوشهر متوقف نشود و آنها را به سمت مناطق کم‌برخوردار هدایت کنیم، تصریح کرد: اولویت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سال جاری در حوزه کتاب و کتابخوانی، اجرائی کردن این طرح‌های در مناطق کم‌برخوردار نظیر هلیله، بندرگاه، تنگک‌ها و جزیره شیف است. از این رو، در هفته کتاب و کتابخوانی در جزیره شیف ویژه‌برنامه‌ای را همزمان با این هفته اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر اینکه به‌طور قطع بدون همکاری دستگاه‌های دولتی و نهادها ما هیچ فرهنگی را نمی‌توانیم در سطح جامعه نهادینه کنیم، گفت: بدیهی است مطالعه کتاب نه تنها آرامبخش است، بلکه موجب زدودن آفت جهل و ناآگاهی می‎شود. از این با توجه به اهمیت کتاب در جامعه، حدود 80 برنامه با محوریت کتاب در سراسر استان از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی اجرائی خواهد شد.

کرم‌پور با اشاره به اینکه در مدرسه تاریخی سعادت قرار است یک‌سری ویژه‌برنامه و نشست‌های تخصصی با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و شورای اسلامی شهر اجرا شود، توضیح داد: سه نشست تخصصی پیش‌بینی شده است که جای یکی از آنها به‌شدت در میان برنامه‌های کتابخوانی استان خالی بود، آن هم نشست تخصصی «پیوند متن و تصویر» با حضور تصویرگران، نویسندگان و ناشران است.

وی در ادامه با بیان اینکه بوشهر در ادبیات عامه بسیار غنی است؛ ولی ما نتوانسته‎ایم این میراث باارزش را به نسل آینده منتقل کنیم، تصریح کرد: لازم بود که بستر مناسب برای پیوند تصویرگران، نویسندگان، ناشران و چاپخانه‌ها ایجاد شود تا بتوان بخشی از این داستان‌های شفاهی و ادبیات عامه را به کمک تصویرهای جاندار و منحصربه‌فرد به نوجوانان و جوانان‌مان منتقل کنیم. این اتفاق خوبی خواهد بود که بتوانیم تصاویر داستان‌های بومی را در فضای شهری و المان‌ها در آینده ببینیم؛ چون ما میراثدار ادبیات عامه هستیم و اگر نتوانیم این میراث را حفظ و نگهداری کنیم، چه بسا فراموشی آنها را تسریع کرده‌ایم. بنابراین می‌طلبد که در نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهتمام بورزیم.

کرم‌پور در پایان در خصوص روزشمار هفته کتاب و کتابخوانی که از 22 آبان‌ماه آغاز می‌شود، یادآور شود: به روال هر سال هر یک از روزهای هفته کتاب و کتابخوانی به یک نام نامگذاری شده است که نام روزهای این هفته، امسال به شرح اعلام شده‌اند: روز اول (چهارشنبه، 22 آبان‌ماه): کتاب و پایتخت کتاب، روز دوم (پنجشنبه، 23 آبان‌ماه): کتابخانه و کانون فرهنگی محله، روز سوم (جمعه، 24 آبان‌ماه): کتاب، معجزه پیامبر (ص)، روز چهارم (شنبه، 25 آبان‌ماه): وقف کتاب و ترویج کتابخوانی، روز پنجم (یکشنبه، 26 آبان‌ماه): مدرسه کتاب‌محور و دانش‌آموزان کتابخوان، روز ششم (دوشنبه، 27 آبان‌ماه): کودک کتاب‌دوست آینده‌ساز ایران، روز هفتم: (سه‎شنبه، 28 آبان‌ماه): کتاب زمینه تمدن‌سازی، روز هشتم (چهارشنبه، 29 آبان‌ماه): کتاب، رسانه و فضای مجازی و روز نهم (پنجشنبه، 30 آبان‌ماه): کتابفروشی پاتوق فرهنگی.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این نشست با تشکر از همکاری همه‌جانبه دستگاه‎های دولتی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برنامه‌های پایتخت کتاب ایران در سال 96 گفت: اولین آیه‌ای که بر پیامبر (ص) نازل شد، منشأ بزرگ‌ترین تحولات تاریخ بشر قرار گرفت. دین اسلام با خواندن آغاز می‌شود و این دستور صریح خداوند به پیامبر عظیم‎ شأن است. در همین فرهنگ مقدس است که خدواند به قلم سوگند یاد می‌کند. از سوی دیگر، فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه‌های بزرگ مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی است و بر انس همه قشرهای جامعه با کتاب تاکید دارد؛ به‌خصوص نسل جوان.

آنیتا مظفری در ادامه با اشاره به تقارن هفته کتاب و کتابخوانی با هفته وحدت و برگزاری جشن بهار مهربانی، توضیح داد: حدود دو سال است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری جشن بهار مهربانی (که با پایان ایام سوگواری محرم و صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول و همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود) است. حال امسال شاهد تقارن این دو هفته با یکدیگر هستیم، از این رو، هفته کتاب و کتابخوانی امسال با شعار «حال خوش خواندن» با برنامه‎‌های متنوع و در پیوند با هفته وحدت برگزار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امید می‌رود که برنامه‌های این دو هفته با انسجام و همکاری بیشتر دستگاه‎های مرتبط برگزار شود، تصریح کرد: با ایجاد هم‌افزایی بیشتر در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین برگزاری باشکوه جشن‌های مهربانی گام‌های استواری برداریم. همچنین می‌توانیم برنامه‌های این دو هفته را با یکدیگر پیوند بزنیم و تاثیرگذارتر ظاهر شویم. برای مثال در برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی، کتاب‌هایی را با محوریت پیامبر مهربانی و سلوک و بینش ایشان به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم که با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های نو عدالت فرهنگی را در استان برقرار کنیم، تاکید کرد: از این رو، با توجه به تاکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درصدد هستیم تا برنامه‌های فرهنگی را به سمت مناطق کمتر توسعه‌یافته سوق دهیم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر نیز در این نشست گفت: با توجه به همزمانی هفته کتاب و کتابخوانی و هفته وحدت، ویژه‌برنامه‌هایی برای این دو مناسبت برنامه‌ریزی شده است که در این راستا، جمعه‌شب جشن بزرگی به‌مناسب میلاد باسعادت حضرت محمد (ص) در پارک شورا به همراه جشنواره غذای سالم با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر برگزار می‎شود.

احمد بارگاهی در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت نامطلوب مطالعه ایرانی‌ها، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ضروری است، افزود: از این‌رو، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با امید به افزایش سرانه مطالعه در جامعه ویژه‌برنامه‌هایی را شامل نشست تخصصی «کتابخوانی و رشد فرهنگی»، نشست ادبی «کتاب و گفت‌وگوی ملت‌ها» با حضور ارسلان فصیحی (مترجم رمان پرفروش ملت عشق)، نشست تخصصی «پیوند متن و تصویر» با حضور نویسندگان، تصویرگران و ناشران هم‌استانی و برنامه‌های جانبی دیگر نظیر ایستگاه نقاشی با موضوع کتاب، مسابقه کتابخوانی، ایستگاه نذر کتاب، ایستگاه تبادل کتاب، پخش فیلم داستانی با محوریت کودک و کتاب در فضای روباز و... از 25 تا 27 آبان‌ماه در مدرسه تاریخی سعادت با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: همچنین اعتباری نزدیک به 15 میلیون تومان به‌منظور تجهیز کتابخانه و راه‌اندازی استودیو انجمن نابینای استان بوشهر از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در نظر گرفته شده است تا بتوانیم شور فرهنگی را در میان همه قشرهای جامعه ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه‌هایی چون استانداری، فرمانداری، بهزیستی، آموزش و پرورش، کانون مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر طرح‌های برنامه‌های شاخص خود را در حوزه کتابخوانی که همزمان با هفته کتاب با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرائی می‌شود، تشریح کردند که اهم آنها به این شرح است: برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس سراسر استان، اهدای کتاب، دوشنبه‌های قصه‌گویی، وقت مطالعه، کاروان کتاب و دانایی و رهایی (ویژه فرزندان زندانیان) و برگزاری مسابقه تصویرگری و بریل‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، جشن‌های کتابخوانی، نذر کتاب، تبادل کتاب، بامداد کتاب، نشست‌های تخصصی کتاب، دیدار با نویسندگان و شاعران و...


نام:
ایمیل:
* نظر: