bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸
آینده مبهم تیم ملی فوتبال؛
علی پورتنگستانی : با وجود اینکه فدراسیون فوتبال تاکنون در مورد آینده ویلموتس سرمربی تیم ملی اظهارنظر قطعی نکرده است ولی به‌نظر می‌رسد برانکو ایوانکوویچ در حال آماده کردن خود برای نشستن روی نیمکت تیم ملی است. اتفاقی که اگر رخ دهد باید شاهد تغییرات زیادی در تیم ملی کشورمان باشیم. تیم ملی که شروع خوبی

علی پورتنگستانی :

 با وجود اینکه فدراسیون فوتبال تاکنون در مورد آینده ویلموتس سرمربی تیم ملی اظهارنظر قطعی نکرده است ولی به‌نظر می‌رسد برانکو ایوانکوویچ در حال آماده کردن خود برای نشستن روی نیمکت تیم ملی است. اتفاقی که اگر رخ دهد باید شاهد تغییرات زیادی در تیم ملی کشورمان باشیم.

تیم ملی که شروع خوبی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی با برد در برابر هنگ کنگ داشت با شکست در برابر بحرین و عراق وارد بحران شده است. فدراسیون فوتبال در واکنش به این خبر که مورد اشاره رسانه‌های بلژیکی هم بوده است تنها به این نکته اکتفا کرده که در حال بررسی شرایط است و هر تصمیمی که به سود تیم ملی باشد اتخاذ خواهد کرد. به واقع فدراسیون فوتبال این خبر را نه تائید کرد و نه تکذیب. مربی بلژیکی هم در صفحه شخصی‌اش نوشته است ماجرا را از طریق وکلای خود پیگیری خواهد کرد.

واقعیت این است مهم بحث حضور مارک ویلموتس در تهران و تماشای بازی لیگ و هم‌چنین تاخیر در پرداخت دستمزد این مربی بلژیکی نیست. پیش از این هم مارک ویلموتس قبل از بازی‌ها وارد تهران می‌شد و فدراسیون فوتبال اعتراضی به این موضوع نمی‌کرد و از سویی بارها و بارها فدراسیون فوتبال خویشتن‌داری مارک ویلموتس در نگرفتن دستمزد را ستود و مارک ویلموتس هم در این‌باره حتی یکبار هم مصاحبه نکرد و حتی چیزی هم به رسانه‌های بلژیکی نگفت. به‌نظر می‌رسد ماجرای اصلی این است که فدراسیون فوتبال در توانمندی مارک ویلموتس برای هدایت تیم ملی به جام جهانی دچار تردید شده است و به همین بهانه بدش نمی‌آید این قصه همین‌جا و در حالی که فرصت خوبی به شروع بازی‌های دور برگشت باقی‌مانده است، تمام شود. این منوط به این خواهد بود که مارک ویلموتس به بهانه فسح قرارداد خود از سوی فدراسیون فوتبال غرامت نخواهد که کمی بعید به‌نظر می‌رسد چون این مربیان، حرفه‌ای و به دور از احساس تصمیم‌گیری می‌کنند.

جدایی مسالمت‌آمیز؛ این سیاست فدراسیون فوتبال است که پیش‌تر در مورد کرانچار هم به‌کار گرفته شد. سرمربی سابق تیم امید با دریافت دو ماه حقوق پیش‌رو قبول کرد اردوی تیم امید را ترک کند و در نهایت جای خود را به فرهاد مجیدی بدهد. هر چند در روزهای اخیر صحبت‌هایی در مورد اختلاف بین فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس در خصوص حضور در تهران و تماشای بازی‌های لیگ برتر به میان آمده است. اما سوال اینجاست آیا مگر فدراسیون فوتبال مدعی نشده بود همه اشکالات قرارداد کارلوس کی‌روش را برطرف کرده است؟ در ماه‌های اخیر روابط طرفین اینقدر حسنه بود که مارک ویلموتس به توصیه فدراسیون فوتبال در کارخانه گل‌گهر حاضر شد و با کارگران این کارخانه هم دیدار کرد، درحالی‌که چنین حضوری اصلا در برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی قرار نداشت و از سویی بی‌ثمر هم بود، البته از نگاه فنی و البته با انتشار تصویر عباس ترابیان در کنار هروه رنار فرانسوی مشخص شد که مارک ویلموتس گزینه نخست فدراسیون فوتبال نبود.

اما حالا نیمکت تیم ملی کشورمان وارد مسیری شده است که امکان دارد برانکو ایوانکوویچ که آشنایی کامل با فوتبال ایران و حواشی آن دارد، سرمربی تیم ملی کشورمان شود. خبری که این روزها به تیتر اول تمام خبرگزاری‌های ورزش تبدیل شده است. با وجود تکذیب‌های پیاپی برانکو درباره مذاکره مستقیم، خود او واطرافیان این سرمربی مدام پالس‌هایی روشن به فوتبال ایران می‌دهند. پالس‌هایی که پیش از فسخ قرارداد با ویلموتس، اعمال فشاربه فدراسیون برای حضور این مربی کروات محسوب می‌شود و هزینه دارد. او به‌خوبی می‌داند تصمیم قطعی برای جدایی ویلموتس از تیم ملی وجود دارد و خود ویلموتس هم علاقه‌ای به ادامه همکاری با تیم ملی ندارد. این فشارها کمک می‌کند فضا برای حضور برانکو تلطیف شود و فدراسیون هم با جدایی ویلموتس به سراغ برانکو برود و به گزینه دیگری فکر نکند.

از طرفی در فدراسیون برخی به دلایل مختلف با حضور برانکو موافق نیستند. دلایلی مثل نتیجه نگرفتن پرسپولیس که باعث نارضایتی هواداران این تیم شده و حضور برانکو در تیم ملی هم بر شدت آن خواهد افزود یا اینکه بازیکنان تیم ملی رابطه خوبی با کی‌روش داشتند و معلوم نیست برخورد خوبی با برانکو داشته باشند. تاج هم با علم به این مسائل و با توجه به احتمال حذف تیم ملی به برانکو پیشنهاد قرارداد شش‌ماهه داده است، چراکه ممکن است تیم ملی از دور رقابت‌ها حذف شود که در این صورت هزینه کردن برای مربی خارجی توجیهی ندارد.

از طرفی دیگر طبق ادعا یکی از خبرگزاری‌ها، برانکو برای نشستن روی نیمکت تیم ملی خواهان تعیین تکلیف وضعیت مارک ویلموتس شد و سپس درباره مدت همکاری و نحوه دریافت مطالبات خود از پرسپولیس با سفیر ایران در کرواسی گفت‌وگو کرد. از قرار معلوم دو طرف برای عقد قرارداد سه ساله به توافقات اولیه رسیده‌اند اما برانکو هرگونه توافق نهایی را منوط به دریافت طلب خود از پرسپولیس و پرداخت مالیاتش در ایران کرده است. موضوعی که باعث پیگیری مسوولان فدراسیون فوتبال از باشگاه پرسپولیس در خصوص قرارداد مالی برانکو با سرخپوشان شده است. باشگاه پرسپولیس نیز به‌طور شفاهی میزان مطالبات برانکو را اعلام کرده است و عنوان داشته پولی برای پرداخت به وی در اختیار ندارد. فدراسیون در حالی باید برانکو را متقاعد به حضور در تهران برای نشستن روی نیمکت تیم ملی کند که وی حدود ۹۶۰ هزار یورو از سرخپوشان پایتخت طلب دارد و هنوز هیچ تخفیفی بابت این موضوع نداده است.

روز گذشته هم برخی دیگر از خبرگزاری‌ها ادعا کردند که کی بازیکنان پرسپولیس رابطه دوستانه و خوبی با برانکو دارد و بعد از جدایی مرد کروات از پرسپولیس این ارتباط ادامه دارد. حال گفته می‌شود در تماسی که بازیکن مذکور با برانکو داشته، سرمربی سابق سرخپوشان به او گفته با مسوولان فدراسیون فوتبال به توافق کامل رسیده است و به‌زودی کارش را در تیم ملی آغاز خواهد کرد. البته هنوز صحت این گفت‌وگو از سوی هیچ کدام از رسانه‌ها تائید نشده است ولی مشخص است که برانکو و فدراسیون فوتبال کشورمان در حال مذاکره هستند.

نقشه فرار جدید آقای رئیس؛ کمیته مصنوعی داوران!

بامداد جنوب: در حالی که دو هفته از اعلام اعضای جدید کمیته داوران می‌گذرد، هنوز نه حکمی برای شش فرد جدید کمیته ابلاغ شده و نه جلسه‌ای برای بهبود وضعیت داوری کشور برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، عصر ۲۷ آبان ۹۸ خبری در سایت فدراسیون مبنی بر مشخص شدن اعضای کمیته داوران منتشر شد و فریدون اصفهانیان، اسماعیل صفیری، حسین نیرویار، علیرضا کهوری، حیدر شکور و نادره درودیان به عضویت کمیته داوران درآمدند تا به‌نوعی کمیته تک‌نفره هدایت‌الله ممبینی حالا چند زیرمجموعه داشته باشد.

خبری که به ظاهر فقط برای جواب منتقدان مبنی بر تصمیم‌گیری‌های تک نفره ممبینی بود و هنوز در واقعیت چنین کمیته‌ای تشکیل نشده است. با وجود گذشت دو هفته از این خبر، نه ابلاغیه‌ای از سوی رئیس فدراسیون فوتبال به دست اعضای این کمیته است و نه جلسه‌ای برای آشنایی و مشورت درباره وضع داوری کشور تشکیل شده است؛ اتفاقی که تنها مسوولیت آن بر عهده رئیس کمیته داوران است که دپارتمان را هم زیر نظر خود دارد و به‌نوعی در داوری کشور سلطنت ایجاد کرده است. با وجود تمام این اتفاق‌ها، نکته جالب‌تر این است که هیچ‌کدام از اعضای گفته شده اعتراضی به این موضوع ندارند و گویی فقط قرار بوده نام آنها تحت عنوان کمیته داوران در خروجی سایت فدراسیون قرار بگیرد تا دیگر رسانه یا منتقدی به آقای رئیس ایراد نگیرد. عاقبت این لاپوشانی‌ها و فرارهای موقت از حرف منتقدان باعث شده باز هم وضع داوری به همان شیوه جلو برود. نمونه بارز آن هم در دیدار سپاهان و استقلال رقم خورد که شاهد یکی از بدترین قضاوت‌های لیگ برتر بودیم. البته خیال تیم داوری از این بابت می‌تواند راحت باشد، زیرا نه قرار است جلسه‌ای برای جریمه آنها تشکیل شود و نه محرومیتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

حالا مدت‌هاست که ممبینی در کمیته داوران کار خودش را می‌کند و حرف خودش را می‌زند و از شانس بد فوتبال ایران، کسی هم نیست به او بگوید بالای چشمت ابرو است. معلوم نیست ممبینی این‌بار هم بخواهد با سکوت رسانه‌ای از کوتاهی‌های کمیته‌اش فرار کند یا راه فرار دیگری انتخاب کند اما نکته مهم این است که تا زمانی که رئیس فدراسیون فوتبال و اطرافیانش او را بازخواست نکنند، همین آش است و همین کاسه.


نام:
ایمیل:
* نظر: