bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
بارش باران تگرگ به کشاورزی جم آسیب رساند؛
داود علیزاده: کافی است در چند دهه اخیر فردی در بوشهر زندگی کرده باشد تا هر روز و هر ماه و هر سال با مشکلاتی تکراری دست‌وپنجه نرم کند. مشکلاتی که با گذر زمان نه‌تنها از آن‌ها کاسته نشده که به آن‌ها افزوده ‌شده است. در پی بارش باران صبح روز گذشته (سه‌شنبه) ساعتی باران کافی بود تا دوباره معابر بوشهر دچار مشکل آب‌گرفتی شوند و هشدارهای پیش ‌از این اداره کل هواشناسی استان نیز ثمری نداشته باشد.

داود علیزاده:

کافی است در چند دهه اخیر فردی در بوشهر زندگی کرده باشد تا هر روز و هر ماه و هر سال با مشکلاتی تکراری دست‌وپنجه نرم کند. مشکلاتی که با گذر زمان نه‌تنها از آن‌ها کاسته نشده که به آن‌ها افزوده ‌شده است. در پی بارش باران صبح روز گذشته (سه‌شنبه) ساعتی باران کافی بود تا دوباره معابر بوشهر دچار مشکل آب‌گرفتی شوند و هشدارهای پیش ‌از این اداره کل هواشناسی استان نیز ثمری نداشته باشد. البته هشدارها تنها می‌تواند به شهروندان اطلاع دهد که در ساعت و روزهای پیش رو تا حدودی تردد خود را کاهش دهند و یا به برخی نکات توجه داشته باشند؛ اما برای شهری فاقد مکانیسم پیشرفته فاضلاب، با خیابان‌هایی که شیب مناسب ندارند و کانیوو و دیتایل جدول نامتناسب با عرض خیابان است و سطح شهر پایین‌تر از دریاست و ... باران همیشه می‌تواند دردسرساز باشد.

اگرچه در خبرهای اخیر شورای شهر بوشهر و شهردار از محل‌های آب‌گرفته باران‌های گذشته بازدید کردند؛ اما به‌نظر می‌رسد حل این مشکل به پروژه‌هایی بلندمدت و زیرساخت‌های پیشرفته‌ای نیازمند است و در کوتاه‌مدت امیدی به حل آن نیست.

در بارش چندساعت صبح سه‌شنبه، آب‌گرفتی معابر به حدی بود که باعث شد برخی از مدارس استان از جمله گناوه و بوشهر در نوبت صبح تعطیل شود. درحالی‌ که هواشناسی استان بوشهر از چند روز قبل احتمال بارندگی شدید و آب‌گرفتگی معابر را در هفته جاری برای شهرستان‌های شمالی و مرکز استان بوشهر پیش‌بینی کرده بود و رسانه‌ها این مساله را پوشش خبری داده بودند؛ اما تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس با تاخیر روبه‌رو شد و همین مساله باعث شد تا دانش‌آموزان بیش از دیگر شهروندان با مشکل روبه‌رو شوند.

پیش ‌از این در هفته گذشته، ابوذر دهدار رئیس شورای اسلامی و سیدنورالدین امیری شهردار بندر بوشهر همراه با نصرالله سلطانی معاون عمرانی و عبدالله کردگار سرپرست سازمان مدیریت پسماند از جاده نیروگاه اتمی بوشهر حدفاصل تنگک اول و دوم بازدید و بر تکمیل هر چه سریع‌تر احداث کانال دفع آب‌های سطحی تاکید کرده بودند.

در آن بازدید که با حضور شورایار این محل و به دلیل آب‌گرفتگی‌های اخیر این مسیر انجام گرفت؛ تصمیم بر این شد تا هر چه سریع‌تر در زمینه رفع این مشکل چاره‌اندیشی لازم انجام شود.

بدیهی است که پروژه احداث کانال دفع آب‌های سطحی گذرمعاینه فنی از سوی شهرداری بندر بوشهر در حال تکمیل است و به‌زودی با وصل شدن به این کانال، مشکل آب‌گرفتگی این مناطق تا حدود زیادی برطرف خواهد شد. با ‌وجود این، آب‌گرفتگی معابر شهری منتظر تکمیل پروژه‌ها نمی‌ماند و با هر بارش شهروندان با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند.

بارش باران و تگرگ همچنین در شهرستان جم نیز باعث خسارت به محصولات کشاورزی شده و کوه در مسیر جم به بندر سیراف نیز ریزش کرده است. بارش باران همراه با رعد و برق و ریزش تگرگ سبب جاری شدن و طغیان رودخانه‌های فصلی در برخی مناطق شهرستان جم شده است. ریزش تگرگ خساراتی را هم به محصولات کشاورزی و مرکبات این شهرستان وارد کرده که هنوز مسوولان درباره مقدار خسارت توضیح نداده‌اند.

بارندگی در شهرستان جم همچنین سبب ریزش کوه در مسیر جم به بندر سیراف شد؛ اما در حال حاضر مسیر باز است. در این خصوص پلیس‌راه شهرستان جم با اشاره به لغزنده بودن مسیر جنوب بوشهر به جنوب استان فارس از رانندگان خواسته تا با رعایت نکات ایمنی و سرعت مطمئنه از مسیر شهرستان جم به فراشبند، لار و لامرد واقع در استان فارس رانندگی کنند. بارش شدید باران در شهرستان جم سبب اختلال در برخی خطوط ارتباطی این شهرستان شده است.

همچنین پلیس‌راه بوشهر با هشدار به شهروندان اعلام کرده است: با توجه به ورود سامانه بارشی به استان، رانندگانی که قصد تردد در محورهای برون‌شهری را دارند به توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی زیر توجه کنند.

به‌دلیل بارش شدید باران، چهار پرواز فرودگاه بوشهر لغو شده و دو پرواز نیز با تاخیر انجام شد. بر اساس اعلام فرودگاه بوشهر پرواز شماره ۳۹۴۸-۳۹۴۹ هواپیمایی آسمان مسیر خارگ - بوشهر - خارگ و پرواز شماره ۵۸۷۲-۵۸۷۳ وارش مسیر تهران - بوشهر - تهران باطل شده است. همچنین پرواز شماره ۴۰۹-۴۰۸ ایران ایر مسیر تهران - بوشهر - تهران تاخیر داشته است.

از دیگر پیامدهای باران صبح سه‌شنبه لغو بازی‌های فوتبال شهر بوشهر است. بر اساس اعلام رئیس هیات فوتبال استان بوشهر به دلیل حجم زیاد بارشهای صبح امروز تمامی دیدارهای فوتبال در شهر بوشهر لغو شد.

محمد نجفی با بیان اینکه زمین چمن ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر که محل بازی‌ لیگ برتر امیدهای کشور بین تیم‌های شاهین بوشهر و ذوب آهن اصفهان است، دچار آبگرفتگی است. افزود: برگزاری دیدارهای فوتبال در سایر شهرستان‌های استان بوشهر همچنان به قوت خود باقی است و در ارتباط با بازی‌های لغو شده در بوشهر نیز زمان برگزاری این رقابت‌ها به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: