bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸
کریم جعفری: سعودی‌ها تلاش بسیاری دارند تا چهره‌ای مطلوب از خود در جهان ارائه دهند، برای این کار هزینه هنگفتی را سالیانه در نظر گرفته و با سرمایه‌گذاری در رسانه‌های مختلف جهان و همچنین به خدمت گرفتن تعداد بسیار زیادی نویسنده که در رسانه‌های وابسته به ریاض در مناطق مختلف جهان مشغول هستند، تلاش دارد تا این چهره را هر چه بیشتر مطلوب کند، تا جایی که این رژیم که هیچ بویی از دمکراسی و انتخابات نبرده،

کریم جعفری:

سعودی‌ها تلاش بسیاری دارند تا چهره‌ای مطلوب از خود در جهان ارائه دهند، برای این کار هزینه هنگفتی را سالیانه در نظر گرفته و با سرمایه‌گذاری در رسانه‌های مختلف جهان و همچنین به خدمت گرفتن تعداد بسیار زیادی نویسنده که در رسانه‌های وابسته به ریاض در مناطق مختلف جهان مشغول هستند، تلاش دارد تا این چهره را هر چه بیشتر مطلوب کند، تا جایی که این رژیم که هیچ بویی از دمکراسی و انتخابات نبرده، بتواند امورات خود را پیش ببرد. سعودی‌ها به واسطه پول بادآورده نفت تا جایی که می‌توانند خرج می‌کنند و به همین علت هم بسیاری از کشورهای جهان که حقوق بشر و دمکراسی برای آنها ملعبه و مضحکه است با این رژیم همکاری می‌کنند.

تلاش ولیعهد سعودی برای بالا بردن جایگاه عربستان در میان کشورهای جهان با میزبانی و در دست گرفتن ریاست سازمان‌های مختلف بین‌المللی کاملا مشهود است، هر چند در برخی موارد آسیاب به نوبت است، مانند همین ریاست گروه جی20 که از روز یک‌شنبه ریاست عربستان بر گروه ۲۰ آغاز شد و تا پایان نوامبر ۲۰۲۰ یعنی زمان برگزاری نشست سران در ریاض در روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. این اتفاق برای محمد بن سلمان مجموعه‌ای از چالش‌ها و دستاوردها است، چالش‌ها از این‌رو که او ناچار است بیش از پیش تلاش کند تا چهره نامطلوب خود در اذهان مردم جهان را بهتر کند و مشکل عمده‌تر او، در موضوع جنگ یمن نهفته است.

بن سلمان به‌خوبی می‌داند که که از روز یک‌شنبه که ریاست گروه جی20 را بر عهده گرفته، باید به مجموعه سوالات متعددی پاسخ دهد، از جمله این سوالات در مورد تداوم تجاوز نظامی به یمن و محاصره 18 میلیون انسان است که نیمی از آنها از مشکلات غذایی و کمبودهای دارویی رنج می‌برند. تلاش‌های او برای برقراری یک آتش‌بس محدود و البته مشروط با دولت صنعا دقیقا ناشی از نگرانی‌هایش در این حوزه است. او از این واهمه دارد که در طول دوران ریاستش بر جی20، ارتش یمن شاهکارهایی مانند حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ابقیق و خریص را با تعطیلی فرودگاه ریاض یا جده تکرار کند و یا حتی مانند ریاست عراق بر سازمان غیرمتعهدها، با شلیک موشک‌ها مواجه شده و رهبران کشورها جرات حضور در این کشور را نداشته باشند.

این مساله برای بن سلمان آن اندازه مهم است که برادر کوچک‌ترش را مامور پرونده یمن کرده و تا خالد بن سلمان با اختیارات کامل به یک آتش‌بس یک ساله با انصارالله برسد، با این حال در صنعا رهبران یمنی تاکید دارند که این آتش‌بس اگر بخواهد یک ساله باشد، شرایطش بسیار متفاوت خواهد بود و آنها بر آتش‌بس شش ماهه و آن هم به شکل کاملش نظر دارند. در نظر یمنی‌ها، آتش‌بس فقط مربوط به حملات هوایی جنگنده‌های سعودی در قبال شلیک موشک و حملات پهپادی به زیرساخت‌های سعودی‌ها نمی‌شود، بلکه باید به بازگشایی فرودگاه صنعا و همچنین رفت و آمد آزاد کشتی‌ها به بنادر یمنی منجر شده و سعودی‌ها نیز نیروهایشان را از بخش‌های مختلف یمن خارج کنند. هر چند پذیرش این شرط‌ها برای بن سلمان سخت است، اما او ناچار است که بپذیرد.

از سوی دیگر، در آستانه پذیرش مسوولیت گروه 20، او چالش‌های عمده‌ای با برخی از اعضای این گروه دارد و نمی‌داند چگونه باید با آن برخورد کند. مشکلاتی که با ترکیه در حوزه‌های مختلف شکل گرفته و حتی ممکن است باعث عدم حضور اردوغان در نشست سال آینده ریاض شود، کما اینکه در مورد آزادی‌ها مدنی، روزنامه‌نگاران و منتقدان زندانی و سرکوب شدید مردم استان الاحساء هم مسائلی وجود دارد که در این مورد بعدها بیشتر خواهیم نوشت. با این حال به‌نظر می‌رسد که نشست جی20 در ریاض برای بن سلمان دستاوردهایی را که می‌خواهد، نداشته باشد، اما او می‌داند که در تمام طول یک سال آینده زیر ذره بین است.


نام:
ایمیل:
* نظر: